'Ook AZ start procedure en wil kampioenschap'

'Ook AZ start procedure en wil kampioenschap'

Na FC Utrecht, SC Cambuur en De Graafschap gaat ook AZ het juridische pad bewandelen. De Alkmaarders claimen recht te hebben op het kampioenschap en starten een procedure om zo directe plaatsing voor de groepsfase van de Champions League af te dwingen.

AZ heeft goede hoop omdat het doelsaldo geen objectieve maatstaf zou zijn. De club had tijdens het stoppen van de competitie evenveel punten als Ajax (56), maar de Amsterdammers werden toegelaten tot de groepsfase van de Champions League vanwege een beter doelsaldo en dat steekt AZ. De onderlinge resultaten zouden een adequatere afspiegeling van de krachtsverhoudingen bieden en daarin was AZ tweemaal de winnaar (1-0 en 0-2).

De Alkmaarders hebben een brief gestuurd naar de UEFA en die is in handen van Quote. De KNVB is op de hoogte. "Wij zijn door de UEFA op de hoogte gesteld van de correspondentie tussen de advocaat van AZ en de UEFA", laat een woordvoerder weten. "Wij hebben AZ laten weten dat er voor ons niets is veranderd. Wij hebben de verdeling van de Europese tickets doorgegeven op basis van drie criteria: transparantie, objectiviteit en sportiviteit. Wij houden de ranglijst aan en op nummer één staat Ajax."

Lees meer over
De Graafschap
Plaats reactie
666

boogie +2

AZ heeft groot gelijk. Beslissingswedstrojd was eerlijker geweest. Dat Ajax nu no 1 is slaat nergens op, als ze nu 10 punten voor zouden staan ?

26-05-2020 22:05

Josezara11 +937

Simpele oplossing : plan de 2 inhaalwedstrijden + de bekerfinale. dan weet je al veel meer..

26-05-2020 21:17

waakvlam89 +1

Zo simpel is het niet want er zijn meer dan die 2 inhaalwedstrijden. Als het heel eerlijk moet, moet je de gehele competitie uitspelen.

27-05-2020 08:25

fey4ever1948 +0

Die Kazen werden nooit en te nimmer kampioen verlies tegen Feyenoord en PSV, en Feyenoord wint ook nog van Ajax dus Feyenoord Kampioen. Opzouten met AZ.

26-05-2020 18:50

jum1908 +2

Volgens mij ben je gewoon de beste als je 2 keer van de ander wint. Doelsaldo kan daarin geen maatstaf zijn, omdat daarin het verschil maakt welke tegenstanders je al gehad hebt....

26-05-2020 17:18

Djim +8236

En dan te bedenken dat Feyenoord minstens 2e was geworden

26-05-2020 16:57

Struukangeren +8217

Gelijk hebben en gelijk krijgen, het scheelt een woord maar t’is een wereld van verschil...

26-05-2020 12:42

13eer +3828

A? heeft gelijk.

26-05-2020 11:05

erikfr073 +0

Wat een onzin, AZ en Utrecht hebben gewoon gelijk. speel gewoon de laatste wedstrijden zonder publiek en klaar. Zo wil je toch geen kampioen worden of de beker winnen? Dan zie ik ons liever strijdend ten onder gaan dan op basis van totale onzin een prijs te krijgen

26-05-2020 10:57

hasil +8

Je hebt enkel gelijk als een ander dat ook vindt. Nu is er slechts het gelijk van Utrecht, AZ, Cambuur.
En deze clubs hebben geen gelijk gekregen van instanties die er over gaan. Per definitie hebben ze dan ook gewoon ongelijk. Zo werkt de democratie. Je kan in beroep gaan maar een orgaan kan anders beslissen. En dan is de kous af.

26-05-2020 11:32

MarcoG +11370

Wat een onzin. Het felt dat een officieel orgaan je geen gelijk geeft wil nog niet zeggen dat je geen gelijk hebt.

26-05-2020 12:16

Jaapie22 +3056

Juridisch heb je dan wel gelijk....

26-05-2020 12:21

hasil +8

Gevoelsmatig kan je dat vinden. Een uitspraak is er ook niet om het iedereen naar de zin te maken. Deze uitspraak is gewoon conform de opgestelde reglementen en bevoegdheden door een instantie die daarvoor bevoegd is . En waar alle clubs bij zijn aangesloten en instemmen met deze bevoegdheid.

Bij een uitspraak heb je altijd minimaal èèn partij die het oneens is met de uitslag. Zo ook hier.

26-05-2020 13:07

SVR +395

Wel mooi om te zien hoeveel figuren op deze site op basis van een wankele regel ff de joden 40 miljoen willen geven terwijl de rest moeite gaat krijgen om überhaupt overeind te blijven. Willen jullie zo graag dat de joden komende jaren met 2 vingers in de neus kampioen gaan worden?

En ja de regel is heel wankel: doelsaldo kan alleen meetellen als alle wedstrijden zijn gespeeld, halverwege kan je nooit zeggen dat de een het beter heeft gedaan dan de andere omdat ze niet dezelfde tegenstanders hebben gehad. En nog fundamenteler: uefa, FIFA en meeste grote bonden hebben doelsaldo allang in de ban gedaan na een eindeloze reeks incidenten met beslissingen op doelsaldo (remember Spanje Malta of dichterbij huis Lyon-Zagreb (doeidoei neusjes)).

Ajax was bezig aan een slechtere reeks dan Stam met Feyenoord neerzette, het afblazen van de competitie komt geen dag te vroeg voor ze. Typisch jodengeluk dat ze nog net obv doelsaldo nu gered lijken te worden. Ff wedden dat ze 'solidair' gaan zijn met een echte jodenfooi en de beste spelers bij AZ gaan ophalen?

26-05-2020 10:38

Riccardo_FR +16

Az was in vorm en Ajax was aan het wankelen.
Az had thuis Utrecht, psv en Feyenoord als moeilijke wedstrijden.
Ajax had als moeilijke wedstrijden uit bij Feyenoord, Utrecht en Willem 2.

Voor Feyenoord was het ook zuur. Willem 2 was met 2-0 gedaclasseerd en hoewel het niet sensationeel was was het wel een van de meest proffesionele en klinische wedstrijden die ik in een lange tijd heb gezien van Feyenoord. De winreeks gaf ook een gevoel van onoverwinnelijkheid. En dan nog de knvb beker misschien zij wij wel het meest de dupe.

Az of Feyenoord was denk ik kampioen geworden Ajax was het gewoon en had het moeilijkste speelschema van iedereen. Ajax had mazzel tegen Heerenveen dat ongelofelijke kansen misten zoals die van Halilovic wat bijna op omkoping leek zeker met die oud ajax speler (botman) die ook nog blunder maakte.

26-05-2020 09:04

FR_in_hart_en_nieren +839

Az is hier zelf debet aan, dus die moeten nu niet komen zeiken

26-05-2020 07:05

sh-fr +15493

Lijkt mij wel duidelijk waarom AZ deze stap heeft ondernomen. Ik vermoed dat de onderhandelingen met Ajax stroef gaan. AZ wilt (denk ik) geld zien van Ajax, omdat ze toch in aantal punten gelijk staan en het natuurlijk bespottelijk is mocht Ajax de volledige startpremie krijgen. Daarom hebben ze geïnformeerd naar de mogelijkheden.

Je merkt het ook aan de reacties van Gudde en Van Der Sar. Gudde spreekt over ‘we maken stappen met de top 4’ en Van Der Sar doet wel heel erg zijn best om uit te leggen dat Ajax wel degelijk bereid is om geld te geven. Zeer opvallend. Ik vermoed dat hier meer achter zit.

Overigens kan ik de beslissing van de KNVB wel bikkelen. Doelsaldo gaat boven onderling resultaat, zo zijn nou eenmaal de regels. Daarom is de stap naar de UEFA natuurlijk kansloos. Ik zag AZ echter eerder de titel pakken dan Ajax op het moment van stilleggen.

26-05-2020 04:09

Fed67 +2

Ik steun alles wat de KNVB en Ajaks benadeelt. Hup Eenhoorn!

26-05-2020 01:18

SEYVEN +14038

Ik vind dat de knvb logisch heeft gehandeld. Het probleem ligt bij de overheid. Zij zijn veel te voorbarig geweest

26-05-2020 00:29

JelFR +2

Als er genoeg commotie is, kan het niet anders dan dat er koppen gaan rollen.

Helemaal goed, voel de knvb maar aan de tand.

26-05-2020 00:05

[FR]Thomas +227603

Wel eens. Doelsaldo slaat nergens op op het moment dat je niet tegen dezelfde ploegen hebt gespeeld.

25-05-2020 23:19

DV-FR1908 +628

Ja maar het nadeel is dat het gewoon in de regelen staat.

26-05-2020 10:01

LarsFR1908 +5643

Alleen op onderling resultaat kans

25-05-2020 23:13

MathijsFR95 +6576

Het moet niet gekker worden. We delen de competitie in de Eredivisie altijd in op doelsaldo als het puntenaantal gelijk is, en op basis daarvan staat AZ tweede.

Maar goed, wij dan ook maar een procedure starten? Dick had ons 100% naar het kampioenschap geleid.

25-05-2020 23:12

HertogFR12 +31

Maar dan heb je het over een afgewerkte competitie. Gaan we naar het Europees en wereld kampioenschap kijken, dan telt onderling resultaat ook.

26-05-2020 00:09

Jaapie22 +3056

AZ wereldkampioen? Mooie vergelijking maar hebben we niets aan.

26-05-2020 12:23

Euro010 +2232

We maken ook altijd een seizoen af. Dus wat is je punt nu?

26-05-2020 00:43

ernst H +4998

Dat dit seizoen niet is afgemaakt, misschien
?

26-05-2020 01:57

Euro010 +2232

Precies. Dus wat we altijd doen, gaat hier niet op.

26-05-2020 11:31

Jaapie22 +3056

Ik zou ook de nummer 2 tot nummer 1 uitroepen.. logisch.

26-05-2020 12:24

Euro010 +2232

Je kunt niet halverwege een seizoen spreken van een nummer 1 of 2 als eindstand. Wil niet.

26-05-2020 13:15

joepfey +3

Helemaal niks in amsterdam!

25-05-2020 23:12

Kralingen-Crooswijk +800

Net zo kansloos als de promotie-uitspraak. Juridisch gezien staat KNVB in alle zaken sterk.

25-05-2020 23:10

Kesi77 +13703

Wat een gezeik allemaal zeg. Az en utrecbt stelletje jankbekken. Het is zoals het is

25-05-2020 22:31

Roodwitteziel +6088

AZ wordt hard genaaid

25-05-2020 22:07

FR-Brabant +11087

En iedereen blijft maar roepen; laten we solidair zijn met elkaar. Goed man dit gedrag, solidair zijn naar elkaar, elkaar willen helpen.... en Erik Gudde moet binnenkort met de regering om tafel voor een steun-noodpakket voor alle clubs waarvan een stuk of 8 clubs elkaar de tent uit jagen....

25-05-2020 22:06

Pride of Rotterdam +358

Wtf maakt mij het uit wat AZ denkt of doet....

25-05-2020 22:04

Mensini +14649

Enige kans die zou kunnen slagen is dat ze eisen dat die 2 inhaalwedstrijden nog worden gespeeld....

Dan is FCU óók blij!

25-05-2020 21:52

Suri +9244

Moeten wij hwt ook niet opeisen, we waren in de winning mood, en maar 6 puntjes achter en in de beker finale ook nog..... Dus

25-05-2020 21:52

Wdb +0

Ja wie wil nou niet op zo’n eenvoudige manier CL spelen

25-05-2020 21:49

SalsaSamba +6610

Dan hebben de clubs het constant over geldtekorten en smijten ze met kansloze rechtzaken.

25-05-2020 21:44

gokufan +5487

fucking kneusjes eerst tof doen van its okay

25-05-2020 21:44

lsimon +1248

Totaal kansloos... Alle beslissingen die nationale bonden hebben gemaakt, ongeacht de keuze, zullen beschermd worden op internationaal niveau.
Behalve dat is de ranglijst aanhouden een vrij normaal uitgangspunt in een competitie.

25-05-2020 21:40

FeyChris +6

wij hadden de titel en de beker kunnen pakken maar wij lopen ook niet te zeiken toch :P?

25-05-2020 21:40

FeyChris +6

Jank clubs zijn az en fc utrecht

25-05-2020 21:39

Dekrommert +1403

Dat zal dan wel komen door hun recente verleden met van den Brom. Diens gezicht staat altijd op huilen.

25-05-2020 22:08

Euro010 +2232

Hoezo jank clubs. Hebben alle recht van spreken

26-05-2020 00:44

maaartijn +15813

Stoppen hiermee. Tering zeg.

25-05-2020 21:35

Wdb +0

Er is maar 1 oplossing voor alles. Competitie uitspelen!
Alleen je zit met CL en EL. Maar dit kan ook nooit in september beginnen. Sterker nog. Huidige CL en EL moet ook nog uitgespeeld worden!!!
Competities voortaan starten vanaf januari! Of een jaartje een “kleine competitie”

25-05-2020 21:11

simply-me +397

Juist! hebben ze meer recht op dan die egoïstische honden.

25-05-2020 21:09

cluepon +3837

Hm... ik gun het Ajax niet, maar ik vind het te verdedigen dat ze er meer recht op hebben. Maar dan op basis van een opgeschoonde stand met alle wedstrijden die ze allebei gespeeld hebben

Los daarvan vind ik het onzin om 40 miljoen kado te krijgen op basis van een niet afgemaakte competitie terwijl de rest vermoedelijk 30 miljoen of meer achterop raakt.

25-05-2020 21:20

fluub +8847

Tuurlijk. Ben het met je eens. Je moet ergens een keuze maken en dan is de stand op dat moment gewoon maatgevend. Voor Utrecht is het zuur omdat die een wedsteijd minder hebben gespeeld en 1 punt te kort komen AZ dat een kampioenschap gaat opeisen gaat wat ver. Onderling resultaat telt niet in een competitie, nooit, het gaat om doelsaldo. Zonde van de proceskosten, moeten ze maar een nieuw dak van kopen. Weinig mensen gunnen het Ajax, maar die stonden bivenaan en hebben gewoonweg ook meer te zoeken in de CL dan AZ.

25-05-2020 22:20

Peperbus12 +995

Ze weten het allemaal beter bij Veronica insiders,die krabbekont die weet zogenaamd alles beter wat er gebeurt bij Feyenoord, wat een lul

25-05-2020 21:04

Danny 91 +61888

Hoorde ik dat goed bij Derksen Kuyt met Groenedijk trainer volgend seizoen ??? Hahahaha

25-05-2020 21:00

mdgrdam +12870

In de jaren '50 en '60 gold het doelgemiddelde. AZ heeft een doelgemiddelde van 3,17 en Ajax van 2,96. Op basis van vroegere regels zou AZ bovenaan staan. Nu geldt het doelsaldo en dat wordt niet aan gemorreld. Vroeger werd er wel een loopje met het doelgemiddelde genomen. In 1960 werd Feyenoord kampioen met een beter doelgemiddelde maar werd besloten om een beslissingswedstrijd te houden. Die werd nota bene gehouden in de stad van nummer 2 Ajax: Olympisch stadion! Feyenoord komt op 0-1. Vlak voor rust werd het 0-2. Om onduidelijke redenen wordt het doelpunt afgekeurd. Uiteindelijk wordt het een geflatteerde 5-1 voor Ajax. De KNVB beslist altijd in het voordeel van Ajax. Nog niet lang geleden ging het hele competitieprogramma nog op de schop speciaal voor deze club.

25-05-2020 21:00

ernst H +4998

Goed geïnformeerd mdg, zeker uit dat boekie.
Haha.

Je en Feyenoord was zo dom om accoord te gaan met een beslissingswedstrijd
In Amsterdam.

Een paar weken daarvoor hadden ze nog gewonnen met 3-1.
En het klopt inderdaad dat de KNVB nog nooit een beslissing ten nadele van hun heeft genomen.

Als de regels niet voorzien in bepaalde situaties, dan draaien ze t wel zo dat het in hun voordeel is.

26-05-2020 02:02

mdgrdam +12870

Ja, deel 4 van de Geschiedenis van Feyenoord. Het is vandaag precies zestig jaar geleden dat het onrecht zich afspeelde. Pas halverwege de tweede helft werd het 1-1. Als die vermeende handsbal niet was waargenomen, had het waarschijnlijk heel anders gelopen. Die wedstrijd werd vier dagen na de 3-0 in de Kuip gespeeld.

26-05-2020 20:37

ernst H +4998

Klopt, heb al die verhalen van mijn broer en vader gehoord.
De spelers dachten we winnen toch wel.

26-05-2020 21:19

010fr12010 +1

Net als utreg hebben ze alle recht op wat ze willen.
Az gewoon nr 1 jaaaaa!!

25-05-2020 20:59

cluepon +3837

Jiippie hoor.. des te eerder zijn ze ons voorbij.

25-05-2020 21:21

MrTeacher +1173

Bah zeg!

Eerst als één van de eerste clubs, nog vóórdat de KNVB een beslissing had genomen, hard roepen dat de competitie per direct beëindigd moest worden "omdat er u wel belangrijkere zaken zijn dan voetbal" en daarna naar de rechter gaan om te zeiken over een beslissing die volstrekt logisch is, wat je er ook van vindt...

De regels zijn vóóraf vastgelegd en die zeggen dat bij een gelijke stand eerst wordt gekeken naar het doelsaldo, dan naar het aantal gescoorde goals, dan naar het onderlinge resultaat en vervolgens naar de stand in de Fair Play stand...

Dat nu de competitie vooraf moet worden gestopt en niet kán worden afgerond, is heel vervelend, maar maakt het heel goed verdedigbaar dat de nummer 1 wordt bepaald aan de hand van precies die volgorde van criteria.

Dus bah! Er zijn nu wel belangrijkere zaken dan voetbal!

25-05-2020 20:58

gokufan +5487

precies dit, opgedonderd

25-05-2020 21:45

feyenoordgazza +4012

Alleen de graafschap en cambuur hadden een punt .
Maar utrecht ,az sorry het moet eens klaar zijn.
De regering heeft besloten voor ieders gezondheid om tot 1 september geen grote evenamenten toe te staan
Daarom besloten te stoppen met de competitie en finale , dus klaar over en uit ,geen gezeik meer

25-05-2020 20:57

ph4ge +1885

De regering heeft helemaal niet besloten over wat de competitie moet doen na 1 september. AZ of Ajax CL in zal de regering een worst wezen. Huidige competitie in september uitspelen of beslissingswedstrijden organiseren vinden ze ook prima. Gelden delen omdat er geen winnaar aangewezen kan worden mag ook. Etc.

25-05-2020 22:08

Euro010 +2232

De regering heeft veel te vroeg besloten dat er niet gevoetbald mag worden. De Duitse degelijkheid snapt het veel beter

26-05-2020 00:53

feyenoordgazza +4012

De regering beslist geen voetbal ,de knvb heeft het stop gezet .
Einde over en uit.
Wat duitsland doet moeten zij weten .
Die feesten in het cafe met zijn allen na winst van hun club.
Met grote kans op uitbraak nr 2

26-05-2020 01:34

Euro010 +2232

De regering heeft dat wel besloten. Tot 1 september geen voetbal.

26-05-2020 10:34

tvd17 +5469

Off-topic: Ondertussen is team of the season uitgekomen en is er geen enkele Feyenoorder in terug te vinden, wel 6 spelers van Ajax en 4 van Az joe

25-05-2020 20:48

luukeikel +15

Blind en van de Beek hadden Stengs en Berghuis moeten zijn!

25-05-2020 20:52

Rotterdam1983 +5783

Kan me er niet druk om maken

25-05-2020 20:55

tvd17 +5469

Toch 40 miljoen man die je club dan voorbij zien komen

25-05-2020 20:58

IJzerenKees +132646

lekker belangrijk zeg

25-05-2020 20:57

heiden6 +2012

Komen ze wel een beetje laat mee

25-05-2020 20:42

Voetbalfeest +1

Ik vind het al best dat ze in Amsterdam geen titel krijgen. Beetje zwak van AZ. Er valt toch niets meer aan te doen. Deze situatie kent alleen maar verliezers.

25-05-2020 20:35

Spiderpig +176674

ze krijgen wel gewoon dat startgeld van de CL en dat is zo'n beetje 40 miljoen

25-05-2020 20:44

ron1872 +8203

dat zou dan gewoon verdeeld moeten worden, net als de startgelden van de andere clubs

25-05-2020 20:48

ron1872 +8203

maar de krenten zullen daar wel niet mee eens zijn

25-05-2020 20:50

Spiderpig +176674

maar een klein percentage wordt verdeeld , als ik het goed begrepen heb

25-05-2020 20:50

ernst H +4998

Volgens mij gaat t daar om.
Ze hebben natuurlijk toegezegd te zullen delen,
Maar komen hun afspraken niet na.........zoals gewoonlijk.

26-05-2020 02:05

Spiderpig +176674

Dat zou mij niks verbazen nee

26-05-2020 06:33

robin_superfeyenoord +1816

Mkrabby zit weer bij VI. Word weer een hoop gezeur over Feyenoord dus

25-05-2020 20:34

lobbie +5038

Heb ze afgezet, programma nog geen 2 minuten oud, en het ging (alweer) over van Gaal, die man word in tegenstelling tot dit vervelende programma met de week populairder

25-05-2020 20:53

Henkdehenker +1

We hadden gewoon moeten voetballen.

25-05-2020 20:34

klick44 +18173

echt onbegrijpelijk. slaat nergens op, dan kan je hem ook net zo goed gaan uitspelen!

25-05-2020 20:32

kevinmulFR010 +18073

hadden gewoon makkelijk kunnen spelen . maar ja dit is een mietjesland

25-05-2020 20:30

Bati +40146

Zo mocht ff duren zeg, Az toont wat ballen

25-05-2020 20:30

Kalouless +12710

Kansloos natuurlijk (KNVB heeft immers geen moer met de Franse bond te maken) maar ik snap dat ze het proberen.

25-05-2020 20:27
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties