Vanaf volgend seizoen aantal kleine wijzigingen in spelregels

Vanaf volgend seizoen aantal kleine wijzigingen in spelregels

De International Football Association Board (IFAB) heeft recentelijk nieuwe spelregels goedgekeurd die vanaf 1 juli 2025 van kracht worden. De meest in het oog springende wijziging betreft de keepers: wanneer zij de bal langer dan acht seconden vasthouden, krijgt de tegenstander een corner in plaats van een indirecte vrije trap.

Momenteel zorgt het overschrijden van de zessecondenregel voor een indirecte vrije trap in het strafschopgebied, al wordt deze regel in de praktijk nauwelijks gehandhaafd. Vanaf 1 juli verandert dit, en zal de scheidsrechter een corner toekennen als de keeper de bal langer dan acht seconden vasthoudt. Hierbij gebruikt de scheidsrechter een visuele aftelling van vijf seconden om het moment van ingrijpen te verduidelijken.

Naast deze wijziging voor keepers worden er ook enkele andere spelregels licht aangepast. Zo krijgt de scheidsrechter na een VAR-review de mogelijkheid om een toelichting te geven, en wordt de communicatie op het veld aangescherpt door richtlijnen waarbij alleen de aanvoerder in bepaalde situaties de scheidsrechter mag benaderen. Dit zijn aanpassingen die in sommige competities al gelden en nu breder worden doorgevoerd.

Hoewel de nieuwe regels officieel vanaf 1 juli ingaan, zullen ze tijdens het WK voor clubs, dat in juni en juli plaatsvindt, al worden toegepast.

Plaats reactie
666

timadi +187

Allemaal maatregels die een paar weken toegepast worden en vervolgens gaan we vrolijk door met tijdrekken.

04-03-2025 12:19

atavistic1997 +3725

Maar hoe kijken ze dan naar spelers die een keeper verhinderen in het hervatten van het spel?

03-03-2025 12:16

FR84FR12 +879

Met de ogen.

03-03-2025 23:26

Waakvlam1989 +17692

Visuele aftelling gaat helemaal nergens over. Je gaat dan spelers krijgen die zelf gaan tellen met handjes in de lucht, wat overigens gezien de spelregels een gele kaart in zou houden.
Laat dat bij de scheids, maar handhaving volledig eens

03-03-2025 10:47

Jan.M63 +28

Tijdrekken klok stil zetten krijg je ook 90 minuten zuiver speeltijd.

03-03-2025 05:31

beppie172 +66552

Als een scheidsrechter zichtbaar de 5 seconden aan moet geven dan staat ie dus met vingers in de lucht als juf in de kleuterschool. Publiek moet ook maar meteen gaan aftellen als zo’n keeper de bal vastheeft.

Daarnaast ben ik wel benieuwd: hoeveel vrije trappen zijn er dit jaar gegeven met de bestaande 6 seconden regel? Ik kan geen enkele situatie herinneren. Ik had zelfs de indruk dat ie was afgeschaft, zolang als sommige keepers die bal vasthielden.

02-03-2025 22:55

DeBaron1908 +15

Inderdaad, volgens mij is deze regel in het Nederlands betaald voetbal NUL keer gehandhaafd! Vaak ten nadele van "de ploeg die wil voetballen". Ik hoop dat ze de nieuwe regel steng toepassen, dit komt het tempo in het voetbal ten goede.
Zoals onze trainer in de persconferentie na NEC zei: "Tijdrekken mag niet beloond worden!"

Op naar de regel met zuivere speeltijd! Spel ligt stil = tijd staat stil!

02-03-2025 23:22

rockn_roll +8281

waarom denk je dat ze deze regel hebben aangepast naar een corner ipv een indirecte vrije trap slimmerik? precies hierom misschien?

03-03-2025 09:59

beppie172 +66552

Als je de regels nu al niet toepast, waarom dan wel met een nieuwe regel?

03-03-2025 17:48

rockn_roll +8281

Omdat een vrije trap in de zestien een halve strafschop is misschien en enorm veel.gedoe geeft?

03-03-2025 22:33

beppie172 +66552

Tja, als de regel is dat een gaar balletje tegen een hand een hele pingel is, dan kan de regel 6 sec vasthouden ook gehandhaafd worden.

03-03-2025 22:47

FR_Domingo +14960

Je mag MAXIMAAL 8 seconde de bal vasthouden en de scheids moet zichtbaar vanaf 5 gaan tellen....... Gaat dus niks worden

03-03-2025 11:58

FR1908Stebba +538

Zou wel leuk zijn als een volle kuip ineens begint af te tellen vanaf 8 naar nul.😂

DIt jaar geen 1, de laatste 10 jaar ook geen 1 denk ik, ik dacht zelf ook dat deze regel afgeschaft was, omdat dit inderdaad nooit wordt nageleefd..

03-03-2025 15:30

CliffMalley +2790

Als de keeper 8 sec de bal vast heeft..
Dus elke keer als de keeper de bal stuitert loslaat en weer vastpakt, moet dus steeds de teller weer opnieuw

02-03-2025 20:43

Spijksupporter +6670

Inderdaad, net als nu met de 6 sec regel.

02-03-2025 23:15

Arneblijft +5939

Wanneer wordt de regel ingevoerd dat de klok wordt stil gezet als de bal niet rolt?!

02-03-2025 18:26

aw_vakj +5684

Zit je tot middernacht in het stadion

02-03-2025 19:10

Spijksupporter +6670

Als de keeper of een speler met de bal onder de voet staat te wachten is de bal " gewoon in het spel" en loopt de tijd door maar je bedoeld waarschijnlijk zuivere speeltijd?

02-03-2025 23:17

OkkerseHansweert +1709

Kan me nog de wedstrijd tegen vitesse voor de geest halen van een paar seizoenen terug waarbij de zuivere speeltijd 58 minuten was....en nee, niet van 1 helft...

02-03-2025 23:31

rockn_roll +8281

dat zou knap zijn zeg, 58 minuten effectieve speeltijd in een helftje van 45 min

03-03-2025 10:00

mafkees +45

Bij de tennis ook wel eens zo'n klok gezien voor de serveerde. Iemand zoals Nadal die er 1 minuut over doet voordat hij eens een bal slaat. Na een gescoord punt hebben ze dan 30 tellen ofzo om opnieuw te serveren. Bij het basketbal en meerdere sporten heb je een schotklok om het tempo erin te houden. Dus bij voetbal ook bij een spelharvatting werken met zo'n aftelklok. Bij een spel hervatting zoals doeltaal of ingooi binnen 15 tellen verwerken anders bal voor de tegenpartij. Als de keeper de bal vangt binnen 8 tellen weer doorspelen. Maakt het een stuk aantrekkelijker.

02-03-2025 18:13

pluisie +248

Bij rugby heb je ook een aftelklok bij het nemen van een penaltykick, zou voor strafschoppen, corners, vrije trappen ook een ideale regel zijn.

02-03-2025 20:29

ankona +14467

Snap al jaren niet waarom die 6 seconden regel nooit wordt gehandhaafd. Soms houden keepers de bal bijna een minuut vast... (en de door Onana verzonnen truc om na elke simpele vangbal te gaan liggen.... die wordt nu ook door elke keeper gedaan)

Het gaat niet om de regels, maar om de scheidsrechters die ze toe moeten passen.

02-03-2025 17:28

RemcoFR +27245

Zo als altijd zal dit de eerste 6 a 8 wedstrijden worden gedaan. Vanaf wedstrijd 9 zal de scheids zijn eigen regel hierop aan passen.

02-03-2025 16:31

BuijssieZuid +46339

Ja en dan geven ze ipv corner een strafschop

02-03-2025 17:57

echtwel +2233

De wijzigingen, ze gaan de neuzen nog een klein beetje meer het voordeel van de twijfel geven bij een VAR moment.
En meer scheidsrechters uit de omgeving van 020 halen.

02-03-2025 16:15

jaivi62 +7831

Neuzen hebben een bevoorrechte positie.

02-03-2025 17:22

Obiku-in-de-spits +17085

Ik haat neuzen

02-03-2025 18:28

echtwel +2233

Niet hebben! Krijgen!

02-03-2025 19:17

ObiWanKenobiku +1362

Kunnen ze de buitenspel niet weer aanpassen naar gelijk is geen buitenspel. Gisteren werd ie ook afgekeurd op een grote teennagel. Bij ons en bij Kowet. Dat was trouwens met Cissé niet gebeurd.

O ja. En voordeel vaker toepassen. Ook als er een aanval doorgaat en uiteindelijk toch buitenspel bleek vaker doorvoetballen bij balbezit verdedigende partij.

02-03-2025 16:06

LvV +642

Dus van 6 seconden naar 8 en. an een vrije trap naar een corner. Een nieuwe maatregel om tijrekken aan tr moedigen.

02-03-2025 15:49

Bone40 +136

We gaan winnen 🌪️

02-03-2025 15:40

Tim.V +1634

3 corners = penalty
Net als op school vroeger

02-03-2025 14:57

Toddemij +973

Steeds meer regeltjes geeft ook steeds meer gedoe. Straks 11 man VAR en een een 5e man.

02-03-2025 14:36

bahbah +3266

Die VAR lijnen mogen ook wel eens een keer goed bekeken worden. Hoe GAE genaaid is, was duidelijk een schuine lijn te zien tov het strafschop gebied. Zo manipulatief allemaal! En daarnaast open communicatie tijdens grote besluiten. Want die goal die wij maken bij vermeend buitenspel is volgens mij de regel wanneer je de bal niet onder controle hebt (David) dat het niet geldt als pass.

02-03-2025 14:22

rockn_roll +8281

Als Hancko die bal niet aanraakt is het maar de vraag of ie bij Paixao komt dus dit slaat natuurlijk nergens op, en hij was bewust op Hancko gespeeld die hem ook bewust aanraakt. Ik zou niet gaan fluiten of vlaggen als ik jou was

03-03-2025 10:03

Tamarc +191

Laat die Var lekker de zuivere speeltijd bijhouden.
Hij zit er toch

02-03-2025 13:05

FFL +11049

Dat uitleggen gaat weer lekker ten koste van het tempo van de wedstrijd

02-03-2025 12:56

Alvorens +7278

Als je uit een corner niet scoort dan is het doelpunt voor de andere ploeg.

02-03-2025 12:15

Wolter-FEY +456

Of je mag het dan opnieuw proberen

02-03-2025 12:56

Alvorens +7278

dan toch een doelpunt bij het niet scoren
🤣🤣🤣

02-03-2025 12:59

aw_vakj +5684

Degradatie met al die halfhoge ballen

02-03-2025 19:12

Alvorens +7278

Ook een goeie 👊🤣🤣🤣

02-03-2025 20:30

kuurie69 +13190

Ook tijdrekken bij een ingooi aanpakken, degene die de bal pakt moet ook ingooi nemen en niet de bal weer 6 keer aan een andere speler geven

02-03-2025 12:04

heiden6 +2012

En geen 20 meter smokkelen

02-03-2025 12:14

Frjuizeh +11709

Tijdrekken ook bestraffen met geel én een corner

02-03-2025 11:51

PJ63 +5352

Dus van een indirecte vrije trap die nooit wordt gegeven naar een hoekschop die nooit wordt gegeven

02-03-2025 11:50

Beavesk +24

Het beste zal zijn dat zodra de keeper staat met de bal er een klok loopt in het stadion die na 8 sec een signaal geeft zo ben je van wille keur af en iedereen ziet de eerlijkheid.

02-03-2025 11:35

japie008 +851

Zie je dat bij Excelsior al gebeuren?

02-03-2025 11:57

kingjim +75

Ik vind dat het eerder tijd is om die al VAR eens te gebruiken waar voor reglementair is. Weet nog wel tegen Psv dat die Gözübüyük zelfs elke overtreding in ze oor liet ontluisteren of er nog even heel geel bij gegeven moest worden.

02-03-2025 11:29

Bulletje +492

Als die regel van 6 sec. Nu niet wordt nageleefd , wordt straks die nieuwe ook niet nageleefd

02-03-2025 11:22

RicoFR36 +27103

"De meest in het oog springende wijziging betreft de keepers: wanneer zij de bal langer dan acht seconden vasthouden, krijgt de tegenstander een corner in plaats van een indirecte vrije trap."

De laatste vrije trap die daarvoor is gegevens meer dan 15 jaar geleden. Terwijl keepers de bal regelmatig langer dan 10 seconden vasthouden.

02-03-2025 11:08

kingjim +75

Er staat ook onder dat dit vrijwel nooit word toegepast he..

02-03-2025 11:14

hulst24 +4317

Als ze de bal dat stuiteren gaat de 8 seconden opnieuw in ?

02-03-2025 11:31

Spiderpig +176996

Hopelijk ook met grote wijzigingen in de selectie

02-03-2025 10:55

Frankster +21254

Laat er dan ook bij Feyenoord wat wijzigingen plaats vinden

02-03-2025 10:53

Peperbus12 +1012

Er is toch al een regel dat alleen de aanvoerder met de scheidsrechter in conclaaf mag bij een spelsituatie, maar je ziet nog steeds dat veel spelers nog om de scheidsrechter staan, die dan geen gele kaart trekt.

02-03-2025 10:52

kingjim +75

Dit gaat stapsgewijs, sommige scheidsrechter trekken wel geel. Je kunt moeilijk direct 5spelers geel geven nadat protesteren jaren wel kon en het een soort natuurlijke reactie is geworden.

02-03-2025 11:16

vnete +25512

Ik heb überhaupt nog nooit gezien dat er een indirecte vrije trap wordt gegeven hiervoor

02-03-2025 10:35

Wijnstekers61 +208

Overgaan naar zuivere speeltijd. Zijn we af van de willekeur van extra tijd.

02-03-2025 10:33

louisvanderploeg +13021

Wat een gelul weer. Gaan ze ook bepalen hoesnel een scheidsrechter moet tellen.

Beter is het om een maximale tijd af te spreken hoelang een VAR over een beslissing mag doen.

02-03-2025 10:32

Miggerd +2215

Ja dat gaat lekker. Gaan ze nog meer rare beslissingen nemen

02-03-2025 11:48

sman +1337

Mogen ze eerst wel voor scheidsrechters n herhalings cursus gaan geven waarin gechecked word of ze überhaupt wel tot 5 kunnen tellen want zo te lezen twijfelen ze al of ze wel tot 8 kunnen tellen en is de nieuwe acht een 5 geworden
Dadelijk word 11 plus 1 nog steeds 11 , t is pas geleden al voorgevallen he.

02-03-2025 12:16

Jakkie +9419

Oefenen op corners dus.

02-03-2025 10:08

Sodom +2892

En op tellen..

02-03-2025 11:31

Dommeloempia1 +20074

Wat zal die grafclub veel corners krijgen

02-03-2025 09:59

Serzzio +3819

Wat denk je van Feyenoord zelf. Kan je wel 12 clubs noemen die zo tijdrekkeen omdat ze tegen ons spelen.

02-03-2025 10:19

Bruno010 +125

Een regel zonder handhaving is geen regel.

02-03-2025 09:43

sziep +8815

Als je de regels niet handhaaft hoef je ze ook niet in te voeren…. Weet nu al dat ze pas met tellen beginnen als de eerste 10 seconden er al op zitten….

Zuivere speeltijd is de enige oplossing tegen tijdrekken

02-03-2025 09:37

FR84FR12 +879

Eens. Allemaal om de hete brij heen dit geneuzel.

02-03-2025 10:13

Serzzio +3819

Juist maar stel je voor dat de duurbetaalde voetballers dan pas na 101 minuten klaar zijn i.pv. 90.

02-03-2025 10:20

sziep +8815

75 minuten zuivere speeltijd is genoeg

02-03-2025 14:30

jack98 +47531

Ben benieuwd of er nu meer kaarten en corners gaan komen door deze veranderingen…

Het waarschijnlijke antwoord is nee want het blijft vooral willekeur..

02-03-2025 09:17

Ekte69 +1164

Ik hoor de VAR al toeteren in het oortje. Ja ja dit zijn er 8 hoor!

02-03-2025 09:15

WTSGD +18163

Nou geweldig. Een regel waar scheidsrechters veel te laf voor zijn om daadwerkelijk te handhaven.

02-03-2025 09:12

Jofi +994

Zelfde in de maatschappij.
Allemaal nieuwe regels die met 2 maten worden toegepast.

02-03-2025 09:11

Babbel +4115

Wanneer beginnen die 8 seconden? Zodra de keeper de bal heeft of bijvoorbeeld pas als de tegenstander uit de 16 is? Want anders hoef je maar een paar tellen irritant in de weg te staan om een hoekschop te krijgen.

02-03-2025 08:56

Ekte69 +1164

Ach hou op zeg. Twee weken wordt daar voor gefloten daarna ligt die bal op de grond en is het geen probleem.
Het echte tijdrekken zit daar toch niet in.
Dat zit in de doeltrappen, de inworpen, het rollen op de grond.
Dat hele voetbal gaat toch kapot aan al die idiote wijzigingen. De VAR voorop…

02-03-2025 08:55

Peter Schlijckelmann +5176

Kleine wijziging???? Een corner na 8 sec wachten vind ik geen kleine wijziging.

02-03-2025 08:44

huissie79 +20237

Ten opzichte van de indirecte vrije trap na 6 sec is dit een kleine wijziging

02-03-2025 09:07

Ekte69 +1164

En dan de volgende aanpassing, drie van zulke corners penalty!

02-03-2025 09:18

Zidane +131

Grote wijzing zou zijn als op scorebord het aftellen van 8 sec gaat beginnen. Dan is het van elke positie op het zichtbaar en hoorbaar. Voor het publiek duidelijk waarneembaar. Technisch is dit mogelijk. VAR moet ingrijpen op elektronische scorebord in stadion kunnen laten zien.

02-03-2025 09:35

FR84FR12 +879

Zuivere speeltijd invoeren

02-03-2025 10:14

Pelleboog1908 +44051

Wat een sukkels joh.
Logica ontbreekt totaal.

02-03-2025 08:44

Generaalspankee +9840

Volgend seizoen mogen de keepers hem dus 7 seconde vasthouden, zonder dat er extra tijd bijkomt of iets. Uiteindelijk kost dit meer tijd

02-03-2025 08:42

Echte_Fan +25036

Snap hier werkelijk geen klote van. De 6 seconde regel wordt al niet gehandhaafd, de 8 seconderegel wel?
Wat een gelul. Ze moeten scheidsrechters met autoriteit aanstellen/opleiden. Geen lamlullen.

02-03-2025 08:38

Pelleboog1908 +44051

Echt he, slaat he-le-maal nergens op.

02-03-2025 08:43

Codigo +660

Het enige dat ik me kan bedenken is dat ze dit doen omdat ze makkelijker corners weggeven dan indirecte vrije trappen.

02-03-2025 08:59

huissie79 +20237

En als er een scheidsrechter met autoriteit is, spreekt men weer over knjb of uefa maffia

02-03-2025 09:08

Rob.v52 +1671

Precies het ligt nooit aan ons kluppie zelf met hun armoedige spelppvatting. We spelen fanta

02-03-2025 10:31

Rob.v52 +1671

Fantastisch tot de 16.......dat klopt daarna grote armoe

02-03-2025 10:32

Echte_Fan +25036

Dat zeg ik toch niet? Ik geef alleen maar aan dat de scheidsrechters totaal niets uitstralen.

02-03-2025 10:54
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties