Feyenoord is tevreden met de ontwikkelingen rondom de nieuwe streamingdienst. De Rotterdammers lanceerden begin januari Feyenoord ONE. Supporters kunnen op het platform exclusief beeldmateriaal bekijken. Daarnaast worden er diverse wedstrijden en persconferenties live gestreamd. Commercieel directeur Ruud van der Knaap ziet een stijging in het aantal leden en is positief gestemd.
''We beloven ieder weekend een livewedstrijd van de Feyenoord Academy. Meestal betreft het het O21- of O19-elftal. Die worden goed bekeken door een paar duizend kijkers per stream,'' vertelt Van der Knaap in Perspectief Magazine. ''Sowieso doen livestreams het goed. Ook de persconferenties van onze trainer Brian Priske bijvoorbeeld. En de livewedstrijden van Feyenoord 1 zijn natuurlijk de absolute kijkcijferkanonnen. Afgelopen zomer schakelde zelfs 80% van onze abonnees in voor de oefenwedstrijd tegen Benfica. Ook de grote documentaires, zoals die over Gimenez en Geertruida, worden uitstekend bekeken.''
Voor Feyenoord is het nu zaak om nieuwe content te blijven toevoegen aan het platform. Van der Knaap heeft daar alle vertrouwen in. ''We hebben een uitstekend content- en mediateam dat barst van de goede ideeën. We moeten eerder keuzes maken dan dat we op zoek zijn naar ideeën voor nieuwe content. En zoals ik al aangaf, biedt Feyenoord ONE de mogelijkheid om de dingen die we al produceren naar het platform te brengen. Zo maken we al een paar seizoenen de serie Stories. En net nieuw is de serie Rewind. Daarin blikken we terug op verschillende historische en hilarische fragmenten.''
Feyenoord was pas de derde club in Europa met een eigen streamingdienst. Inmiddels bieden ook AZ en FC Twente een videoplatform aan voor hun supporters. Uit Europa krijgt de Rotterdamse club regelmatig verzoeken van andere clubs om hun ervaringen te delen. ''We voeren regelmatig gesprekken met andere clubs en sportorganisaties die benieuwd zijn hoe we dit precies hebben aangepakt. Dat betreft niet alleen internationale voetbalclubs, maar ook bijvoorbeeld sportbonden uit Nederland. We delen graag onze kennis.''
''Andersom leren we weer veel van die clubs over hun concepten. Zo is iedere Europese uitwedstrijd niet alleen een leuke, maar ook een zeer nuttige aangelegenheid. Bij Benfica en Manchester City hebben we geweldige inspiratie opgedaan. Benfica is, net als wij, een grote club in een kleine markt. Dus ook zij zijn gedwongen om creatief te zijn in hun marketing en commercie. Met Manchester City willen we ons niet al te veel vergelijken, want zij zijn vele malen groter dan Feyenoord en beschikken soms over schier onmogelijke middelen. Maar ook daar hebben we veel dingen gezien en gehoord waarmee wij ons voordeel kunnen doen.''
Plaats reactie
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties