''Nu verkopen we tweeënhalf keer zoveel Feyenoordshirts als Adidas''

''Nu verkopen we tweeënhalf keer zoveel Feyenoordshirts als Adidas''

Castore is in negen jaar uitgegroeid tot een bedrijf met een geschatte waarde van negenhonderd miljoen euro. Mede-oprichter Tom Beahon, die pas 34 jaar oud is, heeft met het Britse kledingmerk grote plannen. De deal met Feyenoord is voor Beahon persoonlijk een hoogtepunt en in een interview spreekt hij voor het eerst over de samenwerking met de Rotterdamse club.

''Ik ben er inmiddels een keer of tien geweest'', vertelt Beahon in gesprek met het Algemeen Dagblad. ''Als klein jongetje heb ik al eens een wedstrijd in De Kuip bezocht. De sfeer was indrukwekkend. Rotterdam lijkt erg op Liverpool, waar wij vandaan komen. De mensen zijn trots, houden van voetbal, muziek en cultuur. Die mentaliteit speelde een grote rol toen wij onderzochten met welke clubs wij wilden samenwerken.''

Het zesjarige contract van Feyenoord met Castore levert in zes jaar tijd vijftig miljoen euro op, dat is een stuk meer dan bij Adidas. De persoonlijke aanpak van het Britse kledingmerk levert de meeste winst op voor beide partijen. ''Feyenoord is voor ons geen billboard. Adidas geeft clubs over de hele wereld dezelfde kleding en focust minder op individuele partnerschappen. Wij willen meer dan ons logo op de borst van de spelers.''

De shirtverkoop in het buitenland heeft ervoor gezorgd dat Castore en Feyenoord verkooprecords hebben verbroken. Daarbij zijn de data van de diverse mediakanalen enorm belangrijk om hierin de juiste keuzes te maken. ''Feyenoord heeft een enorme geschiedenis en krijgt wereldwijd erkenning. Adidas heeft dat buitenlandse potentieel niet benut. Nu verkopen we tweeënhalf keer zoveel Feyenoordshirts als Adidas'', laat Beahon vol trots weten.

Kritiek

Toch verloopt ook nog niet alles koek en ei bij Castore. De Britten zijn niet doof voor de kritiek en werken met man en macht om de kwaliteit en service te verbeteren. Het bedrijf is enorm gegroeid en merkt dat het op alle gebieden stappen maakt. ''Ons motto is: better never stops. Alles moet 100 procent goed gaan, anders ben ik niet tevreden. Als ondernemer moet je de balans zien te vinden tussen zelfvertrouwen en ambitie enerzijds en nederigheid anderzijds. Kritiek moet je accepteren. We hebben geen grote ego’s en werken hard voor fans om problemen te verhelpen.''

Voor supporters is het onlogisch dat het groen-witte derde tenue binnen een aantal dagen al volledig is uitverkocht. Iedereen had toch kunnen zien aankomen dat het derde tenue wel eens over de toonbank zou gaan vliegen? ''We baseren onze voorraad op verkoopcijfers van voorgaande jaren en daar leggen we onze groeivoorspelling overheen. Dit shirt raakte sneller uitverkocht dan onze modellen voorspelden. Dat vinden we vervelend voor de fans die het shirt nu nog niet hebben, maar we doen er alles aan om te zorgen dat ze in november weer beschikbaar zijn.''

Plaats reactie
666

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties