Feyenoord heeft deze week het nieuwe derde tenue gelanceerd. De Rotterdammers kozen ervoor om een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan van Het Legioen. Het groen-witte uitshirt van 2003/2004 is gebruikt als inspiratiebron en de eerste geluiden zijn heel positief te noemen. Banlieue-designer David de Ruiter was nauw betrokken bij het proces en vertelt hoe de samenwerking met Castore en Feyenoord tot stand is gekomen.
"Castore vroeg Feyenoord om een lijst met partners waarmee ze wilden samenwerken. Daar stonden wij als enige op", vertelt De Ruiter in gesprek met RTV Rijnmond. Het duurde dan ook niet lang tot alle partijen elkaar gevonden hadden. Het Rotterdamse fashionmerk ging al snel aan de slag. "Ik heb wel twintig of dertig ontwerpen gemaakt, maar een dag voordat we naar Manchester vlogen voor de presentatie aan Castore besloten we toch voor groen met wit te gaan."
Het Britse kledingmerk was niet direct overtuigd van de plannen van Banlieue. "Eén minuut voor onze presentatie zei Castore ineens dat ze niet van plan waren om een klassiek shirt opnieuw uit te brengen. Toen dacht ik natuurlijk wel: shit. Uiteindelijk hebben we ze toch weten te overtuigen met onze passie voor een écht Rotterdams ontwerp. We kozen ervoor om niet per se ons merk te laten spreken, maar echt ons supportershart."
Het Rotterdamse lifestylemerk heeft er bewust voor gekozen om vol in te zetten op het groen-witte design. Elementen waar Banlieue zelf om bekend staat, zijn amper verwerkt in het nieuwe derde tenue van Feyenoord. Voor De Ruiter was het altijd een jongensdroom om het shirt, waarmee onder anderen Robin van Persie, Thomas Buffel en Paul Bosvelt actief waren, opnieuw te lanceren. "Het was het uitshirt van 03/04 dat ik van mijn vader had gestolen. Een XL en ik was 7 jaar oud, dus je kan begrijpen hoe erg ik werd uitgelachen, maar ik was er heel trots op."
De supporters zijn laaiend enthousiast, zo merkt ook De Ruiter. "Mijn telefoon stond roodgloeiend na de presentatie van het nieuwe shirt, maar dat is alleen in positieve zin. Het is heel onwerkelijk." Het nieuwe tenue gaat vanaf 25 september in de verkoop en Feyenoord werkt aan een grote promotiecampagne. "Daarin komen legendes die in 2003/2004 in het oude shirt hebben gespeeld ook terug. Dat wordt het echte werk. We zijn dus nog lang niet klaar."
Plaats reactie
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties