KNVB volgt Engeland: ''Er gaat zwaarder worden gestraft''

KNVB volgt Engeland: ''Er gaat zwaarder worden gestraft''

Scheidsrechters hebben de opdracht gekregen om klagende spelers harder aan te pakken. Het is voor veel supporters een doorn in het oog geworden dat spelers bij elke beslissing massaal op de scheidsrechter afstromen om de beslissing in twijfel te trekken of de tegenstander een kaart aan te smeren. De KNVB gaat, net als in Engeland, strenger handhaven. Jan de Jong (directeur Eredivisie CV) vertelt dat er op meer punten sneller een gele kaart gaat volgen.

''We hebben in het competitiebestuur met elkaar afgesproken dat we komend seizoen op vier momenten harder en vooral sneller willen gaan optreden: bij duwen en trekken, als spelers met de hoofden tegen elkaar staan, als trainers het veld in komen en als scheidsrechters worden belaagd'', vertelt De Jong in gesprek met het Algemeen Dagblad. ''Dat kan al op basis van de huidige reglementen en het complete betaald voetbal heeft dat eind juni in de Algemene Vergadering Betaald Voetbal bekrachtigd.''

De nieuwe afspraken moeten vrijdagavond tijdens de wedstrijd tussen Feyenoord en PSV al zichtbaar zijn. ''Het is uiteindelijk wat de scheidsrechter daar in het veld mee doet, hij of zij blijft de baas binnen de lijnen. Wij geven met elkaar de regels aan, maar arbiters zijn uiteindelijk onafhankelijk. Het is aan hen hoe ze de instructies toepassen. Maar ook scheidsrechters willen er vanaf en zullen harder gaan optreden, hebben ze ons verzekerd. Ik ben ervan overtuigd dat het helder is en dat er zwaarder gestraft zal worden.''

Plaats reactie
666

Robbest64 +678

Prima regel, als het maar consequent wordt nageleefd. Ik denk dat Klaassen dan weinig aan voetbal toe komt.

04-08-2023 16:17

cb5rpjh7ff +253

Ze leggen het ook bij de vrouwen voetbal is die aggresie niet zoals bij de mannen
Voetbal is emotie en die is bij de mannen vele malen hoger als bij de vrouwen komt bij dat mannen haantjes zijn en vrouwen gemener zijn met overtredingen sneaky

03-08-2023 08:33

BaasineigenKuip +1294

"Wij geven met elkaar de regels aan, maar arbiters zijn uiteindelijk onafhankelijk"

Huh? Oftewel een scheidsrechter mag zelf de regels bepalen?

02-08-2023 23:02

JimLind.* +174

Dit zat eraan te komen en terecht uiteindelijk alleen zijn wij hier heel goed in het doorschieten in regelementen dus nu komt het. We spelen een heet potje voetbal, vlam slaat in de pan en er volgt een opstootje waarbij speler A met het hoofd tegen speler B gaat staan, speler B mag niet aanstellen en gaan liggen, ook mag hij niet reageren op speler A, en wat gebeurt en dan als hij gewoon blijft staan zoals zijn goed recht is en zichzelf alleen niet omver laat duwen door hoofd A. In praktijk smeer je als speler A dus gewoon speler B een gele kaart aan voor met de hoofden tegen elkaar aan staan. Kortom het word weer gewoon interpretatie ipv rechtlijnig handhaven. Het zijn zulke ondoordachte regelsystemen waarin we overal een pleister op proberen te plakken maar nergens daadwerkelijk bezig zijn met een permanente oplossing, als je het mij vraagt ligt het antwoord in opvoeding, opleiding van de jeugd, respect vormen, normen en waarden en common sense. Kijk naar de tribunes van tegenwoordig etc. We spelen voetbal om trots op te zijn maar vertonen met z'n allen te vaak gedrag om je voor te schamen. Niet alleen wij als Feyenoord maar overal. En dat alles omdat die ene fucking aansteker dan eindelijk een keer raak was. Word gek van die netten door 1 idioot. En dit word alleen maar erger vrees ik.

02-08-2023 21:02

Dennis.R +2111

Speler B kan gewoon weglopen. Staat speler A voor lul en krijgt een kaart.

03-08-2023 08:12

Pascal .K +2130

Nou hoor dat Igor dit ook leest

02-08-2023 20:29

Huu1 +2354

Ja jôh lekker Engeland achterna. Waar het tijdens wedstrijden in de PL dood- en doodstil is

02-08-2023 19:49

Proffeyenoord +795

Piriiman, denk maar zo, al dat gezeik heeft die andere club niets gebracht. En wij? Wij zijn de beste!

02-08-2023 19:38

ruudger +8414

"Het is voor veel supporters een doorn in het oog dat spelers bij iedere beslissing op de scheids afstromen..."

Ze stormen op de scheids af en die moet ze dan met gele of rode kaart laten afstromen (afdruipen in goed Nederlands)

02-08-2023 18:57

klick44 +18103

Hoe gaan we dat doen met klagende supporters?

02-08-2023 18:28

ankona +13745

Naar de klantenservice sturen

02-08-2023 18:43

Feyput +7719

Dit is dé oplossing!

02-08-2023 18:46

klick44 +18103

Niet strenger aanpakken?

02-08-2023 18:55

roger.lindenbergh +1000

Jammer dat Tadic nu net weg is

02-08-2023 18:02

1923VatoLoco2017 +1225

Opletten wat ze de snavels voorhouden als die weer eens klagen. De enige ploeg die ze matsen, dussssss...

02-08-2023 17:57

jack98 +46899

Ja, dat werd tijd!
Eindelijk zijn we af van al die onnodige tijdsverliezen die ons alleen maar het voetbalplezier van Slotbal ontnemen.

02-08-2023 16:52

1234567890 +173267

Dit wisten ze al in 020 en 040 daar zijn de jankers vertrokken

02-08-2023 16:40

roadie +3118

Met deze nieuwe regels hebben ze 020 wel bij de neus

02-08-2023 16:38

robbie_van_nassau +819

Daarom ging Tadic weg natuurlijk

02-08-2023 17:08

Anton Victorie +1100

Nu nog sneller een kaart trekken voor het overdreven rollen na een "lichte" overtreding/schwalbe en we praten ergens over

02-08-2023 16:31

ankona +13745

Irritant doen bij spelhervattingen (bal pakken en over de tegenstander terug gooien etc) ook meteen geel geven.

02-08-2023 18:41

hetmannetje +18562

Zullen wij geen last van hebben, onze spelers zijn allemaal beschaafde mensen. Maar andere clubs daarentegen....pfff die krijgen het zwaar.

02-08-2023 16:11

KlatsWieffer +55

Vandaar dat Tadic en Simons hun spullen gepakt hebben...

02-08-2023 15:49

Frits74 +6175

Maak me wel zorgen over subjectiviteit van de maatregel. Gaat niet zwart-wit zijn en is natuurlijk ideale manier voor een scheids om zijn misplaatste autoriteit te etaleren.

Maak me al grote zorgen als ik lees: "De nieuwe afspraken moeten vrijdagavond tijdens de wedstrijd tussen Feyenoord en PSV al zichtbaar zijn".

Kortom, vrijdag moet er blijkbaar al een statement gemaakt worden....

02-08-2023 15:40

Frits74 +6175

Laten we Noa Lang dan maar de eer gunnen om als eerste met deze maatregel kennis te maken

02-08-2023 15:42

ankona +13745

Niet zwart-wit, wel geel.

02-08-2023 18:42

Frits74 +6175

Ben er zeker voorstander van. Laten we voorbeeld nemen aan rugby. Een full contact sport waarbij er wel respect is voor scheidsrechter en ook het publiek zich weet te gedragen

02-08-2023 15:38

Frits74 +6175

https://www.instagram.com/reel/Cu6r-onODyx/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

02-08-2023 15:52

AvL +9065

Hmm, dacht in eerste instantie dat dit ging om ongeregeldheden op de tribune. Maar opzich ook helemaal voorstander hiervan, zo'n bekerwedstrijd als tegen Ajax zou dan niet meer moeten kunnen!

02-08-2023 15:35

maartenfr010 +2220

Oh zn higler gaat dan toch nog meer strooien enge vieze tering hond meeste scheidsrechters in nederland fluiten trouwens ook alles dood in engeland is alles 10x harder

02-08-2023 15:27

FeyenoordJesper +250

Goede zaak, doe ook ff aanstellende/doorrollende spelers harder aanpakken.

02-08-2023 15:05

Proffeyenoord +795

Kijk naar het hockey. Daar wordt niet gezeverd bij de scheidsrechter. De KNVB moet overwegen een groene kaart in te voeren. Heethoofden een tijdje aan de kant. Twee keer groen is rood. Voorts moet het gedrag van keepers worden aangepakt. 10 seconden regel invoeren: uittrappen moet binnen die tijd gebeuren, zo niet dan ook een kaart. Liefst groen.

02-08-2023 14:23

Lucky1908 +149

Mee eens met de groene kaart. Ijshockey ook een goed voorbeeld.
Ik zou wel zuivere speeltijd invoeren ipv tijdrekken bestraffen. Ben je ook van dat gezeur en irritant gedrag

02-08-2023 14:38

Proffeyenoord +795

Ook goed plan. Werkt bij hockey ook prima. Van die andere club hebben we de halve finale verloren doordat de snelheid uit de wedstrijd werd gehaald. Overigens viel toen op het onsportieve gedrag van Tadic, die tegen Kökcü, het was Ramadan, een gebaar maakte van knielen en eten. Voor dat soort gedrag: dubbel rood. Eerder flikte hij dat soort onsportief gedrag ook in Amsterdam in het voorvorige seizoen met Antony op het veld ‘slepen’ en te bevelen om te liggen teneinde tijd te rekken. Antony kreeg tweede geel, dus rood. Tadic verdiende het dubbele. Fenerbahçe is er vet mee

02-08-2023 14:44

TinusTingTong +47837

Tadic verdient al rood voor het zijn van Tadic (vind ik).

02-08-2023 15:06

wjeel +1621

Precies rood omdattie adem haalt

02-08-2023 16:05

beppie172 +65704

Geen groene kaart nodig. Wel een strafbank.
Krijg je geel, 10 minuten strafbank.
Bij geel voor de keeper, een speler naar de strafbank.

Dan is een straf ook van invloed op de wedstrijd zelf, want nu is een forse overtreding met geel als gevolg vaak een groter voordeel voor degene die geel pakt dan andersom. Want de geblesseerde speler is niet fit meer, en die gele kaart heeft pas met vertraging gevolgen, en niet tegen dezelfde tegenstander.

02-08-2023 14:55

Proffeyenoord +795

De strafbank zoals jij dat noemt is een groene kaart bij hockey. Dus we denken hetzelfde

02-08-2023 19:39

beppie172 +65704

Bij geel krijgen ze ook straftijd en 2x geel is rood.
2x groen is niks volgens mij, in ieder geval geen rood.

02-08-2023 23:09

FRVDG01 +3815

Gedoe tegen scheidsrechters, zeker doen. De rest is onzin. Doe eens iets aan het tijdrekken, zeker van keepers. Nu mogen ze de hele wedstrijd tijdrekken en in minuut 89 krijgen ze voor de vorm een gele kaart. Daar ergert iedereen zich kapot aan.

02-08-2023 14:20

FR1987 +2015

De rest is onzin?
Laat de spelers op het veld is het juiste voorbeeld geven. Dat gedrag van de spelers slaat over op de supporters door elkaar niet met respect te behandelen. ( en nee dit is geen excuus om je als "supporter" als een idioot te gaan gedragen )

02-08-2023 14:40

WSNBM +2130

Als PSV zich zo gedraagt als in de bekerfinale wordt de wedstrijd dus voor rust al gestaakt met een reglementaire overwinning voor ons omdat ze niet meer genoeg spelers op het veld hebben :)

02-08-2023 14:03

eno4 +4860

Ik ben zelf amateurscheidsrechter (4e klasse) en juich dit enorm toe.

Gedrag wat in de voetbalwereld genormaliseerd is, moet er echt weer uit. Het is van de zotte

02-08-2023 14:01

sanny +1024

Zo is het.

02-08-2023 14:01

eno4 +4860

Ik ben dan ook een kutscheidsrechter, dus kan de weerstand an sich wel begrijpen ;)

02-08-2023 14:01

Btech +1338

kut scheids

02-08-2023 14:04

Don.C +5340

Hondelul😘

02-08-2023 14:29

TinusTingTong +47837

Zelfkennis en zelfspot, dat zouden meer mensen moeten hebben.

02-08-2023 15:08

eno4 +4860

Fluisteren, zodat ik het niet hoor ;)

02-08-2023 16:28

scritor +13590

het zou eens tijd worden. de nieuwe trainer van de nummer drie van nederland, de ploeg die het vorig jaar zo bont maakte en zoveel wedstrijden verziekte, wil er ook niks van weten en pakt de heethoofdjes en acteurs keihard aan. heel goed! en nu ook maar hopen dat hij die puike prestatie, een zesde plek met een matige ploeg, dit jaar weet te herhalen.

02-08-2023 13:55

Btech +1338

Meneer Steijn was vorig seizoen ook een irritante trainer

02-08-2023 13:57

scritor +13590

dat blijkt niet uit de data. ook in het fair-play klassement eindigde sparta als zesde. voor de volledigheid: ons Feyenoord op plek negen en de nummer drie op een vijftiende (!) plek. facts first.

02-08-2023 14:00

WSNBM +2130

Wel benieuwd waar dat fairplay klassement op gebaseerd wordt eigenlijk. We hebben tenslotte vorig jaar geen enkele rode kaart gepakt in de competitie.

02-08-2023 14:04

scritor +13590

defensieve acties gerelateerd aan het aantal overtredingen en kaarten. een ploeg als sparta moet véél vaker verdedigen dan ons Feyenoord, dus ze zouden ook veel meer overtredingen moeten hebben. dat verschil zorgt voor de score.

02-08-2023 14:06

hvdv65 +8376

Leuk die symptoom bestrijding maar het werkelijk oplossen van dit soort spel- en plezierbederf ligt bij de spelers en trainers. Zij moeten zich gaan realiseren dat:

1) de VAR het protesteren door spelers / trainers onnodig heeft gemaakt
2) er nog nooit een scheidsrechter is geweest die zijn beslissing terugdraaide omdat spelers / trainers protesteerden.

02-08-2023 13:52

scritor +13590

dat is helaas niet waar. de beinvloeding gaat niet over de beslissing van dat moment, maar over de momenten er na. de var is niet feilloos helaas, en op de langere duur werkt het wel degelijk.

02-08-2023 13:58

Doellat +5427

En terecht. Hopelijk durven de scheidsrechters dan ook eens wat minder te fluiten voor die jankpartijen bij een goede verdedigende actie. Daar wordt ik echt helemaal ziek van. Wat dat betreft is vrouwenvoetbal een verademing. Kunnen ze een voorbeeld aan nemen. En zoals geopperd zou zuivere speeltijd ook een verademing zijn. En verbanning van al die jankerds!

02-08-2023 13:52

Belanda +2962

En terecht. Als je stout bent geweest krijg je straf, met als vroeger. Dat zal ff lastig worden voor al die verwende kleuters, maar uiteindelijk zullen zij het ook wel begrijpen.

02-08-2023 13:51

fluub +8788

Nu nog het aanstelgedrag, de Oscar-waardige performances, het 5x doorrollen en de geniepige overtredinkjes. Dan houdt 020 geen speler meer over.

02-08-2023 13:49

Dommeloempia1 +19792

Gewoon capabele scheidsrechters laten fluiten

02-08-2023 13:43

Gers +12867

Eebs maar als het gewoon was dan was het al zo

02-08-2023 13:49

Dommeloempia1 +19792

Nah....simpele fenomeen hands in de 16....nogsteeds verschillende interpretatie

02-08-2023 13:57

Gregor +5267

Net nu Tadic en Simons wegzijn

02-08-2023 13:36

FR4everandalways +123136

Precies wat ik dacht

02-08-2023 13:40

NicFR08 +5876

Berghuis Klaassen de jong zijn er nog. Die vervullen die rol ook aardig hoor.

02-08-2023 13:59

Peter.P39 +1877

Top, eindelijk.

02-08-2023 13:35

Rien.V +411

Knvb gaat nu ook betuttelen ze moeten natuurlijk meedoen met de regering.

02-08-2023 13:31

Belanda +2962

Waarom? Nee is nee. Dat is misschien voor al die jonkies, maar uiteindelijk krijgen zij ook wel door dat de scheits anders reageert dan mammie.

02-08-2023 13:54

vlo +6952

Voetbal is emotie ... ik heb daar nooit zo'n moeite mee met die " opstootjes " als het niet te gek is .
Tis nou eenmaal een contactsport , dus niet zo miepen

02-08-2023 13:23

detrotsvanrotterdam +8623

Lijkt me lastig voor notoire zekerds zoals Davy Klaassen en Luuk de Jong. Die zullen zeker wat wedstrijdjes gaan missen.

02-08-2023 13:21

vlo +6952

Adrenaline zit hoog bij die gasten , onze vriend Kokcu kon er ook wat van en Slot ook Niks mis mee

02-08-2023 13:27

Jaapie22 +3055

Klopt en wij ook

02-08-2023 13:30

mfr23 +6166

Elk jaar lezen we dat ze iets nieuws gaan doen. Ballen wegtrappen, vasthouden in de 16, enzovoort. Elk jaar houdt meneer de scheidsrechter dat een week of 5 vol, waarna we het op de eerstvolgende maandag allemaal weer zijn vergeten en het als vanouds verdergaat.

02-08-2023 13:20

SantiagoFR +5540

Wat een gelul daar waren al regels voor net als voor alles in Nederland, volg ze gewoon op!

02-08-2023 13:15

JBH +1677

Pfff hoofden tegen elkaar aan etc hoort er toch gewoon bij

02-08-2023 13:09

jacques_troosteloos +2955

Tadic zag dit al aankomen. Bergneus zal snel volgen.

02-08-2023 13:06

Ronald.U +245

😂zou de Jong nu ook gaan 😂

02-08-2023 13:17

Jaapie22 +3055

Berghuis bedoel je??

02-08-2023 13:31

NicFR08 +5876

Wie is dat berghuis? Ik ken wel berg(k)neus.

02-08-2023 14:02

Engelbert Bakker +16330

Nieuws hype die al snel weer in het oude vervalt

02-08-2023 13:01

scaga010 +278

Kut dat die Servische hoer wg is bij ajax
Met zn gemekker

02-08-2023 13:00

Ladinksy +2340

Ik ergerde me ook vaak aan Tadic, maar waarom het woord 'hoer' gebruiken? Je kunt het ook respectvoller verwoorden.

02-08-2023 13:30

Jaapie22 +3055

gelukkig voor kokcu is die nu ook weg. die kan er wat van

02-08-2023 13:32

korsakov +93148

Helemaal goed. Ik erger mij rot aan dat opgefokte gedoe van spelers.

02-08-2023 13:00

atavistic1997 +3707

Het is wat de scheidsrechter er mee doet........of terwijl weer een regel waar totaal geen lijn in gaat zitten. Willen ze bij de knvb gewoon dat alles een discussie moet worden?

02-08-2023 12:59

Bart Blokker +1134

Hopenlijk wel iedereen en alle clubs dezelfde regels!!!

02-08-2023 12:59

Breakdown +10809

Jij denkt dus dat de KNVB regels maakt en daarvan sommige clubs uitsluit?

02-08-2023 13:20

RoffaJWT +138

Hij of zij? Heb ik iets gemist??

02-08-2023 12:54

cluepon +3832

Dat er op steeds hoger niveau vrouwelijke scheidsrechters worden ingezet bijvoorbeeld?

02-08-2023 12:56

No-one-likes-us +11134

Neem aan dat die mail van de knvb alleen naar de hoofdstad en Luuk de jong is verstuurd

02-08-2023 12:53

Otterguy +726

Ze snappen er niks van.. Ze moeten de oorzaak van die opstootjes aanpakken. Tijdrekken, schwalbes, overdrijven en onsportief gedrag zijn het probleem.

02-08-2023 12:51

Armin +8918

Ik hou niet van vrouwenvoetbal, maar die zeiken totaal niet. Doen niet aan schwalbes en die andere non-sense.

02-08-2023 12:48

Jeroen.W69 +463

Eens. Ik vind het allemaal wat te traag gaan. Maar ja we worden dan ook verwend met snel flitsend voetbal tegenwoordig.

02-08-2023 13:57
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties