Stedenbouwkundige: ''Bouw nieuw stadion in West''

Stedenbouwkundige: ''Bouw nieuw stadion in West''

Een puik staaltje 'out of the box-denken' gistermiddag bij de D.G. Van Beuningenlezing. Stedenbouwkundige Riek Bakker opperde om een nieuw Feyenoord-stadion in het westelijk havengebied te bouwen. ''Daar is de ruimte en daar ligt de toekomst van de stad'', doceerde Bakker.

''Waarom dat gepriegel in de kleine ruimte, zoals nu het geval is?'', citeert het AD/Rotterdams Dagblad. ''Alle plannen en opgaven die we voor de boeg hebben, kunnen we in het westen langs de Maas realiseren. Woningen, ondernemingen, parken, verbindingen en als het moet een nieuwe passagiers­terminal, in plaats van de Wilhelminapier.''

Feyenoord maakt eind maart al een keuze voor de plek van een nieuw stadion. De gemeente Rotterdam heeft drie opties op de kaart gezet: twee aan de Nieuwe Maas, aan weerskanten van de wijk Veranda, en één in de Stadiondriehoek, bij de huidige Kuip. Na deze keuze wordt er een definitieve gebiedsvisie met bijbehorende businesscase uitgewerkt.

Plaats reactie
666

oud_hagenees +3

Op de maasvlakte is ook nog ruimte. Op zee ook. Hoek van Holland ben je zo. Als er op zulk niveau wordt gedacht komen we er wel.

09-03-2016 13:44

Zuiderleeuw +5

Het wordt steeds gekker, de limit lijkt nu bereikt, nu gaan ze plannen maken om het nieuwe stadion in west neer te zetten. En dat noemen ze een mooi staaltje out of the box denken, weet je wat het is: een volkomen krankjorum idee van iemand die blijkt geeft absoluut geen weet te hebben dat Feyenoord Rotterdam zuid is en Rotterdam zuid Feyenoord.

09-03-2016 01:12

erik876 +21

Tja moeilijk, ben eigenlijk voor. Als je echt een stadion wilt dat beter is dan die ufo moet je ook gaan concurreren op het gebied van infrastructuur. En de keren dat ik daar geweest ben ben je toch vreselijk snel thuis. Je zit gewoon zo op de snelweg richting Utrecht. Afgelopen donderdag was ik anderhalf uur na de wedstrijd nog in Rotterdam. Aan de andere kant hoort Feyenoord bij zuid. Een club als Tottenham zal zijn wijk ook nooit verlaten. Bovendien zou je zeggen dat ook op zuid er wat mogelijk moet zijn.

08-03-2016 23:45

Hallojumbo +0

Een club als Tottenham?? Ben jij wel lekker bij je paasei?? Manmanman

09-03-2016 00:42

erik876 +21

Ik bedoel dat zij ook naar een wijk zijn vernoemd en aan een wijk verbonden zijn en daar dus zullen blijven. Voor de rest lijken wij totaal niet op die club inderdaad!

09-03-2016 02:29

Hallojumbo +0

Manmanmanman die club alleen al noemen op een Feyenoordpagina.. manmanman

09-03-2016 13:01

peter1957 +10

Kasteel Woudenstein.

08-03-2016 23:25

opa57 +7

Weer eentje die zo nodig, niet gehinderd door enige kennis van (voetbal)zaken en voetbalhistorie wat in de pers moet roepen. Een stadion in West?? Volgens mij staat daar de thuishaven van Sparta al een poosje. Bovendien is ons Feijenoord de club van ZUID!!!

08-03-2016 23:18

Feyenoordridderkerk +1187

Maasvlakte lijkt me wel wat, anders midden in de Waalhaven.

08-03-2016 22:37

CW010 +1813

verfrissend idee, ergens een hele infrastructuur opzetten waar een zee van ruimte is,

goeie OV verbinding en bereikbaarheid met de auto, eventueel leuke verbinding met watertaxi's of een waterbus

winkels en restaurants huisvesten

ik ben voor!!

08-03-2016 19:14

lsimon +1248

Zee van ruimte? In West is nog minder ruimte dan op Zuid.

09-03-2016 03:08

CW010 +1813

tis in het havengebied in west heh, ze gaan niet dat stadion midden in spangen bouwen ofzo

09-03-2016 20:01

TovenaarVanTatabanya +690

Eind maart al een beslissing....waarom staat er geen jaar bij ?

08-03-2016 18:56

Thejinxster +159

Omdat er gesproken werd voorheen ook dat maart 2016 de beslissing zou vallen. nu het 2016 is zegt eind maart voldoende.

08-03-2016 20:42

KonaldRoeman +3

Van mij mag het. Waarom moet het perse op zuid? Feyenoord is toch een Rotterdamse club.

08-03-2016 18:31

Thejinxster +159

Ja klopt ook. Maar het is Nostalgie jongen!
Netzoals sommige geen nieuwe kuip willen maar de zelfde alleen uitgebouwd.

Mensen zijn gewend naar zuid te gaan zit in hun aderen. Dus wijziging van locatie is gewoon moeilijk te bevatten.

Maar ik vind beide prima Zolang feyenoord maar blijft.

08-03-2016 20:41

FR1908_ +0

Lees eerst het artikel. Dan lees je dat het nog steeds over een plek op zuid gaat.

08-03-2016 22:55

JDN1987 +22965

Als een deelgemeente blijft zeuren en tegen werken . Moet je dreigen met vertrek. Kijk naar Heracles Almelo die dreigde opeens met vertrek uit Almelo. Ze kregen daar ook jaren niets voorelkaar en opeens staat er wat nieuws. Moet je eens opletten hoe snel dat gaat. Want wat is zuid zonder Feyenoord ?

08-03-2016 17:26

siemie +0

Misschien kunnen we met excelsior van stadion ruilen, prima accomodatie daro

08-03-2016 17:20

KonaldRoeman +3

Locatie van Woudenstein is idd het beste en mooiste imo.

08-03-2016 18:30

FrNiels2012 +8

Of in 020, daar kunnen ze nog wel een club met trouwe supporters gebruiken.

08-03-2016 17:19

Reinbo +17619

Goed idee. Doe maar. Daar op Zuid presteren ze toch niks.

08-03-2016 16:57

PeturP +1

Wat heerlijk out-of-the-box denken. Ze doelt op Nieuw Mathenesse. Aansluiting A20 vlakbij, metro Marconieplein vlakbij.

08-03-2016 16:54

kevinmulFR010 +18073

Eind maart al een keuze over de plek. Zozo goed hoor :)

08-03-2016 15:59

Donno0181 +308

Heeft ff geduurd ja. Zal me niks verbazen dat het wederom word uitgesteld.. naar medio 2029 ofzoiets

08-03-2016 17:39

Thierry_2004 +0

@ LofDerZotheid moet zeggen dat ik eerst niet echt blij werd van een stadion in West. Maar als ik je verhaal zonlees word ook ik enthousiast.
@ gudde luister hier eens naar

08-03-2016 15:47

LofDerZotheid +1174

Thnx! Ik ook... ;-)

08-03-2016 17:08

fasjiman +410

ja!!!! lekker iedere thuiswedstrijd lopend naar het stadion!!!!!!

08-03-2016 15:25

lsimon +1248

Gepriegel in de kleine ruimte? Volgens mij is er in West/regio Marconiplein minder of even veel ruimte als de plekken die nu op het oog zijn.

08-03-2016 15:17

poehhee +3983

de havens in het westelijk havengebied en de stadshavens (alle havens binnen de ring) zullen steeds meer verdwijnen en verhuizen naar de Maasvlakte.
Er komt dus veel plek vrij voor nieuwe stad

08-03-2016 19:03

LofDerZotheid +1174

Heb net even het hele stuk gelezen op AD. Het gebied waar ze op doelt (omgeving Marconiplein) moet inderdaad op de schop. Vergelijkbaar met Kop van Zuid. Havengebied wat omgevormd moet worden naar wonen, recreatie en werken. Een gebied waar de gemeente dus zeer bereid is om mee te werken.

Geboren op de Wolphaertsbocht, gewoond op Pendrecht en Katendrecht, dus ik kom echt wel van Zuid. Wat zij nu meldt geeft echter enorme kansen. Het krachtenveld veranderd compleet. In plaats van individuele bedrijven waar mee onderhandelt moet worden en uitgebreide sloop en bouwrijp maken, is dat allemaal veel simpeler daar. Daarnaast ben ik naast Feyenoordsupporter ook Rotterdammer. En dit zou een absoluut vliegwiel kunnen zijn voor de volgende ontwikkeling van een moeilijk gebied, wat de gemeente Rotterdam nodig heeft.

Ook de infrastructuur is daar zodanig dat zo'n ontwikkeling past. Metrostation dichtbij, Tjalklaan brede aan- en afvoer, met korte afstand naar snelweg.

Daarnaast vind ik al jaren dat Feyenoord wél een nieuw stadion nodig heeft, maar hoop ik dat de Kuip behouden kan blijven. Die kans is nu eenmaal groter wanneer het nieuwe stadion verder weg is. Als de Hef als zinloos (want onbruikbaar) monument terecht behouden kan blijven, zouden we dat ook moeten willen voor de Kuip. Stel je voor. Parterres weg, bedrijfjes en horeca onder de eerste ring. Atletiekbaan erin. En Sportstad Rotterdam heeft een fantastische locatie voor atletiekevenementen, inspirerende omgeving voor evenementen en schoolsport. Bij dat gebruik kan het maasgebouw weg en de Kuip weer hersteld worden in oude glorie. De hekken om het stadion heen kunnen weg, waarmee je inderdaad een parkachtige omgeving kunt creëren. Daarnaast kun je de vrijkomende ruimte beter betrekken bij de Veranda.

Echt een oplossing waar ik al jaren op hoop. Ze doen er niet veel goed in dat 020. Maar aRENa realiseren, waarna de supporters full swing hebben ingezet op behoud van Olympisch, dat is toch een scenario waar ik op hoop.

Ik ben enthousiast!

08-03-2016 14:35

feyenoord_Freak +14036

Ik vind het niet erg hoor zolang ze maar opschieten want telkens nieuwe plannen maken heeft geen zin zo gaat het stadion er nou nooit komen . Ik vind het best en schiet nou eens een keer op want we lopen zwaar achter op schema .

08-03-2016 13:49

FR12_079 +180

waarom geen groot ponton in zee???

08-03-2016 13:27

Feyenoordridderkerk +1187

Maasvlakte, ook voldoende parkeerplekken...

08-03-2016 13:23

poehhee +3983

Lekker sfeervol ook :)

08-03-2016 19:04

Heisenberg +6241

"En de oude Kuip? ,,Dat blijft een icoon,'' aldus Bakker. ,,Denk aan een culturele invulling, met een park.''

Niks mis mee.

08-03-2016 12:58

FRChiquita +3

Lijkt mij ook prima inderdaad

08-03-2016 14:51

Fr_88 +15859

Laten we de hele Lijnbaan platgooien en de nieuwe Kuip daar neerplempen. Hoef ik niet meer zo ver..

08-03-2016 12:46

dannygoalie31 +663

Ja of op het noorder eiland ook een mooie plek hahahaha

08-03-2016 12:50

poehhee +3983

De Lijnbaan is idd qua architectuur super triest

08-03-2016 19:06

Fr_88 +15859

Was revolutionair toen het werd gebouwd. Een van de eerste winkelcentra die op die manier was ingericht.

08-03-2016 21:14

poehhee +3983

Klopt ja, het revolutionaire was dat hij autovrij was. Maar de gevels zijn nu dramatisch en als je per ongeluk de achterkant ziet weet je helemaal niet wat je ziet.
Vroeger werden de gebouwen gewoon goed ontworpen (voor en achterkant) maar niet in de tijd van de lijnbaan.

09-03-2016 01:27

Fr_88 +15859

Mijn familie en vrienden wonen voornamelijk buiten Rotterdam. En vooral vrienden denken dat R'dam lelijk is, omdat ze niet verder zijn gekomen dan de Lijnbaan. Dan probeer ik ze nog uit te leggen dat o.a. de veerhaven, oude haven, het gebied rond het station, de markthal, oud delfshaven enz best de moeite waard zijn, maar dat komt er al niet meer door.

09-03-2016 02:50

poehhee +3983

Haha ja ik heb precies hetzelfde.

10-03-2016 17:13

Aidan_Exclusive +7786

Ik vind het helemaal niet zo'n gek idee dat je een nieuw stadion bouwt waar er het meeste ruimte is en wat het minste kost, aangezien je niet allerlei mensen en bedrijven af hoef te kopen voor de grond en dan nog alles er omheen wat aan voorzieningen, wegen en openbaar vervoer vernieuwd moet worden terwijl daar ook nog gewoon mensen wonen en werken.

Het sentiment van alles moet bij het oude blijven en angst hebben voor wat nieuw is leeft erg sterk in de voetbalwereld en bij de meeste supporters, maar af en toe "out of the box" denken kan geen kwaad, en kan je wel eens een stuk verder helpen.

08-03-2016 12:19

LofDerZotheid +1174

Daarnaast zou door zo'n ontwikkeling de gebiedsexploitatie omhoog schieten. Hogere opbrengsten van de grond, is meer middelen voor ontwikkeling. En volgens mij is de grond daar allemaal nog eigendom van het Havenbedrijf Rotterdam, waarvan gemeente 100% eigenaar is.

08-03-2016 17:06

LofDerZotheid +1174

Riek Bakker, de bedenker en de motor achter de Kop van Zuid. Heeft daar een geweldige metamorfose gerealiseerd. Heeft ook de Erasmusbrug bedacht. Als zij iets zegt is het de moeite van het het overwegen waard. Kijkt zonder emoties naar beste voor club én stad.

Mooi ook om indertijd te zien hoeveel Rotterdammers tegen die nutteloze en onnodig dure brug waren. Tot hij er lag. Hetzelfde zie je nu weer bij het nieuwe stadion. Rotterdammers will be Rotterdammers....

Overigens zou het stadion op een totaal andere plek de kans op behoud van de Kuip als monument vergroten. Het Olympisch Stadionscenario, zeg maar...

08-03-2016 12:11

Aidan_Exclusive +7786

Helemaal mee eens!

08-03-2016 12:20

uitshirt +49

Nooit aan gedacht dat mogelijk zou zijn . hup Sparta voor west. Ik denk dat meeste Feyenoorder S tegen zijn.

Toch wel weer een opening in bekrompen denken..

08-03-2016 12:53

Emielm +0

Op de 2e Maasvlakte heb je ook genoeg ruimte :')

08-03-2016 11:49

woodpecker +0

Hahahahahahahahahhaahhahahahaha

08-03-2016 11:48

Mike_FR +0

Vroegtijdig aan het dementeren deze vrouw. Waarom komen architecten en stedenbouwkundigen altijd met die gestoorde plannen? Zitten ze allemaal zwaar aan de drugs of zo? Als het maar idioot, belachelijk duur en megalomaan is dan zijn de dames en heren aan de tekentafel voor.

08-03-2016 11:46

FeyenoordDelfshaven +289

Onderbouw eens je statement dan? Ik lees dit alles er namelijk niet in terug,.. Nog beter gezegd, mevrouw Bakker verdiend wel wat meer respect mrgoed das mijn mening

08-03-2016 12:47

LofDerZotheid +1174

Klopt. Die luchtfietserij van haar is nooit ergens van de grond gekomen. Kop van Zuid, Erasmusbrug, Koopgoot.....

Allemaal voorbeelden van haar megalomane plannen die inmiddels onderin een lade liggen en waar niemand ooit nog de resultaten van heeft gezien....

Alle hoog- en nieuwbouw op Wilhelminaplein, Kop van Zuid en Laan op Zuid is rechtstreeks terug te leiden naar haar inspanningen. Zij is voor Zuid wat voorzitter Kieboom was voor Feyenoord.

08-03-2016 15:54

poehhee +3983

Als alles goedkoop moet dan heb je alleen maar gallerijflatjes.
Gelukkig is er zo nu en dan nog eens een project om trots op te zijn.

08-03-2016 19:08

Kether +18286

Wel praktischer voor mij. Maar het stadion van Feyenoord moet op Zuid staan, dat lijkt me duidelijk.

08-03-2016 11:45

Rvdn +0

Doe mij de kuip maar in Noord!!

08-03-2016 11:30

FR-Emma +1917

Nee, gewoon niet.

08-03-2016 11:29

frzk4e +0

haha pleur op joh, kk debiel

08-03-2016 11:27

MKF +7852

"Welkom bij Het Nieuwe Stadion, aflevering 381.444"

08-03-2016 11:23

Vinesh070 +205

Daar gaan we weer, de eeuwige discussie die al jaren duurt.

Laten we anders een vliegend stadion maken zodat we die elke week weer op een ander plek kunnen laten landen. De ene week op Zuid en de andere week weer ergens op West en ga zo maar door. Zo is iedereen weer tevreden.

Pff word zo ziek van het feit dat er na jaren discussie nog steeds geen start is gemaakt met het nieuwe stadion.

08-03-2016 11:15

anti-trommels +5

Dit stadion blijf ik het mooiste nieuwe stadion vinden: https://www.fr12.nl/dump/3050-nieuwe-kuip-op-wk-2018.html

Zet dit stadion dan op De vaan met 76.000 toeschouwers.

08-03-2016 11:01

frzk4e +0

bah, verschrikkelijk

08-03-2016 11:26

anti-trommels +5

Ik vind het er juist mooi uitzien.

08-03-2016 13:44

poehhee +3983

Doe mij deze maar: http://www.feyenoordfotopagina.nl/wp-content/uploads/2014/02/opengewerkt_017F0244931907FBC1257C790031D72D_1.jpg

08-03-2016 19:11

anti-trommels +5

Alsjeblieft niet zeg.....

08-03-2016 22:12

anti-trommels +5

Op de plek van De vaan lijk me een prima locatie. Vlakbij Ahoy en Zuidplein en gunstig voor het openbaar vervoer. Lekker eerst Surinaamse broodjes smikkelen voor de wedstrijd. Mmmmm.....

08-03-2016 10:51

JKMG +19

Surinaamse broodjes zijn inderdaad nergens verkrijgbaar in West....

08-03-2016 15:22

anti-trommels +5

Zuidplein en Markthal hebben echt goede Surinaamse broodjes zaken, alleen een nieuw stadion naast de Markthal gaat moeilijk hahaha ;p

08-03-2016 16:39

anti-trommels +5

Bedankt! Haha

08-03-2016 16:39

fr1985 +6324

Ligt het nou aan mij of weet deze man niet wat hij wil?
Moet volgens hem noi het stadion in west komen of in de buurt van/op de Wilhelminapier?
Want dat is voor mij niet west.

Ik zou op de Wilhelmina pier zelfs een geweldige locatie vinden. De nieuwe Kuip aan de Maas pal naast de Erasmus brug.

08-03-2016 10:38

FR-30 +0

't is volgens mij een vrouw (met ballen, dat dan weer wel).

08-03-2016 11:00

fr1985 +6324

Ook goed. Maar dan nog snap niet wat ze nou wilt.

08-03-2016 12:01

poehhee +3983

Stadion wil ze op West.
Wilhelminapier wordt alleen genoemd omdat zij verantwoordelijk was voor de metamorphose ervan.

08-03-2016 19:13

Degekstuh +5319

Al dat gezeik over dst stadion

Gudde is er mee bezig dus dan weten jullie wel wanneer er een nieuw stadion komt he pfffff

08-03-2016 10:28

poehhee +3983

Het nieuwe stadiion was al klaar om gebouwd te worden, werd alleen tegengehouden door de gemeente (D66), omdat ze stemmen wilden winnen voor de verkiezingen.
Kan Gudde weinig aan doen.

08-03-2016 19:15

tonymontanasgp +21

Red de Kuip kan toch ook? We kunnen t nooit eens worden. Dak er op, en klaar is kees.

08-03-2016 10:14

anti-trommels +5

Aub geen dak. Dan liever een verkracht nieuw stadion dan een verkrachte Kuip......

08-03-2016 10:53

tonymontanasgp +21

Goed plan. Zuid is een ghetto. Rotterdam geeft daar weinig geld aan uit

08-03-2016 10:12

lio +0

Waarom bouwen we niet gewoon een nieuwe kuip boven op de arena?

08-03-2016 10:12

vinFr +1143

Kan niet, verontreinigd bouwgrond

08-03-2016 11:35

Kether +18286

Haha scherp

08-03-2016 11:46

lio +0

Hahaha, tjaa ik dacht aan stoeltjes met gaten erin, schijt je zo rechtstreeks op die ufo

08-03-2016 13:20

Ronald_Koeman +18

Ga gauw met je west

08-03-2016 10:08

fr21 +878

Kost alleen maar geld om dit soort pipo's uitspraken te laten doen, ga is een keer met iemand praten die iets van feyenoord afweet. Beetje doodleuk roepen dat je de kuip in de haven wilt pleuren terwijl dat juist het enige is dat onveranderd moet blijven, de kuip hoort op zuid aan de maas...

08-03-2016 10:01

Michaelnh +645

Is dit artikel van "de speld" overgenomen?

08-03-2016 09:41

FR-30 +0

De naam van deze oude, maar kwieke dame viel een aantal jaar geleden al tijdens de stadion discussie. Ik geloof door degene die nu met "het gepriegel in de kleine ruimte" bezig is...

08-03-2016 09:35

Spaceklees +235

West ?! HAHAHAHAHAHAHAHA

08-03-2016 09:20

Dre +782

Voor een ieder die begint dat ze het heeft over het westen van Rotterdam-Zuid. In het artikel (krant) heeft ze het over Rotterdam West, het Merwe vierhaven gebied.

08-03-2016 09:02

anti-trommels +5

Dat is toch vlakbij Spangen?!?!........

08-03-2016 10:54

Dre +782

ja klopt......

08-03-2016 12:38

Davidus +188

JAAAAAAAAAA. Nog meer ideeën! Kunnen we tenminste weer wat onderzoekjes inplannen en uitwerken. Vervolgens presenteren en het dan weer in een laatje gooien om er volgend seizoen nog eens over te kletsen tijdens een volgende bijeenkomst! Anders wordt het zo stil tijdens het koffie drinken. Je moet toch ergens grapjes over kunnen maken en lachen!!

08-03-2016 08:57

anti-trommels +5

Op De vaan naast Ahoy en Zuidplein een goede locatie?

08-03-2016 10:57

Davidus +188

Kunnen we niet eens zien of het in Dordrecht kan, daar eens een gebiedsplan voor opstellen?

08-03-2016 12:06

FRvakkieY +0

Next!!!!!!!!!!!!!!!!!

08-03-2016 08:53
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties