''Feyenoord wordt steeds professioneler, daar past dit bij''

Feyenoord ziet de internationale aandacht die is ontstaan na het 'nieuwe' logo alleen maar als een mooie bijkomstigheid. De Rotterdammers worden uitvoerig besproken op grote sociale media-accounts en door mediabedrijven als Sky Sports. Marketeer Sanne Huisman van Feyenoord reageert op de massale aandacht.

''Dat vinden we alleen maar mooi'', vertelt Huisman, die betrokken is bij het creatieve proces van de nieuwe huisstijl van Feyenoord, in gesprek met de NOS. ''Het past bij onze ambitie om internationaal gezien te worden. Dat mensen moeite hebben de verschillen te zien, is niet erg. Het betekent dat we geen essentiële kenmerken hebben gewijzigd. Dat wilden we ook niet.''

''We wilden het logo vooral nóg beter maken. We hebben nooit de vraag gesteld: hoe gaan we het logo aanpassen? Het logo was al krachtig. Het is nu alleen nog krachtiger. Het weerspiegelt de kracht van Feyenoord nog beter. De club wordt steeds professioneler. Daar past dit bij.''

Feyenoord wil de club professionaliseren en daar hoort een nieuwe huisstijl bij. De supporters kunnen meerdere aanpassingen verwachten. Enkele maanden geleden zocht Feyenoord contact met ontwerpbureau Studio Dumbar/DEPT®. ''Op het veld, qua organisatie, qua professionalisering maakt Feyenoord grote stappen, dat zetten we nu ook door op andere vlakken.''

''We hebben onszelf een paar vragen gesteld: Waar staat Feyenoord voor? Wat wil je uitstralen en uitdragen? We willen internationaal gezien worden als een toonaangevende club met karakter, met de nadruk op karakter. Dat proberen we zichtbaar te maken. Het is een gevoel. Dat hebben we willen vangen zodat het overal, in alle uitingen van de club, zichtbaar wordt.''

Nieuw lettertype voor Feyenoord

Naast een nieuwe huisstijl is ook de tekst op het logo aangepast. ''Het is een speciaal ontworpen nieuw lettertype, met kenmerken van de karakteristieke F uit ons logo. Dat ga je ook overal zien, op de socials, in het stadion. Het is een flinke operatie. Normaal is het voor de seizoenstart al druk met een nieuw shirt, nieuwe namen, enzovoort. Nu is de operatie nog groter. We zijn al begonnen, maar het gaat niet allemaal ineens. Het nieuwe logo volgend jaar op het shirt is het sluitstuk.''

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen