Analyse: Mitchell past in nieuwe speelwijze Priske

Analyse: Mitchell past in nieuwe speelwijze Priske

Feyenoord gaat de talentvolle Jeyland Mitchell binnenkort presenteren. De verdediger komt voor een bedrag van 2,5 miljoen euro over van LD Alajuelense en gaat tekenen voor vijf seizoenen in De Kuip. Wat kunnen we verwachten van de international van Costa Rica? Melvin Dupper analyseerde de data, bekeek zijn wedstrijden en schreef onderstaand stuk.

Achtergrond
Jeyland Mitchell werd op 29 september 2004 geboren in de Costa Ricaanse havenplaats Puerto Limón. Op 17-jarige leeftijd maakte hij zijn professionele debuut in de Costa Ricaanse Primera División Apertura. Via ploegen als Guanacasteca en Liberia kwam de centrale verdediger uiteindelijk terecht bij de nationale topploeg LD Alajuelense. Voor deze ploeg speelde Mitchell tot dusver 12 wedstrijden.

Ondanks zijn jonge leeftijd is Mitchell ook al actief voor de nationale ploeg van Costa Rica. Begin dit jaar maakte hij zijn debuut voor Los Ticos. Inmiddels heeft hij 7 interlands gespeeld, waaronder 3 wedstrijden op de Copa América. Dit deed hij zeker niet onverdienstelijk.

Spelersprofiel (data)
Om een eerste indruk te krijgen van Mitchell, zonder hem te hebben zien spelen, kan je gebruik maken van data. In de radarchart hieronder wordt Mitchell vergeleken met andere centrale verdedigers in de Costa Ricaanse Eredivisie. De verschillende staven geven aan hoe hoog Mitchell per statistiek scoort ten opzichte van andere centrale verdedigers (met minimaal 540 min gespeeld dit seizoen) in zijn competitie.

Het getal wat er bij staat is het absolute getal per 90 minuten horende bij de statistiek. Bijvoorbeeld: Mitchell wint gemiddeld 64.94% van zijn kopduels. Dit cijfer is beter dan ongeveer 85% van de centrale verdedigers uit de Costa Ricaanse competitie. De radarchart zegt over het algemeen meer over speelstijl dan over echt pure kwaliteit en is daarnaast uiteraard aan context onderhevig.

Deze context vind ik bij centrale verdedigers over het algemeen extra belangrijk omdat het defensief vernuft van een verdediger niet waar te nemen is. Goede positionering kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat duels spelen niet nodig is, dus wat zegt data dan nog? Ik focus me daarom ook graag vooral op winst- en of slagingspercentages van data in dit geval.

Maar goed, met al het voorgaande in het achterhoofd. Wat kunnen we uit de radarchart opmaken?
• Mitchell maakt erg veel overtredingen
• Mitchell is met zijn passing niet progressief, en in zijn dribbels gemiddeld progressief
• Mitchell is zeer kopsterk
• Mitchell is defensief zeer actief (intercepties, tackles en geblokte schoten)
• Mitchell wint een zeer laag percentage van zijn defensieve duels

radarchart mitchell

Spelersprofiel (fysiek)
Jeyland Mitchell is met zijn 187cm en vrij brede schouders een imposante verschijning. Hij zet tegenstanders ogenschijnlijk eenvoudig van de bal. Voor zijn fysiek is hij behoorlijk wendbaar en zeer snel op de langere afstanden. Hiernaast beschikt hij over een goede sprongkracht wat hem een gevaar in de lucht maakt. Iets specifieks wat hiernaast nog opgevallen is, is dat hij bijzonder ver kan ingooien. Hier zal ik later nog op terug komen.

Mitchell heeft in zijn nog prille carrière eenmaal een blessure gehad aan zijn meniscus. Dit zorgde er voor dat hij vier maanden niet inzetbaar was.

Spelersprofiel (speelstijl)
Op basis van drie wedstrijden in de Copa America krijg ik het volgende beeld van Jeyland Mitchell

• Enorm sterke, snelle, atletische centrale verdedige
• Zet zijn directe tegenstander ogenschijnlijk zeer gemakkelijk opzij
• Kopsterk dankzij zijn lengte en sprongkracht
• Niet vies van agressieve tackles, soms wat onnodig
• Is veel bezig met het uit het spel halen van tegenstanders (duwtjes o.a.), ook als de bal niet direct in de buurt is
• Straalt rust uit achterin
• Lijkt aan de bal moeite te hebben met hoge druk tegenstander
• Kiest vaak voor een veilige pass

Spelersprofiel (tactisch)
Mitchell speelde in de bekeken wedstrijden van Costa Rica als rechter centrale verdediger in een 3/5-mans verdediging. Voor zijn clubs heeft hij zowel in een 4-mans als 3/5-mans verdediging gespeeld. Alle wedstrijden speelde hij als centrale verdediger.

Bij Feyenoord zal Mitchell, er vanuit gaande dat er 3-4-3 gespeeld gaat worden onder Priske, denk ik in aanmerking komen voor de onderstaande posities. Gezien zijn snel- en wendbaarheid denk ik dat de positie van rechter centrale verdediger hem goed zal liggen. Op deze positie zal hij vrij regelmatig tegen buitenspelers spelen. Mitchell heeft in de wedstrijd tegen Brazilië al laten zien dat hij spelers als Vinicius een hele vervelende dag kan bezorgen.

Analyse: Mitchell past in nieuwe speelwijze Priske

Mitchell defensief
Zoals eerder gezegd is Mitchell’s fysiek echt top. Door zijn kracht en snelheid is hij zeer lastig te passeren. Ik zie de lage score op defensieve duels dan ook niet terug tijdens de wedstrijden. Hij straalt defensief veelal rust uit en lijkt daarnaast vrij goed diepte uit het spel van de tegenstander te halen. Bij Feyenoord zal hij over het algemeen wat hoger verdedigen dan dat hij deed in de wedstrijden met Costa Rica. Maar ik zie dit dankzij zijn snelheid en inzicht op dit vlak geen problemen opleveren. Qua stijl heeft Mitchell wel wat weg van Davinson Sanches.

Hiernaast is Mitchell kopsterk te noemen. Hij gaat kopduels met overtuiging aan en beschikt over een behoorlijke sprongkracht. Dit is zowel defensief als offensief een absoluut wapen. Echter zijn er ook wat ontwikkelpunten in zijn verdedigen. Mitchell is niet vies van een agressieve tackle en oogt soms wat lomp. Dit leidt tot veel overtredingen en kaarten. Wellicht dat dit te maken heeft met jeugdigheid. Ik denk dat dit dan ook vrij makkelijk af te leren is. Daarnaast was Mitchell bij standaardsituaties soms nog al laks. Mitchell laat zijn man Marquinhos los en deze kan uiteindelijk vrij binnentikken.

Mitchell aan de bal
In de bekeken wedstrijden had Costa Rica weinig balbezit. Daarnaast was Mitchell vooral laag op het veld aan de bal. De passes die hij gaf waren veelal zeer op safe, hij leek een veilige optie te prefereren over een moeilijkere pass. Deze passes waren regelmatig met stuit en niet bepaald strak. Ook leek hij moeite te hebben met pressing van de tegenstander. Ik vraag me dan ook af hoe hij het zou doen bij Feyenoord waar hij veel de bal zal hebben in kleinere ruimtes.

Zoals uit de data al bleek, en ook bevestigd is door het oog, is Mitchell niet bepaald progressief in zijn passing. In zijn dribbel kan hij dat wel zijn. Alhoewel het soms nog al wild oogt, bezit hij over een aardige rush. Hij is in staat om iemand uit te kappen en daarmee een man extra te creëren. Een kwaliteit die goed past bij de positie van rechter centrale verdediger in een 3-4-3.

Een absoluut wapen van Mitchell is zijn inworp. Het viel in de wedstrijden op dat hij enorm ver kan gooien. Inworpen ver op de helft van de tegenstander veranderen daardoor in corners. Wellicht dat dit nog een rol van betekenis gaat hebben onder Priske, welke veel aandacht besteed aan standaardsituaties.

Conclusie
Feyenoord haalt met Jeyland Mitchell een zeer interessante speler binnen. Hij is fysiek top, verdedigend heel goed en hij past binnen de nieuwe speelwijze van Priske. Met zijn kopkracht en verre inworp kan hij naast zijn defensieve kwaliteiten ook offensief nog wat toevoegen. Maar er zijn ook zeker wat ontwikkelpunten. Hij zal in sommige gevallen conservatiever moeten verdedigen en daarnaast zichzelf flink moeten ontwikkelen aan de bal. Mitchell is met zijn 19 jaar nog zeer jong en heeft nog alle tijd om beter te worden. Voor de vermeende 2,5 miljoen euro lijkt dit absoluut een koopje te zijn!

Lees meer over
Jeyland Mitchell
Plaats reactie
666

LordNelom +2182

Wint nooit verdedigende duels. Fantastische fijne avond

08-07-2024 21:04

Serzzio +3830

En verdediger die geen verdedigende duels wint? Dat is een interessante optie! Ben ik toch wel heel benieuwd wat we daar nou mee gaan maken aan die kant.
Wel fijn dat hij vier spelers voor zich heeft om de bal te kunnen geven.
12 wedstrijden bij een club is niet veel. Dat is dan wel weer een talent aan de andere kant. Benieuwd of Priske van hem een pareltje kan maken.

08-07-2024 14:38

Richard1967 +773

Laat maar komen.
Data zeg me niks eerst zien spelen dan oordelen

08-07-2024 13:38

Stoep +930

Verkorte versie via chatgpt: Feyenoord koopt de 19-jarige Costa Ricaanse verdediger Jeyland Mitchell voor 2,5 miljoen euro. Sterk, snel en kopsterk, maar moet zijn passing en overtredingen verbeteren. Past goed in de 3-4-3 formatie van coach Priske. Veelbelovende aanwinst. Hij wint alleen nooit verdedigende duels.

08-07-2024 12:15

ETSVL +17396

je vergeet en hij wint nooit verdedigende duels

08-07-2024 12:48

Stoep +930

Haha, dat is wel belangrijk om te melden, haha.

08-07-2024 12:49

Peterk +35302

Je kan gèèn oordeel geven over een speler op basis van een lullig filmpje en een berg aan data. Want wat niet meegewogen wordt is de moeilijkheidsgraad van die competitie. Krijg je veel tijd om te handelen of niet? Je moet deze jongen hier echt aan het werk zien om te kunnen beoordelen of het een aanwinst is of op termijn kan worden.

Of het wat wordt weten wij niet maar het is wel goed dat Feyenoord het in deze categorie zoekt. Voor relatief weinig geld een speler halen en als het voor Feyenoord niet goed genoeg is kan je hem best nog doorverkopen naar een club op een wat lager niveau.

08-07-2024 10:30

Evanola +4731

De Copa America is qua niveau toch wel te vergelijken met 3-kwart van de Eredivisie en Vinicius met de meeste linksbuitens in Nederland? + hij is 19 en kan zich dus nog ontwikkelen. Denk weer een mooie investering, over 2 seizoen voor 35 miljoen naar de engelse middenmoot...

08-07-2024 10:40

jonaathn +14832

Vinicius vergelijken met ED spelers xD

08-07-2024 12:39

DupperMelvin +43

Ik heb 3 wedstrijden uit de Copa integraal bekeken. De filmpjes zijn slechts illustratief voor de lezer.

08-07-2024 11:39

zoowiezo +2640

Voor mij bent U niets minder dan een Held!

08-07-2024 13:18

1923VatoLoco2017 +1228

Hij vecht dus verdedigend...? Mooi.

08-07-2024 10:30

Belanda +2982

Een ongeleid projectiel, net als Minteh. Zou dus goed moeten komen

08-07-2024 10:28

MaartenTT +20294

Ja, het is altijd afwachten met een relatief goedkope nieuwe speler.
Maar het kan ook heel goed uitpakken, hè?

BIZAR hoeveel "supporters" hem bij voorbaat al volledig afserveren, terwijl ze hem nog nooit bij ons hebben zien spelen.

Sippe lui zitten hier toch.

08-07-2024 10:14

Belanda +2982

Ze gaat het toch altijd. Timber werd tijdens zijn eerste jaar ook bij het grofvuil gezet.

08-07-2024 10:26

MaartenTT +20294

Sinisterra, Giménez, Paixão, ..., ..., ..., ...
Voorbeelden zat.

08-07-2024 15:32

5c8 +2748

Een blind paard met de fysieke eigenschappen van een Griekse god.

Hopelijk spreekt hij degelijk Engels zodat onze staff er snel een topper van kan maken.

08-07-2024 09:53

JDJ +18325

of zweeds of deens

08-07-2024 12:52

moortje +528

Met zo'n lompe verdediger voor je mag Timon wel extra gaan trainen op strafschoppen!

08-07-2024 09:49

jonaathn +14832

Davinson Sanchez is wel een typische verklaring 😅

08-07-2024 09:44

Gerdekaleklets +11038

Zijn inworpen komen verder dan de corners van Stengs en Igor bij elkaar

08-07-2024 09:37

Kaloe +9654

30 miljoen van Wieffer gebruiken om van der Ven te kopen !! Voordat hij nog meer gaat kosten ……

08-07-2024 09:09

JDJ +18325

denk niet dat vd Ven haalbaar is zoveel indruk maakt die gast.

08-07-2024 12:58

Kaloe +9654

Denk t ook niet maar misschien ken Kloese nog wat Mexicaanse onderwereld figuren die effe bakkie gaan doen met van de Ven ?

08-07-2024 13:00

Ono +1946

De analyse staat echt haaks op de conclusie; obv de analyse is deze gast niet goed genoeg voor NAC.
Ook is alles gemeten in de Costaricaanse eredivisie, die is net zo heel goed denk ik.

Deze gozer is wel goed voor 10 gele en 3 rode kaarten per seizoen lijkt me

08-07-2024 09:09

LosBollos +1925

Eens. Geen idee hoe de schrijver tot deze conclusie is gekomen als je alles daarvoor leest.

08-07-2024 09:33

joopkater +6396

Als een van die rode tegen die nr 23 van 020 is ga ik ermee akkoord

08-07-2024 09:58

HoppaFeyenoord +1552

Ik voel me rechtsback in een 3-5-2

08-07-2024 09:06

Dhr-HteR +776

Ver ingooien zou iedereen moeten kunnen. Is gewoon trainbaar

08-07-2024 09:03

Samfr +1168

Haha hij smijt die inworpen ook bijna uit stand een half veld over

08-07-2024 08:58

Jakule +2125

Nieuwe Ie ?

08-07-2024 08:57

jack.f +5042

Ja wat moet je met al die data,gewoon de beuk er straks in.

08-07-2024 08:43

Giolola +1150

Goedemorgen, mag hopen dat het niet de tropische versie is van Alexander - everything must go down - Ostlund... Ik laat mij verrassen.

Mooie werkdag!

08-07-2024 08:03

klick44 +18191

Er moet nog een hoop gesleuteld worden aan deze jongen. eerst maar eens een jaartje acclimatiseren

08-07-2024 07:46

zekspeed +4465

Hij heeft wat weg van die Douglas van fc Twente 2011/2012.

08-07-2024 07:34

KeithMoon +5322

Lekker luchtje in de aanbieding ??

08-07-2024 09:47

HanskooBV +32211

Als ik die analyse moet geloven is het een lage verdediger die er dus geen klote van kan.
En die gozer noemt dat een zeer intressante speler.
Lekkere analyse joke.

08-07-2024 07:06

Gers +13150

Realistisch stukkie.
Als genoemde punten al top waren was tie geen 2.5 m

08-07-2024 07:45

Legioen033 +2642

De strategie van Feyenoord is gericht op het creëren van waarde op het veld. Ik denk dat een aankoop als deze daar een mooie kans voor biedt. En als het er niet in mocht zitten, dan is het risico bij 2,5 miljoen ook te overzien.
Ik denk dat dit soort aankopen een betere keuze is dan zo'n Zerrouki, die je eigenlijk te duur hebt gekocht.

08-07-2024 09:07

Jurk +7109

Ik vind het niet indrukwekkend… we zullen zien wat het gaat worden… het is een relatief laag bedrag voor een speler…

08-07-2024 06:32

KeithMoon +5322

Hier kun je bijna niet op verliezen ( alleen van Geel kan dat misschien )

08-07-2024 09:50

Jurk +7109

Of Sjaak🥴

08-07-2024 10:26

KeithMoon +5322

Die kan er ook wat ( niks ) van ja.

08-07-2024 10:46

1234567890 +178748

Pakt dan veel kaarten

08-07-2024 05:12

KeithMoon +5322

Met pokeren ??

08-07-2024 09:51

svanw84 +11203

Joh! Die hele analyse gemaakt met de conclusie dat hij past in het systeem van Priske. Uhhhhh ja, daarom heeft Feyenoord hem dus ook gekocht hè.

08-07-2024 05:00

Gers +13150

Hij maakt toch ook een analyse om te kijken wat voor speler we in de kuip hebben en of tie bij ons past.

08-07-2024 07:46

MaartenTT +20294

Hahahaha,
Jij denkt dat ze eerst roepen dat hij past in het systeem van Priske en ze daarna een analyse maken om dat te onderbouwen?

08-07-2024 10:18

Paulus98 +158806

We gaan het wel zien wat hij ervan gaat maken.

08-07-2024 04:40

Visionair +6713

Lekker man. Die inworp is wel netjes, uit stand ook.
Benieuwd wat we met Kasanwirjo gaan doen.
En Pedersen. En Nieuwkoop. En Tsongui. En wie er bij komt als linksbenige centrale verdediger.

08-07-2024 03:13

Visionair +6713

En is Paixao onze aanvallende wingback ? En Nieuwkoop onze verdedigende wingback?

Komt er dan nog een topper op rechts bij ?

08-07-2024 03:14

dmnq1992 +3421

Sebaoui / moussa . Ik denk dat die het moetten laten zien.

08-07-2024 05:51

Visionair +6713

Moussa zou wellicht concurrentie kunnen zijn voor Stengs op die andere positie op rechts maar niet als wingback. Sebaoui moet dan de concurrentie aan met Ivanusec/Sauer op de linksvoor positie ( dat is dus ook niet de wingback positie )

08-07-2024 07:03

Ramon +367

Zijn inworp zou nog verder/beter kunnen als hij een aanloop(je) zou kunnen nemen.
Maar het nog lang geen Rory Delap.

https://youtu.be/EMY7USJT8h4?feature=shared

08-07-2024 02:52

patrick_gloudie +2862

Nou genoeg koopjes en diepte investeringen voor voorlopig. Nu graag 3 directe versterkingen van 10 a 12 miljoen stuk.....rechtsbuiten. opvolger wiefer en opvolger hancko......

08-07-2024 02:27

Gladdeharry +9213

Ja want een speler van 10 miljoen gaat het sowieso goed doen. Of niet natuurlijk. Prijs zegt niks /niet alles

08-07-2024 08:11

progress +2364

Hoe lang is een mitchell

08-07-2024 02:27

nelis24 +2157

We gaan het wel zien wat deze jongen kan. Hij is ongetwijfeld uitgebreid gescout .maar dit is een veel te lang verhaal

08-07-2024 01:58

ongelooflijk +2660

Veel te vroeg naar Nederland gehaald.
eerst maar verhuren aan Dordrecht.
Waar die minuten maken. En een echte
topper halen. Normaal zeg ruwe diamant maar zelfs dat is hij nog niet.

08-07-2024 01:54

nelis24 +2157

En nu in het nederlands

08-07-2024 01:59

Brandonnfk +11973

ja we luisteren allemaal naar jou

08-07-2024 06:33

Gers +13150

Jouw conclusie obv iemand anders zn analyse? Misschien moet je iets in scouting gaan doen

08-07-2024 07:50

FCDeWijckagent +79777

Leuk hoor. Maar speelde tegen het zwakste Brazilië in jaren

08-07-2024 01:49

Brandonnfk +11973

Vini is niet zwak.

08-07-2024 06:33

beppie172 +66705

De analyse over Dave Mitchell is hier te lezen:
https://www.elfvoetbal.nl/binnenland/283140/dave-mitchell-australische-cultspits-feyenoord-was-absoluut-de-beste-periode-van-mijn-carrire

08-07-2024 00:55

goldendick +7211

Geeft alleen maar ballen weg in de beelden waar gaat dit over joh😂

08-07-2024 00:47

FR4everandalways +127594

Veel te lang. Mand.

08-07-2024 00:47

goldendick +7211

Goed verhaal

08-07-2024 00:43

Peturpetursson44 +474

Brobbey slopen

08-07-2024 00:26

Duizendlampen +1914

Mooie analyse en een goede aankoop.

Het baart me wel een klein beetje zorgen dat Priske meteen naar een 343 wilt. Daar is onze jeugdopleiding, scouting en selectie niet op ingericht..

08-07-2024 00:20

Vince78 +12010

Voordeel, in de Eredivisie onze tegenstanders ook niet.

Eens een andere aanpak kan geen kwaad.

08-07-2024 00:40

beppie172 +66705

Scouting wel hoor. Daarom komt zo’n speler ook in beeld. Anders heb je met Beelen en Trauner geen 3e RCV nodig.

En hoezo de selectie niet?
Pedersen en Nieuwkoop zijn bij uitstek geschikt als wingback voor de rechterkant. We hebben geen onomstreden rechtsbuiten, en Stengs kan daar dan aan de binnenkant spelen.
Geldt linksvoorin voor Luka ook en Smal is ook een aanvallende back.
Hartman ook, maar die is er voorlopig niet. Daar is nu waarschijnlijk nog wel een versterking gewenst.

08-07-2024 01:01

Duizendlampen +1914

Pedersen en Smal zijn sowieso niet van basisniveau en Stengs zou wmb gebaat zijn bij nog een jaar op 10. Kwestie van een rechtsbuiten halen en er is niks aan de hand

08-07-2024 01:07

beppie172 +66705

Dat is jou mening, maar je kan niet zeggen dat de selectie er niet voor geschikt / ingericht is.

08-07-2024 01:21

Duizendlampen +1914

Want? We hebben toch volop centrale verdedigers tekort? Zerrouki speelt ook al best op 6 en Stengs het best op 10. Die posities verdwijnen. En dan is er nog het feit dat de hele jeugdopleiding Slot voetbal is gaan spelen om optimaal aan te sluiten bij het eerste. Die lijn doortrekken was het hele idee achter Priske scouten

08-07-2024 08:40

marcfr12 +3008

Zerrouki zou dan als centrale verdediger het middenveld in kunnen schuiven. Zoals Krejci bij Sparta deed. In de praktijk lijkt het gewoon op een 433.

08-07-2024 09:23

beppie172 +66705

Met Mitchell erbij heb je al 4 CV's.
Daar moet dan nog wat bij. In ieder geval nog 1 met een linkerbeen.
Zerrouki kan prima met Timber als meer controlerende middenvelder spelen.

In de Academy is het trouwens geen Slot voetbal. Het is voetbal obv de Feyenoord visie. Daar horen een aantal pijlers bij waaraan de speelstijl van Priske ook gaat voldoen. Maar 433 is daarin geen verplichting.

08-07-2024 11:18

FC_Tatabanya +1810

statistiek scoort geen doelpunten...

Maar we gaan het zien, Priske zal het spelletje wel snappen

08-07-2024 00:16

Gers +13150

Ook geen eigen doelpunten gelukkig

08-07-2024 07:52

Fworldcup1970 +11324

Jammer dat er geen analyse bij zit😝

08-07-2024 00:15

TerAar1908 +16178

Nou, op basis van het artikel totaal niet overtuigd...

08-07-2024 00:12

Peterk +35302

Leuk die data maar zegt niet zo veel. Tegen wie heb je gespeeld? Tegen Dordrecht of tegen PSV? Een kopduel gewonnen? Tegen wie? Een ventje van 1.50 m soms? Goede pass? Of stond er iemand beter voor en had die hem moeten krijgen? Nee, je zal deze jongen toch echt hier eerst aan het werk moeten zien voordat je er een indruk van kan krijgen......Melvin had zich beter Druiper kunnen noemen want daar wordt je ook niet vrolijk van. En dat zeg ik zonder enige data.....

07-07-2024 23:59

Onitnas +298

Daarom is data best wel BS

08-07-2024 03:18

OmeChris +3974

Neemt hij voor die 2,5milj. nog iets mee vanuit Costa Rica naar Rotterdam waar de havenpolitie geen weet van heeft?

07-07-2024 23:52

Ruud.D +432

Ff wennen en we hebben weer een toppertje...

07-07-2024 23:42

Teringzooi +2340

Die gozer gooit zo een bloedneusje

07-07-2024 23:28
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties