In Nederland kiezen steeds meer clubs ervoor de naam van het stadion te verkopen. SC Cambuur is daar een recent voorbeeld van. Het nieuwe stadion van de club uit de Keuken Kampioen Divisie heet nu Het Kooi Stadion. Daarmee is het de vijftiende profclub die voor de nodige inkomsten kiest.
Ondernemer en Feyenoord-supporter Pieter Kooi zag direct mogelijkheden. ''Ik kom ook al jaren bij Cambuur. Het is toch een beetje klein Feyenoord. Het heeft ook dat volkse, daar hou ik van.'' Kooi maakt in totaal 1,75 miljoen euro over en daardoor is de naam van zijn bedrijf de komende tien jaar verbonden aan de club. ''Ik kan zo iets terugdoen voor de regio en voor de club. De mensen hier zijn altijd goed voor mij en het bedrijf geweest.''
Het Algemeen Dagblad maakte een rondgang langs de verschillende Eredivisieclubs, waarbij wisselende reacties werden gegeven. Sparta Rotterdam en FC Utrecht doen hier nooit aan mee, terwijl SC Heerenveen in de toekomst niets uitsluit. Wat het standpunt van Feyenoord precies is, werd niet bekendgemaakt. Financieel zou het echter een uitstekende keuze zijn, omdat de Rotterdammers hierdoor een vast bedrag aan de begroting kunnen toevoegen.
Zitten de supporters hier wel op te wachten? ''Heiligschennis misschien, maar bij Feyenoord doet nog steeds elk miljoen ertoe en de prestaties waarnaar fans verlangen kosten ook geld'', legt Pieter Nieuwenhuis van sportadviesbureau Hypercube uit in gesprek met de krant. Feyenoord kan jaarlijks een mooi bedrag aan extra inkomsten verdienen als het een commerciële naam toevoegt aan De Kuip. ''Die plek op de gevel is zeker 1,5 miljoen euro waard.''
Lees het artikel op de mobiele website