Van Persie: ''Hoogste tijd om dat soort spitsen wél te creëren''

Van Persie: ''Hoogste tijd om dat soort spitsen wél te creëren''

Robin van Persie wijt zijn column in De Telegraaf volledig aan de het gebrek aan Nederlandse spitsen die doorstromen vanuit de verschillende jeugdopleidingen. Feyenoord, Ajax, PSV, FC Groningen en FC Utrecht spelen met spitsen uit het buitenland. Alleen AZ is met Myron Boadu een uitzondering op de regel.

Zondag staat De Klassieker op het programma. Ajax kocht Haller en Feyenoord Pratto. ''Bij allebei de clubs en ook bij de meeste andere clubs komen de zelf opgeleide spitsen niet aan bod'', schrijft Van Persie. ''Kijk ik naar het totale beeld van doorgebroken spitsen op topniveau in de afgelopen 25 jaar, dan blijf ik steken bij Patrick Kluivert. PSV kocht Romario, Ronaldo, Nilis en zelfs Van Nistelrooy. Die werd door Foppe de Haan bij SC Heerenveen omgeturnd van nummer tien tot spits''

''Het is de hoogste tijd voor de topclubs hier om dat soort spitsen wél te creëren. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van trainers, ook van de clubs met hun filosofie. Met welk doel haal je talenten binnen, hoe bereid je ze voor op een doorbraak bij het eerste elftal? Reik je genoeg aan en creëer je genoeg wapens, waarmee ze kunnen doorstoten bij een topclub in Nederland? Dat moet beter, want het is in de afgelopen twintig jaar niet gelukt.''

Van Persie ziet dat er wel talent aanwezig is, maar dat ze uiteindelijk niet doorbreken door een gebrek aan begeleiding. ''We hebben een naam als het gaat om opleiden maar niet als het om spitsen gaat. Is het talent er wel in de jeugd, vragen mensen zich af. Ja, dat is er echt. Ik loop nu een tijd mee bij de opleiding van Feyenoord en zie ook de tegenstanders. Als het talent er wel is maar vanaf 18 of 20 jaar niet doorbreekt, moeten we het anders gaan invullen.''

Klik hier om de volledige column te lezen

Lees meer over
Robin van Persie Denzel Hall Lucas Pratto
Plaats reactie
666

sjaarloos52h +21909

Tjonge, jonge, jonge! Ik weet niet welke Neerlandicus dit stuk heeft geschreven, maar het barst van de (stijl) fouten. Het begint al met ‘Robin van Persie wijt’. Wie of wat verwijt hij precies?

12-01-2021 20:22

jack98 +47539

Hij slaat de spijker op zijn kop. Bij ons is het helaas ook erg lang geleden dat er een spits echt doorbreekt.
Dan moet je denken aan een Castaignos die voor het laatst echt doorbrak (btw, waar speelt hij nu eigenlijk).
Nu heb je Bannis en Vente die
Met van Persie als spitsentrainer en ook Obiku en andere ervaren begeleiders moet het gebrek aan een goede begeleiding opgelost kunnen worden.

12-01-2021 16:42

RVF +12401

Tot september 2020 gespeeld in Zuid Korea, bij Gyeongnam FC, maar toen zijn contract ontbonden dus denk nu clublid

12-01-2021 20:39

RVF +12401

*clubloos

12-01-2021 20:39

LvV +642

Ik ben te lui om het hele stuk te lezen, maar heeft hij het ook over het probleem dat getalenteerde spitsen nog voor hun eerste profcontract weggeplunderd worden?

12-01-2021 15:32

Nab +1

Niet alleen spitsen zijn het probleem. Als je het langste volk bent, zou je toch zeggen dat je wel wat kwaliteit keepers in ons land moet hebben.
Nou, dat valt dan zwaar tegen.

12-01-2021 13:48

OkkerseHansweert +1709

Hou op over Boadu, die.betrap ik al ff niet op een goede acties, ja vallen kan ie wel, maar dan houd het voor nu wel op hoor...

12-01-2021 13:08

kralingertt010 +67

laten we de komende jaren even tien spitsen van het niveau Lewandowski opleiden in Nederland.. wereldkampioen 2026!

12-01-2021 12:38

jonaathn +14828

Arme Bannis...

12-01-2021 11:18

grensgeval +5675

Ik bedoel uiteraard incognitotablad in Chrome

12-01-2021 08:58

Jacobite +3

Zierikzee ? Chong? Ze worden wel opgeleid maar verrekken te snel. Waardoor we Bannis en Vente overhouden. Alhoewel Bannis nog een voordeel van de twijfel bij mij krijgt

12-01-2021 08:20

LvV +642

Precies dit. Ik las overigens dat het voor PL clubs een stuk moeilijker wordt om jonge gasten weg te plukken uit NL. En om de een of andere reden waren het bijna altijd PL clubs..

12-01-2021 15:34

Fix73 +173

Zou Wouter Burger niet omgetoverd kunnen worden tot spits onder de vleugels van van Persie?
Heeft de lengte, is technisch begaafd en heeft een goede mentaliteit.
De topspitsen van nu hebben dezelfde eigenschappen, zie Lewandowski en Haaland.
Het is maar een idee, Vente en Banis zijn smurfen die te kort komen voor de top.

12-01-2021 06:48

jonaathn +14828

Haha grappig idee!

12-01-2021 11:18

1908forever +18306

Nou meneer Van Persie dat zou nou een mooie taak voor jouw kunnen zijn bij onze club.
Ik zie jouw als oud speler van onze club de aangewezen persoon om dat te gaan leiden
Maar als er dan een goede spits rond loopt als bijvoorbeeld Zirkzee dan gaat meneer ergens anders spelen.
Ik hoop echt dat jij deze taak op je neemt.
Jij kunt deze spelers gaan trainen en begeleiden samen met Slot.
Dus meneer Van Persie er staat je iets te doen en onderneem actie.
Zeg dit tegen meneer Arnesen en ik weet zeker dat jij zijn zegen zult krijgen.

12-01-2021 04:07

Dre3000 +6476

Wel geinig dat hij Huntelaar niet noemt

12-01-2021 01:43

switzer +11010

Ook logisch. Die is deels opgeleid bij PSV, maar brak pas bij AGOVV en later Heerenveen door.

12-01-2021 01:55

ms11 +627

Heeft iemand nog een tip hoe je van die premium artikelen zoals deze van Van Persie kan lezen zonder abonnement?

12-01-2021 01:22

Dre3000 +6476

Premium abbo nu voor maar €1,38 per week bij een jaarabbo. Dit is een aanbieding alleen geldig voor nieuwe abbonees.

12-01-2021 01:26

ms11 +627

Ik zag het ja, maar goed ik heb bij de Telegraaf in hooguit 3 a 4 artikelen per jaar interesse dus laat het maar bij NRC abonnement..

12-01-2021 02:37

grensgeval +5675

Artikel lezen in private tabblad van chrome

12-01-2021 08:57

ms11 +627

Ga ik proberen, bedankt!

12-01-2021 14:04

grensgeval +5675

Graag gedaan :)

12-01-2021 19:15

Vince78 +11969

Thank you Van Persie! Jeugd een kans geven. Minuten laten maken in het Eerste.

Er waren tijden, dat dit heel gewoon was. Laatste kwartier 1 of 2 jeugdspelers laren proeven. En ook eens kijken wat ze ervan bakten.

12-01-2021 01:18

Dre3000 +6476

Jeugd is niet goed genoeg. Anders waren ze ergens anders wel doorgebroken.

12-01-2021 01:27

anubislive +343

Dat is dus net niet wat van Persie zei...

12-01-2021 14:43

Mrunterwijst +10635

Tja, al die jonge gastjes willen vroeg naar het buitenland he

12-01-2021 01:00

whasjoewahn +16580

Kan deze man aub een contract voor het leven krijgen?

12-01-2021 00:58

MathijsFR95 +6576

Tja Zirkzee had ik hier wel eerste spits zien worden met die lengte in combinatie met een goede techniek, maar dan moeten ze niet vertrekken.

12-01-2021 00:40

hasil +8

Echte topspitsen, zoals hij , zijn zeldzaam. Daaronder komen de Wout Weghorsten van deze wereld wat best verdienstelijke spitsen zijn maar geen top. En daar zijn er nog zat van. Komt nog bij dat teveel van die jongens te snel voor het geld kiezen i.p.v. een opleiding te volgen. Neem zo'n Zirkzee die gewoon nog hier had moeten spelen en uiteindelijk dan verder was dan dat hij nu is....maar het draait alleen maar om geld...op je 18e moet je veel spelen en niet ergens de bank warm houden al snap ik het wat betreft het geld heel goed...

12-01-2021 00:27

Dre3000 +6476

Tsja alleen geld? Het is wel Bayern Munchen

12-01-2021 01:28

skin +14127

Is een positie waarvoor je echt een geleidelijk pad aan moet kunnen bieden. Dus na de jeugd nog 1 a 2 jaar keukendivisie en als een talent daar uitblinkt nog een jaar op huurbasis voor een eredivisieclub. Bij ons is die mogelijkheid er niet dus als ze niet op hun 18e al aan kunnen haken bij het eerste vallen ze al snel af. Ja of ze gaan direct al op huurbasis naar een degradatieploeg, waar je als spits ook niets leert.

12-01-2021 00:14

Dre3000 +6476

Bij ajax is dat er wel maar daar breekt er ook al jaren geen spits door

12-01-2021 01:29

teauvenoir +78422

De spitspositie is een cruciale en lastige positie. Daar spelen in principe de allerbeste voetballers (samen met de 10). Het is niet gek dat je voor die positie je horizon wereldwijd verbreedt en niet alleen kijkt naar de talentjes die je regionaal gescout hebt en lokaal hebt opgeleid. Alleen de uitzonderlijke supertalenten zoals de door RvP aangehaalde Kluivert redden het als 9 vanuit de jeugdopleiding, maar dat is zeldzaam. De 9 is niet zoals de rechtsback of linkermiddenvelder een positie waarin je de tijd krijgt om in te groeien, je moet er eigenlijk direct staan. Ik snap clubs wel dat clubs een wat meer ervaren spits halen uit Noorwegen, Peru of Ivoorkust dan een eigen jonkie de tijd en de kans te geven, hoe jammer dat ook is.

12-01-2021 00:04

Echwelnr1 +287

Shaquil van Persie en Ayman Sliti, die hebben de potentie om top te worden. Wel goede begeleiding nodig en een zinvol plan!

12-01-2021 00:01

teauvenoir +78422

Sliti zeker, is snel, technisch en sterk en creatief. Van Persie junior twijfel ik over: wel veel balgevoel en techniek geërfd van paps, maar niet echt de straatse hardheid in zijn donder en fysiek nog wel heel tengertjes en ook niet echt snel: niet handig allemaal als spits, maar denk ook dat het meer een 10 is.

Verder ook veel vertrouwen in Jayden Slory en Benita. Toppers in spe, net als Shilo t Zand.

12-01-2021 00:07

Mensini +14667

Dankzij Brexit kunnen die iig niet zomaar worden weggepikt door Engelse clubs...

12-01-2021 00:39

Bati +40217

Shilo t Zand dat wordt pas een topper!
Er komt echt een geweldige lichting aan, en dan hebben we in 1 keer weer een fantastische jeugdopleiding

12-01-2021 08:41

Ulie +8241

Hele interview gelezen; wij moeten er echt alles aan doen om van Persie te behouden voor Feyenoord, hij ziet het goed.

11-01-2021 23:59

Jacobite +3

Dat is een ding dat zeker is

12-01-2021 08:22

Benniemagikjekauwgom +6

Hoop dat Feyenoord onder leiding van Van Persie een spitsenfabriek wordt.

11-01-2021 23:59

JJW999 +402

Hoe je het ook wendt of keert, de spits is gewoon de lastigste positie in het veld. Het is de enige speler die te maken krijgt met 2 directe tegenstanders en 3 wedstrijden geen goal maken en je bent uit vorm.

11-01-2021 23:32

FR01058 +459

Keeper is het moeilijkst...... spits kan je 10 keer naast schieten en 1 goal ben je een held.... keeper al maak je 1 blunder en 10 reddingen ben je een loser

11-01-2021 23:35

Wiepiezonderconnie +921

Keeper zeker niet het moeilijkst imo. Ik zie enorm veel goede keepers zonder blunders en ook in alle jeugdteams. Dat is in mijn ogen meer talent dat je moet hebben of je niet hebt.

11-01-2021 23:49

Tweebenig +6

Een spits heeft continu 1 of 2 man in zijn nek, dat is 'n punt. Het tweede is het moment van vrijlopen en dan ook de bal krijgen. Een spits wordt niet vaak gezocht. Een bal komt voor en de spits moet er staan. Dus eigenlijk net als de keeper, een eenling. Die zijn er niet veel.

11-01-2021 23:18

frankprins +3

Als topclub kun je het geduld niet hebben om een jeugdige spits te laten doorbreken. Die moet er gewoon staan, die kan je niet een seizoen lang eerst laten aanmodderen. Dat is op andere posities wat anders.

11-01-2021 23:17

foreverfey +26603

Je kan er wel een opleiden, een duidelijk plan hebben em verhuren om minuten te laten maken. Bannis had allang verhuurd moeten worden

11-01-2021 23:44

Aproxis +3758

Wel bescheiden dat hij zichzelf niet noemt

11-01-2021 23:14

mellie +7596

Ik vind wel dattie hierin bergkampf vergeet

11-01-2021 23:51

Aproxis +3758

Die brak 35 jaar geleden al door.

12-01-2021 00:51

scts +3

Afgelopen 25 jaar...

12-01-2021 01:25

Dre3000 +6476

Was ook geen echte nummer 9 toch

12-01-2021 01:34

Heufhejdygvs +2015

Nee jij begrijpt niet wat hij bedoelt. Hij zegt dat uit de jeugdopleidingen van Feyenoord, Ajax, PSV en AZ bij die club maar 1 goede spits is doorgebroken, namelijk Kluivert en dat andere spitsen van die clubs niet uit eigen jeugd kwamen. Daarom benadrukt hij ook al die spitsen die PSV heeft gekocht. Zelf werd hij pas spits bij Arsenal dus bij Feyenoord was hij geen spits uit eigen jeugd (eerst linksbuiten, daarna een gekochte speler)

12-01-2021 00:02

scts +3

Van Persie was in de jeugd van Feyenoord geen spits, maar een aanvallende middenvelder. Net als Van Nistelrooy in eerste instantie.

12-01-2021 01:27

FB12 +15

Heeft hier zeker een punt. Ontbeert de club aan een échte lange termijn visie, ook met opleiden. Heeft ook met binden van de goede en juiste mensen te maken. En ook met geld.
Grootste kwaal is de scouting van buitenlandse clubs

11-01-2021 23:09

CPP +3537

Vertrek op vroege leeftijd speelt zeker een belangrijke rol, maar geloof niet dat Robin daarop specifiek doelt. Zie, vooral bij Feyenoord, dat spelers de laatste stap naar de a selectie en dan naar de echte basis (top) niet (of moeilijk) kunnen maken. In de jeugd lijken het grote spelers te worden, maar uiteindelijk redden ze het niet. Zijn legio voorbeelden hiervoor te noemen, van Achahbar, Boetius, Schuurman, Hansson tot de vraagtekens van nu Vente, Bannis en Azarkan en zelfs Burger en Kokcu moeten het nog maar echt laten zien. Ook de vroeg vertrekkers slagen er moeilijk in om echt door te breken of doen daar in ieder geval langer over dan verwacht. Zirkzee, Chong enz.

11-01-2021 23:29

FB12 +15

Klopt wat je zegt. Maar waar ligt het dan specifiek aan. Zijn het dat echt wel talenten, of is de stap naar het 1e veel te groot? Wordt er misschien onterecht een te grote druk opgelegd door de jongens de stempel talent te geven? Is het de te hoge prestatie eis?
Het gaat tegenwoordig om zoveel belangen dat plezier in het spel achterop raakt. Iets wat in de jeugd nog wel aanwezig is.
Zouden de jongens misschien meer psychisch ondersteund moeten worden??

11-01-2021 23:44

CPP +3537

Als je in de jeugd er met kop en schouder boven uit steekt, zelfs tegen oudere tegenstanders, dan ben je een groot talent. Waar het precies aan ligt kan ik uiteraard ook niet aangeven. Anders had ik mijn diensten natuurlijk al lang aangeboden aan Feyenoord. Is ook een beetje wat Robin zegt; we moeten het anders gaan invullen, maar hoe?

Stap naar het eerste is wel groot, maar denk toch dat het belangrijkste is om de jongens de kans en vertrouwen te geven. Toen het niet anders kon kregen spelers de kans en die braken door. Eerst Wijnaldum en Fer, later de Vrij, BMI, Clasie, Kongolo enz. Waren echt niet allemaal grotere talenten dan de latere jeugd.

11-01-2021 23:55

j0eyv +953

Ik hoop dat zijn zoon NOG beter gaat worden als RvP himself. Met de juiste vader als begeleider kun je heel ver komen. Als hij maar zo slim is om hem niet ook te vroeg te laten vertrekken.. :)

11-01-2021 23:09

Spiderpig +176998

Grootste probleem is dat alle echt goede jonge spelers weg gekocht worden

11-01-2021 23:05

frankprins +3

Precies. Als Zirkzee had gebleven... Ook Malen, imo beste NLse talent, zat eerst bij Arsenal

11-01-2021 23:18

Spiderpig +176998

Wel goed dat Engeland nu niet meer jeugdspelers van onder de 18 kan kopen

11-01-2021 23:24

frankprins +3

Dat wel. Maarja, nu zijn het clubs als Hoffenheim die jeugdspelers wegkapen

11-01-2021 23:35

Spiderpig +176998

Uiteraard, maar het zijn nu wel een stuk minder clubs die selecties van 50 man hebben

12-01-2021 09:09

CROOSWIJKER +14786

Kinderen voetballen tegenwoordig niet op de pleintjes maar achter de playstation. We leiden alleen nog maar houtenklaasen op!

11-01-2021 23:04

eljeffe +485

Kan hem geen ongelijk geven

11-01-2021 23:02

PapaKevin83 +15395

Heeft hij gelijk in. Misschien dat Frank hem binnen moet halen om hier beleid op te maken in De Kuip?

11-01-2021 22:37

Frscf08 +0

W3 hadden een goede spits maar die ging rond zn twintigste weg naar Arsenal

11-01-2021 22:36

Meekijker +4423

Je hebt 't toch niet over vleugelaanvaller Van Persie mag ik hopen?

11-01-2021 22:37

joopkater +6369

Eigenlijk een 10, die voor de veiligheid op de vleugel neergezet werd.

11-01-2021 22:38

Frscf08 +0

Topscorer van de premier league

11-01-2021 23:47

guc75 +11012

En Feyenoord maar zijn best doen om Vente en Bannis erdoorheen te drukken, maar ja, ze moeten wel de kwaliteit hebben.

11-01-2021 22:36

TFOEMYFEY +0

Het is ook moeilijk om als topclub je jeugdspeler als eerste spits neer te zetten. Die moet dan meteen zeker zijn voor 15/20 goals. Dat moet een uitzonderlijk talent zijn.

11-01-2021 22:33

Hesses +3

geen topsputsen ?? we hebben Dylan Vente tich ?

11-01-2021 22:32

RichardV +951

Luc Castaignos. Wat je ook zegt hij heb de juiste lengte en kan goals maken. Als hij gewoon langer was gebleven had hij veel meer ervaring opgedaan.

11-01-2021 22:30

joopkater +6369

Ja, maar ook die jongen heeft het niet gered. Toen hij terug ging naar NL was hij 18 of 19. Heeft hij 3 jaar redelijk gespeeld, maar laten wij niet zeggen dat dat ene jaar bij inter debet is aan het niet inlossen van zijn belofte.

11-01-2021 22:37

j0eyv +953

Goh die was ik al helemaal vergeten. Als je op wiki kijkt is het daarna helemaal niks meer geworden.

11-01-2021 23:07

ernst H +4998

Nou ga dan aan de slag, zou ik zeggen.

11-01-2021 22:29

Ottie +1

Bij ons zijn de spitsen die uit de jeugd komen gemiddeld 165cm en 45 kg. Daar lacht de tegenstander om.

11-01-2021 22:24

SalsaSamba +6611

Vooral ook door onze speelstijl. We hanteren redelijk vaak de lange bal en willen dus een aanspeelpunt in de spits. Bij n counterploegje kan zo'n spits misschien nog wel mee

11-01-2021 22:33

louisvanderploeg +13023

Robin, je vergeet van Persie te noemen.

11-01-2021 22:24

huissie79 +20237

Nee.
Hij is sowieso niet doorgebroken als spits, maar als linksbuiten.

11-01-2021 22:28

amarellovai +3275

Van het weekend weer de docu over van Persie in Engeland. Ster bij Arsenal en dan zoekt hij een nieuwe uitdaging. Maakt hij bijna eigenhandig Man United kampioen. Geef deze man aub een vaste positie als spitsentrainer en dan gaan we nog wat moois beleven. Fantastische voetballer en prachtig mens.

11-01-2021 22:18

Babbel +4115

Het is ook wel bijzonder dat er allemaal topverdedigers doorbreken vanuit de eredivisiejeugd, maar dat een willekeurige nooit scorende spits uit een land waar we nog nooit van hadden gehoord hier fluitend topscorer kan worden. Maar als er dan een jeugdspits door kan breken dan lijkt het allemaal opeens weer helemaal nergens op.

11-01-2021 22:07

Frankster +21254

Je hebt veel meer verdedigers dan spitsen natuurlijk

11-01-2021 22:14

Cluip +5895

Bij de meeste clubs is de spits een buitenlander toch

11-01-2021 22:03

remco112 +16288

Heerlijk dat hij die gare Huntelaar niet benoemd

11-01-2021 22:02

feyenoord_delft +6033

Huntelaar was gewoon een spits van wereld klasse

11-01-2021 22:08

remco112 +16288

Ga toch weg

11-01-2021 22:09

sceavian1908 +552

Grappenmaker. Ga anders de zogenaamde realist uithangen.

11-01-2021 22:13

feyenoord_delft +6033

Het is realistisch, niet gelijk huilen

12-01-2021 02:42

sceavian1908 +552

Dat je er geen verstand van hebt is 1 ding, maar ga niet doen alsof je het hebt uitgevonden. Komt nogal jeauds over.

12-01-2021 09:23

feyenoord_delft +6033

Hahaha kneus, gauw terug je hol in.

12-01-2021 13:48

sceavian1908 +552

Je vader is een kneus omdat ie niet in je moeder dr bek is gekomen en je moeder nog achterlijker omdat ze dus niet heeft doorgeslikt.

12-01-2021 15:42

feyenoord_delft +6033

Moeilijk door slikken hoor zonder in d'r mond te zijn gekomen. Internet held.

12-01-2021 17:41

sceavian1908 +552

Vandaar het woordje dus, mongooltje.

12-01-2021 18:34

Frankster +21254

Klopt geweldige spits

11-01-2021 22:19

remco112 +16288

Voor de subtop ja.

11-01-2021 22:28

D2_Icon +3

Mag Van Persie’s veters niet eens strikken.

11-01-2021 22:22

feyenoord_delft +6033

Totaal ander soort type spits, maar beide wereld klasse

12-01-2021 02:41

huissie79 +20237

Die is ook door ajax gekocht he

11-01-2021 22:29

FeyenoordVdam +5817

Is ook niet opgeleid door een topclub

11-01-2021 22:33

remco112 +16288

PSV toch? Of de Graafschap?

11-01-2021 22:34

Frankster +21254

Heerenveen

11-01-2021 22:36

remco112 +16288

Huntelaar werd gescout bij de voormalige Voetbalvereniging Hummelo en Keppel (H&K) en speelde daarna in de jeugd bij De Graafschap en PSV. Bij laatstgenoemde maakte hij in november 2002 zijn debuut in het betaalde voetbal. Hij speelde één officiële wedstrijd voor de Eindhovenaren. Er volgden verhuurperiodes bij De Graafschap en AGOVV. Bij AGOVV werd hij topscorer van de Eerste divisie in het seizoen 2003/2004 (26 goals) en werd hij verkozen tot Eerste divisie-speler van het Jaar.

11-01-2021 22:39

FeyenoordVdam +5817

Oh is wel nieuw voor me dat hij gedeeltelijk in de psv jeugd zat

11-01-2021 23:20

huissie79 +20237

Psv opgeleid, maar via omweg bij agovv en de graafschap uiteindelijk bij Heerenveen echt doorgebroken.

11-01-2021 23:38

kevinmulFR010 +18073

Nu is het tijd

11-01-2021 22:02

Keienkop010 +71476

De hoogste tijd .......

11-01-2021 22:06

kevinmulFR010 +18073

Rot maar op..

11-01-2021 22:06

Keienkop010 +71476

Homo u komt toch nooit weer ....

11-01-2021 22:09
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties