Uitleg van de Europa Conference League 2021/2022

Uitleg van de Europa Conference League 2021/2022

Vanaf volgend seizoen is er een derde Europees toernooi: Europa Conference League. Dit heeft gevolgen voor het Nederlandse voetbal, want ook de Europa League, toch het toernooi waar de meeste Nederlandse clubs in uitkomen, gaat op de schop. De opzet van de Champions League blijft voorlopig wel hetzelfde.

Omdat de eindfase van zowel de Champions League als de Europa League meestal gedomineerd wordt door de 'grote' landen heeft de UEFA een nieuwe competitie bedacht om ook kleinere Europese landen kans op overwintering te bieden. Het aantal Europese tickets zal voor Nederland hetzelfde blijven mits ze niet kelderen op de coëfficiëntenlijst of, minder waarschijnlijk, er een enorme opmars ingezet wordt op die lijst. Het verschil is dat de veroverde Europese tickets nu verdeeld gaan worden over de (voorronde) Champions League, (voorronde) Europa League en (voorronde) Europa Conference League.

De bedoeling is dat er ruim dertig verschillende landen te bewonderen gaan zijn in de diverse Europese groepsfases, zo meldt Voetbal International. De groepsfase Champions League blijft uit 32 clubs bestaan, de groepsfase Europa League wordt van 48 naar 32 clubs teruggebracht en de nieuwe Europa Conference League zal ook 32 deelnemers aan de groepsfase tellen.

22 clubs zullen zich direct of via voorrondes voor de groepsfase van de Europa Conference League plaatsen, terwijl tien clubs in zullen stromen vanuit verloren tweekampen in de voorrondes van de Europa League. Net als in de Europa League plaatsen de bovenste twee clubs zich aan het eind van de poulefase voor de volgende ronde. In die volgende ronde is er eerst een 'tussenronde': de nummers twee van de poulefase spelen dan een tweeluik tegen de nummers drie van de poulefase in de Europa League. Daarna blijven er zestien clubs over die onderling in een knock-out fase een eindwinnaar gaan bepalen. Die eindwinnaar plaatst zich rechtstreeks voor de poulefase van de Europa League in het volgende seizoen (net zoals nu de winnaar van de Europa League zich voor de groepsfase van de Champions League van het volgende seizoen plaatst).

De Europese tickets worden als volgt verdeeld: de landskampioen zal Champions League gaan spelen, de tweede plek voorronde Champions League (met zowel de groepsfase Europa League als de groepsfase Europa Conference League als vangnet, al kunnen beide in extreme gevallen misgelopen worden), de bekerwinnaar voorronde Europa League (mocht die verloren worden, dan is de club wel verzekerd van deelname aan de poulefase van de Europa Conference League) en de nummer drie en de winnaar van de play-offs stromen respectievelijk in de derde en tweede voorronde van de Europa Conference League in.

De wedstrijden worden op donderdagen gespeeld om 18:45 en 21:00.

Lees meer over
Feyenoord Conference League 2021/2022
Plaats reactie
666

robert_bozenik +18109

WIJ WINNEN HEM!

21-04-2022 00:17

paulus56 +255587

Gewoon een klote zooi dus.
Ga liever terug naar eerlijker systeem
E.C 1 alleen voor landskampioenen
E.C. 2 alleen bekerwinnaars
E.C 3 alleen wat de beste prestaties zijn van de landen.
En geen groepfase meer.
Zal wel nooit meer gebeuren want geld heb het eerlijke systeem kapot gemaakt.
Zie het al gebeuren E.C1 eerste ronde Barcelona- bayern munchen wat moeten ze dan knokken om een ronde verder te komen

16-07-2021 07:11

Bert.v +582

helemaal mee eens, nu zijn het ieder jaar dezelfde ploegen die in de kwartfinale CL terecht komen. Geld maakt het hele voetbal kapot en de FiFa werkt er aan mee.

19-07-2021 13:30

Bal-Bal +5064

maar dan kan je dus enorm veel punten binnen halen voor de coefficientielijst. Sta je straks gewoon 6de en heb je vaste cl en el plek.

11-09-2020 22:01

demtah +1070

De nieuwe intertoto dus, zal wel een fiasco worden

11-09-2020 19:27

Frankyvn +1824

Gaan wij dan weer de eerste zijn van Nederland die deze prijs wint?

11-09-2020 18:24

Trummeke +239

Juuuiiist, wij zijn straks wééér de grondleggers!

16-07-2021 21:21

Dordtse-Feyenoorder +2106

We zijn dichtbij

21-04-2022 00:17

mdgrdam +12850

Wat betekent dit voor Nederland?
Voor wat betreft de CL niets. Nu maximaal twee deelnemers en straks ook.
Europa League: Nu één direct geplaatst en straks nul. Nu maximaal vier deelnemers en straks hooguit twee.
De CL begon al exclusief voor de grote landen te worden waarbij kampioenen uit kleine landen plaats moesten maken voor de nummers vier van de grote landen. The Big Country League is een betere benaming.
In de Europa League zijn straks 11 clubs van de 32 rechtstreeks geplaatst afkomstig uit de grote landen.

11-09-2020 17:17

LvV +633

Vraag en aanbod. Straks iedere week Europees voetbal op TV, 55 afleveringen van FC Petrolul tegen FC Differdange. Hoe lang gaat het duren voordat niemand hier meer geld aan uit wil geven?

11-09-2020 16:11

karbonkel +20

Klote dat je als nummer 3 geen Europa league meer speelt

11-09-2020 14:35

smerik1985 +4748

Soort van intertoto dus

11-09-2020 13:41

xenox403 +0

Natuurlijk moet je altijd streven naar overwintering in de EL of het halen van de CL. Maar de realiteit is momenteel wel dat we vaak (onnodig) uitgeschakeld worden in de groepsfase van de Europa League.
Wanneer je 3e wordt speel je tenminste nog een paar extra europese wedstrijden. Na de winter kunnen talenten toch weer ervaring opdoen waardoor ze weer iets meer waard worden.

11-09-2020 13:14

Liser +19867

Wordt er allemaal niet leuker op zo

11-09-2020 12:54

mahomes +273

Wat een verschrikkelijk idee.

11-09-2020 12:07

wilbert17 +23476

Het is een feit nu het begon als een idee.

11-09-2020 12:24

mahomes +273

Helaas wel idd.

11-09-2020 12:58

Trummeke +239

Wat een verschrikkelijk feit

16-07-2021 21:28

weareone +1

Kan je straks weer naar allejezusverwegnistankoukleumlandje.

Toch waren de 3 tournooien vroeger top.

11-09-2020 11:53

Feijenoorder95 +22580

Oeps dacht jij 🤡

21-04-2022 06:49

Puttershoek13 +30

Mooie trippies naar de krochten van Europa. We komen toch niet voor het voetbal

11-09-2020 11:32

weareone +1

Nog ongestraft bommen gooien ofzo

11-09-2020 11:54

charlaykc +9517

Ik zeg prima, als we weer gaan tegenvallen hebben we nog wat extra oefenpotjes.

11-09-2020 11:19

Raftel +6744

Dus een toernooi van niks.

11-09-2020 11:17

Frobl +11602

Dus maar 1 ticket voor de europa league en dan zelfs nog geen eens direct geplaatst ? Dat is wel erg karig.

11-09-2020 10:53

xenox403 +0

Bekerwinst is dus geen directe groepsfase meer en 3e is geen voorronde EL meer.

11-09-2020 10:38

sanderezel123 +0

"Omdat de eindfase van zowel de Champions League als de Europa League meestal gedomineerd wordt door de 'grote' landen"

Oplossing is dan niet om een competitie te maken waardoor het voor clubs lastiger wordt om uberhaubt in de europa league te komen lijkt me.

11-09-2020 10:38

wilbert17 +23476

Dus het gaat CL, EL, CEL worden.

11-09-2020 10:37

FrNiels2017 +156358

In de laatste hebben wij als land ruime ervaring. Groot geworden door voetballers als Kluivert

11-09-2020 10:38

RvP1908 +3

Hahahahahaha

11-09-2020 11:06

Feijenoorder95 +22580

Zet het gewoon neer in een tabel dat is toch veel overzichtelijker i.p.v. in een lap tekst.

11-09-2020 10:29

FrNiels2017 +156358

Maak een mooie tabel zou ik zeggen

11-09-2020 10:34

Feijenoorder95 +22580

Ik niet, de crew krijgt genoeg betaald dus wat meer moeite doen zou geen probleem moeten zijn.

11-09-2020 10:35

FrNiels2017 +156358

Ik betaal geen cent voor mijn lidmaatschap hier. Jij wel?

11-09-2020 10:36

Koen-1908 +1962

Aha we hebben hier te maken met een schooier zonder FR12-premium

11-09-2020 11:17

FrNiels2017 +156358

Kon er niet meer af naast mijn Showtime-shine abonnement

11-09-2020 11:24

sjaarloos52h +21764

Ja, een tabel waar de ‘enorme’ stijging van Nederland op de coëfficiëntenlijst zo geweldig tot uitdrukking komt...

Dit verhaal kan je toch niet zo in een tabel vatten. Ben je dyslectisch of zo?

11-09-2020 10:36

Feijenoorder95 +22580

Ja is dat erg ofzo?

11-09-2020 10:38

sjaarloos52h +21764

Nee niet erg, maar wel dom.

12-09-2020 14:35

SEYVEN +14019

Flut competitie als je het door een Feyenoord bril bekijkt. Ik zit niet te wachten op wedstrijden tegen de nummer 3 van Azerbeidzjan en de nummer 2 van Georgië.

11-09-2020 10:22

Feijenoorder95 +22580

Jij niet, maar wij wel.

11-09-2020 10:29

Klaploper +1

Zodat je lekker kan vechten met oostblokkers he hersenloze

11-09-2020 10:32

FrNiels2017 +156358

Als je een grapje maakt over zijn ouders zit hij al jankend in een hoekje. Dus die oostblokkers zullen het niet heel moeilijk krijgen vermoed ik

11-09-2020 10:35

RvP1908 +3

Jep voor Feyenoord niet bepaald goed nieuws financieel.

11-09-2020 13:58

Bal-Bal +5064

is de beker wel gelijk opgewaardeerd. 5 thuisduels en een finale in de kuip en je zit in de EL.

11-09-2020 21:59

Bal-Bal +5064

Nou een goede nummer 3 uit belgie, turkije, zwitserland of nummer 4 portugal rusland, nummer 6 engeland, duitsland, italie, spanje, die zitten er ook bij

11-09-2020 21:57

Feijenoorder95 +22580

Oeps dacht jij hè grote clown

21-04-2022 06:50

SEYVEN +14019

Slippertje kan de beste overkomen lelijke puistenkop

21-04-2022 18:07

Ratfield +3566

Zolang er maar gekke uittripjes op de kalender komen!

11-09-2020 10:05

hj97 +277

Bij mij op football manager (ik weet, dit is ‘maar’ een spel) is dit een toernooi waar teams uit bulgarije, ijsland etc de knock out fase halen. Weet niet of dat is wat je moet willen zien (voor die supporters wel leuk natuurlijk..)

11-09-2020 09:51

richardro +607

zo lang er prijsgeld is boeit het niemand

11-09-2020 10:20

Richard_BM +3034

Anders een toernooi voor alleen de bekerwinnaars? En een toernooi voor de nationale subtop? Bekertoernooi erbij voor alleen de kampioenen?

Misschien ook een andere naam anders? Europacup klinkt wel leuk, lekker modern

11-09-2020 09:36

Roaldinho +1762

Kunnen we niet gewoon de Europa Cup 2 terug krijgen?

11-09-2020 09:25

ricodetico +12985

Maar dan moet de CL ook alleen uit kampioenen bestaan. Alleen is dat commercieel niet interessant.

11-09-2020 09:33

Roaldinho +1762

Ze kunnen net zo goed alle kampioenen van de kleinere landen eruit gooien. Die zijn namelijk commercieel ook niet interessant.

Pak gewoon de top 10 van Engeland, Italië en Spanje. Parijs en Bayern erbij. 32 clubs. En dan Champions League spelen.

11-09-2020 09:58

ricodetico +12985

Elite league dus, CL voor de kampioenen, Europa League voor bekerwinnaars en Conference League voor de nummers 2, 3 enz

11-09-2020 10:02

Roaldinho +1762

Die Super League gaat er ook komen, kwestie van tijd. Als het aan de grootste club had gelegen, dan was ie er nu al geweest

11-09-2020 13:08

Fatfive +146

De top 10 van Duitsland is naar mijn mening sterker dan de top 10 van Italië.

11-09-2020 10:13

Roaldinho +1762

Eens. Alleen de Serie A is wereldwijd commercieel veel aantrekkelijker met clubs als AC Milan, Juventus, Inter, AS Roma en Lazio.

11-09-2020 13:10

Fatfive +146

Eens :) Voor het voetbal zal het ook mooi zijn als die clubs weer goed gaan presteren. Het zag er de laatste tijd ook goed uit.

13-09-2020 11:12

SebastiaanS +3791

Wat kut zeg, hoop dat de prijs gelden dan maar wat hoger worden anders heb je der geen kut aan

11-09-2020 09:21

skin +13993

Dus minder EL plekken en in plaats daarvan die C league in als je derde wordt... Nou wat een vooruitgang voor de kleinere landen zeg. Wat een elitaire pestbende blijft die Uefa toch!

11-09-2020 09:12

fireblanket +0

Dit verneukt weer zoveel

11-09-2020 09:11

Nabbie +4059

Er moeten gewoon niet meer dan 2 clubs per land in de CL spelen, 3e club als de winnaar van de CL ook uit 1 van die landen komt. Dat maakt het verschil kleiner en is dus ook voor kleinere competities aantrekkelijker. Nu is het gewoon de grote competities leaque. Beter is het ook om de nummers 3,CL en EL, eerst onderling een ronde te laten spelen en dan de winnaars daarvan in te laten stromen in de lagere Europese league.

YNWA

11-09-2020 08:55

beppie172 +65739

Het was heel simpel geweest om de eindfase van de EL minder te laten domineren door de toplanden. Gewoon kappen met die bizarre regel dat de nummer 3 uit de CL Poulefase doorstroomt naar de EL. Nu doen ze hetzelfde met de ECL. Hoezo verdien je een herkansing als je bij de onderste helft eindigt? Op die manier hadden ze 4 EL poules extra kunnen creëren, zou 16 ploegen meer in de Poulefase betekenen. Was het ook opgelost.

11-09-2020 08:48

fr12_blyat +6945

Niet eens 3 EL tickets hahaha en wat als straks de bekerwinnaar gewoon Heerenveen is.....

11-09-2020 08:46

beppie172 +65739

Nee, zelfs helemaal geen rechtstreekse tickets voor de EL Poulefase meer. Die zijn voor alle grote landen en geen enkele ploeg uit die landen hoeft meer voorronden te spelen. Lachwekkend.

Bekerwinnaar uit NL moet in de voorronde tegen een Kampioen spelen die in de derde voorronde CL heeft verloren. Dat kunnen echt al lastige ploegen van het niveau als Kopenhagen, Celtic, RB Salzburg zijn.

https://kassiesa.net/uefa/files/2021-24-uefa-access-list.pdf


Zeggen dat dit een verbetering is en gericht is op verbreding van de top, is een gotspe.

11-09-2020 09:01

fr12_blyat +6945

Een grote grap dat Eufa Hahah man

11-09-2020 09:15

Bema777 +1012

Oftewel, nog steeds zullen alleen de grote clubs te zien zijn in de eindfases

11-09-2020 08:32

paulus56 +255587

Weet dat het niet meer kan door dat stomme geld op die basis.
Maar landskampioen tegen elkaar en gewoon loten
De eufa cup zoveel clubs naar prestatie per land en ook weer gewoon loten.
Europa cup drie allen voor beker winnaars en ook gewoon loten.
Voor het voetbalpubliek in de stadions veel spannender want je weet niet wie je tegen komt als je wint.
En hoe hoger je komt hoe meer je verdient kijken of de (rijke clubs in de eerste wedstrijn met een b selectie aankomen zoals nu vaak het geval is.
Zo nu eerst koffie

11-09-2020 08:20

HassanTurkuF3R +3

Maak van soms maar vrijwel altijd.

11-09-2020 08:49

Vak Q +1

Dit is wel een goede opzet om landen als Nederland te dumpen en landen als Engeland, Duitsland en Spanje (die ongetwijfeld niet alleen hun bekerwinnaar hoeven te sturen) lekker te laten domineren in de EL. Dit zal het voetbal allemaal veeeel spannender maken.

Gelukkig blijven de eeuwig durende voorrondes wel bestaan!

11-09-2020 08:13

eefb014 +5429

Mijn voorkeur gaat uit naar een ec voor beker winnaars. En dan iedereen in de koker en.loten maar. Vond ik het mooiste toernooi vroeger.

11-09-2020 08:09

paulus56 +255587

Kijk om 8.20 denk dat je dit bedoelt

11-09-2020 08:21

eefb014 +5429

Precies dat inderdaad.

11-09-2020 22:18

FeyenoordNr.1 +21286

Geeneens een direct ticket voor groepsfases meer voor de twee Europa leagues. Lekker voorrondes spelen tegen Georgische clubs en daar eraf gaan.

11-09-2020 08:04

tussenjaar +6205

Verschrikkelijk

11-09-2020 07:55

Feijenoorder95 +22580

Jaaaaa awaydays naar Albanië en Andorra

11-09-2020 07:47

Feijenoorder95 +22580

Ja al is de Europa leaugue er ook al mooi voor natuurlijk

11-09-2020 07:50

WTSGD +18144

Ben benieuwd. Als teams/supporters dit een beetje serieus nemen wordt het gewoon echt een gaaf toernooi

11-09-2020 07:37

Tremere +130

Dit dus idd, CL kijk ik al niet meer vanwege de voorspelbaarheid maar de Europa League is qua dat als wat egaler qua niveau en ik denk dat dit nieuwe toernooi voor de Nederlandse ploegen erg leuk kan worden.

11-09-2020 08:47

PabloOno1908 +137231

Zet de naam van Feyenoord er maar vast op! Maak hem maar van goud en dan weten we zeker dat die binnen is.

11-09-2020 07:35

Babbel +4109

Stel dat dit toernooi dit seizoen al zou beginnen, dan zouden er clubs in zitten als Nice, AC Milan, Real Sociedad en Hoffenheim. Het blijft natuurlijk het laagste Europese niveau, maar het is niet zo dat de finale gespeeld zal worden tussen FC Reykjavik en Emmen ofzo.
En bovendien wordt de Europa League iets overzichtelijker, want daar zaten inmiddels wel heel veel ploegen in.

11-09-2020 07:31

rz1973 +2931

En uiteindelijk wordt de Europa Conference League ook elk jaar gewonnen door clubs uit de sterke landen. Want de nummers 4 en 5 uit bv. de Premier League zijn nog steeds sterker dan de sterkere teams uit de zwakkere competities.

11-09-2020 07:26

robin_superfeyenoord +1816

Dus als je de beker wint ben je niet meer verzekerd voor een plek in de Europa league.. dat is wel kut

11-09-2020 07:10

JKTB +21210

Maar wel in de conferenfe league. Europese reisjes blijven dus verzekerd. (Als dat hoerencorona eindelijk weg is dan)

11-09-2020 07:24

duitser +4317

Mijn moeder in miami snapt er niets van

11-09-2020 07:09

Schiz015 +286

Maar is er nog een beetje geld mee te verdienen?

11-09-2020 07:05

BoskoopFR +2

Hoe ziet de beker eruit die je ermee kunt winnen? Wij zullen deze league sowieso als eerste winnen!

11-09-2020 07:03

teauvenoir +78115

Inderdaad de Europa Losers Cup: als je alles verneukt kom je in deze league terecht om tegen clubs te spelen die ook alles verneuken. Geen enkele prestige. Ook een cup die je bij eindwinst niet met 500.000 man op de Coolsingel gaat vieren (na gewonnen finale tegen Ijslandse Akranes), Zogenaamd om kleine landen te helpen. Mijn reet: gewoon weer extra wedstrijden dus extra televisiegelden voor Uefa. Als je ECHT begaan bent met kleine landen verdeel je de CL-tickets eerlijk zoals heel vroeger: ieder land levert 2 clubs. Dát zou een sportief gebaar zijn. UEFAMAFFIA

11-09-2020 06:31

Bal-Bal +5064

Lees eens goed ipv dit roepen. De nummer 3 en playoff winnaar gaan sowieso al naar deze ECL. Dat betekent dat een Feyenoord een psv hier al terecht zouden komen. Dus de bekerwinst in eigen land geeft nog meer boost om in de europa league te komen. Feitelijk zou je in Nederland dus eerste of 2de moeten worden of de beker winnen om kans te maken op de CL en EL. Zo niet speel je dus boortaan in fe ECL.

11-09-2020 06:39

teauvenoir +78115

Wat heb ik niet goed gelezen dan? Dit is letterlijk een derderangs toernooi zonder prestige, die zogenaamd gecreëerd is om kleine landen tegemoet te komen. Maar als je als UEFA ECHT begaan bent met kleine landen en niet louter gedreven wordt door geld, dan verdeel je de tickets van de huidige toernooien gewoon eerlijker. En als je zo graag een derde toernooi erbij wilt hebben, ga dan terug naar het oude systeem van de Europacup 1, 2 en 3, waarbij de Europacup 2 alleen voor bekerwinnaars is: zo’n toernooi houdt wel prestige en is alles behalve een loserscup. UEFA= kut

11-09-2020 06:46

Bal-Bal +5064

Duidelijk. Maar het was meer het punt dat een Feyenoord en psv daar nu gewoon terecht komen. Evenals een nummer 6 van engeland, spanje, italue, nummer 5 van frankrijk portugal en dan nummers 3 en 4 nederland zwitserland oekraine turkije belgie etcetera. Dus het niveau zal niet enkel zijn tegen de mindere landen als luxemburg, slovenie etcetera. Je zal je verbazen welke clubs daar gewoon terecht komen.
Los daarvan is jouw optie eigenlijk gewoon goed. Max 2 per land in de CL, de rest naar EL. En bekerwinnaars in dat 3de toernooi zoals het was.

11-09-2020 11:32

Obiku-in-de-spits +16891

En een opstapje naar een gesloten CL. Dan hoef je niet eens meer kampioen te worden. Ik denk nog met weemoed terug naar de Europa Cup 1,2,3. De 2 was eigenlijk altijd de leukste omdat er verrassingsteams inzaten.....

11-09-2020 06:52

Bal-Bal +5064

dan denk ik aan de kansen die we in 1992 en 1996 kregen op een finale met als dieptepunt die karsten janker van rapid wien

11-09-2020 11:33

Obiku-in-de-spits +16891

bedankt daar heb ik een week niet van geslapen.... nu denk ik er weer aan

11-09-2020 22:47

ruudger +8414

Eeensch met deze meneer! CL moet weer voor kampioenen zijn, desnoods met bekerwinnaars. Uefa league kan dan voor runners up zijn. Nog een ideetje voor de loting in de poulefase is om zoals bij de F2 gebeurt een 'reversed grid' principe te gebruiken. De nummer 1 start in de 2e race als 10e en de nummer 10 als 1e. Dus zonder plaatsing status of bescherming voor clubs uit top competities.

11-09-2020 07:19
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties