Financiële zorgen: ''Casino Coolsingel? Daar lijkt het wel enigszins op''

Financiële zorgen: ''Casino Coolsingel? Daar lijkt het wel enigszins op''

De financiële situatie van Feyenoord is minder rooskleurig dan werd geschetst door de club zelf. Recent werd al bekend dat de Rotterdammers een lening hebben afgesloten van tien miljoen euro. Voetbal International weet ook te melden dat de stadionclub een krediet bij ABN Amro heeft afgesloten van 6,5 miljoen euro.

De lening van tien miljoen euro wordt door Feyenoord omschreven als squadfinanciering. Hierover betalen de Rotterdammers zeven procent rente, wat neerkomt op 700.000 euro. De lening moet over een termijn van twee jaar worden afgelost met transfersopbrengsten. Van de transfers van Mats Wieffer en Lutsharel Geertruida is een kwart van de winst gegaan naar het aflossen van de lening.

Supporters vroegen zich af waarom Feyenoord afgelopen zomer niet fors kon investeren. Dit heeft mede te maken met investeringen die in het verleden zijn gedaan met geleend geld. Van het krediet dat is afgesloten bij ABN Amro is op dit moment 3,9 miljoen euro gebruikt. De rest staat nog open. Ondanks de ontwikkelingen verwacht Feyenoord ook het huidige boekjaar opnieuw winst te presenteren.

''Een winstwaarschuwing is toch ook op zijn plaats'', schrijft het weekblad. ''De druk is groot om te blijven scoren met spelersverkopen en Champions League-voetbal. Zolang het balletje steeds goed blijft vallen, is er niet veel aan de hand. Maar zodra het balletje een keer de verkeerde kant op valt, belandt Feyenoord op deze manier direct in een negatieve financiële spiraal.''

Feyenoord zet vol in op inkomsten uit de Champions League en transfers. Wanneer dit dit seizoen niet behaald gaat worden, ontstaat er een financiële uitdaging. ''Casino Coolsingel? Daar lijkt het wel enigszins op, gezien de beperkte buffer, de hoge transferverplichtingen, het zwaar negatieve werkkapitaal en een lege bankrekening nadat in een Champions League-seizoen tien miljoen is geleend,'' is de pijnlijke conclusie.

De uitgaven van Feyenoord zijn momenteel veel te hoog om een sluitende begroting te krijgen wanneer het volgend seizoen uit moet komen in de Europa League. De grote vraag is wat het standpunt is van de toezichthouders. Waar commissarissen bij PSV op de rem trapten en met de directie een financieel plan uitrolden, is het vanuit het Maasgebouw voorlopig stil en wordt er ingestemd met het risicovolle beleid.

Plaats reactie
666

jepe1949 +6718

Is dat nieuws?
Of het vaststellen van een bestaande situatie?
Het loopt, sportief gezien, even wat minder bij Feyenoord en dan krijg je dit soort paniek verhalen.
Nee, Feyenoord is nog lang niet waar het moet zijn.
Daar is goed beleid voor nodig.
En, figuurlijk gezien, een balletje dat de goed kant op moet blijven rollen.

09-11-2024 03:07

Juzek +274

Onder Slot zijn er sportief echt glorie jaren beleefd en ook financieel zijn er stapjes gemaakt. Maar te Kloese heeft eerder al aangegeven dat dit echt een lange termijn project is en dat ze er nog lang niet zijn. Ik denk dat we met deze coach en selectie ook gewoon tweede kunnen worden en om nou elk jaar een kampioenschap te eisen lijkt me nog een beetje onrealistisch als je ziet waar wij en onze concurrenten vandaan komen.

09-11-2024 03:06

Capoeira +466

Wat een paniek over niks. Betalingen voor Wieffer, Geertje komen gespreid over tijd binnen. Dus er is wat geld geleend om op het veld mee te kunnen doen. Niks mis mee. Wanneer je Hancko verkoopt sta je weer 20 mln in de plus

09-11-2024 01:22

Cees.R82 +9712

Hoe kun je dan verkopen dat er 18 mln wordt geboden op een voornamelijk bankzitter van Brugge?

09-11-2024 08:17

Capoeira +466

Tja heb je nodig om de 2e plaats te halen.

09-11-2024 11:14

Cees.R82 +9712

Dat klopt en we hebben nog veel meer nodig. Maar geen bankzitter voor 18 mln. Die gast valt soms in meer niet heb het wat bijgehouden.

09-11-2024 22:21

sharon +4020

Als het kut gaat komen altijd dit soort verhalen naar boven! Typisch !

08-11-2024 23:18

zdpln +1825

Als psv meer omzet haalt uit een kleiner stadion: moeten de prijzen bij ons dan omhoog?

08-11-2024 22:02

Feyenoord4ever1908 +59751

Free Django, Johnooo, Mies en Venti

08-11-2024 21:57

Richard1967 +760

Met dit elftal halen we geen cl dus dat word dan het kaartjes.
We moeten die zoekie en ivanusec sant en stengsi verkopen eb een soort whang halen op het middenveld halen.
Maar als je kijk naar de blessure dan gaat daar ook iets niet goed.
Achterin staat het wel voor kan ermee door maar kan ook beter maar het middenveld is het belangrijkste en daar hebben we te weinig als er daar 1 wegvalt is dat onze zwakste plek dan.

08-11-2024 21:30

Wisselspeler +7795

DtK heeft als directeur het goed ingezien. Feyenoord moet door scherp aan de wind te varen het gat met AZ, Ajax en PSV zien te dichten. Waarde creeren op het veld. Dara is de enige winstfactor te behalen.
Hij stopte direct het stadiondossier, want die uitgaven kon Feyenoord niet aan en de meest fanatieke achterban is overal tegen: gemis inkomsten van de resetten, inkomsten van de voedselverkoop, inkomsten van concerten, inkomsten van de KnvB en Uefa. Zeg maar sen een 15 Miljoen per jaar minder inkomsten.
Oogsten met het succes door een nieuwe shirt sponsor: stevig bedrag continue binnen.
Betere doorstroom van de jeugd: dat zijn echte opbrengsten bij verkoop.
Verwijderen van de duurste spelers, die niet genoeg leveren: Jahanbaks, Stengs en Bijlow. Grootverdieners zonder echt veel extra op te leveren.
Geld lenen om in te zetten om verder versneld te groeien.
En dit allemaal op het moment dat er maar een echte tegenstander is in de eredivisie. Met de vreemde wederopstanding van Ajax kan dit weleens een pijnlijke gok worden. Maar tsja we hebben nu genoeg dure spelers om te verkopen. Dus dan is er geld om weer terug te schakelen wanneer nodig.
Maar goed dat er een zo ingecalculeerd risico is genoen. Het succes van SLot en nu waarschijnlijk Priske is wel te danken aan DtK zijn zakelijkheid en lef.

08-11-2024 19:33

Wisselspeler +7795

En ook duidelijk waarom Feyenoord niet in de Zomertransfer allerlei erg dure spelers kon binnenhalen. Daar si simpelweg geen geld voor. Als je nu weer CL haalt is het wellicht voor de eerste keer mogelijk, maar met de verwachting dat er een aantal sterkhouders weggaan ( Gimenez, Timber, Hancko) ook hard noodzakelijk.

08-11-2024 19:36

Peet.d90 +354

Dit stadion is aan vervanging toe,maar veel zin supporters vonden dat een slecht idee. Nu is de locatie aan de Maas vergeven voor woningbouw. Als er nu (ooit)een nw stadion moet komen komt het ergens aan de rand van de stad. Supporters denken dat de kuip nog 25 jr meekan, vergeet het

08-11-2024 19:16

Robin.B17 +438

Zijn we al jaren hoor en word de komende 10 jaar nog veel erger dombo s van 53.000 naar 45.000 suf gedrukte hersenloze pipo s jongens met normaal verstand snappen dat wel .Als je van 5 sterren stadion met finale s en concerten naar 1 ster KANSLOOS

08-11-2024 18:57

kalekletsmajor +1184

Afgelopen 4 jaar is Feyenoord als je kijkt waar we vandaan komen by far de beste gerunde club van Europa. VI wil de druk graag bij ons leggen ipv bij hun vriendjes in Abcoude.

08-11-2024 18:53

MJ75 +4449

en je hoeft Musk niet eens te vragen of die honderden betaalde krachten in het Maasgebouw echt allemaal nodig zijn of dat het ook kan met say 20pct minder…

08-11-2024 18:52

MJ75 +4449

Alles inzetten op de jeugd en scouting van goede talenten; dat zouden tenminste 7 basisspelers kunnen zijn en tevens 7 vd 11 reserves…

08-11-2024 18:50

8maart1995Obiku +1852

Toen Forrest Santi graag wilde hebben zei ik gelijk ze moeten de deal forceren. Santi uitleggen dat de club het geld echt nodig heeft en dat ie moet accepteren. Desnoods moeten "dreigen" dat ie 2e of 3e spits zou worden. Als DTK een beetje vooruit had gekeken, dan wist je dat Santi een risico is. Niet de blessure, maar zijn spel.

08-11-2024 18:24

8maart1995Obiku +1852

Ik weet dat Feyenoord van ver komt. Maar toen de cijfers kwamen vond ik dat je na 3 succes jaren eigenlijk veel te weinig hebt kunnen profiteren. Valt echt tegen. Toen zei ik al dat als je volgend CL niet haalt, ben je de Sjaak. Ze doen echt iets verkeerd in het Maasgebouw.

08-11-2024 18:21

FRicky010 +196

En als we moeten hopen dat het balletje goed blijft vallen in de zin van transfers en Champions League voetbal dat alles anders als een kaart huis in elkaar stort. Vind ik dat niet een erg goed beleid. Maar je moet wat dat snap ik

08-11-2024 18:18

nieuwsgekkie +9103

Dat te Kloese dit dwaze beleid voorstaan is tot daar aan toe. Dat de rcv niet ingrijpt is echter te schandelijk voor woorden. Ongelooflijk.

08-11-2024 18:16

8maart1995Obiku +1852

Precies dat is het. DTK gaat niet weg. Eigenlijk zouden Troost en Bodegom in moeten grijpen, maar kunnen er zelf ook nix van.

08-11-2024 18:22

FRicky010 +196

Eerst willen ze die skov Olsen kopen voor 17 mil daarna gaan we 15 miljoen lenen daar snap ik niet zoveel van nee

08-11-2024 18:11

Larsio +1325

Altijd al gezegd, tikkende tijdbom en fc twente scenario op deze manier. Te grote broek en veel te veel risico’s genomen. Als je dan een paar drama aankopen hebt die veel te veel salaris kosten en je speelt een seizoen geen CL ga je er gewoon vanaf. dtk en de rest van de mannen rvc etc zijn allemaal pasanten. Dit seizoen wordt nog spannend, zeker als er in de winterstop nog weggaan, bv timber.

08-11-2024 18:02

guykroudikorsou +8183

We hebben gewoon een nieuw stadion nodig. Het idee van Te Kloese dat we minstens de komende 10 jaar nog in de Kuip blijven gaan we later enorm spijt van krijgen. We hebben een nieuwe directeur nodig die wel een visie heeft. En een nieuwe TD. Dus eigenlijk is er geen plek meer voor Te Kloese.

08-11-2024 17:55

Jrob +2644

Met al die milj van de CL nu en vorig jaar, plus de transfers ....en dan nog 10 milj moeten lenen ....? ..kom nou toch man. 🤦

08-11-2024 16:47

den_the_man +1128

Zijn er nog transfers die niet zijn opgenomen in deze jaarrekening? Weet iemand dat?

08-11-2024 15:43

BertusBadeend +238

Het gaat hier om 2 los van elkaar staande kredieten. Het krediet van de ABN Amro is namelijk al iets ouder.

Omdat Feyenoord operationeel jaren quitte heeft gedraaid maar onder Arnesen veel geld verloor op de transfermarkt konden we de financiële strop van lege stadions tiidens de pandemie niet opvangen. De KNVB heeft toen een uitzondering gemaakt ons niet te straffen voor de financiële positie. Het krediet van ABN was nodig om het eerste seizoen Slot te overbruggen. Er was onvoldoende in kas om alle kosten zoals salarissen te garanderen voor dat seizoen, niet wetende dat we Europees zoveel zouden verdienen.

De tweede lening, de zgn squad financiering, is afgesloten nadat op het allerlaatste moment de transfer van Geertruida afketste. Omdat deze in kannen en kruiken leek werd Nieuwkoop aangetrokken en de selectie verder gecompleteerd. Het eigen vermogen van Feyenoord was 0 dus was er een financiering van €10M nodig om het afgelopen seizoen te overbruggen, wetende dat Feyenoord zoveel waarde op het veld heeft staan dat deze zomer voldoende transferinkomsten een zekerheid leken.

Beide kredieten waren noodzakelijk en getuigen juist van goed beleid. Niets doen zou juist gokken zijn. Daarnaast vergeten ze nog een aantal belangrijke punten aan te geven:

1. Salariskosten
De totale salariskosten van Feyenoord zijn €25.1M; minder dan Ajax (€38,9M, na de sanering door Mislintat) en PSV (€27,6M). Ten tijde van het Feyenoord City project , waar we op een salarisbudget van bijna €15M zaten is berekend dat €25M minimaal nodig is om structureel mee te draaien in de top van de Eredivisie. Omdat Feyenoord City werd afgeblazen moesten we kijken naar een andere manier om die €10M per jaar extra binnen te halen en hierin is volledig gefocust op waarde op het veld. In de zomer dat Arne Slot kwam had de selectie een waarde van €108M. Momenteel bedraagt deze €295M. De €10M extra salariskosten per jaar hoeven dus helemaal niet uit Europees voetbal te komen omdat deze salariskosten een winstgevende investering zijn voor de club. Het duurt alleen enkele jaren voor deze zichtbaar is op de bankrekening omdat de spelers nu bij ons op het veld staan en niet bij de volgende club.

2. Afschrijvingen op transfers
Boekhoudtehnisch staan de spelers voor de aankoopwaarde in de boeken en afhankelijk van de lengte van het contract moet het jaarlijks ergens tussen 25% en 33% van de waarde afschrijven. Hancko stond na aankoop met een waarde van €8M in de boeken. Elk jaar is hier €2M op afgeschreven. Volgens de boekhoudregels staat hij nu dus in de boeken als bezit met een waarde van €4M. Als Feyenoord de boekhoudkundige waarde zou ontvangen voor de spelers moeten we inderdaad elk jaar Champions League spelen. Maar Wieffer (boekwaarde van enkele tonnen) en Geertruida (boekwaarde 0, geen transfersom voor betaald) gingen niet weg voor de waarde die in de boeken staat. Boekhoudkundig wordt er feitelijk van uit gegaan dat de investering in de aankoop van een speler weggegooid geld is en aan het einde van het contract 0 is. In realiteit is dit slechts het geval wanneer een speler gratis de deur uit loopt.

3. Aflossing van schulden uit het verleden
Feyenoord is verplicht aandelen terug de kopen van de VvF voor de in het verleden ontvangen steun. 15% van de netto inkomsten uit europees voetbal en 20% van de netto transferwinst moet worden afgedragen. De totale terug te betalen som is €32.6M. Nadat Feyenoord in eerste instantie veel had teruggekocht zijn in 2022 de teruggekochte aandelen opnieuw verkocht aan de VvF. Feyenoord stond na de pandemie op omvallen en heeft het overleefd door de verkoop van deze aandelen en het eerder genoemde krediet. De VvF had na deze transactie weer 49% van de aandelen in handen. In 2022-2023 werd €31M winst gemaakt op de transfermarkt; 2023-2024 werd €5M verdiend en in het lopende seizoen €35,05M. Van deze €70M gaat een deel naar doorverkooppercentages en kosten van de transfers (zaakwaarnemers etc).
- wordt vervolgd -

08-11-2024 15:41

BertusBadeend +238

Van de overblijvende 40 a 50m moest dus 20% worden afgestaan. Voor verplichte uitkoop. Komende zomer zullen we het grootste deel van de €32M hebben ingelost en zullen we meer overhouden aan de eurpese inkomsten en transferinkomsten dan het boekhoudtechnisch nu wordt weergegeven.

Het stukje van VI is journalistiek tenenkrommend. Zo wordt er niet gesproken over de veel hogere inkomsten uit sponsoring, het feit dat de club operationeel (dus zonder transfers) inmiddels winst draait en dit wel degelijk blijft doen bij het spelen van Europa League. Wel wordt er gesteld dat het betalen van €700.000,- rente (een kwart van het salaris van Bijlow of stengs) een gigantisch risico is. Ook wordt gekeken naar de boekwaarde van de spelers, terwijl de daadwerkelijke waardes over 2 a 3 jaar op de bankrekening zullen binnenkomen. Spelers staan feitelijk allemaal als onverkoopbare miskopen in de boeken. Helaas lijkt het alsof we daar een paar van rond hebben lopen, maar spelers als Hancko, Timber en Gimenez lopen niet gratis de deur uit. Pas over 2-3 jaar zal het eigen vermogen van Feyenoord serieus toenemen nadat dit soort spelers voor enkele miljoenen als bezittingen uit de boeken gehaald worden maar voor tientallen miljoenen als euro's op de bankrekening staan. Zelfs zonder Europese inkomsten zijn daarna de kredieten afbetaald en de aandelen teruggekocht. Feyenoord zet reuzensprongen naar een financieel gezonde organisatie. Dat Feyenoord een kwart meer personeel heeft komt omdat Feyenoord deze nodig heeft om de extra inkomsten te generen uit merchandise, het streamingplatform en ga zo maar door. Dit zijn dus kosten waar al hogere inkomsten tegenover staan.

DtK is al ruime tijd in onderhandeling om de kuip in eigen beheer te krijgen. Vanaf dat moment zullen wij aanhaken bij PSV en Ajax voor wat betreft inkomsten uit het stadion. Zij verdienen op elk biertje en elke kroket, wij niet. Maar we zijn belachelijk goed bezig met dit te compenseren door op andere vlakken ze voorbij te streven qua inkomsten. Het is nog maar de vraag hoe lang ze in Eindhoven het vol kunnen houden die kliek de ene na de andere salarisverhoging te geven en zulke bedragen aan transfers uit te geven. Om nog maar te zwijgen over onze 'vrienden' in amsterdam. Die betalen immers €13M extra aan salarissen voor een selectie die €75M minder waard is en hebben dusdanige cashflow problemen dat ook daar overbruggende leningen zijn afgesloten. En dit gaat om even andere bedragen dan €10M om de mislukte Geertruida transfer op te vangen.

Dat Feyenoord nog €60.000,- op de rekening had staan bij het sluiten van het boekjaar heeft veel te maken met de verplichte uitkoop, dividend aan de vvf en de belastingdienst. Daarom werd vorig jaar Kocku en dit jaar Wieffer snel verkocht om het lopende boekjaar op 0 uit te komen maar de rest van de transferinkomsten werden na 1 juli en dus in het nieuwe boekjaar verwerkt. Bij het sluiten van de transfermarkt stond er, gezien de transfers en europese inkomsten) een totaal ander bedrag op de rekening. In plaats van in de zakken van de vrienden of de belastingdienst te komen hebben we hiervan nu aankopen kunnen doen. Maar ook hier is VI subjectief als een malle. Waar in amsterdam de cijfers opgepoetst moeten worden voor de aandeelhouders is het in ons belang de cijfers minder rooskleurig te laten lijken dan ze zijn.

Bij het mislopen van Champions League zou dit voor ons slechts het gevolg hebben dat het aankoopbudget omlaag gaat. De salariskosten zijn te dragen met de inkomsten van Conference League. En als we zelfs dat niet zouden halen dan verdwijnen spelers als Hancko sowieso al uit de boeken want die zullen zelf weg willen.

Feyenoord heeft gestreden en is sterker geworden. Met dank aan DtK. Als het echt zo slecht zo zijn als men doet voorkomen zouden de vvf en de heer troost over elkaar heen vallen in de media. Wat zij in het tijdperk arnesen ook deden, want dergelijke verliezen op de transfermarkt zijn niet op te vangen als je blut bent. Maar nu gaan we vooruit. Stap voor stap met beleid. En zonder gegok. Want da doen ze in Eindhoven en Abcoude Noord.

08-11-2024 15:41

Koekert +5466

Helder verhaal, dank je! Vond/vind het ook raar dat alleen VI hiermee komt. Hoe kom jij aan deze info?

08-11-2024 16:21

BertusBadeend +238

Veel van deze info is/was openbaar. Maar VI beoordeelt cijfers zonder deze info te verzamelen voor context. Heel slecht. Pure stemmingmakerij om een blaadje te verkopen.

08-11-2024 16:59

Orangb2 +22

Heel goed dat iemand dat een keer goed uitlegt 👌mijn complimenten, want helaas zijn er velen die achter de schapen verhalen van VI , AD etc aanlopen 👍

09-11-2024 13:58

Giotazz +1057

Mooi duidelijk uitgelegd top! Dank

08-11-2024 16:05

BertusBadeend +238

Graag gedaan!

08-11-2024 16:14

Giotazz +1057

Dit is inhoudelijk heel goed verwoord. Zoiets had VI beter kunnen onderzoeken.

08-11-2024 17:40

Zaffel +334

Hoe weet jij dit allemaal?
Tof dat je dit plaatst hoor!

08-11-2024 16:05

BertusBadeend +238

Dit is allemaal openbare informatie. Ik volg Feyenoord niet alleen qua voetbal. Ik volg ook het financiële aspect omdat ik graag van tevoren weet of er slechte tijden aankomen. En enige kennis van boekhouden helpt natuurlijk ^_^.

En als de VI hun huiswerk had gedaan hadden ze geweten waar de lening van de ABN vandaan kwam. Ze hebben zelf immers een stuk geschreven waarin ze zeiden dat Feyenoord op omvallen stond na de pandemie en hoe oneerlijk het was dat Feyenoord geen sancties kreeg van de KNVB na het overleggen van zo'n belabberde begroting. Feyenoord kreeg ongeveer 4 van de 24(?) punten voor de financiele huishouding. Hou me ten goede op de exacte aantal punten. Zonder de pandemie was Feyenoord met gelijke cijfers onder curatele van de bond geplaatst. En VI vond daar wat van

08-11-2024 16:21

troy +2274

Zolang we in die roestbak moeten blijven voetballen missen we ca. 10 miljoen per jaar aan inkomsten zo is eerder berekend. Met een nieuw stadion zullen we structureel bij Ajax en PSV kunnen aanhaken Die halen veel en veel meer geld uit hun stadion. We zullen nooit structureel kunnen meedoen zolang we in de kuip blijven voetballen. Spijtig maar helaas waar.

08-11-2024 15:40

BertusBadeend +238

Die 10 miljoen was nodig om een salarisbudget van €25M per jaar (was 15M) te kunnen realiseren. En inmiddels zitten we op €25M. Tegen veel lagere investering dan Feyenoord City.

08-11-2024 16:28

mellie +7538

Kan het zo zijn dat de transferinkomsten over een aantal jaar wordt verspreidt en dat feyenoord een credit heeft opgenomen om al wat uitgaande kosten te dekken maar dat dat later gewoon terugbetaald kan worden?

08-11-2024 15:12

beppie172 +65814

Staat ook in de jaarrekening. Periode van 4 jaar werd daar volgens mij zelfs genoemd. Maar als je een miljoen aan rente moet betalen voor zo'n overbruggingskrediet dan is dat eigenlijk weggegooid geld.

08-11-2024 15:20

BertusBadeend +238

De 700k rente is op de selectiefinanciering. Dat kost feyenoord dus een deel van de winst. Alleen de rente op het ABN krediet is weggegooid geld.

08-11-2024 16:32

supportervanhetspelletje +1747

Iedereen hier heeft het maar over transferwinsten en CL inkomsten, maar wat juist ver achterblijft blij de concurrentie zijn zaken als merchandising en sponsorgelden... ter vergelijking : Feyenoord haalt netto 3 miljoen uit Merchandising door uitbesteding aan Castore... Ajax behaalt bruto 29 miljoen in een voor hun zelfs een slecht jaar. Over sponsorsgelden maar niet te spreken.

08-11-2024 15:11

frankyboy +6802

Je vergelijkt appels met peren.

08-11-2024 15:17

CyberBliek +5390

Je moet de Kuip in eigen beheer hebben.Prijzen verlagen van de horeca en volume gaan draaien Elk biertje of frikadel naar de clubkas. Dat is een melkkoe!!

08-11-2024 15:36

supportervanhetspelletje +1747

Heb je weer een mannetje met een dooddoenertje... toe eens Einstein, verklaar je nader... wat verdient Feyenoord aan Merchandising ivm Ajax? Wij roepen altijd dat we de grootste club en de meeste supporters hebben van Nederland... hoe verklaar je dan heet verschil in rendement van de Merchandising

08-11-2024 16:24

FRicky010 +196

Ik snap hier niks van, betwijfel of het wel klopt allemaal. Als dat zo is weet ik niet wat ze allemaal aan het doen zijn daar. Maar in ieder geval een erg amateuristisch beleid aan het voeren zonde man

08-11-2024 15:05

beppie172 +65814

Beetje verwarrende reactie. Je snapt het niet, twijfelt over de feiten maar beoordeeld het wel als amateuristisch. Kan je aangeven hoe je dan tot die conclusie komt?

08-11-2024 15:23

Gladdeharry +9150

Dat is maar gedeeltelijk waar. Wieffer en Geertruida zijn verkocht dus die waarde is weg. Dat je nu wat minder draait wil niet zeggen dat ineens alle spelers minder waard zijn. Timber wordt alleen maar meer waard. Hancko is waardevast. Milambo gaat enorm omhoog in waarde. Hwang is nu ook al veel meer waard. Gimenez minder maar Ueda zeker meer.

08-11-2024 15:02

beppie172 +65814

Er staan vorderingen open voor de nog te ontvangen transfergelden. Dus er is nog steeds wel waarde.

Ze hadden ook verwacht minimaal 3 grote transfers te doen. Ook om ruimte in het salarisbudget te krijgen. Niet voor niks waren spelers als Stengs en Bijlow eigenlijk al weg.

08-11-2024 15:26

WvH +15394

Psv stapt op de rem door Lang, Veerman, Perisic te kopen? Wij hebben niks en zij kunnen kopen wat ze willen. Ze troeven ons steeds af. Met Lang, Veerman, Til etc. Dat is trouwens al 30 jaar zo. Gullit. Nielsen. Etc.

08-11-2024 14:58

supportervanhetspelletje +1747

Die staan er dan ook een heel stuk beter voor en maken veel minder bedrijfskosten

08-11-2024 15:04

WvH +15394

Ja, dat is toch raar. Die betalen hogere salarissen en afkoopsommen, hebben minder stadion capaciteit hebben geld moeten lenen van de gemeente en hebben veel minder aanzien.

08-11-2024 16:30

supportervanhetspelletje +1747

Ze hebben een totaal andere begroting... idd meer salariskosten, maar daar staat ook weer veel meer inkomsten over... aanzien is totaal geen indicator... AZ bv dot het misschien wel het beste van iedereen.. het gaat puur om wat er binnen komt en wat je allemaal weer uitgeeft... AZ beperkt bv juist heel erg de uitgaande kosten... Feyenoord geeft relatief veel te veel uit aan kosten tov wat er ieder jaar binnenkomt. In een jaar waarin w geen CL behalen kom je al snel met een gat van 30 a 40 miljoen te zitten... dat bedoelen ze met risicovolle bedrijfsvoering.

08-11-2024 16:43

WvH +15394

Ok. Jij hebt er duidelijk meer verstand van dan ik. Dus vraagje: waarom zijn de kosten bij Feyenoord dan zo hoog? T.o.v. de begroting en de andere clubs. Waarom heeft PSV minder kosten, maar meer inkomsten? Dat begrijp ik dus nooit. Als wij zo'n slechte bedrijfsvoering hebben waarom haal je dan niet een betere financieel directeur. Iedereen weet dat je niet meer moet uitgeven dan dat er binnen komt.

08-11-2024 17:41

supportervanhetspelletje +1747

Zo simpel ligt dat niet door een andere Financieel Directeur te halen... sterker nog.. die heeft er niet veel mee te maken... het gaat om het beleid van de club en de mogelijkheden die r zijn mbt het stadion, achterban, sponsoring, jeugdopleiding, naamsbekendheid, enz enz

08-11-2024 17:50

frankyboy +6802

Het artikel is al een tijdje terug op VI geplaatst en nu na de zeperd tegen Salzburg plaatsen ze het opnieuw.
Niks mis met onderzoeksjournalistiek maar als je het voor een tweede keer gaat plaatsen omdat er op dat moment een negatief momentum is dan is het eerste klas riooljournalistiek.

08-11-2024 14:50

petje +10670

Laat Feyenoord eens reageren op dit artikel.
Klopt t of niet?

08-11-2024 14:46

FRQQ93 +20372

Classic het gaat minder met Feyenoord en dit soort zooi wordt ook weer naar boven gehaald.

08-11-2024 14:35

Simon75 +447

Anders komt het wel naar boven als we de afgrond naderen....zoals al eerder is gebeurd.

08-11-2024 14:45

Mrunterwijst +10612

Ben maar blij, dit is toch niet te verantwoorden

08-11-2024 14:46

beppie172 +65814

Jawel hoor. Als jij iets goed verkoopt en je krijgt daar 4 jaar lang 25% van het bedrag van overgemaakt, dan weet je dat je 100% van dat bedrag gaat ontvangen.

Als je echter in het eerste jaar iets wilt kopen voor de helft van de verkoopwaarde, dan heb je dat geld niet en kies je er wellicht voor het dan met een lening toch aan te schaffen. Je weet dat het financieel kan en uiteindelijk winst hebt, en toch heb je een lening.

08-11-2024 15:31

grenzeloos +13987

En dan te bedenken dat deze zomer een transfer van 15 mln ofzo op de nipper niet doorgegaan is.

08-11-2024 14:34

mcfly +1880

Boekhoudkundige nonsens? Als je 80 miljoen transferinkomsten binnenharkt moet er toch wat geld zijn? Waarschijnlijk technisch gezien niet (afschrijvingen etc) maar praktisch gezien ligt er natuurlijk gewoon genoeg geld.

08-11-2024 14:25

grenzeloos +13987

Geen nonsens. Gewoon hele dikke liquiditeitstekorten. Een gezonde onderneming heeft dit soort liquiditeitstekorten om going concern zaken te betalen niet.
Maar ja, hoe leg je dat uit aan iemand dat kosten geen uitgaven hoeven te zijn en baten geen inkomsten. Ik vrees "onmogelijk".

08-11-2024 14:37

mcfly +1880

Geef geld

08-11-2024 22:49

Jeffert +712

Het structurele probleem is de gemeente wat een blok aan je been is. Notabene de stad van je club.. Als je echt diep gaat graven zal je zien dat daar mensen zitten met andere belangen dan Feyenoord. Sterker nog, hier zit een zwaar anti Feyenoord beleid. In de RvC zitten ook een paar slangen met een dubbele agenda. Geloof me het gaat er vies aan toe

08-11-2024 14:25

jacc010 +2725

Als het allemaal zo slecht is had Feyenoord toch nooit 15 miljoen kunnen bieden op die skov olsen uit België?

Eén bedrijf kan niet zonder schulden en de bovendien worden de transfer opbrengsten over een langere periode uitbetaald.

Er is hier iemand aan stoelpoten aan het zagen.

08-11-2024 14:23

grenzeloos +13987

Precies, dat had niet gekund, Maar ze probeerden het wel. Totale waanzin.

08-11-2024 14:37

Peterk +34845

Dat kan best mits je partijen hebt die garant staan zoals banken. In de USA wordt nu ook van alles beloofd aan de burger terwijl de staatsschuld gigantisch is.

08-11-2024 14:48

POVG +4782

Investeren is toch niet nodig met dit elftal....

08-11-2024 14:18

jack98 +46950

Nu het sportief slecht gaat, worden de financiële flaters ook breed uitgemeten…

Er is nog een hele lange weg te gaan om onze mooie club beter te maken op elk vlak!

08-11-2024 14:16

grenzeloos +13987

Maar als het op het veld goed gaat wil niet zeggen dat er geen financiële flaters zijn. En dat is er zeker de afgelopen twee aan de hand geweest.

08-11-2024 14:38

syrius010 +1076

No Guts no Glory. Let,s go

08-11-2024 14:13

DeeSanto +617

Ik heb het jaarverslag niet gelezen maar is er wellicht iemand die mij het volgende kan uitleggen?

Afgelopen jaren kon een klein gedeelte geherinvesteerd worden van grote tranfers. Daarnaast hebben we afgelopen jaren europees gespeeld en zijn er in mijn optiek geen grote inkomende transfers gekomen.

Hoe kan dit dat als Casino Coolsingel bestempeld worden? En waar zit die grote gok dan in?

08-11-2024 14:10

Peterk +34845

De gok zit hierin dat je er van uit gaat dat je op termijn spelers lucratief kan verkopen die het teveel aan uitgaven wat je nu doet zoals aan transfersommen en hoge salarissen, dit ruimschoots wordt gecompenseerd. Lukt je dat dan is er geen probleem. Lukt dat niet of te weinig dan kom je in het rood te staan. Waarbij wij het nadeel hebben geen eigen vermogen te hebben zeg maar een appeltje voor de dorst. En dan tikt het hard aan. Troost, niet Sjaak Troost, is dat nagenoeg elke club volgens dit principe werkt. Als een club zijn nek niet een beetje uitsteekt dan sta je definitief in de middenmoot of zelfs lager.....


troost

08-11-2024 14:57

DeeSanto +617

Maar, dat is toch niet helemaal waar? Wij betalen niet echt hele hoge transfersommen en qua salaris is Bijlow de grootverdiener. De hoogste nieuweling’ zit rond 1.5mil (Hwang). Dat vind ik nou geen gigantisch risico als je dat afzet tegen de inkomsten van CL en het vrijvallen van salaris van Wieffer en Geertruida.

Het lijkt me toch dat iets niet wordt meegenomen in het jaarverslag? Transfersommen Slot, Wieffer en Geert/ inkomsten die we nog gaan krijgen voor transfer vorig jaar, ik heb geen flauw idee maar het moet wel.

Overigens zijn de accurate salarissen niet bekend dus corrigeer me waar nodig!

08-11-2024 16:10

Peterk +34845

Het is niet alleen het salaris maar ook de transfersom. bijv. Whang schrijf je dan over de looptijd van zijn lopende contract af en dan kost een beetje speler je incl. soc. lasten al snel 4 miljoen per jaar. En een Whang heeft helemaal of geen restwaarde want gezien zijn leeftijd gaat je die straks niets of amper iets opleveren.

En transfersommen worden nooit in 1 keer ontvangen maar in termijnen. Dus in de jaarrekening 25-26 die in 1927 verschijnt kan je daar nog inkomsten van terug zien..

08-11-2024 16:36

Benijofar +2471

Zeer zorgwekkend dit. Komend boekjaar dus ook maar een kleine winst tenzij er een speler voor 30 juni verkocht gaat worden.
Tweede plek en weer CL zijn van levensbelang maar met 6 punten achterstand op dit kutclub waar ze weer alles mee hebben gaan we die 2e plek niet halen.
We hebben een paar leuke jaren gehad maar gaan weer ouderwets de armoedzaaier van de top 6 worden.

08-11-2024 14:09

theone +10345

Plek 3 kan ook CL opleveren he, maar dan moeten er wel goede aankopen komen want een Timber en Hancko glzullen zeker vertrekken.

08-11-2024 14:15

Slotminuut +70

Ja , maar dan moet je wel een voorronde spelen. En zo aan het begin van het seizoen is de laatste paar keer niet onze sterkste fase 🙄

08-11-2024 14:23

grenzeloos +13987

Niks te zoeken in de CL. Denken dat dat wel zo is leidt je richting financiële ondergang.

08-11-2024 14:39

Benijofar +2471

Klopt maar je moet het wel halen vanuit financieel oogpunt. Ook om je concurrenten die het niet halen te verzwakken.

08-11-2024 14:41

theone +10345

Als je 6 punten haalt in 4 wedstrijden heb je zeker wel wat te zoeken in de CL.

08-11-2024 14:56

Willem.H +15584

Het is een aantal weken geleden ook al naar buiten gekomen dat we zwaar in de ellende komen als we geen CL halen. Er kwam geen reactie vande Feyenoord leiding, niemand wilde reageren. Nu komt het nog erger dan de eerste x naar buiten en de Feyenoord leiding houd zich weer stil. Hoeveel Mislintaten zitten er in de RVC bij ons?

08-11-2024 14:03

r17 +165

een stuk of 8, gek genoeg hoor je daar nooit iets over van de rvc etc.

08-11-2024 15:20

radikale +6853

Ok we gaan gewoon het zelfde doen als dat ze in 020 hebben gedaan? Bove je stand leven heet dat!
Je pleurt eerst je hele scouting ondersteboven dat goed functioneert, om vervolgens niks fatsoenlijks te kunnen kopen in de zomer. Spelers van boven de 15 miljoen kopen is onverantwoord, en hebben ook grote salarissen! Scouting en op de centen passen, dat is de sleutel tot succes .

08-11-2024 13:59

grenzeloos +13987

Langlopende lasten betalen met incidentele/onzekere baten. Het is het droomscenario van financiële rampen.

08-11-2024 14:41

Animism +6294

Paniek zaaien

08-11-2024 13:53

Willem.H +15584

Nee, wat jij doet is je kop in het zand steken.

08-11-2024 13:59

Benijofar +2471

Niks paniek zaaien, jij hebt nul verstand van financiele zaken, dat is iets anders.

08-11-2024 14:10

BJG +956

Oh jij wel dan? Jij bent degene die hierboven zegt 'kleine winst tenzij er een speler voor 30 juni verkocht gaat worden', terwijl er al 3 belangrijke inkomsten zijn genoten die nog niet verantwoord zijn in de voorgaande jaarrekening: Wiefer, Geert en Slot.

Als je er zelf geen kaas van hebt gegeten, moet je zeker niet met je vingertje naar je mede kameraden gaan wijzen. Wijsneus.

08-11-2024 14:16

Mrunterwijst +10612

Slot wel volgens mij

08-11-2024 14:48

Benijofar +2471

Slot viel in de laatste jaarrekening, Wieffer en Geert niet maar hun transfersommen zijn niet genoeg om quitte te spelen omdat er ook volgend seizoen 38 miljoen moet worden afgeschreven op transfers.
Laat me raden, als we een speler verkopen voor 10 miljoen dan denk jij dat we dat dat bedrag ook echt overhouden en kunnen herinvesteren?

08-11-2024 16:11

Flinkevleugel +3224

Blaadjes verkopen beter met sensatieverhalen.

08-11-2024 14:11

marc1 +2493

Seventeen ook

08-11-2024 14:25

Campodefiori +33755

Kut media laat ons met rust richt je lekker op hunnie met jullie jaloerse gedrag

08-11-2024 13:51

Giotazz +1057

Wat is de afdracht aan de VVF? Welke rol spelen ze nog? En wat heeft het stadion dossier Feijenoord gekost? We hebben spelers op de patrol staan die nauwelijks nog waarde vertegenwoordigen.
Jaarcijfers zeggen ook niet altijd de waarheid.
Mijn vraag is waar komen nu ineens deze verhalen vandaan?

08-11-2024 13:49

Benijofar +2471

Alles is te herleiden uit de jaarrekening.

08-11-2024 14:11

grenzeloos +13987

Iig geval dat er (te) grote liquiditeitsproblemen zijn.

08-11-2024 14:43

Feyenorthnl +223

Ze proberen onze club op alle mogelijke manieren weer negatief in het nieuws te brengen, maar we zijn niet te stoppen 💪⚽️

08-11-2024 13:47

Ddg-Overal +53

Het geld van transfer bestaat ook uit wel of niet behaalde bonussen welke niet mee genomen zijn in de cijfers, ook is er aardig geinvesteerd in onder 21 en uitgeleende spelers. Geldstroom kan daardoor groeiende zijn maar om te overbruggen leent men.

08-11-2024 13:44

Santiagotto1961 +5216

Waar blijven die Havenbaronnen?

08-11-2024 13:41

Giotazz +1057

Die hebben zich al 60 jaar schuil gehouden en zullen nu ook niet komen.

08-11-2024 13:50

Benijofar +2471

Dien bestaan al veertig jaar niet meer.

08-11-2024 14:11

grenzeloos +13987

Die zijn tegenwoordig (te) druk met drugs. Dat pikt de Licentiecommissie nooit.

08-11-2024 14:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties