Voetbalwereld keert zich tegen plannen Super League

Voetbalwereld keert zich tegen plannen Super League

Manchester City heeft zich als eerste van de twaalf ‘founding’ clubs officieel teruggetrokken uit de Europese Super League. Het nieuwe toernooi kon op ongelofelijk veel kritiek rekenen van zowel fans als voetbalclubs uit Europa en de rest van de wereld. Naar verwachting zullen er in de komende dagen meer clubs volgen die zich bedenken.

Sinds het nieuws bekend is gemaakt protesteren fans van de twaalf founding clubs tegen de nieuwe competitie. Zo stonden fans van alle zes de topclubs uit Engeland de laatste dagen vaak met spandoeken voor hun stadions. Vanavond werd zelfs de spelersbus van Chelsea opgewacht door de eigen fans. De fans lieten de bus niet door en uitten hun woede onder meer tegen de technisch directeur van Chelsea Petr Cech. De wedstrijd tegen Brighton werd zelfs met een kwartier uitgesteld. Dat is niet zonder effect gebleven, zo lijkt het. De BBC meldde even later tijdens het protest dat Chelsea een procedure zou voorbereiden om uit de competitie te stappen. Manchester City heeft het nu als eerste bevestigd.

De meeste supportersgroepen van de top zes in Engeland hebben de laatste dagen massaal hun spandoeken uit het stadion van hun club verwijderd. Volgens hen vergeet hun club de fans en denkt het vooral aan geld. Opvallend is dat de spelers van de top zes in Engeland ook niet achter het plan staan om toe te treden in de Super League. Liverpool-aanvoerder Jordan Henderson, Manchester City-aanvaller Raheem Sterling en Arsenal-verdediger Hector Bellerin lieten hun ongenoegen blijken in een tweet. Ook Luke Shaw van Manchester United liet op Twitter weten het niet te zien zitten in de Super League.

Hoewel de voorzitter van de Super League en Real Madrid, Florentino Pérez, blijft volhouden dat de Super League er gaat komen, schijnt de druk voor anderen te groot te zijn geworden. Manchester United heeft bevestigd dat haar voorzitter Ed Woodward opstapt en ook de voorzitter van Juventus Andrea Agnelli lijkt dat voorbeeld te volgen. Manchester United, Juventus, Liverpool en Real Madrid worden gezien als de grote initiatiefnemers voor het organiseren van de Europese Super League. Volgens talkSPORT is er vanavond topoverleg tussen de twaalf clubs. Verschillende media melden dat Chelsea, Atletico Madrid, Barcelona en Manchester United zich ook zo snel mogelijk willen terugtrekken uit de Super League.

Nieuw Champions League format wel goedgekeurd
Door alle commotie die is ontstaan rondom Super League wordt bijna vergeten dat afgelopen maandag het nieuwe format van de Champions League is goedgekeurd. Vanaf het seizoen 2024/2025 doen er 36 clubs mee in plaats van de huidige 32. Daarnaast spelen de clubs vier wedstrijden meer. Ook spelen clubs nu wedstrijden tegen tien verschillende ploegen waarvan vijf thuis en vijf uit. Er wordt dus afscheid genomen van een poulefase waarin je drie uit- en drie thuiswedstrijden speelt. Vanaf de achtste finales is de opzet hetzelfde als het huidige format.

[readmore=57364]

Lees meer over
arsenal
Plaats reactie
666

nevergiveup010 +1413

stelletje aasgieren zijn het
graaien graaien graaien
schandalig dat zelfs vele grote dure clubs astronomische schulden hebben, zelfs Real en Barça
moeten ze ook keihard ingrijpen in de extreme belachelijke salarissen van de spelers
zelfs Schalke 04, heeft 200 miljoen schuld
en hier moeten ze elk jaar vd KNVB zwarte cijfers schrijven anders wordt hun licentie ingetrokken , maar in Zuid Europa trekken ze zich daar niets van aan
Wordt hoogste tijd dat FIFA of UEFA gaat ingrijpen en snel ook,in normale bedrijfsleven waren ze allang failliet geweest

23-04-2021 09:46

LeoBeenhakkert +207

Allemaal een grote teringmuil, maar hoeveel van die schreeuwerts zijn wel altijd voor een BeNeLiga waarmee je de 'kleinere' Nederlandse en Belgische clubs dumpt? Komt in principe op hetzelfde neer natuurlijk...

22-04-2021 08:06

rensrotterdam +3971

Wel lachen dat die Perez van Real Madrid het voetbal wil redden. Hij wil alleen zijn clubje redden, net zoals Barcelona zijn half miljard schuld op deze wijze wil saneren. Die hele champions league heeft de verschillen al zo vergroot dat van een eerlijke competitie al geen sprake is. Ze zijn echter bang dat nieuwkomers hun positie gaan aanvallen en willen daarom die super league. Uiteindelijk zal de UEFA de clubs uit Engeland, Spanje, Italië, Duitsland en Frankrijk wel weer meer macht gaan geven om ze weer zoet te krijgen.

21-04-2021 22:44

Roaldinho +1763

Het plan sneuvelt, want het is nog even te vroeg.
Maar het zaadje is al geplant. Over een paar jaar alsnog de SL.

En in de tussentijd maken de grote clubs steeds meer de dienst uit in de Uefa CL

21-04-2021 21:21

vinniev +0

Nieuw format voor de CL is ook niet best. Nederlandse clubs moeten het toch vooral hebben van een piekmoment om een keer de poulefase te overleven. Hoe meer wedstrijden, hoe minder kans dat de grote jongens sneuvelen door een misstap. De deelnemers aan de knockout fase worden steeds voorspelbaarder

21-04-2021 21:11

CW010 +1825

Dat is ook precies wat de uefa wil, de grote bekende clubs tegen elkaar.
Daarom hebben Engeland, Spanje, Italië en Duitsland sinds een paar jaar 4 vaste CL plekken.

21-04-2021 22:11

frakp +722

Wordt wel een leuk programma nu:
Barcelona-Real Madrid
Real-Madid-Barcelona
Barcelona-Real Madrid
Real-Madid-Barcelona
Barcelona-Real Madrid
Real-Madid-Barcelona
Barcelona-Real Madrid
Real-Madid-Barcelona
Barcelona-Real Madrid
Real-Madid-Barcelona
enz

21-04-2021 18:15

Frankster +21254

Ik verheug mij vooral op Madrid - Barcelona maar Barcelona - Madrid is ook zeer zeker de moeite waard

21-04-2021 19:22

FR_Swiss +667

En wat was er gebeurd als Feyenoord erbij zat??? Hypothese

21-04-2021 15:36

slimspelen +4217

Dan was ik heel boos geweest.

21-04-2021 15:38

CW010 +1825

ik denk niet dat de organisatie van de super league rekening heeft gehouden wat te doen bij spreekkoren, vuurwerk of ongeregeldheden...

wij zouden wel weer de eerste club zijn met een super league verbod...100%

21-04-2021 20:29

Clasieftw +172

Altijd de eerste!

22-04-2021 11:50

sini +6730

Super League zou mooi zijn als je het elke 2 jaar in de zomer zou houden of zo iets, beetje zoals het EK & WK. Idee hoe het nu is helemaal belachelijk.

21-04-2021 14:42

doellijntechnologie +9507

Op zich had ik het wel mooi gevonden als al die clubs naar hun eigen competitie zouden gaan. En dan champions league met top 3 van Nederland, celtic en rangers, paar oostblok clubs, napoli, roma, sevilla etc.

21-04-2021 13:51

Koetje123 +170

een soort europa league dus ;)

21-04-2021 17:04

stoepeschieter +53

Het is mooi dat deze poen league begraven is.Nog mooier is het dat mi de supporters in dit geval de doorslag hebben gegeven met hun protesten.
Eigenaren cq geldschieters zijn toch gevoelig voor hun achterban en in dit geval prima.
Het voetbal wordt steeds meer een zaak van centjes,de salarissen rijzen de pot uit.Er is een Nl club die aan zaakwaarnemers meer uit geeft dan Az als begroting heeft.Ik heb gezien bij Feyenoord onder 15 dat een ex topspeler en gewezen varkens handelaar met een man of 4 langs de lijn komt en zegt,let op de rugno 4,7, 9, 11,dat zij ze,walgelijk.Bij de jeugd zou het al moeten beginnen,vaste vergoedingen voor spelers van dezelfde leeftijd,waardoor het opleidings niveau doorslaggevend is.Niet meer dan 3 buitenlanders per 1e elftal en bij de jeugd,niet meer dan 2 per team.Allemaal loze gedachten ik weet het maar het gaat om mijn sport en daar gaat het niet goed mee

21-04-2021 13:33

mel_gibson_the_first +441

ja het zou niet verbazen.....dat de top nog meer geld gaat krijgen....zolang het maar binnen de UEFA blijft....

21-04-2021 20:15

burny181803 +1

Hahahaha sukkels

21-04-2021 12:27

leukeditter +1088

wat heeft daty met diemers te maken ..idiote opmerking weer eens

21-04-2021 12:22

mvleugel +141

Niet op letten, kunnen die mensen niks aan doen.. je kan je toch idd afvragen hoe je je eigen spelers kan afzeiken en/of belachelijk maken...

21-04-2021 13:26

ernst H +4998

Amerikanen hebben geen verstand van voetbalcultuur.

21-04-2021 12:03

orval +1505

We krijgen straks een soort van Europese vorm van de NBA maar dan voor voetbal. Let maar op gaat er gewoon komen. Een stuk of 30 clubs uit de hoofdsteden die elk jaar om de titel gaan strijden.

21-04-2021 11:52

Frankster +21254

Moeten we gauw een hoofdstad worden dus

21-04-2021 11:54

JDN1987 +23426

Laat amsterdam maar snel wegzakken onder water .

21-04-2021 11:56

eppo +73168

Alleen uit de hoofdsteden, jammer voor Barca, Juve, Bayern, Liv, Manu etc etc

21-04-2021 12:01

Dezwartetulp +77572

Die verhuizen dan gewoon naar hoofdsteden, net als in de VS (Milwaukee Lakers -> LA Lakers, etc)

21-04-2021 12:12

Dezwartetulp +77572

Dus Feyenoord Amsterdam kan gewoon meedoen.

21-04-2021 12:13

eppo +73168

Godsamme wat klinkt dat vreselijk zeg.

21-04-2021 14:11

Dezwartetulp +77572

Details Meijer details :) je begrijpt het punt.

21-04-2021 12:30

orval +1505

Grote steden dan.

21-04-2021 13:02

tvdn03 +490

Aankomende zondag

Bijlow
Geertruida Botta Senesi Haps
Toornstra Kokcu Teixeira
Berghuis Linssen Sinisterra

21-04-2021 11:09

Wessi +134325

Ik denk dat malacia en fer en diemers wel zullen spelen

21-04-2021 11:20

Frankster +21254

Kokcu voor diemers denk ik

21-04-2021 11:22

tvdn03 +490

Ja ik denk het ook, maar hoop het niet

21-04-2021 13:36

Frankster +21254

Denk het niet en waarom haps?

21-04-2021 11:20

Dezwartetulp +77572

Spanjic voor Botteghin

Diemers voor Toornstra

Bande voor Linssen (en de 3 voorin lekker rouleren)

21-04-2021 11:52

Frankster +21254

Wie is bande?

21-04-2021 11:53

Dezwartetulp +77572

Ok ok Balde :)

21-04-2021 11:57

Frankster +21254

Maar ik ben er wel voor dat die jongen speelt

21-04-2021 12:10

Dezwartetulp +77572

Fijn Frankster. Je zou het vaker met me eens moeten zijn, dan maakt onze gesprekken een stuk prettiger.

21-04-2021 12:14

Frankster +21254

Haha jij kan best een beetje weerstand gebruiken;)

21-04-2021 12:20

fr_antwerp +2021

Omdat jij het bent Tulp, so here we go: wie is Spanjic?

21-04-2021 12:49

frtikkieterug +6706

Eens behalve diemers

21-04-2021 11:56

tvdn03 +490

Haps gewoon beter dan Malacia, hoop niet op Fer maar zal wel gebeuren

21-04-2021 13:36

Frankster +21254

Vind Malacia beter

21-04-2021 19:46

tvdn03 +490

Boeit voor ons niet. Zorg nou maar dat er een goed team komt te staan volgend seizoen

21-04-2021 11:08

tvdn03 +490

Voor de rest is Linssen nog een twijfelgeval voor mij. Balde is te jong. Misschien Robo proberen al bij ik niet echt overtuigd van zijn kwaliteiten

21-04-2021 13:36

Solida +38062

Goed dat er een initiatief is tegen de hegemonie van de UEFA, maar of dit nu heiligmakend is?
Volgens mij is het een gevalletje van poteto / potato en blijft ook met deze versie teveel aan de st-RIJK-stok hangen.
Desalniettemin zal de commercialisering zich hoe dan ook doorzetten, ik deze of in andere vorm...

21-04-2021 11:05

frtikkieterug +6706

Toch jammer als je zoveel tijd steekt in een reactie en dan nog een typfout maakt.

21-04-2021 11:57

Zuidbewonert +415206

En het is 'zaligmakend'.

21-04-2021 13:09

Solida +38062

Toch jammer als ik zoveel tijd in een reactie steek om dan alleen maar op een typefout gewezen te worden.

21-04-2021 17:23

tommeehh +3

Ik begrijp de afkeer niet zo tegen de Super Lig. Binnen het bedrijfsleven worden er altijd ontwikkelingen gemaakt voor het generen van meer geld. Dat is binnen het voetbal niet anders. De FIFA en EUFA zijn criminele bendes met een niet werkend systeem, maar nu ineens scharen wij ons hierachter.

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat Engeland en Spanje 4 tickets krijgen, en dat de kampioen van een ander land voorrondes moet spelen. Als je voor een verdeling bent van het voetbal, en het ziet als een volkssport, zou je hierin ook eerlijk moeten handelen. In plaats daarvan komen ze met nog een ander Europees kut toernooi op de proppen.

21-04-2021 10:55

maaartijn +15820

Omdat het zo is opgezet dat een bepaalde groep clubs gegarandeerd 300 miljoen krijgt bij start van het seizoen, los van hun prestaties. En de rest niet.

Dan krijg je dus heel oninteressante en ook waardeloze nationale competities.

En de fans van die clubs hebben geen zin dat hun club voor een mondiaal publiek gaat spelen op tijdstippen dat de lokale fans aan het werk zijn. En tegen tegenstanders die ze veel minder interesseren dan de traditionele wedstrijden in eigen land.

En de fans van de overige clubs willen niet dat ze voor spek en bonen wedstrijden spelen het hele seizoen. Omdat Arsenal en Tottenham los van hoe ze presteren toch wel geplaatst zijn.

21-04-2021 11:06

Kapelle +1058

Dat je tegen de SL bent, betekent nog niet dat het alternatief goed is. Het alternatief van de (nieuwe) CL is iets beter, maar nog steeds heel slecht. Daarom is het goed om in eerste instantie nu tegen de SL af te keren om van daaruit het momentum mee te nemen om echte hervormingen te eisen (50+1 regel, vernieuwde CL format terugdraaien, etc.)

Dat je zegt dat voetbal vergelijkbaar is met het bedrijfsleven, daar sla je wat mij betreft de plank wel mis. Het verschil is dat je in het bedrijfsleven met klanten te maken hebben die puur naar kwaliteit van een product kijken. Is het product goed en voor een goede prijs, dan koop je het, anders niet (simpel gezegd). In het voetbal heb je met fans te maken die, met wat voor stront er ook op hen afkomt, toch wel weer die merchandise kopen. Dan moet er op den duur ingegrepen worden tegen deze kapitalisten, anders loopt het helemaal uit de hand (wat eigenlijk al jaren aan de gang is). Dat is toch niet vergelijkbaar met een Samsung. Of wil je zeggen dat er mensen echt supporter zijn van Samsung of andere bedrijven?

21-04-2021 11:08

tommeehh +3

Ik ben tegen de Super Lig, laat dat voorop staan. Er moet alleen een systeem komen die voor alle clubs mogelijkheden biedt. Dat is momenteel niet zo.

Als je denkt dat voetbal en het bedrijfsleven niet te vergelijken zijn, dan denk ik dat je meer spreekt vanuit jou eigen club gevoel. Voor echte Liverpool fans is een seizoenskaart niet meer te betalen, sommige clubs zijn beursgenoteerd, er worden systemen bedacht om meer geld te genereren. Voetbal heeft alles te maken met het bedrijfsleven, de complete organisatie structuur is hetzelfde.

Toen Ajax halve finale CL speelde, werden er verschrikkelijk veel t-shirts gekocht, toen Feyenoord kampioen werd, was het niet meer mogelijk een seizoenskaart te kopen. "Is het product goed, dan wil je aanwezig zijn en meedoen." Dat is direct te vergelijken met Samsung als het aan mij ligt. Zeker wanneer de belangen groter worden. Feyenoord heeft 0 kans op overwinteren in de CL, de Europa League lijkt vaak al te hoog gegrepen. Waarom denk je dat er Amerikaanse investeerders in willen stappen? Echt niet om Feyenoord een hart onder de riem te steken, die willen uiteindelijk voor iedere dollar, er gewoon 2 of 3 terug. Wederom hetzelfde als bij Samsung.

Voetbal is dus wel degelijk te vergelijken met het bedrijfsleven, ik durf zelfs te stellen dat sommige clubs gewoon bedrijven zijn.

21-04-2021 11:47

Kapelle +1058

Ben het met deze uitleg eigenlijk wel grotendeels eens. Het enige verschil is dat er in het voetbal mensen zijn die veel te veel shit over zich heen krijgen en alsnog blijven voor de liefde van de club. Maar het is duidelijk dat de eigenaren totaal niet naar die fans kijken. Daarom is het wel mooi om te zien dat deze fans zich nu wel hebben laten horen, met succes.

Ik moet zeggen dat ik door deze laatste dagen ook wel anders kijk naar de investeerders bij Feyenoord. Een groot verschil is wel dat het bij ons een minderheidsaandeel is, maar toch word ik er nu wel sceptischer over. Alleen met de VvF hebben we al zoveel gezeik gehad, en dat zouden dan nog 'vrienden' moeten zijn.

21-04-2021 12:00

scts +3

Ik ben an sich wel voor een afscheiding van de UEFA. Maar de Super League kende geen open systeem. De clubs die in de Super League kwamen, zeker de eerste vijftien, konden niet uit de Super League verdwijnen en er konden ook geen nieuwe clubs bijkomen. Dat is funest voor de ontwikkeling van een sport.

21-04-2021 11:48

tommeehh +3

@scts

Ik deel exact diezelfde mening. Ik hoop dat dit gedoe zorgt voor een structurele verandering binnen de opzet van de Champions League of Europa league.

21-04-2021 11:52

frtikkieterug +6706

Dus je vind het niet kunnen dat uit de topcompetities er meerdere landen mee mogen doen en de kleinere landen voorrondes moeten spelen, maar je vindt het niet erg dat de kleine landen helemaal niet mee mogen doen?

21-04-2021 12:01

tommeehh +3

Ik ben er volledig op tegen. De Superlig is een gedrocht, maar ik hoop dat mensen zich ook beseffen dat de Champions League of Europa league dit ook is.

Ik vind alleen dat clubs wel het recht hebben zelf iets op te zetten, en te kijken naar mogelijkheden. Nu zijn we compleet afhankelijk van de UEFA, waar ik ook een beetje gestoord van raak. Alleen maar dreigen.

Denk er alleen commercieel over na. Een wedstrijd Barcelona tegen AC Milan, zal dan misschien wel gespeeld worden in Zuid Amerika. Ze gaan dan van een club van Spanje, naar een club van de wereld. Meer ogen, meer geld en meer internationaal aanzien. Daar komen dan uiteindelijk die euro's vandaan.

21-04-2021 15:01

frankprins +3

Beneliga is eigenlijk precies hetzelfde. Weg met traditie, weg met supporters. Enkel voor meer geld.

21-04-2021 10:53

maaartijn +15820

Zou hetzelfde zijn als alleen bepaalde clubs gegarandeerd mee mogen doen, niet kunnen degraderen en 1 van de 18 clubs al het geld krijgt zodat in de praktijk maar één team kampioen kan worden.

Verder is het wel enigszins vergelijkbaar ja.

21-04-2021 11:07

frankprins +3

Werkelijk zijn er maar paar profiteurs die de rest van de competitie slopen in de beneliga. Dus ja, principe is hetzelfde. Motivatie is hetzelfde.

21-04-2021 11:13

CW010 +1825

voor de competitie lijkt het me niks, maar voor de beker lijkt het me wel kick hoor, samen met België

21-04-2021 20:32

frankprins +3

Ja eens. Opzet knvb beker vind ik nu echt niets, nu je ook praktisch geen amateurs kan loten

21-04-2021 20:38

Zuidbewonert +415206

Feyenoord gewoon instappen. Beetje goed babbelen en je zit er nu bij! :)

Ieder jaar champignons league, zonder dat je kunt degraderen. Whooooop!

21-04-2021 10:51

ernst H +4998

Alsof Roma zo een groter is dan wij zijn?

21-04-2021 12:02

RPI +46505

Kijk alleen nog maar Feyenoord en volgde alles. Zijn tegenwoordig een stel overbetaalde vloggende wijven op roze voetbalschoenen die getraumatiseerd raken als er iets kritisch geschreven word in de social media

21-04-2021 10:47

Dezwartetulp +77572

Blijft dit zonder consequenties? Alle initiatiefnemers een jaar uitsluiten van de CL. Ook Ajax dat zich pas laat tegen de Super league keerde. En dan per land de clubs met daarna de meeste Europese bekers afvaardigen.

21-04-2021 10:47

Korneev +5746

Ajax had drie opties welke allemaal gunstig uitvallen voor hun:
1) ze wachtte waarschijnlijk eerst of zij vanuit achter de schermen alsnog werden uitgenodigd. (zie reactie Gaurdiola) Als ze werden uitgenodigd, dan hoef ik niet uit te leggen wat de financiële consequenties zouden zijn geweest.
2) De reactie van de UEFA is dat ze de premies in de CL flink omhoog zijn gegaan. Welke Nederlandse club speelt er (bijna) gegarandeerd CL...juist ja...
3) Had de SL doorgegaan zonder Ajax, dan waren nog steeds de premie's hoger en de kansen om verder te komen in het toernooi en dus nog meer geld en prestige te winnen ook groter.

Voor hun een win-win-win situatie. Wij kunnen alleen verlekkerd kijken hoe het verschil elk jaar groter en groter wordt. Wij hebben te lang en op een totaal verkeerd periode in de geschiedenis financieel stil gestaan en dat wordt steeds moeilijker om in te lopen.

21-04-2021 14:57

hasil +8

Een toernooi waarvoor een aantal clubs al automatisch geplaatst zijn en vooraf niet hoeven te presteren heeft natuurlijk niets met voetbal te maken. Daar draait het om winnen of verliezen en dat maakt een competitie interessant. Deze opzet is er enkel om een vast aantal clubs te verzekeren van
hoge inkomsten en de rest heeft min of meer het nakijken...

Andere clubs bij voorbaat uitsluiten is iets wat grote concerns vaak ook doen of proberen en die worden daar dan door een Europese Commissie of zelfs de rechter op de vingers getikt en betalen hoge boetes.

In deze vorm zou deze opzet toch geen enkele kans van slagen hebben in een vrije markt economie waar iedereen een kans moet hebben daar toe te treden. Een paar miljardairs denken echter dat ze een monopoly-positie voor hun club kunnen creëren.

Belachelijk dat deze clubs roepen dat het noodzakelijk is omdat het anders onbetaalbaar wordt. Clubs zouden er verstandig aan doen 1 front te vormen en niet meer van die absurde salarissen aan spelers te betalen soms tot tientallen miljoenen per jaar.

En voetballers moeten helemaal hun bek houden want die strijken al jaren mega-salarissen op zonder na te denken wat de consequenties voor supporters zijn die peperdure kaartjes moeten betalen of de financiële huishouding van clubs waarvan sommigen maar net het hoofd boven water kunnen houden.

En dan hebben wij het nog maar niet over de bonden die verblind door geld en macht rustig een toernooi organiseren in een land waar duizenden doden vallen om een paar stadions te bouwen en vervolgens de andere kant op kijken.

Conclusie: zowel clubs, spelers als bonden hebben boter op het hoofd...

21-04-2021 10:45

frankprins +3

Eens met deze analyse

21-04-2021 10:52

leofric +4536

Ja, maar heeft de kijker ook geen boter op het hoofd? Want die kijkt immers massaal naar CL-wedstrijden omdat het niveau hoog is waardoor de inkomsten uit tv-gelden steeds groter wordt. En zeker de neutrale voetballiefhebber ziet liever twee topteams tegen elkaar strijden dan twee degradatiekandidaten van een willekeurige competitie. De tv-kijker is minstens medeverantwoordelijk.

21-04-2021 10:54

frankprins +3

Naja. Het probleem is in principe niet de hoeveelheid TV geld. Maar de verdeling ervan. Daar heeft de TV kijker geen invloed op

21-04-2021 10:56

leofric +4536

Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Kijk alleen al naar Nederland. Men is fan van een Nederlandse club, maar zie hoeveel jongeren met Barca, PSG, Real shirtjes of trainingspakken rondlopen en wedstrijden van die clubs bekijken en bediscussiëren. Niemand in Barcelona die bijv. in ADO shirtjes rondloopt en wedstrijden van ADO (of het is een verdwaalde Hagenees, maar dat zullen er niet veel zijn).

Er is veel vraag naar wedstrijden van topclubs tegen topclubs en dat levert clubs meer op. Dat is ook een van de redenen waarom die SL en de nieuwe CL opzet werden opgezet. En je kan moeilijk verwachten dat Barca veel van zijn tv inkomsten gaat delen met Eibar bijvoorbeeld: men is geïnteresseerd in wedstrijden van Barca en wil daarnaar kijken, niet naar Eibar. Dus ja, wij als tv-kijker zijn even zo goed schuldig.

21-04-2021 11:08

leofric +4536

Trouwens, die trainingspakken en shirtjes: ook dat zijn allemaal inkomsten (merchandise). Die jongens die hier in NL bijv. rondlopen met die merchandise doen dat juist omdat bij topclubs topspelers rondlopen. Ook daar zie je dus veel vraag naar. Dus ook in dat opzicht is de voetballiefhebber verantwoordelijk.

21-04-2021 11:18

Roaldinho +1763

De kijker heeft inderdaad boter op hun hoofd. De clubs doen gewoon waar behoefte aan is.

Real Madrid - FC Barcelona in Miami. Dan zitten er gewoon 75.000 mensen op de tribune hoor voor $250 per stuk. De clubs proberen alleen maar de situatie uit te melken. Als er geen behoefte aan zou zijn, dan houden dit soort plannen gauw op.

Denk aan de finale voor de Copa Libertadores tussen River en Boca. Die werd voor commerciele doeleinden ook verplaatst naar Madrid. En het stadion zat gewoon vol. Dan moet de voetbalwereld ook opstaan en zeggen: deze finale hoort in Argentinie, niet in Europa.

Het draait allemaal om het geld joh. Het zaadje is al geplant. Komt de SL niet dit jaar, dan over een jaar of 3.

21-04-2021 11:50

leofric +4536

Men moet niet te vroeg juichen. Dat de SL clubs nu al zo ver zijn gegaan, geeft aan dat de geest uit de fles is. Over enkele jaren komt dit debat weer naar boven. Bovendien verandert er toch weinig: de nieuwe CL opzet zal evenzogoed leiden tot verdere scheefgroei (meer inkomsten voor rijkere clubs door extra wedstrijden tegen topteams).

21-04-2021 10:44

dkuh013 +2090

Helemaal gek worden ze

21-04-2021 10:38

ernst H +4998

Michael van Praag treedt af en zijn opvolger is Just Spee, ex CEO van Endemol.

Hoezo invloed,

En Feyenoord kijkt zoals altijd van een afstandje toe.
Die hebben nergens invloed of vertegenwoordigers of influencers.

Ook op dat gebied, word je dan gemarginaliseerd cq onzichtbaar.

En nu zijn we inmiddels ook maar een klein clubje,
Maar bij Feyenoord houden we ons meer bezig, met interne strijd.
Ondertussen missen we wat de grote ontwikkelingen,

Was het zeker niet met alles eens, en je kunt discussiëren over de manier waarop.
maar vd.Herik was er wel altijd bij, bij dit soort Grote onderwerpen,

21-04-2021 10:31

skin +14126

De Uefa maffia dult geen concurrentie.

21-04-2021 10:30

Fany +1494

Je hebt ook geen concurrentie als je je niet hoeft te kwalificeren voor een toernooi waar je 350 miljoen aan loyaliteitsbonussen krijgt.

21-04-2021 10:32

Dezwartetulp +77572

Ik vond het op zich geen slecht idee. Met wat aanpassingen weliswaar. Bijvoorbeeld meer dan 2 groepen in de groepsfase, paar laatste ronden richting de finale knock-out systeem en geen gegarandeerde deelname. Maar noem het dan geen super league (die naam is nu besmet) maar champions league ofzo.

21-04-2021 10:18

Wietse +24392

Haha een complete competitie met de 18 beste teams ter wereld zie ik wel zitten. De 18 beste teams moeten dan wel in hun nationale competitie de beste zijn.

21-04-2021 10:30

ernst H +4998

Lijkt me lastig, een competitie naast de nationale competitie.
Dan moet je eenselectie hebben van 40,spelers.

21-04-2021 10:32

Den-Fan1975 +320

Dat de beste zijn.. dat was ooit de CL. Maar daar is ook weinig van over. Nu doen uit de grote competities teveel clubs mee.

21-04-2021 10:42

Frankster +21254

Zijn er nog voordelen voor een club als Feyenoord wat betreft die nieuwe opzet over 3 jaar?

21-04-2021 10:18

bosche-bol +0

Als je jezelf daar voor plaatst wel. Denk ook de eerste 2 van de competitie.

21-04-2021 10:31

eppo +73168

Het zijn toch maar ja, mietjes.

21-04-2021 10:06

rood-wit +3788

Barcelona nu bijna miljard schuld en als zo'n league door zou gaan hebben ze binnen de kortste keren het dubbele aan schuld, verandert helemaal niks...

21-04-2021 09:57

Frankster +21254

Het mag allemaal maar

21-04-2021 10:16

bosche-bol +0

Vanaf 2024/2025 Word alles weer veranderd, dan gaat het om meer geld, dan moet Feyenoord daar ook bij zitten. Die Frank nog 3 jaar bouwen en dan cashen.

21-04-2021 09:47

bloed_zweet_tranen +1975

Toen in de CL de poulfase werd geïntroduceerd lag daar dezelfde onderbouwing aan ten grondslag. Namelijk een systeem waarbij de topclubs minder kans hebben om zomaar uitgeschakeld te worden. Stabiele inkomsten tot gevolg.

Zoals zo vaak speelt emotie een minstens zo grote rol als ratio. Precies waarom ik ook tegen referenda ben. Maar dat is een andere discussie :)

21-04-2021 09:36

themaniac +2906

Zonde. Ik vind het best een goed idee!

21-04-2021 09:19

themaniac +2906

Lekker veel topwedstrijden. Niemand zit op city - Praag te wachten, of een of andere kut Oostblok team. De leuke champions league wedstrijden zijn er altijd pas vanaf de kwart finale. En dat is altijd met de grote clubs.

21-04-2021 09:58

baer_010 +10408

Lekkere away days zondag naar Milaan en de volgende naar Madrid... niks voor de fans

21-04-2021 10:06

ricodetico +13075

Precies. Alleen interessant voor de televisie fans

21-04-2021 10:45

Jartt +1077

Harstikke mooi hoor allemaal maar waar was deze ophef bij de 6500 dode arbeiders voor het WK in Qatar?

21-04-2021 09:15

frank_friemelfrons +5999

Dankje, dit is iets wat mij ook ontzettend frustreert. Dat de Super League een slecht idee was ontworpen door een groepje geldwolven en dat het goed is als het niet doorgaat, ben ik het helemaal mee eens. Maar het is te idioot voor woorden dat de ophef over 6500 overleden mensen in het niet valt hierbij

21-04-2021 09:20

Willem10 +11983

Helemaal eens ja. Dat is te erg voor woorden en daar hebben de spelers ( laffe zakkenvullers) geen of amper een mening over. Na veel druk een nietszeggend shirtje aantrekken met een niets zeggende tekst. Slappe lulletjes.

21-04-2021 09:30

Jartt +1077

Fijn om te horen dat meer mensen deze frustratie delen

21-04-2021 10:01

ozkitheozk +875

Black lives matter

Turk lives matter

Surniame lives matter

Tyf toch allemaal op met de slachtoffer rol.

Sta toch ook niet op de dam te schreeuwen: ik word heel mijn leven al gediscrimeerd wegens mijn achternaam. Huil huil.

21-04-2021 09:36

Willem10 +11983

Mijn mening is: ALL LIVE'S doen er toe. Dus tot zover met je eens hoor.

21-04-2021 10:15

ricodetico +13075

Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar jouw achternaam

21-04-2021 10:47

Willem10 +11983

Okkerse. Een niet boze witte man ;)

21-04-2021 12:38

Jelrik +801

Ja, eens! Dat zei Chris Woerts ook maandag.

Ook dat de FIFA een statement had gemaakt over de schandalige vertoning van deze clubs, maar nog nooit een harde statement heeft gemaakt over Qatar.

21-04-2021 09:29

jaapb +18245

En dan pompen ze nu meer geld in de CL.
Misschien dan
Ook wat meer geld naar de europa cup 2 en 3??

21-04-2021 08:54

VVout +15

Zit nou toch wel genoeg doekoe in de CL, laten ze de Europa League 's eens verdienstelijk gaan maken.

Het is van de gekke dat elitaire clubje binnen de volkssport.

21-04-2021 09:07

Willem10 +11983

Bizar die zgn topclubs. Achterlijke Derksen verdedigd ze ook nog door te stellen dat ze een dure huishouding hebben. Zouden ze niet gewoon hun uitgaven moeten schikken naar hun inkomsten? Echt schandalige egoïsten zijn het.

21-04-2021 09:15

ladinsky +10

Ben het met je eens, maar dat is het resultaat van alle die clubeigenaren die de afgelopen jaren Engelse en Italiaanse clubs hebben opgekocht.

Die willen maximale geldstromen naar hun clubs want dan worden die aandelen meer waard.

Een spannende en evenwichtige competitie vinden zij niet interessant. Op langs termijn wordt die scheefgroei en voorspelbaarheid natuurlijk wel de ondergang van het voetbal, maar dan hebben ze die aandelen allang weer verkocht.

De FIFA/UEFA zouden nu ballen moeten tonen, en juist het geld eerlijker gaan verdelen in plaats van nog meer geld naar de CL.

21-04-2021 09:19

Willem10 +11983

Heldere taal.

21-04-2021 09:32

frankprins +3

Zolang er niet doorgepakt gaat worden door supporters met roep op een eerlijke verdeling TV gelden, 50+1 regel, daadkrachtige FFP etc is dit slechts uitstel van executie. Voetbalsysteem is zwaar verrot, en zolang de mindset van zulke grote clubs en voetbalbonden niet gaat veranderen is het slechts een kwestie van tijd voordat er weer zoiets geprobeerd gaat worden.

Alleen maar geld verdienen om maar zoveel mogelijk geld te hebben. Saaiste motief ter wereld.

21-04-2021 08:52

ernst H +4998

En dan vinden ze t bij Feyenoord een zootje, nou zeg...!

21-04-2021 08:45

FRthistlefield +1

De gedachtegang dat alleen de Europese elite elke week 2 maal tegen elkaar speelt, niet gaat vervelen maar juist voor meer vermaakt zorgt is totaal incorrect.

Het geld moet veel beter verdeeld worden over de Europese competities. Met als gevolg dat je veel meer differentiatie krijgt op het hoogste niveau.

21-04-2021 08:38

paulus56 +261868

Dus voor een betere verdeling kijk 7.58 zo zou het eigenlijk weer moeten

21-04-2021 08:46

johnbgoode +366

Het waren twee fantastische dagen.

21-04-2021 08:31

Aros +6892

Ik hoop dat alle grote clubs sterven. Man, vroeger was voetbal zoveel leuker. Ieder team had wel een paar spelers die ontzettend goed waren. Nu zitten die spelers op de bank of tribune bij de rijkste clubs.

21-04-2021 08:27

blije-bakkes +2673

is alleen uitstel denk ik

21-04-2021 08:21

IJzerenKees +133408

of het gaat om geld
of het gaat om vrouwen

21-04-2021 08:15

stamplust +24725

Verkeerde volgorde.

21-04-2021 08:32

paulus56 +261868

Kees heb ze koffie nog niet op.

21-04-2021 08:34

IJzerenKees +133408

moguh paulus

21-04-2021 08:36

IJzerenKees +133408

alles is te koop

21-04-2021 08:36

IJzerenKees +133408

ps zeg maar niet tegen dr

21-04-2021 08:37

paulus56 +261868

Als je100 euro geef hou ik me kop

21-04-2021 08:50

IJzerenKees +133408

ja ken ik effe aan gifte doen van chantage

21-04-2021 09:39

paulus56 +261868

laat maar weer net zakgeld gehad van me zoon

21-04-2021 14:11

IJzerenKees +133408

ken je ook weer het terras op
vergeet niet te reserveren trouwens

21-04-2021 14:15

Kralingen-Crooswijk +800

Doe maar vrouwen met geld dan..

21-04-2021 08:37

IJzerenKees +133408

ja dat is het beste

21-04-2021 08:49

Frankster +21254

Ja want die nieuwe opzet van de CL is zo fantastisch

21-04-2021 08:13

ruudger +8457

Sport kan niet zonder geld, maar geld heeft de sport gegijzeld. Dat dit heeft kunnen gebeuren is de schuld van de Uefa/Fifa. Los van het feit dat een Superleague (BeNeLiga ook trouwens) waardeloos is voor de fans, janken de bonden krokodillentranen. Ze hadden jaren geleden al veel strengere financiele regels moeten opleggen, Financial Fairplay. Salaris caps, max transferbudget, regels omtrent eigen jeugdspelers en verplichte fee maatschappelijk/duurzaam beleidsvoering omdat sommige clubs compleet alle binding met de realiteit en de gewone man zijn kwijt geraakt.

21-04-2021 08:10

valk84 +0

Kijk dat is pas wat we nodig hebben....Maar die punt zijn we helaas allang voorbij

21-04-2021 08:16

beppie172 +66552

Je had de hoop dat de Corona crisis zou zorgen voor een Great Reset binnen het voetbal met een ‘normalisering’ van salarissen en transfersommen.
Helaas gebruiken ze de crisis nu juist om nog meer te willen. Bizar.

21-04-2021 08:19

frankprins +3

Die Great Reset had eigenlijk juist kunnen komen wanneer de grote clubs idd maar hun permanente superleague kregen. Uit de nationale competities en weg ermee

21-04-2021 08:53

ruudger +8457

Precies wat ik dacht. Vond het niet zo'n gek idee! Verfrissend om CL te zien zonder de usual suspect. Qua niveau zal het een paar jaar droevig zijn, maar hoeft per definitie niet minder vermakelijk te zijn!

21-04-2021 10:25

whiskey95fr +0

Ik zou de beneliga geen probleem vinden potjes tegen Brugge Gent en Anderlecht zijn leuker dan tegen VVV Fortuna en ado.

21-04-2021 09:57

ruudger +8457

Hmmm, ik kom uit de provincie en vind het juist geweldig om mijn club tegen de regionale BVO's uit te zien komen (GAE, de Graafschap). Bij een BeNeliga ben je ws ook je stadsderby's kwijt. Ik heb gewoon niks met Belgisch voetbal.

21-04-2021 10:20

Shimmy +1

De wereld keert zich tegen de plannen van het Kabinet.

21-04-2021 08:07

BilalBasacikogulu +0

Ze verzinnen wel wat anders joh geld geeft altijd de doorslag

21-04-2021 08:01

paulus56 +261868

Denk dat vele oudere met mij hier zo weer terug verlangen naar de de oude opzet cl alleen voor de kampioenen.
De ec 2 alleen voor beker winnaars
De ec3 alleen voor de wat mindere clubs en naar prestatie van de clubs in de cups .
En gewoon weer normaal loten en hoe verder een club hoe meer die club dan verdiend, zie in de eerste loting al Barcelona bayern uit de koker komen nou dat word dan pas echt voetbal en een titanen strijd.
Clubs uit de kleinere landen als ze een stunt uit halen verdienen dan ook meer wat een betere verdeling van het geld zou zijn.
Maar ben realistische om te weten dat dat nooit meer terug komt.
Nu eerst koffie

21-04-2021 07:58

charlaykc +9618

Juist, helemaal met je eens.

21-04-2021 08:04

paulus56 +261868

Maar jaar erna er uit tegen een onbekende tegenstander in de eerste ronde uta arad of hoe je het schrijft

21-04-2021 08:28

paulus56 +261868

Zou op de manier zoals ik omschrijft veel mooier zijn voor de supporter en meer emotie.
Kijk het is een volks sport en zo zou het ook moeten blijven

21-04-2021 08:49

koning1908 +533

Eens! EC1-winnaars Steaua Boekarest en Rode Ster Belgrado in de jaren tachtig en negentig, toen was geluk nog heel gewoon.

21-04-2021 08:28

Willem10 +11983

Eens Paulus. Maar helaas....monney rules.

21-04-2021 09:18

koning1908 +533

Diep respect voor Engelse fans, oud-spelers, FA en politici. Chris Woerts zit waarschijnlijk nog steeds z'n hoofd te schudden om Gary Neville, maar in Engeland hebben ze eensgezind de Europese voetbalpiramide gered.
Benieuwd of de FA een 50%+1 regel gaat invoeren zoals in Duitsland, want ze zijn helemaal klaar met eigenaren die 100% bezitten.
De voorzitter van Real voorspelde gisteren nog dat clubs financieel omvallen als ze tot 2024 moeten wachten op meer geld uit die nieuwe CL-opzet, vanwege misgelopen inkomsten dit seizoen.
De UEFA zal wel snel met nóg meer geld voor de rijkste clubs komen via de CL. Maar eigenlijk zouden Real en co eens moeten bezuinigen door een paar dure spelers te laten gaan. Financial Fair Play...?

21-04-2021 07:57

valk84 +0

Dat dus.....hoezo financieel omvallen in 2024......Dat ligt aan hun zelf en niet aan de UEFA of FIFA.......ben volkomen met je eens

21-04-2021 08:19

tdetank +11962

Goed om te zien dat het geld toch nog niet alles bepalend is. Laat dat ook een les zijn voor de plannen van Feyenoord met externe investeerders. We zijn uiteindelijk toch een voetbalclub en supporters en stadion zijn belangrijker dan handel in spelers en tv rechten.

21-04-2021 07:38
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties