''Als die fans lawaai maken, kun je het wel schudden''

''Als die fans lawaai maken, kun je het wel schudden''

''Dat het nu wél lukt, is van levensbelang.'' Dat zijn de woorden van stedenbouwkundige Riek Bakker (70), de Koningin van de Kop van Zuid. Méér verprutste stadionplannen rond De Kuip kunnen club en stad niet veroorloven.

''Bij de Kop van Zuid moesten we een brug slaan. Zo'n ingreep moeten we in de omgeving van de Kuip ook verzinnen. Zodat we tegen elkaar kunnen zeggen: zo is het weer een aantrekkelijk gebied om in te wonen, te werken en te leven. En om te voetballen, ja'', zegt ze in het AD/Rotterdams Dagblad.

''Ik vind dat Feyenoord absoluut een goed stadion nodig heeft. En je kunt als belangrijke stad in Nederland, in de wereld, niet zonder. Dit ding, daar is goed voor gezorgd, maar er komt een keer een einde aan. De Kuip is mooi, gezellig, intiem, maar zijn tijd als voetbalstadion is geweest. Twee plannen voor iets zijn gesneuveld, het derde moet lukken.''

Hoe belangrijk is het Feyenoord-legioen in dit proces? ''Een cruciale factor. Het is heel simpel: als zij 'nee' zeggen tegen je plannen, dan kun je het als stad net zo goed laten zitten. Als die fans lawaai maken, kun je het wel schudden. Zij moeten onder een goede leiding kunnen meepraten, er moet naar hen worden geluisterd. Zo voorkom je weerstand achteraf.''

Plaats reactie
666

Feyenoord-4-Ever +624

Jongens ik kan 2 tickets krijgen voor de beker maar zijn E tickets. Hoe kom ik erachter of ze echt zijn. Ik kan ze ophalen

17-10-2015 20:20

Hallojumbo +0

Door ze uit te proberen op de dag zelf

17-10-2015 21:10

matthijscapelle +0

Vraag om de orderbevestiging

17-10-2015 21:33

matthijscapelle +0

Ik heb er ook 2 voor je. Vakkie U ;)

17-10-2015 21:34

Feyenoord-4-Ever +624

Ja maar wat zouden jullie doen? Bestaan er ook kaarten maar dan echte dus geen E tickets?

17-10-2015 21:37

matthijscapelle +0

Durf ik niet te zeggen. Wij konden dit x niet kiezen uit "zelf afdrukken" of hardcopy. Zelf afdrukken (e-ticket) was de enige geboden optie.

17-10-2015 21:40

Hallojumbo +0

Klopt. Ik heb mn teruggekochte plek wel hardcopy. E tickets zal wel goed kunnen zijn. Maar check wel even of de naam op de ticket en van diegene waarvan je hem koopt overeen komen...

17-10-2015 22:36

Bbird +0

Vraag of ze hem voor je op Viagogo zetten, en dan goed plannen, zodat er niet iemand anders mee vandoor gaat.

18-10-2015 00:43

feyenoord_Freak +14044

Ze denken te lang na yoh! Veelste lang toen ze met idee kwamen voor een nieuwe kuip moest locatie al bekend zijn, je gaat toch niet
Met een plan komen zonder erover nagedacht te hebben.

17-10-2015 17:38

feyenoord_Freak +14044

En zonder iets zeker te weten hoe en waar het bekend te maken aan iedereen

17-10-2015 17:39

dreetje13 +4

Ik vind die nieuwe kuip,dat eerste plan geweldig.
Half in de maas ,naast de brieenoord brug.
Mooier kan tich niet,voerballen half in de maas in de maasstad rotterdam.

17-10-2015 17:19

feyenoord_Freak +14044

Zeker een goed idee hoop dat ze erop terug komen

17-10-2015 17:35

duitser +4317

Net het hele verhaal uit het AD gelezen. Goed en duidelijk verhaal maar als ik dan lees dat een D66 alweer een waslijst aan wensen heeft... Dit gaat nog heeeeeeel lang duren ben ik bang. Waar is de tijd gebleven dat de gemeente lef toonde en gewoon voor iets ging zoals de kop van zuid. Daar had toendertijd niemand vertrouwen in en toch zijn ze er voor gegaan. En kijk nu eens...

17-10-2015 17:02

PepijnKuyt +1423

We hebben echt een nieuw stadion nodig we kunnen niet eens meer normaal kaarten kopen los hoor ik. Heb zelf een seizoenkaart

17-10-2015 16:55

sunsfield +3

waarom de kuip nu niet verbouwen en na 20 jaar een nieuw stadion die groten wordt

hebben ze gedaan bij liverpool barcalona ,borussia dortmund


F.C. Barcelona heeft besloten een grote renovatie aan Camp Nou in uitvoering te gaan brengen, en kiest hiermee dus niet voor een nieuwe stadion op een ander stuk grond. Goed nieuws voor de liefhebbers van het grootste Europese stadion Camp Nou.

Barcelona voorzitter Sandro Rosell maakte dit gister bekend tijdens een persconferentie. De keuze tussen een nieuw stadion of de optie van de verbouwing noemde hij de belangrijkste beslissing voor de komende 50 jaar. De reden van de keuze voor een renovatie is voornamelijk een financiële keuze. Een nieuw stadion zou zo’n 1.2 miljard euro gaan kosten, wat het voortbestaan van de club in gevaar zou kunnen brengen. De gekozen renovatie gaat 600 miljoen kosten. Waarvan 420 miljoen naar de verbouwing van Camp Nou, de overige 180 miljoen gaat naar de vervanging van Palau, het stadion waarin de andere sporten van F.C. Barcelona onderdak vinden.

Wij van CampNou.nl zijn verheugd dat het Camp Nou met al zijn history nog vele jaren zal blijven bestaan en een nieuwe toekomst tegemoet gaat.

Referendum

Op 5 of 6 april vindt er nog wel een referendum plaats waarin supporters hun mening kunnen geven over het besluit van de raad van bestuur van FC Barcelona. Het is wel te verwachten dat zij hiermee instemmen, de start van de renovatie kan dan in mei van 2017 van start gaan. De afronding van de grootscheepse verbouwing zou begin 2021 moeten plaatsvinden. Tijdens de verbouwing blijft F.C. Barcelona haar thuiswedstrijden gewoon in Camp Nou spelen. Na de renovatie zal de capaciteit zijn uitgebreid naar maar liefst 105.000 zitplaatsen. Zo wordt het grootste stadion van Europa nog groter, daarnaast krijg het hele stadion een overkoepeling over alle zitplaatsen.

17-10-2015 15:54

sunsfield +3

in a;dam hebben ze hem al binnnen de 20 jaar 2x verbouwd ?

18-10-2015 00:03

kuipsfeer +0

Eigenlijk ie er maar 1 probleem, nml de financiering.
Ga daar nou eens uitkomen , komt de rest vanzelf . Riek Bakker of niet, er moet met geld gegooid worden, anders wordt het nooit wat.

17-10-2015 15:38

tomoptien +0

dit commentaar pas in het straatje van Hoetmer, gebiedsvisie is belangrijk, daarna over stadion een besluit nemen

17-10-2015 14:35

De17eMan +0

Tot de grond schudden met die kont van links naar rechts

17-10-2015 14:01

skin +14009

What year is it?!!

17-10-2015 14:50

IPPA001 +97

Ja daar stipt Riek wel één probleem aan, communicatie. Dat leek met de trojka even goed te gaan, maar is nu weer helemaal waardeloos.
Ander probleem is geld, dat hebben we niet, maar we willen wel een stadion van over de 400 miljoen. Dus moeten we gaan lenen, en lenen kost.... Geld.
Kijk maar eens naar Twente, ADO en Heerenveen hoe goed zo'n nieuw stadion voor je club is.

17-10-2015 13:33

duitser +4317

Wat heeft de trojka allemaal gecommuniceerd dan?

En wat is er nu waardeloos dan? Er is maanden geleden toch gezegd dat er in December nieuws komt.

17-10-2015 16:58

caesarion7 +0

Ik studeer geen architectuur maar ik kan wel aardig overweg Met programma's die concepten kunnen maken, zou ik er zelf 1 kunnen insturen?

17-10-2015 13:15

Qadratini +3

Jammer dat de mensen die het voor het zeggen hebben het liever zonder de supporters doen.

17-10-2015 12:54

crashtestdummy +22097

Hoor niets meer over bureau OMA van Rem Koolhaas.
Of dit was weer een konijn uit de hoge hoed om de meute lekker te maken, terwijl het helemaal niet waar is ... óf Koolhaas is nu bezig met het ontwerpen van een stadion waar het Nederlands Elftal niet meer uit weg te slaan is en waar de UEFA graag een championsleague finale laat afwerken ...

Zegt u het maar ... onze club kiest er weer voor om zaken op de lange baan te schuiven ( 'na de zomer komen we met nadere berichtgeving hoor' ) en de supporters onwetend te laten ...

Communicatie is niet de beste eigenschap van onze club ...

17-10-2015 12:44

duitser +4317

Luisteren van sommige supporters ook niet.

December.....

17-10-2015 12:47

BBMarco +499

WHAAAAAAAAHAHAHA +2

17-10-2015 12:50

Patience +1

En graag stavakken langs alle zijden van het veld. Dat zou uniek zijn want nu worden fanatieke fans in andere stadions gedwongen achter de goal te staan. Dat zijn grote vakken (Dordmund, Schalke, ) . Maar de rest van het stadion is zitten en netjes blijven. Wat zo waanzinnig is, is dat nu veel mensen op x w y z bijna allemaal staan, de trappen staan vol: dat geeft een hoop herrie en sfeer. Zeker na een goal, bij ons zie je 1 springende bende , geweldig.

17-10-2015 11:53

duitser +4317

zijn ook alle 4 sta vakken inderdaad -_-

17-10-2015 12:48

GWMDFR12 +0

Jammer dat je niet vrijwillig kan aanmelden om mee te bouwen aan een nieuw stadion, zie je het al gebeuren 50 duizend man in Feyenoord shirts aan de arbeidt

17-10-2015 11:36

fr1000 +1

Haha. Los van dat ik het een ongelooflijk gaaf idee/gedachte vind en zeker een steentje zal willen bijdragen, denk ik dat het een zooitje zal worden en is het eindelijk klaar, schot en scheef :p

17-10-2015 11:54

JN010 +0

zoals bij de Hornbach reclame xD

17-10-2015 15:20

fr1000 +1

Weet even niet welke je bedoelt, heb je een link?

17-10-2015 16:38

JN010 +0

Je zal hem vast wel eens op tv zien; )

17-10-2015 23:42

Hallojumbo +0

Voor een gratis scc wil ik best een uurtje komen sjouwen

17-10-2015 21:12

Berrug +986

Dit ding....Beetje respect verdomme

17-10-2015 11:13

FRlegend +17077

Zou mooi zijn als iedereen weer lawaai maakt tijdens de wedstrijd. Dan kan de tegenpartij het ook schudden.

17-10-2015 10:45

kiperiets +4

Welja,...Riek Bakker ook weer een mening en mogelijk een geweldig plan voor een nieuw stadion in deze zo langzamerhand zielige langlopende soap.
Kunnen de beleidsmakers weer een jaar over haar plannen vergaderen tijdens feestjes, golftournooien en bijeenkomsten in de duurste clubs.
Al die opvreters en geldwolven die tot nu toe de plannen hebben gemaakt waren in 6 jaar tijd die ze tot nu hebben verlult niet eens in staat om een bungalow-tent neer te zetten.

Tijd voor iemand die niet alleen maar lult maar die al die opvreters eruit trapt en echt werk maakt voor een nieuwe Kuip.
Vragen aan Jorien van den Herik of hij tijdelijk terug komt en de algemene leiding neemt om een gerenoveerde of nieuwe Kuip neer te zetten.

Tijd voor echt geen woorden maar daden.

17-10-2015 09:53

FRlegend +17077

Jorien heeft alle kansen die er lagen rond het stadion anders vakkundig genegeerd en wereldkansen destijds om zeep geholpen.

17-10-2015 10:43

kiperiets +4

Misschien wel ja, maar destijds waren er maar erg weinig voorstanders voor een compleet nieuwe Kuip en dat plan had toen weinig tot geen draagvlak.
Bovendien bulkte Feyenoord toen ook niet van het geld en stond de gemeente Rotterdam toen ook niet vooraan met een grote zak geld om de boel te financieren.

Waar het mij om gaat is dat er iemand nodig is die een aantal figuren die al jarenlang alleen maar lullen een zakschop geeft en er een team op zet dat werkelijk een nieuw stadion gaat neerzetten.
En ik kwam in het zoeken naar een geschikt iemand voor zo'n job die ook (nog steeds) echt een binding met Feyenoord heeft in de gauwigheid niet verder dan Jorien.

17-10-2015 10:59

FRlegend +17077

Het heeft niks te maken met schop onder je hol te maken. Zolang er supporters via de sportclub, die weer grootaandeelhouder is van de Kuip, dit hele proces lopen te frustreren kan je als Feyenoord zijnde niet zo makkelijk de kar trekken. Ten tijde van HNS had Feyenoord een beduidend slechtere (financiele) reputatie en huishouding dan nu en had je een gemeente die op geen enkele manier mee dacht. Het enige waar de gemeente naar heeft gekeken is hoe ze electoraal hun gezicht het beste konden profileren.

Het gekke is dat de gemeente Rotterdam het meeste baat heeft bij een topstadion in een volledig vernieuwd (probleem)gebied binnen de stad en echt miljoenen voor Rotterdam kan genereren, als het al geen miljarden zijn. Er zitten alleen een hoop domoren die dat niet zien. Het stadion is een gouden kans om de hele omgeving van het stadion een lift te geven die met een beetje mazzel afstraalt op de wijken daaromheen. Dat zou heel Rotterdam een enorme boost geven en daarmee ook de gemeentebegroting. De grote afwezigheid en apathie van de gemeente in het vorige traject is dan ook onbegrijpelijk. Zij legden alles bij Feyenoord neer.

17-10-2015 13:11

ernst H +4998

Kan me nog het plan herinneren van een Nieuwe Kuip bij Brienenmoord, aan de Maas.
Daar was iedereen enthousiast over.

17-10-2015 12:20

BBMarco +499

Maar dam zaten de kosten op bouwklaar maken al op 300 mil. Meen ik mij te herinneren

17-10-2015 12:52

FRlegend +17077

Klopt dat plan was iets van 600 miljoen. Daar had de overheid nog veel meer aan bijgedragen als we het WK hadden gekregen. Maarja, die kregen wen iet.

17-10-2015 13:08

tomajo-nl +1160

Nee wij kopen geen stemmen af, schandalig toch?

17-10-2015 13:35

ernst H +4998

Ja toen moesten ze al die bedrijven daar uitkopen

17-10-2015 17:25

Rush +1

Alles draait om geld , Wat Feyenoord niet heeft......
Er Had 20 jaar geleden al een nieuw stadion moeten staan....
De Haven mannen de bestuur van Rotterdam en misschien Riek hebben gefaald .....

Maar ik ben blij met de KUIP....

17-10-2015 09:52

erik876 +21

Wat ik zo mooi vind aan de kuip is de zee van mensen, als je op het veld staat zie je overal rondom je mensen. Je ziet amper de overgang van parterre naar eerste ring en haast nergens lege trappen. Dat geeft dat intense beeld volgens mij, als je het mij vraagt moet je dat behouden bij een nieuw stadion

17-10-2015 09:50

1987fey +5487

Gewoon een nieuw stadion bouwen. Met de volgende kenmerken.
- tribunes dicht op het veld
- blauwe stoeltjes
- rode trappen
- 65.000 plaatsen(niet groter)
- vanaf de buitenkant geen hypermodern stadion maar 1 met karakter. Dus geen Allianz stadion taferelen.

17-10-2015 09:39

daanos +8833

Waar mag ik tekenen?

17-10-2015 09:40

erik876 +21

Mag ik je vragen waarom het van buiten niet hypermodern mag zijn? Toen de kuip nieuw was 80 jaar geleden was het ook modern, het word vanzelf weer klassiek als het lang blijft staan. Verder ben ik het wel met je eens

17-10-2015 09:42

1987fey +5487

Daar heb je absoluut gelijk in de kuip was vroeger ook modern. Wat ik wil voorkomen is dat we de kant opgaan van een ruimteschip uitstraling. Het moet gewoon op een voetbalstadion lijken, en niet op een UFO, zoals de stadions van 020, Bayern. Benfica heeft daarentegen wel een mooi nieuw stadion.

17-10-2015 10:12

IPPA001 +97

Modern kan ook mooi zijn, kijk maar eens naar zaha hadid haar ontwerpen. Dat vind ik wel gaaf. Maar goed, moet je wel even een miljard euro meebrengen. Zelfde probleem heb je bij Koolhaas, enig verschil is dat die vent alleen maar in blokkendozen denkt.

17-10-2015 13:27

de-waarheid-liegt-niet +0

90.000 minimaal. die oude schrootbak van nu is al steeds uitverkocht, kan je nagaan als we echt comfort gaan bieden!

17-10-2015 10:50

Qadratini +3

'die oude schrootbak van nu'

*Zucht*

17-10-2015 12:56

T1908_ +0

ik dacht zelf aan 70 tot 75 duizend

17-10-2015 14:14

Feyenoordsi +0

We zijn natuurlijk wel het lachertje van Nederland met dat stadion gezeik. Zelfs in Almelo zetten ze een ander stadion neer. Maar in Rotterdam. ... allemaal ego's van figuren die zichzelf groter voelen dan de club. En dan heb ik het over bestuurders, supporters en die krankzinnigen op het stadhuis . Het is te triest voor woorden.

17-10-2015 09:31

Qadratini +3

In Almelo staat geen ander stadion hoor.

17-10-2015 12:58

Reinbo +17624

Het enige wat telt is de akoestiek. De klankkleur van de Kuip moet ook inhet nieuwe stadion terugkeren.

17-10-2015 09:30

NoSurrender12 +197

Klankkleur? Ja sorry maar ik las k.a.n.ke,r kleur

17-10-2015 09:39

NickFR +0

Klankkleur... Je moet niet zoveel The Voice kijken

17-10-2015 12:10

Reinbo +17624

Als je daar niet op let, klinkt het er straks net zo kut als in de arena.

17-10-2015 12:16

1987fey +5487

Hoeveel kaarten kon je naast je eigen plaats bijkopen als seiZoenskaart houder?

17-10-2015 09:20

JPvanGastel +0

Als je nog geen kaart had gekocht 2, anders 1. Maar het is al uitverkocht

17-10-2015 09:29

1987fey +5487

Ik heb van de week telefonisch mijn eigen plaats teruggekocht, omdat mijn account niet werkte. Gisteren heeft een vriend van mij 2 kaarten extra gekocht via zijn account maar met mijn barcode. Dus ik heb er nu 3 op mijn barcode, dat hoort eigelijk niet te kunnen toch?

17-10-2015 09:35

JPvanGastel +0

Nee volgensmij niet. Maar het zou kunnen doordat je telefonisch een kaart hebt gekocht

17-10-2015 15:00

FANtasticFR12 +2259

Als een verbouwde Kuip ons nog niet de begroting geeft om weer een topclub te worden, is er dan eigenlijk wel een keus te maken? Ja. WAAR het nieuwe stadion komt, meer niet. En met 80000 Feyenoord supporters krijgen we minder sfeer? Hahaha echt niet! Het wordt een groot feest! Hoe eerder hoe beter, nu lopen we elk jaar verder achter.

17-10-2015 09:06

duitser +4317

Laat de kleine minderheid maar lekker schreeuwen en stampij maken. Het is inmiddels duidelijk dat het grootste deel van de supporters door heeft dat een nieuw stadion de enige juiste optie is.

17-10-2015 08:48

RobinLandman +2023

Het stadion moet er wel nog steeds goed uit zien

17-10-2015 09:11

Southside5314 +0

Weet
Niet welke meerderheid kom jii weleens in xe Kuip?

17-10-2015 10:01

duitser +4317

Niet meer. problemen mee?

17-10-2015 12:17

Southside5314 +0

Zoiezo problemen met Duitsers kk mof

18-10-2015 12:46

hvdv65 +8391

Heb je geluisterd Duister? Als het Legioen er zich niet betrokken bij voelt kun je het schudden. Bij nieuwbouw of vernieuwbouw. Maakt niet uit. En weer komt pijnlijk aan het licht hoezeer Gudde en van Merwijk, en jij, destijds een aantal dingen niet goed begrepen hebben. Draagvlak is cruciaal. Maar ja, dat zal de heer Duister wel weer anders zien. Eigenwijsheid is ook een kunst....

17-10-2015 10:49

duitser +4317

Die kleine minderheid blijft toch wel schreeuwen. In gesprek gaan kunnen ze niet, zie de beverwaard.

17-10-2015 12:18

hvdv65 +8391

Ik heb het niet over vandalen en relschoppers maar over het legioen. Je weet wel. Die mensen die elke wedstrijd die kaartjes kopen. De potentiële klanten van een toekomstig onderkomen dus en die jij blijkbaar niet belangrijk vind om gehoord te worden en in zekere zin zelfs minacht.

17-10-2015 13:03

duitser +4317

Jouw woorden

17-10-2015 15:52

marantzfm +0

en voor de hcs was de kuip ook al steeds goed vol

17-10-2015 08:47

pinda123 +320

Gewoon een nieuw stadion bouwen de sfeer word door het legioen gemaakt,want in de hcs tijd was er ook geen sfeer en moesten we blij zijn als er 12000 man in de kuip zaten.

17-10-2015 08:46

pinda123 +320

Ja ik begrijp je maar als ze een nieuw stadion bouwen met 80000 plaatsen zal de sfeer dan verdwenen zijn omdat het een nieuw stadion is :).Zou het geweldig vinden een super groot stadion ben wel eens bij barcelona geweest helemaal vol 100000 man dan word je plassertje hard hoor

17-10-2015 08:54

@ +0

Gelukkig is de inspraak voorlopig nog steeds helemaal 0. Dus dat scheelt.

17-10-2015 08:10

alexander_ostlund +2

Als ze dan toch voor nieuwbouw gaan gewoon het stadion van Bayern München kopieëren. Maar ik zou kiezen voor verbouwing van de Kuip

17-10-2015 08:00

FR_Erik91 +174

Ja, schitterend. Een kopie van Bayern. Zullen we ook hun liedjes overnemen?

17-10-2015 08:42

alexander_ostlund +2

liever hun prestaties

21-10-2015 15:04

ReneKasia74 +3

Feyenoord fans maken overal sfeer.

17-10-2015 07:45

Weef +9085

Als dat waar is kunnen we wel gelijk helemaal ophouden. Het is nagenoeg onmogelijk om de supporters eensgezind achter één plan te krijgen.

Maargoed, dit is natuurlijk een commercieel praatje voor de buhne. Als het financieel rond komt wordt er gewoon gebouwd en zal het ze een worst zijn wat de supporters ervan vinden.

17-10-2015 07:45

Shone +10

De spijker op zn bakkes.. Tuurlijk kan de nieuwe kuip ook zo'n sfeer krijgen.. 't gebouw bepaald dat niet.. Als het maar beleving heeft, kort op 't veld, dat je het gras ruikt.. Voetbal!

17-10-2015 07:42

hakuna +2065

Haal dan de verbouwing van de kuip maar weer uit de schredder.

17-10-2015 07:37
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties