Feyenoord maakt op het gebied van merchandise enorme stappen. De samenwerking met Castore blijkt een gouden zet te zijn geweest voor de Rotterdammers. Tijdens het seizoen 2023/2024 verkocht Feyenoord 2,5 keer zoveel shirts als een seizoen eerder onder Adidas en dat levert een extra omzet op van ongeveer tien miljoen euro.
"Het is ons beste merchandise-jaar ooit geweest," bevestigt Ruud van der Knaap in gesprek met RTV Rijnmond. De commercieel directeur is dan ook dik tevreden met de resultaten. "Qua aantallen shirts die verkocht zijn, maar ook qua omzet. Alle records zijn verbroken, en daar zijn we best trots op."
De groei is mede te danken aan Santiago Gimenez. Met Castore heeft Feyenoord de mogelijkheid om ook shirts in het buitenland te verkopen, en dat gebeurde massaal na zijn hattrick in de Klassieker. Met Ayase Ueda (Japan) en nieuweling Hwang In-beom (Zuid-Korea) hoopt Feyenoord hierin verder te groeien.
"Je kunt al een Feyenoord-shirtje in Mexico en Japan bestellen, en dat gebeurt ook. Vorig jaar hebben we wat containers naar Mexico gestuurd om te kijken of we de populariteit van Gimenez konden benutten en verzilveren. Dat is best goed gelukt. We hebben met een paar sportretailers daar goede afspraken kunnen maken. Die mogelijkheden onderzoeken we nu ook in Japan en Zuid-Korea."
"Wij zijn een relatief kleine competitie, en de Eredivisie is in veel van dat soort landen vaak moeilijk te vinden," vervolgt Van der Knaap zijn verhaal. "We zullen dus creatief moeten zijn om in landen als Japan, Zuid-Korea en Mexico meer bekendheid te krijgen." Feyenoord hoopt onder meer door de samenwerking met Urawa Red Diamonds te verbeteren, meer aandacht te genereren in Japan.
Lees het artikel op de mobiele website