Voorafgaand aan de historische wedstrijd tegen Shakhtar Donetsk sprak Milan van dongen van ESPN langs het veld met Daniel Reyes, een Mexicaanse journalist voor TNT Sports, die inmiddels twaalf jaar in Nederland woont. Reyes volgt het voetbal in Europa voor de sportzender en liet weten hoe populair Santiago Gimenez is in zijn thuisland.
''Ik denk dat hij samen met 'Chuky' Lozano de bekendste speler in Mexico is'' opent de journalist. ''In Mexico hebben we niet zoveel spitsen, dus als iemand scoort in Europa ben je meteen een idool voor de bevolking.''
Op de vraag of Gimenez de beste spits van Mexico is, antwoordde de journalist van TNT het volgende: ''Zeker, misschien een paar jaar geleden Raul Jimenez (spelend voor Wolverhampton Wanderers, red), maar hij is niet in vorm, dus Santiago is de beste spits van Mexico. Niemand begreep dat hij niet meeging naar het WK. Iedereen in Mexico is nog steeds boos dat hij niet geselecteerd was als jonge speler.''
Ook het uiterlijk van de 21-jarige spits is volgens de journalist een garantie van populariteit: ''De Mexicanen zijn meestal niet zo groot en hebben bruine ogen en bruin haar, hij is eigenlijk meer Argentijns. Maar in Mexico is hij een magneet voor iedereen.'' Ondanks zijn status blijft de spits rustig. ''Hij blijft heel bescheiden, is ook heel gelovig. Dat hij niet naar het WK ging was volgens hem het plan van god en dat meende hij ook. Hij neemt altijd de moeite om met iedereen te praten en dat zie je niet vaak bij Mexicaanse spelers''
In het Mexicaanse land groeit de Eredivisie ook aan populariteit. ''Ik denk dat de Eredivisie en de Mexicaanse markt een goede combinatie is. In Mexico wonen 120 miljoen Mexicanen plus 30 miljoen in de VS. Zaterdag en zondag op een heel vroeg tijdstip kijken alle voetballiefhebbers heel graag naar de Eredivisie.''
Toen Reyes onlangs terugging naar zijn thuisland, kwam hij erachter dat er voor de shirtverkoop nog wel kansen liggen voor Feyenoord: ''Ik kreeg veel vragen of ik alsjeblieft een shirt mee kon nemen van Gimenez. Feyenoord is ook heel populair in het land.'' Vanaf volgend seizoen heeft Feyenoord met de nieuwe kledingsponsor Castore wél de mogelijkheid om shirts in het buitenland aan te bieden.
Plaats reactie
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties