Stelling: Het nieuwe Champions League-format zorgt voor extra spanning

Stelling: Het nieuwe Champions League-format zorgt voor extra spanning

Met mooie wedstrijden buitenshuis tegen SL Benfica, Manchester City en zelfs Girona, hebben de fans van Feyenoord tot op heden weinig te klagen over het nieuwe format van de Champions League. Toch werd er thuis ook verrassend verloren van RB Salzburg en dat heeft te maken met de onvoorspelbaarheid van het toernooi, zo denkt Brian Priske. De trainer kan wel genieten van de huidige opzet.

“Ik denk echt dat het komt door het nieuwe format”, verklaart Priske de onvoorspelbare uitslagen in de Champions League niet alleen bij Feyenoord, maar ook bij andere teams. “Toen ik hoorde dat UEFA het ging veranderen, vroeg ik me ook direct af waarom? We hadden iets dat werkte en veel mensen hielden van de groepsfase, maar toen ik er over nadacht en het zelf ook ervaarde na een aantal wedstrijden, begon ik het wel interessant te vinden. Het is onvoorspelbaar en je weet niet wat er gaat gebeuren en hoeveel punten je nodig hebt. Iedere wedstrijd leeft zijn eigen leven. En dat is wat je momenteel ervaart."

"De kleinere clubs voelen dat ze een kans hebben en iedere wedstrijd een mogelijkheid hebben om boven zichzelf uit te stijgen", vervolgt de trainer van Feyenoord. "Je kan wat geluk aan je zijde hebben met bijvoorbeeld een rode kaart. Dat kan allemaal helpen. Ik denk dat het format erg interessant is voor fans door heel Europa, maar ook voor het team."

"We zitten nu voor kerst met nog twee wedstrijden te gaan en er zijn nog slechts een paar teams helemaal zeker." Juist het feit dat Feyenoord op het randje van kwalificeren staat, maar nog lastige wedstrijden moet spelen tegen LOSC Lille en Bayern München, is wat Priske aanspreekt. "Exact. Dat is zo geweldig. Het is ook belangrijk in het voetbal om het zo interessant mogelijk te houden. Voor ons zou het uiteraard lekker zijn als alles beslist was, maar die onvoorspelbaarheid is juist ook mooi."

De uitslag van de stelling over de keeperskwestie wordt uitgebreid besproken in het FR Space Café! Sluit je zondagavond aan voor een avond vol Feyenoord-praat en hoor wat andere supporters vinden van de keuze van Priske. 🎙️ Mis het niet: live op X en later terug te luisteren via Spotify.

Het nieuwe Champions League-format zorgt voor extra spanning
Lees meer over
UEFA Champions League
Plaats reactie
666

Wisselspeler +7706

Ik heb twee gevoelens: na een supercampagne met 10 punten nu en dan straks nog 10 punten en een negatief doelsaldo van minimaal -4 ( bedankt Wellenmisser en Beelen) lig je er waarschijnlijk toch nog uit.
En hopelijk krijgen we komend seizoen een betere loting , want het uitpubliek heeft dit seizoen niets gesloopt.

14-12-2024 19:59

Peanut +16146

Bayern is ook wel te pakken toch?

14-12-2024 15:51

dennis_achterberg +2292

Live op X? gebruiken jullie dat nog in 2024? claps limiet en x gebruikers, crew leeft nog in de jaren 90

14-12-2024 15:38

FRMH +1759

Alleen geert wilders en elon musk gebruiken nog x

14-12-2024 19:21

dennis_achterberg +2292

of russische en chinese bots

PUSSY IN BIO

14-12-2024 19:41

Feyyas +3551

Live te beluisteren op X middels een space, daarna terug te luisteren op spotify

15-12-2024 20:15

dennis_achterberg +2292

twee enorme kutplatformen bij elkaar. X is echt #1 wat betreft beroerde geluidskwaliteit

15-12-2024 20:27

Feyyas +3551

Valt opzich mee hoor, ligt ook helemaal je eigen telefoon. Wij vinden het goed werken.

15-12-2024 20:42

dennis_achterberg +2292

je kunt musk en trump al niet eens verstaan, laat staan anderen. En wie neemt er op met een überhaupt op met een telefoon? Omdat het kan, betekend niet dat het moet

15-12-2024 23:43

dennis_achterberg +2292

zeg maar zo, je zal meer luisteraars hebben door geen uitstervende plaftforms te gebruiken, vooral niet iets zoals x

16-12-2024 00:03

Keesouwerkerk +3048

Natuurlijk zorgt het nieuwe format niet voor meer spanning. De grote, dure clubs hebben nu nog meer kansen om eventuele missers goed te maken. PSG en Real zijn Europees bezig aan een zwak seizoen maar krijgen liefst 8 wedstrijden de kans om missers goed te maken, desnoods met hulp van de arbitrage.

14-12-2024 15:31

SupporterPaul +750

Mocht Feyenoord bij de 1e 24 ploegen eindigen, op welke manier wordt dan de tussenronde gespeeld: nummer 24 tegen nummer 9, nummer 23 tegen 10 etc, of gewoon loten?

14-12-2024 15:09

listo +607

Je krijgt idd paartjes. Nummer 9 en 10 gaan tegen elkaar en nummer 23-24 tegen elkaar vervolgens treffen de winnaars van dat Dinkel elkaar. Werk zo door tot je in het midden uitkomt

14-12-2024 15:19

MrMe +3303

Nee, 9/10 spelen tegen 23/24, 11/12 tegen 21/22. Er wordt geloot of 9 tegen 23 of tegen 24 speelt.

Daarna spelen 1/2 tegen de winnaars van 15/16 vs 17/18, 3/4 tegen de winnaars van 13/14 vs 19/20, etc. Weer na loting.

14-12-2024 15:49

listo +607

I stand corrected

15-12-2024 00:00

Mearte +8049

Extra spanning
Extra geld
Extra blessures

En waarschijnlijk iets minder hoog niveau voetbal

14-12-2024 14:32

jack.f +5026

Mooi op zet dit cl.

14-12-2024 14:26

FR_Joel +2798

Ik ben in de minderheid blijkbaar, maar ik ben geen fan van de nieuwe opzet. Vond het vorige leuker. Het is dat Feyenoord erin zit, maar anders zou ik afhaken

14-12-2024 14:15

noahdb +1662

Spannend zeker maar het jammere vind ik wel dat je niet meer kan doorstromen naar de Europa League als je je niet kwalificeert voor de tussenronde. De kans dat een club als Feyenoord de Champions League wint is natuurlijk vele malen kleiner dan de Europa League of Conference League winnen. Realistisch gezien haal je de CL tussenronde en met geluk de RO16 terwijl je bij doorstroming naar de Europa League misschien wel een haalbare route naar de finale hebt.

14-12-2024 12:32

dannypeter +2452

Voor ons nu inderdaad jammer. Maar op het moment dat je in EL speelt voelt het ook altijd weer org oneerlijk dat je na een goede groepsfase alsnog met pech tegen psg, Barca of Milan kan loten.

14-12-2024 12:38

detrotsvanrotterdam +8566

Het komt ook doordat in het oude systeem steeds 2 sterke teams in een poule van 4 geplaatst werden. In 90% weet je dan al wie doorgaat. Als je alle teams in een bak gooit en er dan steeds 4 teams uithaalt dan krijg je ook meer spanning.

14-12-2024 12:23

Cinimini1908 +4369

Waarom het zo spannend is omdat wij het ongelofelijk goed doen !

14-12-2024 12:10

McLovin +11063

Nu het goed gaat is het leuk, ik ben zelf ook aan het genieten. Maar einde vd rit blijft het gunstiger voor de grote clubs en vallen de kleintjes altijd af.

14-12-2024 11:54

TeS1979 +4251

Ja dat is zeker psg city real zijn al lang geplaats , zo gaat dat

14-12-2024 12:11

A010 +701

Zou een sensatie zijn als 1 van die 3 afvalt!

14-12-2024 12:57

TeS1979 +4251

Ja dat staat niet in het schema van de uefa

14-12-2024 16:02

010ert +19561

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Je hebt nu veel meer clubs die van elkaar kunnen winnen

14-12-2024 12:18

Breakdown +10757

Volgend jaar moeten ze bij de loting voor ieder deelnemend team een bak vullen met mogelijke tegenstanders en dat de aanvoerders dan zelf de tegenstanders uit die bak trekken. Als alles is geloot dan krijgen ze daarna nog de mogelijkheid om de gehele pot met tegenstanders met een andere aanvoerder om te ruilen, het laagst geklasseerde team mag als laatste kiezen om te ruilen.

14-12-2024 11:41

wickyfr +2674

Niet zozeer extra. De spanning blijft er wel langer in. Returns zijn ook wel een leuke graadmeter vaak.

14-12-2024 11:34

BahiaRotsRio +1161

Ik vind het top zo! Ook leuker om tegen 8 verschillende clubs te spelen.

14-12-2024 11:34

JaseFR +1441

Had er op het begin geen goeie kijk op maar ik vind het toch wel leuker dan eerst.

14-12-2024 11:27

petje +10549

De grote clubs zullen altijd bij de laatste 8 eindigen maar deze ronde geeft n ieder de kans voor n volgende ronde. Dus leuker ja....

14-12-2024 11:18

ArneSlotOfficial +3531

Vandaar dat City en Real onder ons staan.

14-12-2024 11:33

theone +10208

Dat zegt ie toch, bij de laatste 8 haha oké hij bedoeld t vast niet zo 😜

14-12-2024 13:06

petje +10549

Komen gewoon boven drijven
Man City is wel n ????

14-12-2024 15:52

Kalouless +12591

Veel leuker format dan voorheen. Doet de UEFA toch een keertje iets goed.

14-12-2024 11:16

delangemuur +11773

Minder spanning, maar wel meer kansen en leuker dat er meer wedstrijden zijn

14-12-2024 11:12

A010 +701

Minder spanning? Met de poulefases kon je vaak met je ogen dicht invullen wie er doorgingen. Nu blijft het voor sommige clubs spannend tot de laatste speelronde! En hele grote clubs hebben nu al moeite om een tussenronde te halen. Jammer dat Real Madrid de laatste wedstrijd gewonnen heeft. Anders waren ze zo goed als uitgeschakeld,

14-12-2024 13:04

Feyenoord4ever1908 +55290

Helemaal mee eens

14-12-2024 11:06

gezondekoolmees +24750

Ach als Madrid of plastic Germain de eerste 24 mist is het format volgend jaar weer anders.

14-12-2024 11:05

atavistic1997 +3682

Het enige wat ze nog wel mee moeten stoppen is dat clubs uit hetzelfde land elkaar niet kunnen loten. Er staan nu 3 Engelsen in de top 5 die allen in een andere pot zaten bij de loting. Zo ontlopen die zware wedstrijden (aangezien de premier league absoluut de topcompetitie is). Als je het toch een competitie noemt moet je het ook zo aanpakken. Het is nu toch een beetje alsof je dit seizoen in de knvb beker roept dat die neuzen en az niet tegen elkaar kunnen loten omdat ze uit dezelfde provincie komen

14-12-2024 10:58

A010 +701

Maar dan zou ik het wel bij 1 uit hetzelfde land houden.

14-12-2024 13:06

mout10051981 +4707

Uiteindelijk komt het erop neer dat de grote jongens nog groter worden en de kleintjes snel zullen afvallen. Zie concept na de league-fase.

14-12-2024 10:58

A010 +701

Real Madrid heeft mazzel dat ze de laatste wonnen anders waren ze zo goed als uitgeschakeld. Manchester City en PSG zijn ook nog niet zeker.

14-12-2024 13:08

FRmikoman +2288

Onzin. Er staan meerdere hele grote clubs onder ons. Bovendien krijgen de kleinere clubs nu ook veel meer inkomsten. Een miljoentje of 10 extra is voor City of Real niets, maar voor clubs als Salzburg of voor ons maakt het een wereld van verschil!

14-12-2024 15:34

mout10051981 +4707

We spreken elkaar na de tussenronde en dan zien we dezelfde teams weer in de knock out stage. Voorspelbaarheid pur sang.

14-12-2024 19:38

FRmikoman +2288

Gek he, dat de ploegen met de beste spelers als.laatste overblijven! Wat is je punt nou eigenlijk?

15-12-2024 12:56

mout10051981 +4707

Dat het grote geld regeert…

15-12-2024 14:50

Dikkestrontineentrechter +2567

Bij de uitleg snapte ik er geen hol van, maar het eigenlijk tering simpel format

14-12-2024 10:52

Maakjenietdruk +11670

Een aantal dingen maakt de opzet in ieder grval interessanter.
Er gaan meer ploegen door naar de volgende (tussenronde).
In de vorige opzet ging 1/2 door. Nu is dat 2/3.

Voor een club als Feyenoord speel je in de nieuwe opzet minstens 4 wedstrijden tegen tegenstanders van jouw niveau of er onder. Daar moet je dan 10 punten tegen pakken.

In de oude opzet had Feyenoord vaak maar één team wat van gelijk niveau of er onder was. Ook dan had je 10 punten nodig om door te komen. Je moest dan dus ook winnen en een keer gelijk spelen van een team wat in principe beter was.

14-12-2024 10:47

Bolpuntcom +11153

Aan de andere kant ging je nog door naar de Europa League. Dus ging 3/4 in ieder geval nog door in Europa.

14-12-2024 10:50

jozefdetovenaar +1505

Pff Europa league ? Niveau 020 bedoel je .

14-12-2024 10:54

FRmikoman +2288

Ja en dan loot je Roma en lig je er alsnog uit

14-12-2024 15:35

brockie +107737

Vind de nieuwe format wel leuker. Grotere clubs hebben het ook lastig waar ze voorheen nagenoeg zeker waren van plaats 1 en 2 in de groep. Tot nu toe positief.

14-12-2024 10:46

Losblancos7 +68

Knock out blijft het spannends, nu moet je veel meer rekenen voor dat gebeurd.
Blessures zijn er meer, wordt er ook niet beter op

14-12-2024 10:39

Brahma +5245

Volgens mij wordt het er wel beter op. De blessures zijn pech, ligt niet aan het format. Dat "veel meer rekenen" maakt het juist spannender.

14-12-2024 10:43

WvH +15255

Een hoop club rondom onze plaats moeten ook nog tegen elkaar. Die kunnen sowieso niet beide 3 punten pakken. PSG- City, Stuttgart-PSG bijvoorbeeld.

14-12-2024 10:36

leefdebeef +23426

Het zorgt wel voor meer spanning maar is niet eerlijker. Uiteindelijk krijgt iedereen andere tegenstand. De loting bepaald dus voor een groot deel of je mogelijkheden hebt of niet. Juist voor clubs ajs Feyenoord komt er zo een extra drempel.

14-12-2024 10:34

Goos +25501

Echt veel beter deze opzet. Minder zekerheid voor grote clubs. Omdat er geen returns zijn kan je een verrassende uitslag niet repareren. Loting is iets minder bepalend dan bij oude opzet. Veel meer kans op verschillende mooie awaydays. Geen doorstroom naar EL, waardoor de grote clubs niet meer de mindere competitie overnemen.

Het is nog even afwachten of niet na ronde 7 al àlles bepaald is, wat wel een nadeel zou zijn.

14-12-2024 10:30

Djk1 +5696

Dat laatste sowieso niet, slechts een verwaarloosbare kans dat dan nr 25 etc kansloos is en 100% zeker dat de top 8 nog niet vaststaat en nr 9 tm 24 nog flink kan verschuiven wat een groot verschil geeft voor wie je in de tussenronde treft. Real Madrid of Club Brugge bijvoorbeeld.

14-12-2024 10:39

RoodWitMaastricht +9930

Het is alleen niet leuk meer voor de huidige nummer 28-34. De rest speelt nog óf voor minimaal plek 24, óf voor plek 8.

14-12-2024 10:27

sk1969 +503

Het leuke/ spannende is ook dat iedere andere wedstrijd van invloed kan zijn op de stand van je club. Vroeger was dat beperkt tot je eigen poule van 4 clubs.

14-12-2024 10:26

Liser +19811

Eens.
Uefa heeft veel waardeloze ideeën, maar deze nieuwe CL is top.

14-12-2024 10:23

Robbie.V +420

Gaan er meer kameraden zonder kaartje naar Lille? Ik ga alleen, en zou het wel leuk vinden om met meerdere te gaan

14-12-2024 10:19

NicFR08 +5821

Obelix!! ben jij het?

14-12-2024 10:21

Hark 1e +11401

Vooraf vond ik het helemaal niks.
Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat het wel wat heeft.

14-12-2024 10:18

W-1986 +2747

Ik vind dit meer dan leuk! Verschillende tegenstanders en zo ook een open spelopvatting van de teams: alles of niets!

14-12-2024 10:13

WTSGD +18120

Enige nadeel is dat CL voor veel clubs nu nóg meer puur om het geld gaat. De CL gaan we nooit winnen. Terugzakken naar de EL en je maakt in ieder geval nog kans op een Europese prijs.

Als je in de EL of CFL begint is deze opzet wel het beste.

14-12-2024 10:13

Persian-pride +1208

Als uit bij benfica en city resultaat haalt, kun je ver komen

14-12-2024 10:31

Spijksupporter +6521

Im de volgende rondes speel je uit en thuis tegen dit soort clubs.
Dan wordt de kans op een resultaat een stuk kleiner.

14-12-2024 10:59

MathijsFR95 +6486

Ik weet niet of het veel spannender is, dat moet de laatste ronde nog blijken. Wel is het leuk dat alle andere wedstrijden ineens ook relevant zijn en je net zo goed kijkt wat PSG en Real doen en dan boven ze staat. Ook de 8 verschillende tegenstanders ipv 3 is natuurlijk ook prachtig. Was er sceptisch over, maar een heerlijke opzet zo.

Wel een minpuntje dat je niet meer door kan stromen naar de Europa League, want dat is toch een toernooi waar je als Nederlandse club meer kans hebt op de eindwinst.

14-12-2024 10:11

010SchiedamN +250

Dit jaar zeg ik Ja, maar ben benieuwd of over een paar jaar de clubs met een hoop geld dat nog laks doen, waardoor je alsnog geen kans hebt.

Het enige zou zijn om een bepaald salarisplafon toe te voegen (hoe weet ik niet precies) dat sport daarmee weer eerlijk wordt en hopen dat spelers hiermee weer clubliefde krijgen.

14-12-2024 10:09

leefdebeef +23426

U analyse klopt. Helaas gaat dat salarisplafond er niet komen. Dus de ongelijkheid wordt alleen maar groter.

14-12-2024 10:36

AfstandsSchot +9273

Heel blij mee. Veel leuker zo. De grote clubs lijken minder bescherming te genieten.

Dat was beslist de bedoeling niet, dus volgend jaar zal de opzet in hun voordeel worden gewijzigd.

14-12-2024 10:07

W-1986 +2747

Hoezo beslist de bedoeling niet?

Hoop het niet dat het gewijzigd wordt. Ik vind dit ook oprecht veel leuker!

14-12-2024 10:14

AfstandsSchot +9273

De grote clubs hebben veel te vertellen en enorme belangen. Die gaan uitleggen dat hun belang wordt geschaad door de nieuwe opzet. En ze gaan, zeker gedeeltelijk, hun zin krijgen.

Jammer, maar zo werkt de wereld, binnen en buiten het voetbal. Geld regeert.

14-12-2024 10:35

W-1986 +2747

Heb je gelijk in. Ben benieuwd!

14-12-2024 10:52

AfstandsSchot +9273

Het is onvoorspelbaar en je weet niet wat er gaat gebeuren.

Ik zou daaraan toe willen voegen dat je de toekomst niet kent, dat het resultaat koffiedikkijken is, en dat de bal rond is.

14-12-2024 10:04

DeKuipforever +196187

Je hebt als kleinere club in ieder geval meer kans om een positieve balans te halen tegen de financieel daadkrachtigere grote clubs die voorheen over 2 wedstrijden meestal wel de bovenliggende partij waren...

Als het over één wedstrijd gaat dan dan speelt vorm van de dag en geluk ook een grote rol...

Bovendien is de eindstand ook nog eens belangrijk voor de bonussen en de hoeveelheid aandelen van 275.000 euro per stuk die aan de hand van de stand verdeelt worden...

14-12-2024 10:00

VakJJ1908 +8290

Wat ik leuk vind is dat clubs als madrid,City en psg moeten gaan opletten.
In de oude opzet als je verloor tegen bijvoorbeeld een Lille dan kregen ze die nog een keer en konden ze het nog rechttrekken. Nu gaat dat niet meer en als je dan de eerste 3/4 wedstrijden gekut hebt is het ineens opletten.

14-12-2024 09:58

Pas +6927

In iedergeval voor meer inkomsten

14-12-2024 09:54

Plandman +2025

Wel laat, we weten eind januari pas of we overwinteren, vroeger kon je in de winterstop al een goede tussen balans opmaken voor het seizoen.

14-12-2024 09:54

mruigrok +2889

Nu overwinter je sowieso! Ook als je laatste staat moet je na de Kerst nog twee wedstrijden!

14-12-2024 10:11

Plandman +2025

Zonder terugstroom is alleen de conference leage nog minder geworden.

14-12-2024 09:52

beppie172 +64888

Helemaal mee eens. Dat toernooi stelt niks meer voor op deze manier.

14-12-2024 09:55

DeKuipforever +196187

Het afschaffen van die terugstroom is een zegen voor de toernooien, nu hebben ook andere clubs nog eens kans op succes in Europa en bovenal worden clubs niet beloond voor slechte prestaties...

Vangnetten gebruiken getuigt niet van topsportmentaliteit, maar waren puur bedoeld om slecht presterende grote clubs tegemoet te komen...

14-12-2024 10:05

onbekend +88519

Had het vooraf niet verwacht, maar het pakt uitstekend uit. Elk potje gaat ergens om en zo blijft het voor iedereen leuk. Bij de oude opzet waren er teveel wedstrijden waar niemand naar wilde kijken. Dat is nu veel minder het geval

14-12-2024 09:50

Estudiantes70 +2568

Als je na 6 wedstrijden 1 punt hebt zijn wedstrijden 7 en 8 niet al te interessant meer, maar voor ons is het geweldig.

14-12-2024 09:59

Geitekaas +42213

Stelling: rek

14-12-2024 09:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties