Berghuis over videoscheids: ''Lijkt meer op spel op Playstation''

Berghuis over videoscheids: ''Lijkt meer op spel op Playstation''

De videoscheidsrechter speelde een belangrijke rol in de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal. Halverwege de tweede helft in de wedstrijd tussen Feyenoord en Vitesse lag het spel enige tijd stil. Een doelpunt van Feyenoord werd afgekeurd wegens buitenspel en Vitesse kreeg een penalty, waar eerder geen strafschop werd gegeven.

“Ik vind dat het weinig met voetbal heeft te maken”, zegt Feyenoorder Steven Berghuis over videoref. “Ik had het er net met Renato Tapia over en we kwamen tot de conclusie dat op deze manier de charme van het voetbal verdwijnt. Nu lijkt het meer op een spelletje op de PlayStation. Fouten maken hoort er nu eenmaal bij, ook door scheidsrechters. Dat is menselijk.”

Jens Toornstra kijkt anders naar de verandering in de voetbalwereld. “Uiteindelijk is dit de eerlijkste manier”, zegt de middenvelder tegenover Metro. “Het kan wel zijn dat de charme er dan een beetje vanaf gaat, maar je wilt toch op faire wijze een wedstrijd winnen?"

Wanneer Nicolai Jørgensen niet buitenspel had gestaan, zou het doelpunt alsnog afgekeurd worden. “Dan had ik dat doelpunt van Feyenoord alsnog afgekeurd om vervolgens een strafschop aan Vitesse toe te kennen”, zegt scheidsrechter Danny Makkelie. “De overtreding werd eerder gemaakt dan het doelpunt en dan maakt het niet uit hoeveel tijd daar tussen zit, zolang het spel tussen de twee situaties niet heeft stil gelegen.”

Lees meer over
Steven Berghuis Jens Toornstra Renato Tapia
Plaats reactie
666

ouwekaas +5

Ach mijnheer Connieveren , pffg

16-08-2017 00:45

Spaceklees +235

Wat een fucking onzin allemaal

07-08-2017 12:26

hakuna +2065

Berhhuis kan zich beter concentreren op zijn spel dan te gaan janken. Wat was die slecht! Dicks zien we denk ik nooit meer. Die kan nu al tetug naar Italie.

06-08-2017 13:14

Bokito77 +2

En wat nou gaat gebeuren is dat het ene wel bekeken word en het andere niet

06-08-2017 11:23

Ronskk +22372

Had gio naar 4de man moeten gaan en spel stil moeten leggen

06-08-2017 14:49

Bokito77 +2

Zoiezo raar om een pingel te geven nadat je best lang door heb laten spelen
Zo een moment is te serieus om door te laten spelen
Zodra je doorspeelde was de schuld minder en de overtreding
Discutabel

06-08-2017 11:22

Timmm87 +28

Hij heeft alleen langer door laten spelen omdat feyenoord een kansrijke aanval creeerde.
Had hij dat niet gedaan en was het geen penalty geweest, dan had hij feyenoord een kans ontnomen op 2-0.
Dus goed gehandeld in deze situatie. Helaas dit keer in ons nadeel.

06-08-2017 16:11

Bastabas2 +0

Ach ben blij dat deze methodes er zijn daardoor wonnen we van pisv en kampioen

06-08-2017 10:52

Tweebenig +6

Als wij alle fouten weghalen is voetbal verloren. Maar ook hier is geld weer de winnaar. Er gaat te veel geld in het voetbal om. Dus essentiële fouten moeten vermeden worden. Het is niet anders.

06-08-2017 10:46

FRVI +0

Ze hebben misschien wel 10 sporten waar ze een voorbeeld kunnen nemen hoe een video ref werkt. Leerproces wat die sporten hebben doorgaan overnemen en er verder mee werken. Bij hockey werkte het eerst ook zo en dat werkte niet omdat je idd de bal dan tegen het eind vd wedstrijd in de ploeg kon houden tot het laatste fluitsignaal. Dus heeft elke aanvoerder een keer het recht het spel stil te leggen en als je gelijk hebt dan hou je je moment zo niet dan ben je je moment kwijt. Rechtbaardiger kan niet. Want nu bepaald die lamlul van een Makkelie wanneer hij de video gebruikt dus verandert er bijna niks.....

06-08-2017 10:44

Fontein2018 +6

Ik vind het prima met die videoref. Ik vind alleen de momenten waarop het gebruikt wordt discutabel.
Dat met die penalty lijkt me een terecht moment, echter waarom wordt het niet ingezet bij die handsbal van Vitesse in het strafschop gebied, WAAROM is er dan niet iemand in dat kamertje daarboven die zegt, Makellie kijk hier nog even naar.

En ik denk dat dat op een gegeven moment zoveel invloed op wedstrijden gaat hebben, dat je het moeilijk onpartijdig meer kan vinden. Elke team moet de beschikking hebben tot 2 van die aanvragen en op het verzoek van het team wordt dan de videoref aangevraagd. Niet op basis van zgn onpartijdige mensen in een kamertje....want daar zal altijd twijfel over zijn

06-08-2017 10:40

Roffa010west +0

En wat als de bal nu acht minuten binnen het veld was geweest...

Gaan we dan ook zeggen dat het spel niet stil heeft gelegen? Zo ontzettend lang terug in de tijd???

06-08-2017 10:33

Hallojumbo +0

als het spel 10 min doorgaat, kan daarna alsnog worden besloten de videoref er bij te halen.. slechte zaak

06-08-2017 10:30

Roffa010west +0

Precies wat ik dacht.... toch bizar???

06-08-2017 10:33

FRbest0101010 +0

Het was een terechte penalty maar zet meteen de videoref in of niet. En als makkelie in het begin twijfelde had hij meteen wel gekeken of het een penal was of niet.

06-08-2017 10:20

Mensini +14586

Als de aanleiding om de videoscheids in te schakelen het bekijken van het laatste doelpunt was dan kun je niet nog terug komen op iets wat al eerder geweest is...!

06-08-2017 10:02

louisvanderploeg +12998

blijkbaar wel dus

06-08-2017 10:10

Mensini +14586

Kan ook zijn dat de aanleiding wél de strafschopkwestie was...

06-08-2017 10:47

Jimmy +0

https://www.youtube.com/watch?v=pZW7XK_dWe4

Echt mooi filmpje als Berghuis shirt geeft aan een jongen.
Hoe heet dat Feyenoord nummer op de achtergrond?

06-08-2017 09:58

marlon9345 +4

https://youtu.be/JKfhyptDrAs

Dat is m denk ik - op de melodie van 'sweet caroline'

06-08-2017 11:42

alexnultien +6059

We gaan richting de hockey op deze manier

06-08-2017 09:36

alexnultien +6059

Dan ben je geen liefhebber van de sport

06-08-2017 10:02

alexnultien +6059

Je wilt toch geen gezeik en onderbrekingen de hele tijd?

06-08-2017 10:34

alexnultien +6059

Dan moet je de confederationscup terug kijken in rusland daar zie je hoe geweldig dit systeem was

06-08-2017 10:51

Feyenoord-Rotterdam-1 +1

Wel zo eerlijk, maar voor elke minuut video ref zou er dubbele extra speeldtijd voor terug moeten komen, spelers mogen max 1x video ref per match aanvragen, zoals die hands bal in het strafschop gebied van vitesse.

06-08-2017 09:14

Cluske +6502

Videoscheids vind ik goed. Alleen moet er wel sneller ingegrepen worden. Dan fluit de scheids maar een aanval af. Nu liet hij een minuut doorspelen en na afkeuren van buitenspel goal, pas kijken.

06-08-2017 09:11

Swa68 +1

Hierover ben ik het met je eens...maar ja een maar het was een duidelijke strafschop
De eerste prijs 8n binnen

06-08-2017 09:29

Swa68 +1

Is binnen dus

06-08-2017 09:29

Emilio +51

Zou hij ook zoiets zeggen als hij een geldig doelpunt scoort die afgekeurd wordt en de video scheidsrechter erbij wordt gehaald??

06-08-2017 08:58

ouwekaas +5

Ik begin zo langzamerhand een hekel aan het het voetbal !! een speler die voor 223 miljoen naar een anderen club gaat , terwijl op drie uur vliegen !! Kinderen dood van de honger supporters die eigen spelers uit fluiten , een scheidsrechter die het spel 5 minuten stilleg om een beslissing te herroepen , 12 camera's om het die elke grasspriet registreren .
Nee ik ben er klaar mee .

06-08-2017 08:56

Emilio +51

Over dat geld ben ik het met je eens maar zo een video-scheids is niet geheel overbodig.

06-08-2017 09:01

Motoriszer +0

Makkelie is een neus

06-08-2017 08:43

rood-wit +3765

Feyenoord heeft vorig seizoen ook de mazzel van de video scheids gehad....

06-08-2017 08:25

Joepster +274

Als je op psv doelt was dat niet de videoref maar de hawkeye. Anders ben ik benieuwd waar je op doelt ?

06-08-2017 08:31

FRob +0

Dat was destijds de doellijntechnologie of heb je het over een ander moment?!?!

06-08-2017 09:26

frakp +722

Wat te denken van de handsbal van vitas? Deze bekeek de ref ook niet terug na lang doorspelen!!

06-08-2017 06:44

TalkOfSBeek +4003

Ja die snap ik ook niet

06-08-2017 07:25

alexnultien +6059

Ik weet niet hoe het werkt man pas als de scheids twijfelt gaat ie kijken denk ik

06-08-2017 09:37

Marciali +1663

Als als als.... Hadden we nu geen 1e prrijs. Als,alles anders was, hadden we nu niks....

06-08-2017 02:37

kampioentje2017 +9549

Als m n zusje klootjes had was het m n broertje geweest:)

06-08-2017 09:56

LoveAwaydays +0

Idd eens met steven

06-08-2017 02:07

Muldernl +0

Systeem van hockey invoeren. Beide clubs kunnen 1x per helft beslissen om naar de videoref te stappen. hebben ze gelijk dan behoud je de optie zoniet ben je de optie kwijt voor die helft. Werkt mijn inziens veel beter!!

06-08-2017 01:56

alexnultien +6059

Veel te veel onderbrekingen dan je verziekt het spel alleen maar

06-08-2017 09:37

arjan1105 +0

Wat als niet Feyenoord maar Vitesse een minuut na dat moment gescoord zou hebben? Zou dan omdat het strafschop moest zijn het doelpunt niet toegekend worden en Vitesse een strafschop moeten nemen? Want ja de regel is dat het dus pas beoordeeld wordt als het spel stil ligt. Ik wil het systeem zeker niet afkraken maar er is nog wel werk aan de winkel om het te verbeteren.

06-08-2017 01:51

FeyenoordVld +1547

Eens met Berghuis. Dit is waardeloos. Als dit de standaard wordt is het voor de supporter in het stadion nooit duidelijk.

06-08-2017 01:46

Silverius +588

We hebben jarenlang geschreeuwd om video ref. Honderden duels tot die tijd hebben clubs onterechte uitslagen gehad vanwege foute beslissingen van een scheids die het niet kon zien of grensrechters die even een marginale seconde niet aan het opletten waren. Dan heb ik het nog niet over partijdige/omgekochte scheidsrechters.

Het videosysteem heeft nog niet eens de kans gekregen om goed in het spel te integreren en mensen gaan al zeiken. Je zult zien hoe langer het gehanteerd wordt, hoe sneller beslissingen genomen worden en duidelijker de regels worden.

Persoonlijk had ik er direct vrede mee, toen ik hoorde dat het teruggedraaid zou worden naar de penalty. Als het geen buitenspel-goal was dan zou het even slikken zijn geweest, maar dan nog; video-arbitrage zal uiteindelijk een transparanter en eerlijker voetbal brengen. Daar heb ik alles voor over.

06-08-2017 01:41

alexnultien +6059

Dan ben je in mijn ogen geen liefhebber van de sport als je constant onderbrekingen en gezeik wilt. We hebben gezien hoe goed dat systeem was in Rusland (confederations cup)

06-08-2017 09:40

Heyplaat +1295

Wat nou als Jorgensen geen buitenspel had gestaan. Was het dan 1-1 of 2-1 na die penalty haha?

06-08-2017 01:38

FeyenoordVld +1547

Dat staat letterlijk in de tekst...

06-08-2017 01:47

Zuiderleeuw +5

Het is zo als het is, je kan er voordeel bij hebben maar ook nadeel. Het stilleggen van de wedstrijd om naar een scherm te gaan kijken vind ik overigens wel bijzonder storend.

06-08-2017 01:14

NoSurrender12 +197

Stel nou dat ze nog 5 minuten hadden doorgevoetbald. Dan moet je daarna die referee erbij roepen. Totaal idioot. Je moet gelijk het spel stilleggen.

06-08-2017 01:11

wawwaa +3925

Stel je nou voor dat het aan het einde van de wesstrijd is. Wacht je dan tot je affluit en ga je dan een strafschop geven?

06-08-2017 01:12

Van_Geel +18466

Eens, ik ben groot voorstander van de videoref, maar er is totaal geen duidelijkheid over het stilleggen van het spel. Op deze manier komt de videoref eerder in een slecht daglicht dan dat men het gaat invoeren.

06-08-2017 01:24

Zaaaagen +0

Echt een kutsysteem, werkt niet en zal ook nooit werken, en wel hierom:
- Er worden nog steeds foute beslissingen genomen, kijk maar naar confederations cup
- Verschrikkelijk veel onduidelijkheid voor publiek, zie vandaag
- Scheids wordt aan alle kanten beinvloedt, moet binnen 5 seconden beslissing maken dan heb je dat niet.
- Minder werkelijke speeltijd, blessuretijd wordt niet volledig meegenomen.
Mochten ze het toch willen, geef de scheids dan wel mogelijkheid om af te fluiten voor videoref met daarna stuiterbal, counters natuurlijk daargelaten

06-08-2017 00:59

wawwaa +3925

Er zit een vent bij een scherm. Die moet binnen 10 sec. kunnen zien dat het een strafschop is. Niet minuten laten doorspelen.
Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat die goal van Feyenoord dan niet geteld had voor die strafschop van 3 min eerder.
Of gelijk beslissen of door laten spelen.

06-08-2017 01:14

FR4Ever +2

Ik vind het een beetje een poppenkast worden met die videoref. Als de bal 5 minuten na een discutabele situatie niet uitgaat en vervolgens wordt er gescoord mag dit doelpunt alsnog afgekeurd worden? Waar leg je de grens?

06-08-2017 00:38

wawwaa +3925

Als de wedstrijd afgelopen is en de bal is niet uit gegaan en 5 min voor tijd is er een moment geweest? Begin je dan weer opnieuw met 5 min terug? Belachelijk

06-08-2017 01:16

Criticus +21932

Brad Jones from the land down under!
Protects his goal like it's a bunker!
Also known as the worlds eight' wonder
You beter run, you better take cover!

https://youtu.be/XfR9iY5y94s

05-08-2017 23:58

endanisalleswatjehoort +0

The eerste twee regels erg sterk :)

06-08-2017 00:21

MrCharisteas +0

Helemaal eens met Berghuis. Ben er altijd tegen geweest en vandaag bewees voor mij weer waarom.

05-08-2017 23:41

dielange010 +0

Prima zo'n videoref. Ben er 100% voor. Maar dan wel bij twijfel fluiten. Naar de video kijken. En dan of een penaltie geven of een vrije trap voor verdedigende partij. Want dit is gewoon waardeloos. Als het speel nou bijwijze van spreken 10 minuten niet stil komt te liggen dan kan je dat allemaal opnieuw doen.

05-08-2017 23:28

Hoogvlieter +2

Zoiets zou idd beter zijn. Dit was verwarrend en chaotisch

05-08-2017 23:36

wawwaa +3925

Er was een aparte videoref. Die had in het oortje na 10 sec. kunnen melden dat het een strafschop was.

06-08-2017 01:17

kampioentje2017 +9549

Maar goed dat tegen pisvee er een videoref was toen????

05-08-2017 23:25

Jossa +4458

Doellijntechnologie!

05-08-2017 23:35

FR-1993 +5668

Was terechte penalty, maar daar had ik zelf geen 3 minuten voor nodig om te zien. Daarnaast moet je consequent zijn en het ook bij de handsbal toepassen.

05-08-2017 23:24

RemcoFR +26890

Ach de volgende keer is het geluk voor ons via de video scheids.

05-08-2017 23:24

Danny 91 +61508

Ik vind het wel iets hebben maar stel het spel was door gegaan. Na dat strafshop geval en bal ging niet uit dat duurde 3 of 4 min wat dan ? Hoe lang mag de scheidsrechter terug kijken ?

Andere kant als het vaker stil ligt in de wedstrijd tellen ze die tijd er ook bij dan vind ik ook dat je de tijd stil meot zetten.

05-08-2017 23:22

FR010YNWA +0

Dan heb je straks wedstrijden van 3 uur hahaha. Het is wel eerlijker zo maar op deze manier gaat het niet werken.

06-08-2017 04:38

LeoBeenhakkert +207

Toen ze allemaal hun medaille hadden, mocht de scheids ook even het podium op om handje te schudden, Stevie floot hem toen uit en spoorde de rest aan dat ook te doen, haha, geinig mannetje man, onze Stevie :D

05-08-2017 23:11

LeoBeenhakkert +207

Uiteraard was het voor de grap :D

06-08-2017 16:49

FRL_010 +0

Wat ik dan weer niet begrijp is waarom er dan geen videoref is bij die handsbal. Daarnaast zou de videoref binnen 10 sec kunnen zien of t een penal was of niet. Doordat t zo lang duurde was t heel vaag allemaal. En voordat mensen over doellijntechnologie gaan praten, dat systeem geeft direct aan goal of niet en heeft t voetbal enkel verbeterd. De videoref is nog heel rommelig en moet beter uitgewerkt worden voordat met het in het voetbal moet implementeren.

05-08-2017 23:05

Km010 +5189

Precies die snap ik ook niet???

05-08-2017 23:35

CW010 +1813

Ik ben blij dat zij de 100% penalty hebben gekregen en wij alsnog hebben gewonnen, nu kan niemand zeiken, we hebben eerlijk gewonnen

05-08-2017 23:03

Chocoladebeen +0

Als t in ons voordeel werkt hoor je iedereen juichen (psv met zoet)

nu is t tegen je en heeft ineens iedereen wat te zeggen.

05-08-2017 22:57

Youri-- +44

Is ook wel iets anders he

05-08-2017 23:02

Lirky +124

Nou is een videoref wel wat anders dan doellijntechnologie. Dat gaat over iets waarover op geen enkele manier te discussiëren valt (bal wel of niet over de lijn). Met de videoscheids is het nog steeds open voor debat. Nu was dit een redelijk duidelijke penalty, maar er kunnen ook gevallen zijn waarbij je na het zien van de beelden nog steeds niet zeker bent.

Overigens vind ik zo'n videoscheids alsnog een goed idee, en snap ik dat je het enigszins hypocriet vindt.

05-08-2017 23:04

Sinister +13056

Het is eerlijk, maar waarom bij het ene moment wel en de ander niet? Vitesse maakte ook duidelijk hands. Doellijn technologie vind ik beter dan dit.

05-08-2017 22:56

Marijn0113 +0

Volkomen gelijk steven!

05-08-2017 22:56

hondje1 +336

Die handsbal in de 16 van Vitesse was ook een 100% penalty en die had hij niet gezien die eikel van een video ref. Ze stonden nog met de handen omhoog allemaal.

05-08-2017 22:51

FRberrydebeunhaas +2773

Het was geen handsbal omdat de speler eerst de bal zelf raakte en daarna tegen de hand, werd verteld bij sbs6 dat dat dan geen handsbal is!

05-08-2017 23:23

hondje1 +336

Dus hij schiet hem tegen zijn eigen hand aan per ongeluk? :p

05-08-2017 23:47

Basvdbergh +0

Dan kun je dus de bal aannemen op je borst en hem met je vuist het doel inrammen. Beetje overdreven, snap ik, maar als dit waar is (mij niet bekend) dan kun je die regel heel makkelijk misbruiken. Mijn inziens was het een penal.

06-08-2017 00:41

HARAMBE +0

Wat een jood die makkalie niet normaal, heel gauw zn diploma afpakken!

05-08-2017 22:46

Vizzie30 +150

Gewoon juist gefloten en gehandeld. Kon niet anders, hij kan het pas bekijken als het spel stil ligt.

05-08-2017 22:49

Zaaaagen +0

Juist gefloten? Als je niet ziet dat dat een penalty was ben je niet capabel genoeg als scheids

06-08-2017 01:03

Rotterdam1983 +5765

Jij moet Sneek account verwijderen aangezien je blind bent.Anders had je wel gezien dat El Ahmadi een overtreding had gemaakt

05-08-2017 22:52

ComeonFR +7

Wat een grap was dit. Op deze manier slaat het echt nergens op

05-08-2017 22:44

FR-JJN +12867

Ff voor mijn beeldvorming. Wat als die situatie erna niet had plaatsgevonden, met die goal Jorgensen, had ie dan überhaupt wel dat beeld terug gaan kijken van die strafschop?
In het stadion had ik het idee van niet.

05-08-2017 22:44

koentjaaah +0

Ja, want hij kreeg het door in zijn oor.

05-08-2017 22:46

FR-JJN +12867

Ah ok thanks man.

05-08-2017 22:48

Cluip +5849

Nou dat vroeg ik me dus ook af

05-08-2017 23:22
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties