''Antwoord is heel simpel: een veel te zwak transferbeleid''

''Antwoord is heel simpel: een veel te zwak transferbeleid''

Feyenoord heeft onder Giovanni van Bronckhorst het aantal prijzen behaald dat bij een topclub hoort, maar voordien en nadien is daar al lange tijd geen sprake meer van geweest. Onderzoeksjournalist Tom Knipping wordt de vraag voorgelegd of Feyenoord eigenlijk nog wel een topclub is. "Als je het puur cijfermatig bekijkt natuurlijk niet, maar als je kijkt naar de grootte van de club, de achterban, de populariteit, dan zijn ze na Ajax natuurlijk wel de grootste."

"Vaak wordt dan gezegd 'ze spelen in een bouwvallig stadion, ze spelen in een museum en daardoor lopen ze een enorme achterstand op'. Nou, dat is niet waar: ze halen gewoon hetzelfde op als PSV in het hypermoderne Philips-stadion", aldus Knipping voor de camera van Voetbal International. "Qua omzet zijn ze de nummer twee van Nederland, met een kleine voorsprong op PSV. Ze hebben dezelfde uitgangspunten."

Opvallend genoeg is PSV de afgelopen decennia veel succesvoller gebleken dan Feyenoord. Knipping denkt te weten waar dat door komt. "Het antwoord is heel simpel: een veel te zwak transferbeleid bij Feyenoord. De transfermarkt is geëxplodeerd het afgelopen decennium. Ook de Nederlandse clubs hebben daarvan geprofiteerd."

Maar Feyenoord dus nauwelijks: in de afgelopen tien jaar staat Feyenoord op de vijfde plek qua miljoenentransfers. Zowel Ajax, PSV, AZ als sc Heerenveen doen dat beter dan de Rotterdammers. Zelfs terwijl Oranje in 2014 een halve finaleplaats haalde op het WK en de kern van dat elftal uit een groot aantal Feyenoorders bestond. "Dan ga je jezelf vragen stellen als 'wat is het internationale netwerk van Feyenoord?' 'hoe komt het dat die spelers niet meer opleveren?'. Het is in ieder geval een oorzaak dat zij niet kunnen wedijveren met PSV. Dat is in mijn ogen veel belangrijker dan een verhuizing naar een nieuw stadion. De uitgangspositie is hetzelfde, maar PSV haalt er gewoon veel meer rendement uit. Dat komt omdat zij op de transfermarkt structureel veel beter zaken doen dan Feyenoord."

De conclusie is dat Feyenoord niet groot kan of durft te investeren in 'zekerheidjes': spelers die weliswaar duur zijn, maar normaal gesproken bij verkoop ook meer gaan opbrengen. "Je moet gewoon dikke vraagtekens plaatsen bij het internationale netwerk. Er wordt daar zwaar onvoldoende gepresteerd. Zelfs Heracles, Willem II en PEC Zwolle maken winst met transfers in de Eredivisie en Feyenoord doet dat niet. Het probleem bij Feyenoord is niet het stadion, dat zijn niet de investeerders en niet het poppetje dat voor de groep staat: dat is gewoon het technisch beleid dat niet alleen zwakker is dan bij Ajax en PSV, maar ook volledig ingaat tegen de trend in de hele Eredivisie", zo besluit Knipping.

Lees meer over
Willem II Giovanni van Bronckhorst
Plaats reactie
666

charlaykc +9618

Antwoord is nog simpeler: geen spel visie, tactisch zijn we een 0,0. Puur op toeval en persoonlijke gelukjes gebaseerd. Een goede corner of voorzet is een utopie.

29-01-2021 23:38

bar +3911

Wat een onzin, heeft toch allemaal met elkaar te maken. Als jij 10 jaar veel minder presteert kan je je spelers ook voor veel minder verkopen. Meneer de onderzoeksjournalist wijt het aan een zwak transferbeleid. 1,5 week geleden was Senesi 50 miljoen waard. Nu nog 17,5. Ligt allemaal aan prestaties. Is een vicieuze cirkel.

29-01-2021 17:08

Griekie +1326

Haha 50 miljoen Zeg nou maar de telegraaf op als je dat gelooft

30-01-2021 00:37

dkuh013 +2090

Met niets kan je ook niets

29-01-2021 16:48

deleted106 +19

Eens wat een teringzooi is het toch bij Feyenoord. De toekomstige structurele nr 5 van Nederland.

29-01-2021 15:20

fr_1993 +78819

Het stadion van PSV is 10 jaar ouder dan de Kuip. Met je hypermodern ....

29-01-2021 15:18

Trummeke +239

In 1968 werd, op nadrukkelijk advies van Frans Otten, gestart met renovatie en uitbreiding van het stadion. Doel was een stadion te bouwen geschikt voor 26.500 toeschouwers. De renovatie werd gestart in 1969 en als eerste werd een overdekte en verwarmde staantribune opgeleverd, vak L, oftewel de L-Side.[2] De uiteindelijke verbouwing was in 1977 voltooid met de oplevering van een nieuwe hoofdtribune.

31-01-2021 09:16

Trummeke +239

Verder hebben ze het op andere punten ook nog gemoderniseerd daarna. En wij bij Feyenoord? Wij hebben er alleen nog maar over gediscussieerd.

31-01-2021 09:18

fr_1993 +78819

Maasgebouw is modern. De rest is langzaam wegrotrend beton en staal.

31-01-2021 14:56

Robbery +600

Spijker op z’n kop.......

29-01-2021 14:13

Goofy1973 +3114

Spijker op z'n kop....

29-01-2021 12:51

Cluip +5895

Bij die woorden moet ik gelijk hier aan denken:
https://youtu.be/wT15gyi02v4

29-01-2021 13:50

Vak Q +1

Zoveel budget hebben we niet gehad hoor, toen we 'al die oudjes' aantrokken (waarmee we kampioen zijn geworden en de CL in gingen).

De jeugd had een slechte lichting, dus vervanging moest van buitenaf komen. In 14/15 moesten we het vertrek van 4 basisspelers opvangen met 9 miljoen en in 15/16 hebben we 5 basisspelers vervangen met een budget van 10 miljoen. Succes om voor dat geld talenten te halen die er direct staan.

29-01-2021 12:45

hasil +8

Het is pure onzin de laatste pakweg 10 jaar de positie van PSV en Ajax met die van Feyenoord te vergelijken.

Simpelweg omdat die clubs financieel gezond waren en Feyenoord tientallen miljoenen in het rood stond en dat moest weggewerkt worden anders had de club gewoon op de fles gegaan. Als je financieel gezond bent dan kan je anders opereren op de spelersmarkt dan Feyenoord. De club was gedwongen het beetje kwaliteit wat er was te verkopen en over te schakelen naar over het algemeen de wat oudere en transfervrije of nagenoeg transfervrije spelers en ondertussen de tekorten afbouwen.

En het moet duidelijk zijn dat je met de wat oudere spelers geen grote klappers meer gaat maken op de transfermarkt. Begrotingtechnisch schrijf je die spelers af op basis van de looptijd van hun contract.

Vergelijkingen zijn leuk en kunnen best zinvol zijn maar dan moet je wel clubs vergelijken met min of meer gelijkwaardige uitgangsposities. En de realiteit is dat een vergelijking tussen PSV en Ajax volkomen mank gaat. In deze situatie net zo onzinnig als je Feyenoord met VVV gaat vergelijken en dan te denken dat je daar conclusies uit kan trekken.

En je moet de club en al die mensen die zich daar voor ingezet hebben gewoon complimenteren dat dit gelukt is. Feyenoord is weer financieel gezond en heeft tijdens dit proces zelfs sportief succes kunnen boeken in de vorm van 1 landstitel en 2 bekers. Dat was gewoon een prestatie van formaat. Alhoewel de meeste supporters gezien hun uitlatingen te kortzichtig zijn zich dat te realiseren.

De club is nu weer gezond alhoewel de Corona nu weer vele miljoenen verlies opleveren maar dat is een probleem waar de hele voetballerij last van heeft. Feyenoord zit nog steeds in een lopend proces. Het financiële herstel is er geweest, sportief is er incidenteel succes geboekt maar nu is het aan de huidige leiding uit te groeien naar een stabiele topclub die niet incidenteel maar permanent op een hoog niveau presteert waarbij ook aan een groter budget gewerkt moet worden. Want geld is of je het wil of niet tegenwoordig wel de basis waaruit je stappen kan maken. En de keus voor een nieuw stadion is daar een wezenlijk onderdeel van ondanks het vaak sentimentele geneuzel die er nog steeds over de Kuip rond gaat.

Feyenoord is ondanks alles best op de goede weg maar dit is nu eenmaal een traject wat nog jaren gaat duren.

29-01-2021 12:44

speedy68 +3239

Helemaal eens Hasil.

29-01-2021 13:24

FRthistlefield +1

Hasil,

Feyenoord is sinds de zomer van 2014 uit de schulden. Dat is inmiddels 6,5 jaar gelden. Sindsdien zijn de uitgaves van transfers hoger dan de inkomsten daarvan. Volledig tegen de trend in t.o.v. alle andere vaste bespelers van de Eredivisie.

Volgens mij is er dan ergens wel iets misgegaan op het gebied van technisch beleid.

29-01-2021 13:28

baldjkf +2938

Precies dit. We zijn knap uit de schulden gekomen, alle hulde daarvoor, maar daarna is die stijgende lijn zeker niet doorgezet.

29-01-2021 13:33

speedy68 +3239

Misschien moe je je eens in de materie verdiepen door jaarverslagen te lezen. En ook te begrijpen. Blijkbaar doe je dat niet anders schrijf je niet zoveel onzin.

29-01-2021 13:47

hasil +8

Op het moment dat je uit de schuilden bent wil niet zeggen dat je financiële positie dan ook gelijk was met PSV en Ajax. Feyenoord is uit de schuld gekomen door structureel met een aanzienlijk lager salaris te werken. En met een lager salarisbudget is het nu eenmaal een wetmatigheid dat je de wat minder talentvolle spelers hebt lopen.

Feyenoord had en heeft niet de financiële basis om te gokken op de spelersmarkt en te investeren in de grotere maar veel duurdere talenten. Als Knipping beter zijn huiswerk had gedaan dan had hij geweten dat Feyenoord destijds juist in de problemen is gekomen door eerst te investeren in spelers en daarna te hopen dat het via de CL terug verdiend kon worden.

Dat Feyenoord nu het verwijt krijgt dat het niet durft te investeren is louter potsierlijk te noemen als men zich realiseert waar de club vandaan komt en hoe het in de problemen is gekomen.

Een Ajax kan veel meer risico's nemen op de transfermarkt omdat het eigen vermogen sterk genoeg is om een risico te nemen. Feyenoord zit nog lang niet in die positie

Wat ze doen met het investeren in zo'n Senesi is wel het maximale wat de club zich kan permitteren en het is heel verstandig daar niet boven te gaan.

Want wie de voetballerij volgt weet dat het geen automatisme is dat een speler automatisch meer waard wordt. Er wordt op spelers ook veel verlies geleden.

Daarom blijft de vergelijking tussen Ajax, PSV en Feyenoord nog altijd onzinnig gezien de verschillen in huidige uitganspunten.

Beter is een discussie te voeren op welke wijze Feyenoord in financiële zin nog structurele stappen omhoog kan maken. En als je dat gat kan verkleinen of dichten dan kan je gaan vergelijken hoe deze clubs onderling presteren in verhouding tot hun budget.

29-01-2021 14:31

FRthistlefield +1

@Hasil

Tom Knipping benoemt niet alleen Ajax en PSV, maar ook de subtop vanaf AZ en die hebben ook in financieel zwaar weer gezeten, maar toch meer transferresultaat geboekt de afgelopen jaren dan Feyenoord met een stuk lager salarisbudget.

En het is niet een vergelijking tussen Feyenoord en de 2 topclubs maar een vergelijk van Feyenoord en de trend van de vaste Eredivisie bespelers.

En vanaf zomer 2014 heeft Feyenoord best veel geld gespendeerd, maar daar te weinig rendement uitgehaald in de vorm van transfergelden. Dat is wat er mis is gegaan de afgelopen jaren.

Zomer van 2014 kon bv. Immers ook een transfer maken door Van Geel tegengehouden. Met dat extra geld had je b.v. de toppers Kramaric en Ziyech binnengehaald. Nu zit je nog met Toornstra opgescheept. Bilal niks opgeleverd. Immers niks opgeleverd. Kazim alleen maar problemen opgeleverd.

29-01-2021 15:10

baldjkf +2938

Precies wat FRthistlefield zegt, het gaat om de inkomende en uitgaande transfersommen in het stuk hierboven. Daar heeft Feyenoord het, tov topclubs (Ajax en PSV) maar ook subtoppers (AZ, Heerenveen), gewoon structureel slechter gedaan. Dat is niet één jaar, niet twee, maar structureel een tijd lang. Daar zit een beduidend verschil.

Wat goed is, is goed. Wat slecht is, is slecht. Een tijdje lang deden we veel goed, maar de laatste jaren ook veel fout en dat moet benoemd worden. Alleen dan kun je jezelf verbeteren, door je fouten toe te geven en er mee aan de slag te gaan.

29-01-2021 15:34

baldjkf +2938

Tijdens het saneren heeft Feyenoord echt knap werk geleverd, dat is zo. Maar zodra er één euro beschikbaar is, geeft Feyenoord het weer aan de verkeerde spelers uit (middelmaat). Dat is echt een feit. Kijk naar de spelers die zijn aangetrokken en waarvoor ze verkocht zijn. Dan haalt Feyenoord daar nauwelijks winst uit en dat is precies wat bovenstaande meneer zegt. Spelers als Amrabat, Jörgensen, Haps, Ayoub, Vormer, Toornstra (tijdje terug), Larsson, Bozenik, Berghuis etc. zijn voor miljoenen aangekocht en de meesten zijn voor te weinig verkocht of lopen straks voor bijna noppes de deur uit. Het transferbeleid is bij Feyenoord echt niet zo best.

29-01-2021 13:33

speedy68 +3239

Daar wordt aan gewerkt en er word wel deling nu waarde gecreëerd. Er zijn ook andere keuzes gemaakt. Nu 2 mooie complexen. Was hard nodig. Zeer verstandig. Het is allemaal zo gemakkelijk. Maar het is puin ruimen geweest en we zijn eigenlijk net begonnen met herstel.

29-01-2021 14:51

baldjkf +2938

Jij benoemt alles eromheen, waar ik reeds heb aangegeven dat dat goed gedaan is door Feyenoord. In het stuk hierboven, gaat het echter om de keiharde cijfers van transfers. We geven veel uit en er komt (te) weinig binnen. We hebben een slecht transferbeleid, dat is een feit.

29-01-2021 15:37

FRthistlefield +1

Dit is grotendeels het werk van Martin van Geel. Van 2011 tot de zomer van 2014 voerde hij met de beperkte middelen wegens de schuldenlast prima beleid en had hij met Pelle en Janmaat aardig wat geluk. Na de verkopen van een hele rits aan (jeugd)spelers was Feyenoord schuldenvrij en was er nog aardig budget om te herinvesteren.

Het geld werd weer geïnvesteerd in een hoop oudjes die bv. ook nog eens talenten in de weg gingen lopen zoals El Ahmadi (die hield Vilhena uit de basis tijdens seizoen 2014/2015). En natuurlijk de investering van circa 5 miljoen in de 24 jarige Toornstra en Ziyech laten lopen.... Basacikoglu dik in geïnvesteerd, slecht gezien wellicht? Seizoen erop ook miljoenen neergelegd voor oudjes en Vejinovic (was ook al te oud rond de 24/25 en Gustafson (ook slecht gescout)...

Met een godsgeluk kampioen geworden door de fitheid en winnaarsmentaliteit van Elia, Kuyt, El Ahmadi en Jones om vervolgens weer enorme slechte investeringen te doen.

En dan laat ik het niet toetreden in de Pyramide nog buiten de beschouwing...


Arnessen is aan het puin ruimen, de enige investeringen die wel wat gaan oplevering uit het voorgaande tijdperk zijn Sinisterra en Senessi. De vruchten van het beleid van Arnessen gaan we pas over een jaar of 2 plukken.

29-01-2021 12:12

Vak Q +1

Zoveel budget hebben we niet gehad hoor, toen we 'al die oudjes' aantrokken (waarmee we kampioen zijn geworden en de CL in gingen).

De jeugd had een slechte lichting, dus vervanging moest van buitenaf komen. In 14/15 moesten we het vertrek van 4 basisspelers opvangen met 9 miljoen en in 15/16 hebben we 5 basisspelers vervangen met een budget van 10 miljoen. Succes om voor dat geld talenten te halen die er direct staan.

29-01-2021 12:45

jepe1949 +6730

Als deze "onderzoeksjournalist" nu eens een kort gesprekje aangeknoopt had met willekeurig welke vaste Feyenoordsupporter dan had hij niet zo'n groot stuk hoeven neer te pennen.
Dit weet het legioen al vele jaren.
Erik Gudde en Martin van Geel hebben de puinhoop van de Grote Kale Leider & consorten opgeruimd en daar moeten ze ook voor eeuwig het krediet krijgen dat ze daarmee verdiend hebben.
Maar verder dan dat punt hebben de heren Feyenoord niet gebracht.
Dat is nu aan de RvC o.l.v. Ton van Bodegom en de huidige directie o.l.v. Mark Koevermans.
Het beleid van de huidige TD, Frank Arnesen, is daarbinnen leidend.
En die nieuwe Kuip?
Die kan wat mij betreft nog wel even wachten.

29-01-2021 12:10

gogo9Q +1513

Arnesen is wel goed bezig om de jeugd goed neer te zetten en snel door te stromen naar de keuken divisie.

En eventueel toch kijken om op een of andere manier een plek te kopen in de competitie of de competitie eronder

29-01-2021 12:05

gogo9Q +1513

Dit roepen heel veel supporters al jaren en met een senisi en sini zijn er al iets meer risico's genomen.

Maar net als die kudus die naar 020 ging had je moeten halen, dan maar ergens geld weg trekken om.hem te kunnen halen.

En Berghuis had je moeten verkopen toen je er nog echt geld mee kon vangen.
Soms moet je eerst een topper verkopen om twee nieuwe zekerheidjes te kunnen halen.

Je moet na dit seizoen een veerman en bazoer halen. Veerman gaat sws geld opleveren en bazoer is misschien een moeilijke jonge, maar hoe die zich nu bij Vitesse laat zien toch een topper.

Met een vilhena hebben we al te weinig gekregen, kokcu loopt straks ook voor 5mil weg omdat Dick en consorten hem niet aan het voetballen krijgen.

29-01-2021 12:03

.:Feyenoord1908!:. +3647

De Vrij, Martins Indi, Wijnaldum, Fer, Kongolo, Karsdorp, allemaal voorbeelden van spelers die veel te weinig opgeleverd hebben. Alleen Clasie is voor een waardig bedrag verkocht.

29-01-2021 12:07

gogo9Q +1513

Yep, als je nu ziet hoe goed ze zijn of waren en wat ze normaal op zouden brengen pdf.

Die spelers hadden samen zo 80mil op moeten brengen.

29-01-2021 12:10

.:Feyenoord1908!:. +3647

Jep en ze hebben samen misschien net de helft opgebracht.

29-01-2021 12:19

gogo9Q +1513

was alleen vergeten dat karsdorp en kongolo beide voor rond de 15mil zijn verkocht en pelle voor 10 a 11 mil.

29-01-2021 12:40

henkiehenk +3584

Arnesen is echt wel aan het bouwen maar dat kost even tijd. Volgend seizoen zien we er misschien iets van terug

29-01-2021 11:38

FR-JJN +12880

Dat idee heb ik ook. Maar men verwacht top transfer beleid bij een club die momenteel in nagenoeg alles subtop is. Beetje dom om dit te vergelijken met Zwolle Heracles en willem2.

Ik denk dat arnesen goed bezig is alleen zie je dat niet op heel korte termijn terug.

29-01-2021 11:59

schreudje +464

Het ontbreekt aan visie en daadkracht. een bestuur wat vooruit wil zit de gehele dag nationaal en internationaal achter geld aan ,ik zeg niet dat het niet gebeurd maar daar komt voor als nog verdomd weinig uit wat zichtbaar is..Je wil een andere koers prima maar dar je in de winterstop met spelers loopt te leuren om ze te laten spelen,,Kijk corona is wat het is maar de foute keuze's van het verleden komen nu boven tafel met deze jongens,,verder is het een goede zaak dat de scouting is aangepakt ,want die kant moet je op vroeg scouten en binnen halen

29-01-2021 11:37

kevinmulFR010 +18073

Wat heeft van geel een fantastisch beleid gevoerd

29-01-2021 11:30

FR-JJN +12880

Heel goed korte termijn beleid idd

29-01-2021 12:00

timadi +187

Achteraf is het makkelijk een koe in z'n kont kijken. Iets waar Knipping heel goed in is. Daarmee wil ik niet zeggen dat alles goed verlopen is, maar wel makkelijk lullen achteraf.

29-01-2021 11:24

Frobl +11603

Probleem is ook dat wij spelers op het hoogtepunt niet verkopen. “Ja maar misschien speelt hij volgend jaar nog wel beter en kan hij voor nog meer weg. Ja maar als we hem verkopen ben je nooit zeker van een goede vervanger.” Verkoop nou is een keer gelijk als er een mooi bod komt we zijn helaas geen Real Madrid die zomaar transfers af kunnen slaan om ze in de basis te houden. Bij Feyenoord moet je gewoon als handelshuis werken en altijd een vervanger voor bij een vertrek in het oog hebben,

29-01-2021 11:23

Verlosser_Dirk +3602

Zeker waar we hadden Jorgensen en Kokcu gewoon moeten verkopen. Senesi daarentegen ben ik dan weer blij dat we hem hebben gehouden en is denk ik na dit seizoen ook meer waard geworden door zijn goede spel.

29-01-2021 11:40

demann +116

Welk goede spel? Laat in de toppers elke x steken vallen. Juist dat zien de topclubs. Leuk spel tegen Ado boeit niemand

29-01-2021 12:21

Frobl +11603

Vraag het me af of die echt veel meer waard is geworden. Berghuis trouwens ook gewoon moeten verkopen vorig jaar nu krijg je er nog maar 4 miljoen voor door z’n clausule.

29-01-2021 12:23

Kalouless +12716

"De conclusie is dat Feyenoord niet groot kan of durft te investeren in 'zekerheidjes': spelers die weliswaar duur zijn, maar normaal gesproken bij verkoop ook meer gaan opbrengen."

Veel te makkelijk en veel te eenzijdig, Knipping. Spelers als Onana en De Jong hebben Ajax bijna geen cent gekost. Ook daarmee genereer je financiële groei. Je alleen focussen op dure spelers is gewoon onzin. Breng je scouting op orde, herken talent, herken potentie, herken spelers die de druk bij een topclub aankunnen.

29-01-2021 11:17

faajenoort +4809

Klopt zeker en dat is al heel wat jaren aan de gang. Daarnaast is de druk bij Feyenoord, ook voor bestuurders, veel groter dan bij PSV. De achterban pikt niets, vindt alles te weinig en te slecht en roer zich continu. Het helpt echt niet om spelers die twee wedstrijden slecht hebben gespeeld onmiddellijk af te branden. Nu kan Kökcü er weer niets van. Sommigen hier zouden het liefst iedereen weg doen. Van welk geld? Moeilijk beleid voeren bij een club waar onmiddellijk resultaat wordt geeist, liefst met eigen jeugd, maar waar geen geld is.

29-01-2021 11:02

vanAnaarBier_nl +761

van Geel waardeloze vent

29-01-2021 10:51

dkuh013 +2090

Heeft ons wel uit de schulden geholpen , daarna is het fout gegaan

29-01-2021 16:50

fronderdeloep +242

Pijnlijke conclusie van iets wat we pijnlijk genoeg ook al wisten

29-01-2021 10:45

bloed_zweet_tranen +1975

Jij en ik misschien. Maar als je dat in 2015 hier op fr12 schreef werd je toch met pek en veren de stad uitgegooid. Martin van Goud blablabla

29-01-2021 11:19

rensrotterdam +3971

Dat doet Feyenoord al 40 jaar, achter de feiten aanlopen. Iedere keer zeggen dat ze geen middelen hebben, maar dat ligt toch aan Feyenoord zelf. Geen club die zo graag in de hoek gaat zitten waar de klappen vallen en daar met enorm veel masochisme blijft zitten. Vooral niks veranderen maar hetzelfde blijven doen als voorheen, dan weet je zeker dat dit eeuwig zo blijft. Feyenoord heeft zoveel potentie maar doet daar helemaal niks mee.

29-01-2021 10:45

boogie +2

Helaas , voor een groot deel waar.

29-01-2021 10:43

Vak Q +1

Leuk om de omzet te vergelijken. Maar als de kosten bij Feyenoord veel hoger zijn (bijv. wegens een oud inefficiënt stadion) dan bij PSV, dan heeft die simplistische vergelijking helemaal geen zin.

Dat Feyenoord achterloopt qua verkoop is een open deur. Dat komt ook deels door de gebrekkige financiële positie eerder dit decennia, waardoor aflopende contacten de prijs naar beneden drukten.

Als onderzoeksjournalist vraagt hij zich letterlijk af waar het verschil in zit. Maar wat heeft hij uitgezocht dan? Hij komt niet verder dan een vaag containerbegrip als 'een gebrekkig internationaal netwerk'... Dus als Feyenoord een beter internationaal netwerk zou hebben, zouden die Chinezen dan 15 miljoen ipv 5 miljoen hebben geboden voor Larsson? Grote onzin natuurlijk.

Dat Til voor 18 miljoen wordt verkocht heeft niets te maken met het hebben van een internationaal netwerk. Meer met het feit dat half Nederland hem aan het overhypen was.

Jammer dat er zoveel mensen een plasje over onze club doen en goedkoop willen scoren, zonder zich echt in onze club te willen verdiepen.

29-01-2021 10:40

bloed_zweet_tranen +1975

Wat de oorzaak ook is. Houdt niet weg dat er een structureel probleem is. Bedenk wel dat dit al decennia speelt. Dan is het dus ook geen vertekend beeld meer door een Til transfer ofzo

29-01-2021 11:22

Vak Q +1

Dat ben ik met je eens. Het is een structureel probleem dat al decennia speelt. Met die Til transfer wilde ik alleen aangeven dat dat 'internationale netwerk' gewoon flauwe kul is. Alsof AZ warme handen onderhoud met Spartak.

Ik denk eerder dat het zit in het feit dat Larsson bij Heerenveen een geweldige speler is, en bij Feyenoord is het na 3 wedstrijden een mislukte miskoop.

29-01-2021 12:05

bloed_zweet_tranen +1975

Ja eens met je tweede alinea. Floppen van spelers gebeurd bij Feyenoord aan de lopende band.

Maar daarbij heeft het als Feyenoord zijnde natuurlijk geen enkele zin om dan 'ons' hoofd te schudden en te zeggen 'sjonge jonge, zonde zeg dat spelers zo vaak niet opgewassen zijn tegen de druk in de Kuip'.

Je gaat alleen stappen vooruit maken als je jezelf in de spiegel kan kijken en jezelf kan afvragen wat WIJ fout doen.
Blijkbaar overschatten we spelers. Misschien kunnen onze scouts onvoldoende het potentieel inschatten? Misschien worden spelers onvoldoende begeleid?

Kan me nog herinneren hoe iemand van ajax zich in de media afvroeg wat wij in Larson zagen. Zelfde met Willem II toen we, meen ik, Goossens ofzo haalde. Bilal (of hoe hij ook alweer heette) van Heerenveen. Een paar leuke acties en je bent welkom in Rotterdam.

29-01-2021 12:45

Vak Q +1

Dat het beter moet is duidelijk. Maar de tegenvallende transferresultaten mag je niet los zien van de financiële positie waarin we zaten. Het heeft daarom geen zin om naar het afgelopen decennia te kijken, aangezien we pas sinds kort financieel gezond zijn en ons in een vergelijkbare positie kunnen manoeuvreren. Misschien wel voor het eerst in 40 jaar.

Het is belangrijk om nu die klappers te maken, zodat we de volgende generatie spelers wel goed kunnen verkopen. Hij moet het nog bewijzen, maar ik denk dat Arnessen dat wel aardig voor elkaar gaat krijgen.

29-01-2021 13:07

hichelay +737

Blij om jouw bericht te lezen. Men wist namelijk van de financiële problemen bij Feyenoord, waardoor men lager bood dan men bij een andere club zou doen. Ze wisten dat Feyenoord het geld hard nodig had en het zich niet zo snel kon permitteren om een transfer af te laten ketsen op de transfersom.

29-01-2021 11:25

bloed_zweet_tranen +1975

ja dat verklaard alles







sarcasme

29-01-2021 11:43

SalsaSamba +6611

Veels te makkelijk. PSV kreeg op het juiste moment 40 miljoen, dat ze juist hebben weten te investeren, voordat het terugbetaald moest worden

29-01-2021 10:35

eppo +73171

GIO, prijzenpakkert.

29-01-2021 10:29

Ratfield +3566

... dat is gewoon het technisch beleid dat niet alleen zwakker is dan bij Ajax en PSV, maar ook volledig ingaat tegen de trend in de hele Eredivisie",


danku.

29-01-2021 10:28

theo_de_tokkie +13392

Het is allemaal de schuld van Van Beek .... en Diemers!

29-01-2021 10:18

unstrafe +1083

wat de fuck hebben die hier mee te maken, buiten het feit dat ze belijden niet goede spelers zijn

29-01-2021 10:19

waakvlam89 +1

Cynisme is niet echt je sterke punt unstrafe

29-01-2021 10:35

theo_de_tokkie +13392

Ik waardeer zijn bericht, tenminste bewijs dat er naast ons tweeën nog iemand een useraccount heeft, die niet altijd maar op de kinderlijke social mediahaatstroom meedeint.

29-01-2021 11:43

frankprins +3

Stuur dit artikel aub naar het Maasgebouw

29-01-2021 10:10

freefermeer +52

Gaan ze toch niet serieus nemen

29-01-2021 10:18

frtikkieterug +6706

Jij denkt dat zij deze cijfers niet hebben?

29-01-2021 12:43

feyenoordwest +2

PSV staat vaker in de CL dan wij... Dan krijg je natuurlijk ook millies bijgeschreven en maak je meer reclame als speler en club zijnde...
Daarbij hadden ze grote namen in het verleden die het internationaal ook goed deden, zoals Romario, Ronaldo, van Nistelrooij etc.

29-01-2021 10:04

sebas1980 +6707

Ja hoe komen ze aan die spelers? Door beleid te voeren. Zijn in alles kleiner als wij maar alleen met prestaties op het veld een stuk verder.

29-01-2021 10:06

Nietzobedoeld +1184

Wie is nou in de afgelopen 20-25 jaar een zekerheidje geweest?
Dirk Kuijt.
Pierre van Hooijdonk
Het terughalen van bovenstaande en andere oudere spelers, alhoewel dat net zo vaak op een fiasco uitliep.

Wij halen nooit zekerheidjes, is het geld niet voor. Kijk naar de spelers die we kochten die in het team zaten wat de Uefa Cup won. Dat waren spelers die in dezelfde categorie zitten als de spelers die we nu halen.
Bosvelt
Pauwe
Razsa
Van Wonderen

Exoten als
Ono
Kalou
Emerton

Het is makkelijk om naar deze spelers te kijken in de wetenschap wat ze later voor Feyenoord hebben betekent. Toen ze echter bij de club kwamen waren het de beste spelers bij clubs uit de middenmoot. Precies zoals een Diemers en een Linssen.
Ook onze buitenlandse spelers destijds (en nog steeds) waren spelers die onbekend waren.

Deze spelers hadden vandaag de dag ook niet de miljoenen opgebracht die we graag willen krijgen voor onze spelers. Op Kalou na misschien.

29-01-2021 09:59

Zidane +131

Je vergeet het mislukte verzilveren v d hoofdprijs voor het beste talent ooit: de transfer van Robin van Persie naar Arsenal.

Het ultieme bewijs dat de invulling van de functie technisch directeur niet goed uitgevoerd is.

29-01-2021 10:08

Nietzobedoeld +1184

Dat was ook geen hoogtepunt inderdaad.

29-01-2021 10:35

Meent +6510

El Ahmadi

29-01-2021 10:10

Nietzobedoeld +1184

Niet als zekerheidje toch? Ook hij kwam binnen als een 'nobody' en heeft het in zijn eerste periode heel moeilijk gehad.

29-01-2021 10:33

zekspeed +4465

Daarom ben ik ook tegen een duur en groot stadion of een investeerder. Het gaat Feyenoord niet verder helpen. Feyenoord en met name de Feyenoord supporters gebruiken alleen maar het excuus dat geld het probleem is en dat een nieuw stadion dat probleem gaat verhelpen.
Het probleem is dat wij structureel dezelfde fouten maken. Altijd maar terugvallen op oudere spelers zonder restwaarde en een aanzienlijk salaris. En dat soort spelers willen wel hoor want Feyenoord betaald echt niet slecht.
Het beste voor Feyenoord is dat er geen enkele speler meer wordt gekocht en dat alle spelers via de eigen jeugd doorstromen. En dan haal je misschien 3 tot 5 jaar geen europees voetbal, is dat heel erg?
En als je dan een nieuw stadion bouwt waarom moet het dan zo groot. Daar begrijp ik dus helemaal niks van. Ik denk dat een stadion van 40.000 toeschouwers Feyenoord veel meer gaat opleveren als een stadion van 68.000 toeschouwers.
Extra stoeltjes gaat je niks opleveren kijk maar naar PSV.

29-01-2021 09:52

FR-Arnhem +51508

Al die heren 'journalisten' papegaaien elkaar ook maar een beetje na he. Ik heb dit artikel in een of andere vorm nu al verschillende keren gelezen de afgelopen weken.

29-01-2021 09:48

Superman010 +11

Klopt, al kwam VI als eerste met het onderzoek. Dus deze video is het oorspronkelijke bericht.

29-01-2021 10:04

Nietzobedoeld +1184

Zo'n artikel is er na het wk ook geweest. Toen was de periode die onderzocht werd kleiner en stond Feyenoord bovenaan de lijst. We hadden net al onze talenten verkocht.
Hadden ze destijds de periode langer gemaakt dan was hetzelfde te zien als wat we nu zien.
Toen was het echter hosanna bij de club en vond de media het kennelijk nodig om daarin mee te gaan.

29-01-2021 10:04

Superman010 +11

Ja en toen hadden we nog talenten, sindsdien staan we 6,5 jaar stil

29-01-2021 11:41

lfr1908 +22526

Spijkers op de kop dit. Nu moet ik ook toegeven dat Jorgensen nog 1 jaartje verlengen een gok was natuurlijk. Die had gewoon weg moeten gaan voor die 19 miljoen.

Sven van beek die gescout werd door Monaco, die uitgerekend een kut partij speelde tegen az en niet doorging. Zulke dingen zagen ook tegen.

Maarja rare constructies zoals berghuis nu heeft werkt ook niet mee. Is gewoon kut beleid.

29-01-2021 09:48

speedy68 +3239

Het is een open deur dat het transferbeleid beter moet. Daar is Arnesen ook druk mee bezig. De historische meerwaarde die Ajax creëert lossen we nu niet op. Andere clubs nemen ook meer risico’s en die krijgen ook nu grotere klappen maar daar hoor je niemand over.

29-01-2021 09:47

Pas +6946

Tja... typisch gevalletje van spijker op de kop. Daarom moeten we Senesi ook verkopen in de zomer voor een bod van 20+ mln. Niet alleen voor de centen maar ook voor het beeld van de toekomst. Dat spelers van Feyenoord niet meer voor een habbekrats zijn op te pikken. Dit verhoogd de waardes van toekomstige spelers als Sinistera, Geertruida, Bijlow, Malacia op de markt.

Met een verkoop van Senesi 2 of 3 gerichte ‘zekerheidjes’ aankopen voor elke linie.

29-01-2021 09:36

huissie79 +20237

Op basis waarvan zou je meer dan 20 miljoen voor senesi krijgen?
Verdedigend zeer kwetsbaar, geen international, speelt bij feyenoord, geen prijzen en in de Europa league niets gepresteerd.

Daarnaast corona tijd, clubs zitten financieel in zwaar weer.

29-01-2021 09:43

Nietzobedoeld +1184

Genoeg voorbeelden van niet zulke goede spelers die voor te veel geld worden verkocht. Guus Til recentelijk.

29-01-2021 09:48

FeyenoordNr.1 +21662

Martin van Goud. We zitten nu nog steeds met 80% uitgerangeerde voetballers zonder restwaarde in de selectie dankzij Martin.

29-01-2021 09:31

Meekijker +4423

Zeker, alleen voor zijn komst was het niet anders. Feyenoord is vanuit de kern besmet.

29-01-2021 09:46

MarcoG +11383

Wie zijn dat dan, die 80%?

29-01-2021 11:23

FeyenoordNr.1 +21662

Nick Marsman
Ramón ten Hove
Uros Spajic
Eric Botteghin
Sven van Beek
Ridgeciano Haps
Bart Nieuwkoop
Leroy Fer
Jens Toornstra
Mark Diemers
Jordy Wehrmann
João Carlos Teixeira
Bryan Linssen
Steven Berghuis
Lucas Pratto
Nicolai Jörgensen

Heb je over met eventuele restwaarde:

Bozenik
Kökcü
Geertruida
Malacia
Senesi
Bijlow

Laten we het dan houden op 72% van de selectie nauwelijks tot geen restwaarde.

29-01-2021 11:50

MarcoG +11383

Ah, okay, dus Van Geel krijgt nu ook al de schuld voor spelers die zijn gehaald en verlengd nadat hij wegging. Duidelijk.

29-01-2021 11:57

FeyenoordNr.1 +21662

Door falend transferbeleid in het verleden kun je nu ook geen goede aankopen doen. Heeft zeker zijn inbreng, maar datzelfde geldt voor Sjaak Troost, Peter Bosz. Een grote pleuriszooi de laatste 10 jaar. Arnesen is de eerste die logische keuzes maakt, hoewel hij zich teveel heeft laten pushen door Advocaat m.b.t. Diemers, Linssen en Pratto.

29-01-2021 12:08

frtikkieterug +6706

Haps, nieuwkoop en wehrmann zijn uitgerangeerde voetballers zonder restwaarde?

29-01-2021 12:46

FeyenoordNr.1 +21662

Uitgerangeerd tussen haakjes ja.

29-01-2021 15:07

dkuh013 +2090

Staan daardoor wel in de plus , en zijn we uit de min . Rest beetje fout gegaan

29-01-2021 16:54

jahroon +0

Onze voormalige geniale TD Van Geel....narcistische prutser die veel te lang zijn gang mocht blijven gaan...

29-01-2021 09:26

tdetank +11963

Precies dit maar gelukkig zijn er tekenen dat het beter aan het worden is. Senesi, Sini, de ontwikkeling van Malacia, Geertruida, vastleggen van jeugdspelers biedt hoop.

29-01-2021 09:19

Dre3000 +6476

Nou dat is nog geen verbetering, pas als je die spelers ook voor een goed bedrag verkoopt.

29-01-2021 09:20

tdetank +11963

Dat is waar maar dat zie ik wel gebeuren. Te beginnen in de komende zomer.

29-01-2021 10:10

BBMarco +499

Raar, volgens mij is het zo dat psv meer uit het stadion haalt en door andere exploitatie en boekhouding juist heel lastig exact 1 op 1 te vergelijken.

Natuurlijk is er veel teweinig uit transfers gehaald, maar 10 jaar terug hadden we een begroting van 38mil en dat mogen we ook niet vergeten.

29-01-2021 09:18

avondrood +41475

Media he..............onze spelers zijn altijd maar heel matig

29-01-2021 09:18

jahroon +0

En een incapabele TD. Van Geel is één van de hoofdveroorzakers van de huidige malaise.

29-01-2021 09:27

Nol +3196

Van Geel heeft ons juist weer een beetje beter in de markt geplaatst. Hij heeft net de erfenis van Bosz moeten doen, die gaf miljoenen uit aan spelers zonder restwaarde terwijl er eigenlijk al geen geld was. Toen kwam Beenhakker, die een investering mocht doen met externe financiers en Cisse haalde voor vijf miljoen, en Beenhakker verzuimde ook aflopende contracten te verlengen en bleef zijn maatje Been de hand boven het hoofd houden. Van Geel kwam en had direct te maken met aflopende contracten van Wijnaldum en Fer die inmiddels ook niet meer wilde verlengen en dus gedwongen verkocht moesten worden. Aflopende contracten hebben we vervolgens niet meer gehad onder van Geel van spelers met waarde. Hij is echt met niets begonnen en heeft uiteindelijk wel kunnen bouwen naar een kampioenselftal. Dit moest wel met spelers met weinig restwaarde en gehuurde spelers omdat die ook weinig kosten in de aanschaf. Nadat we kampioen zijn geworden heeft van Geel verzuimt uit te bouwen naar meer kapitaal en is op dezelfde voet verder gegaan, dat kunnen we hem aanrekenen. Maar hij heeft echt wel heel veel goeds gedaan. Ik wil niet weten waar we hadden gestaan als van Geel niet was gekomen toen we zo in de shit zaten.

29-01-2021 09:44

speedy68 +3239

Ben het helemaal met je eens.Zo gemakkelijk om Van Geel af te zeiken. En zo onterecht.

29-01-2021 09:49

switzer +11010

Ja, hier kan ik het ook alleen maar mee eens zijn.

29-01-2021 09:58

MarcoG +11383

Zelfs na het kampioenschap heeft Van Geel het geld dat hij een keertje mocht investeren als volgt besteed (bedragen ongeveer):
Berghuis 6 miljoen
Haps 6 miljoen
St Juste 4,5 miljoen
Amrabat 3,6 miljoen
Larrson 3,6 miljoen
Boetius 1,5 miljoen

Stuk voor stuk spelers waarvan de algemene verwachting was dat ze meer waard zouden worden.

Het enige wat Van Geel te verwijten valt is het niet verkopen van Jorgensen en het verlengen van sommige oudere spelers na het kampioenschap.

29-01-2021 11:33

FRthistlefield +1

Op St Juste en Amrabat na waren alle andere spelers al te oud om goed door te verkopen. Amrabat kreeg geen kans omdat Van Geel zo nodig Vilhena, El Ahmadi en Toornstra binnenboord moest houden.

PSV investeerde hetzelfde bedrag in Lozano die 5 jaar jonger is dan Berghuis. En die verkopen zo'n gast weer dik door. Dat is het verschil.

29-01-2021 12:16

MarcoG +11383

Ik denk dat Berghuis, Haps en Larsson ook meer bedoeld waren om de ploeg te versterken om weer kampioen te worden, niet om specifiek met winst te verkopen.

Het risico om een dure speler te kopen die mislukt was nu eenmaal niet iets wat Feyenoord wilde (nog steeds misschien niet). Niet iets specifieks voor Van Geel. En inderdaad, het verlengen van oudere spelers die jongere spelers in de weg stonden was wat ik ook een fout vond van Van Geel. Ook Botteghin valt daaronder.

29-01-2021 12:33

FRthistlefield +1

En Feyenoord werd helaas geen kampioen in 2018, dus had je weer geen ruimte om te investeren en geen restwaarde....

29-01-2021 13:15

MarcoG +11383

Ja, het verhaal van Feyenoord. Als we een keer flink investeren dan gaat het fout.

29-01-2021 13:42

Gers +13119

Achteraf:
Je moest jorgenson toen aan newcastle verkopen dat bedrag was te hoog voor een armlastig feyenoord om te gokken op meer ...dan had je 2 a 3 spelers met groei potentie kunnen halen ...had je deze hele discussie nu niet gehad

29-01-2021 09:17

radikale +6905

Zegt mij dat v geel 100% gefaald heeft bij Feyenoord

29-01-2021 09:07

Meekijker +4423

100%? Is hij geen kampioen geworden?

Niet zo kortzichting man.

29-01-2021 09:49

Lucas_010 +6597

Gelukkig is het transferbeleid de afgelopen 2 jaar iets verbeterd. Sini,senesi,bozenik,conteh,antonucci allemaal spelers die op termijn geld moeten gaan opleveren. En om dan een keer een fer bijvoorbeeld te halen is ook niet erg maar als je kijkt wat er de afgelopen jaren qua 30+ is binnen gehaald wordt je daar niet vrolijk van, de focus moet liggen op het buitenland en alleen de echte talenten uit de eredivisie oppikken; oosterwolde,matusiwa,harroui,veerman en van der ven

29-01-2021 09:07

Mensini +14667

"Nou, dat is niet waar: ze halen gewoon hetzelfde op als PSV in het hypermoderne Philips-stadion"

Dat is dan toch te weinig als je +15.000 supporters hebt!!

29-01-2021 08:54

Ter_Aar +1

En toch kun je met transfers zo veel meer verdienen dan met een hoger rendement op thuiswedstrijden. Waarom wil een club die niet eens speler voor 15 miljoen kan/durft te verkopen wel instappen in een gigantisch nieuwbouw project.

29-01-2021 08:57

Mensini +14667

Als je het over Nicolai hebt dan wilden ze nog ff wachten op de EK die een half jaar later zou komen....

Net als je ook beter op de WK kan wachten voor je Senesi verkoopt, zeker als je geen CL speelt...

29-01-2021 09:01

Ter_Aar +1

Ik doelde eigenlijk meer op dat Feyenoord niet bekent staat om het durven nemen van risico's / veranderingen, maar het liever houdt bij het oude. Dan is een stap naar een bizar groot stadion met gigantische gebiedsontwikkeling eromheen toch wel bijzonder.

29-01-2021 10:11

Mensini +14667

Is dat niet persoons gerelateerd ipv club.....

Rond 1937 en in je jaren 60 begin jaren '70 was dat een heel ander verhaal...!

Ligt er aan wie er de baas is?!?

29-01-2021 10:18

Ter_Aar +1

Mwah, dan is de laatste keer eigenlijk al weer 50 jaar geleden.

29-01-2021 10:48

Mensini +14667

Ja, daar kan ik niets aan doen, misschien dat de GKL ook zo'n iemand was en wie weet nu weer?

29-01-2021 11:09

Ter_Aar +1

Laten we het hopen!

29-01-2021 11:31

Plumber01 +283

Een selectie vol pseudo vedetten.
Het is op 2 of 3 na allemaal niveau Sparta.

29-01-2021 08:43

haatneuzen +302

Wie vind jij dan wel de 2 a 3 spelers die Feyenoord waardig zijn?

29-01-2021 08:52

Plumber01 +283

Bijlow,Senesi en in potentie Sini.

29-01-2021 09:29

JKTB +21314

Dat roepen we al mimimaal 30 jaar

29-01-2021 08:37

Sjeep +16082

Met dank aan Martin 'bedankt voor de bewezen diensten' van Geel.

Van Geel is een goede puinruimer, maar geen bouwer

29-01-2021 08:36

haatneuzen +302

Jorien vd herik was dat ook niet

29-01-2021 08:52

skin +14126

Enorme pech met blessures doet ook een hoop. En soms komen aankopen ook gewoon niet uit de verf. Niet alles wat slecht uitpakt is het gevolg van slecht beleid per se.

29-01-2021 08:35

royeboy +7981

Naja als je over een periode van 10 jaar het slechter doet dan heerenveen etc. Is dat niet pech, maar gewoon waardeloos beleid.

29-01-2021 08:47

skin +14126

Ja er zijn natuurlijk wel fouten gemaakt, met name in het te lang vasthouden van bepaalde spelers. Maar vergeet niet dat in die 10 jaar dus ook de periode zat dat we nagenoeg failliet waren en 10e werden in de competitie. Niet helemaal een logische referentieperiode dus.

29-01-2021 08:56

Ter_Aar +1

Volgens mij zijn we al minstens 7 jaar uit de rode cijfers en staat er weer kapitaal. Daarnaast is pech in blessures 1 op 1 gelinkt aan de kwaliteit van de spelers waar Feyenoord genoegen mee neemt. Waarom elke jaar weer meerdere 'directe' versterkingen halen ipv 1 goede speler die je geld op gaat leveren (model Heerenveen).

29-01-2021 08:59

BBMarco +499

Model heerenveen, waar heerenveen na genoeg failliet is en en bestuurlijk 1 grote bende en supporters weg blijven.

Ja laten we heerenveen als voorbeeld nemen.....

29-01-2021 09:06

royeboy +7981

Gaat hier alleen over het transferbeleid. Wat Heerenveen voor de rest aanrommelt doet niet ter zake. Op het transferbeleid doet heerenveen het dus beter dan Feyenoord.

29-01-2021 09:31

Ter_Aar +1

Wou je zeggen dat financieel gezien Feyenoord er heel veel beter voor staat?

29-01-2021 10:08

Ter_Aar +1

Anders dan een grotere achterban snap ik niet waar dat op gebaseerd is.

29-01-2021 11:31

BBMarco +499

Op de financiele situatie van heerenveen en feyenoord

29-01-2021 11:36

royeboy +7981

Prima referentieperiode want juist vanaf 2010 kwamen de 'grote' talenten door waarvan een groot deel naar het wk 2014 ging. Daar zijn er een paar van redelijk verkocht, maar verder is het transferbeleid dus gewoon waardeloos terwijl de potentie er wel was.

29-01-2021 09:32
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties