'Feyenoord gaat renovatieplan De Nieuwe Kuip opnieuw bekijken'

'Feyenoord gaat renovatieplan De Nieuwe Kuip opnieuw bekijken'

Nu Feyenoord niet langer door wil met Feyenoord City, is ook renovatie van De Kuip weer een optie geworden. Daarbij wist clubwatcher Dennis van Eersel maandagmiddag te melden dat ook De Nieuwe Kuip, een eerder afgeschoten renovatieplan uit 2014, opnieuw bekeken gaat worden.

Dat vertelde Van Eersel in FC Rijnmond. "Het is niet zo dat dat plan één op één wordt overgenomen", doelde hij onder meer op een nieuwe samenwerking met BAM. "Maar het gaat wel opnieuw tegen het licht gehouden worden. Zitten daar onderdelen in waar ze in de nabije toekomst iets mee kunnen?" Dat er iets met het oude plan gedaan gaat worden, is zeker nog geen uitgemaakte zaak. "Het geeft wel aan wat de club in de praktijk bedoelt met de zin dat 'alle opties weer op tafel liggen' in de komende maanden", zo schreef Rijnmond op de website.

"Het plan van destijds was bedoeld voor 70.000 mensen, waarbij de tweede ring verlengd werd en er dus geen derde ring kwam", vervolgde Van Eersel. Hij vertelde hoe de kosten destijds werden begroot op 196 miljoen euro, maar uiteindelijk fors hoger uitvielen: 223 miljoen. "De eerste vijf tot tien jaar na de oplevering zou dit het spelersbudget slechts marginaal verhogen", werd het oordeel van destijds herhaald.

Van Eersel meldde ook dat Feyenoord in het bestuderen van de opties 'nauwer wil optrekken met een delegatie van supporters'. "Het gaat allemaal opnieuw onderzocht worden. Nog niet in de komende weken; ze denken dat het pas rond februari misschien concreter wordt. Maar met 'alle opties op tafel' wordt dus ook renovatie serieus bekeken."

Lees meer over
De Kuip
Plaats reactie
666

hvdv65 +8376

Wat moet er gebeuren.

Allereest moet de omgeving van de Kuip, de parkeertereinen en de stoeptegels, worden opgeknapt. Daarna moeten alle sanitaire ruimtes worden opgeknapt en uitgebreid. Daarna moeten alle stoeltjes worden vervangen voor meer zitcomfort en ruimte. Er zullen dus was minder mensen in kunnen straks. Het dak lekt dus dat moeten worden aangepakt en er moet gekeken worden of het dak wat kan worden verlengs zodat je ook op de parterre vakken droog zit. Daarna moet gekeken worden of de rondgang van de tweede ring kan worden gesloten zodat er nette ruimten ontstaan waar men een natje en een droogje kan halen. De tunnel moet naar deze tijd worden ingericht, het maasgebouw worden gemoderniseerd evenals de skyboxen. Die lelijke dug-outs moeten worden vervangen en ook alle bestrating rond het veld.

Klaar is Kees!

24-11-2021 10:28

tdetank +11782

Eerst baas in eigen Kuip worden. Dan plannen ontwikkelen om de Kuip gereed te maken voor een gezonde toekomst.

24-11-2021 07:50

pyrefire +504

De boel een beetje verstevigen hier en daar, de verbindingen nalopen, beetje verf..
En overal staplaatsen maken, kunnen er ook meer in.

24-11-2021 01:07

alexnultien +6046

word je toch schijtziek van, duurt gvd jaren

23-11-2021 21:28

Maluka01 +1776

plan van 2014 opnieuw bekijken?
dus gaat nog meer geld kosten voor renovatie. wij zijn tenslotte ook al weer 7 jaar verder. in die zeven jaar is nawelijks onderhoud gepleegd, dus zal het plan een stuk duurder uitvallen. als het maar niet zo gaat worden als bij NEC dat stukken in gaan storten na renovatie. het stadion is op, en aan vervanging toe. Anders maar minder capaciteit verkopen. dus de zogenaamde supporters weren die het verstieren voor de club. wordt het toch weer gezellig!

23-11-2021 14:54

elniekos +376

eerst maar eens mensen zoals jij weren van het stadion, jullie hebben daar NIETS te zoeken

23-11-2021 17:41

hvdv65 +8376

De Kuip is architectonisch gezien een stalen stellage. Het stadion van NEC is van beton. De stalen constructie die de Kuip is kan mits goed onderhouden nog jaren mee. Is de Eiffeltoren al ingestort of bij ons de Hefbrug? Je moet geen appels met peren vergelijken. De Kuip is als constructie nog lang niet op.

24-11-2021 10:21

Toktok +2225

Hopelijk met de nieuwe directie gauw beslist

23-11-2021 12:26

Cor58 +1375

Dat wordt weer 12 jaar discussiëren

23-11-2021 11:50

ron1872 +8163

wel nee, dat stadion had er allang kunnen staan, ring doortrekken, kap erop en nog wat aanpassingen en klaar

23-11-2021 12:20

FRlegend +17008

Likje verf en nieuwe plees ben je klaar toch? Betonrot, slap staal, stoeltjes die niet passen, afgekeurde capaciteit van de brandweer niet belangrijk, matige routing voor eten in de rust kan gewoon zo blijven. Lekker boeiend dat geld.

23-11-2021 12:28

RuudManila +273

FC dat geweldig mooie plan waar ik nog steeds achter sta, was van begin af aan veelste rooskleurig gecalculeerd door de BAM. Nu deze bouwer een andere weg is ingeslagen, lees "geen risicovolle opdrachten meer aannemen" is een drogreden. Met andere woorden het was een groot risico. Persoonlijk vind ik dat de kuip niet moet worden gerenoveerd, maar een multifuncioneel cultureel feyenoord erfgoed moet worden. En met SC Feyenoord als eigenaar en daar ook Jaarlijks winst uit haalt. Feyenoord til I die. Kameraden YNWA

23-11-2021 11:49

supportervanhetspelletje +1747

Gelul om de BAM de schuld te geven voor het te rooskleurig te calculeren... het hele businessplan is toch echt opgesteld door Feijenoord zelf en niet door de bouwer.. die brengt hooguit wat input in... en die input was natuurlijk 3 jaar geleden anders dan nu met de stijging van diverse grondstoffen... en de Corona crisis.
Die hele businesscase stond al vanaf dag 1 onder druk vanwege te rooskleurige berekeningen

23-11-2021 12:14

FRlegend +17008

Feyenoord wilde meer meer meer en zelf minder minder minder doen en bijdragen.

23-11-2021 12:28

Peterk +34817

Je haalt 2 zaken door elkaar met verschillende verantwoordelijkheden. De BAM is verantwoordelijk voor de calculatie van de bouwkosten en Feyenoord is verantwoordelijk voor de berekening van de exploitatie van het geheel zoals verhuur businesseats, kaartverkoop, horeca etc.
Je haalt businessplan en bouwkosten hopeloos door elkaar en
spreekt Feyenoord aan op zaken waar ze niet verantwoordelijk voor zijn....


Als de BAM dan zijn bedrijfsstrategie veranderd kan Feyenoord daar niets aan doen. En om er zeker te zijn dat Feyenoord NEE zegt gooien ze er het symbolische extreme bedrag van 180 miljoen bovenop de calculatie.

23-11-2021 13:01

supportervanhetspelletje +1747

Ik heb jou hier al vaker betrapt op gelul in de ruimte, alleen omdat jij een fervente voorstander bent van FC... maar je lult maar wat raak...
Ten eerste is Feijenoord altijd eindverantwoordelijk voor het gehele financiele plaatje van FC en dus de businesscase.
Onderdeel van het financiele plaatje is natuurlijk wat kost de bouw van het gepresenteerde stadion... dat legt men voor aan diverse bouwondernemingen, waarbij blijkbaar de BAM het beste uitkwam.
Maar die eerste presentatie en berekeningen van de BAM waren al 3 jaar geleden, onder geheel andere omstandigheden, geen Corona, geen enorm stijgende prijzen van grondstoffen ed.
inmiddels zijn we 3 jaar verder en aangezien Feijenoord 0 risico wens te lopen bij de bouw en men een gegarandeerde prijs wil afdingen is het niet meer dan logisch dat een bouwonderneming natuurlijk dmv voortschrijdend inzicht hun prijs aanpast.... omdat in 3 jaar namelijk heel veel verandert is.... leuk dat jij een Feijenoordsupporter bent maar een bouwbedrijf hoef toch geen onnodige risico's te lopen om zelfs failliet te gaan of zwaar geld bij een project te leggen? Beetje naief en getuigd tevens dat jij geen ene reet verstand hebt hoe dit soort projecten werken. Jouw huis is nu toch ook veel meer waard dan 3 jaar geleden? denk eens na man

23-11-2021 13:15

Peterk +34817

Onzin natuurlijk . Als ik mijn huis wil laten verbouwen dan gaat de aannemer calculeren en die is verantwoordelijk voor de cijfers die hij aanlevert. De BAM wist dat alles binnen 414 miljoen moest gebeuren en zag daar ook wel brood in want anders ga je niet met een heel eigen team tekenen en rekenen. Of ben je zo naïef te denken dat dit de BAM niets gekost heeft?. Hun afhaken kost ze ook klauwen met geld. Maar door een strategiewijziging van het bedrijf nemen ze dit verlies op de koop toe. Voor Feyenoord is dit gewoon overmacht en kon niet anders dan af te haken. Doordat BAM het op minimaal 180 milj. stelde, wat zelfs ook nog geen harde prijs was, wist het bedrijf dat men niet meer verder hoefde te onderhandelen.

Feyenoord treft dus geen enkele verantwoordelijkheid voor de calculatie die gemaakt is wat betreft de bouwkosten. Zoals ik niet verantwoordelijk ben voor de calculatie als ik een dakkapel op mijn huis wil laten zetten.

En mocht het zo zijn dat ik met de aannemer een vast harde prijsafspraak over mijn verbouwing maak dan ligt de financiële verantwoordelijkheid dat hij dat haalt en dus ook het risico bij hem.

Je kan dan wel zo te keer gaan tegen mij maar je veegt alles op 1 hoop en geeft Feyenoord de schuld. Maar zo ligt het in dit geval niet.

23-11-2021 15:54

supportervanhetspelletje +1747

Leer eens lezen man... ik geef helemaal niet Feijenoord de schuld..... ik zeg alleen dat niet BAm verantwoordelijk is.... zij hebben namelijk nog geen enkele toezegging gedaan, klaar! Zij gaan gewoon calculeren en zien gaande de het proces dat dit stadion niet te bouwen is voor die 441 miljoen, dus zegt men gewoon nee tegen dat project... Feijenoord wil graag 0 risico dragen en stelt dat FC gebouwd moet worden voor een max bedrag van 441 miljoen,... maar omdat dat hele project al een jaartje of 3 loopt zijn is de situatie natuurlijk drastisch verandert, dan kan je dat hun toch niet kwalijk nemen? Er is toch gee enkel moment een toezegging gedaan door de BAM???
Feijenoord vraagt, bouwer zegt nee, dus gaat het niet door... niets meer niets minder... dus ligt de bal gewoon weer bij de aanvrager en dat is Feijenoord. BAM heeft gewoon helemaal gelijk om dit project niet te doen voor dat geld.. dat kost hun de kop, dus afkappen was het enige juiste, hoe jammer jij dat als FC aanhanger ook mag vinden

23-11-2021 16:49

Peterk +34817

Ik ken de cijfers van BAM niet en jij ook niet dus is het heel voorbarig te concluderen dat ze helemaal gelijk hebben af te haken. Te meer daar ze een paar weken daarvoor in een regulier overleg nog met geen woord gerept hebben over uitzonderlijke prijsstijgingen...

23-11-2021 17:15

Wouter_1908 +69

Feyenoord/Stadion is verantwoordelijk voor het proces als geheel. Ze hebben hier dertig miljoen ingestoken. Dat BAM deze move kan doen betekent dat Feyenoord de risicobeheersing niet op orde heeft. Waarom komt BAM hiermee weg zonder boeteclausule? Waarom zetten we €30 miljoen op het spel zonder onze positie te beschermen?

24-11-2021 05:39

FR-Brabant +11056

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/feyenoord-moet-nu-vol-voor-nieuw-stadion-gaan~a544ccd3/62034509/

Kijk nog eens allemaal naar deze plannen. Alle 3, stuk voor stuk mooie plannen. Verbouwing van de Kuip. Ik vond ook nog een artikel van plan 3-architect: Schrijf maar op, de Nieuwe Kuip wordt een kutgebouw. Hij bleek gelijk te hebben :)

Mijn keus:

1. Superkuip (echt geweldig dat plan en doet recht aan de club en het imago van stadion/supporters)
2. Ontwerp Erick van Egeraat
3. Red de Kuip

23-11-2021 11:21

Nol +3139

Het gaat niet alleen om het uiterlijk van het stadion, het gaat er juist om levert het echt het rendement op om mee te draaien bovenin. En dan niet sporadisch maar gewoon jaarlijks. Als dit niet gewaarborgd kan worden, of als de verwachtingen er omheen onrealistisch zijn zoals bezoekersaantallen, dan moet je het helemaal niet willen. Hoe mooi het ontwerp ook is.

23-11-2021 11:31

FR-Brabant +11056

Weet je waar je rendement uit haalt? Europees voetbal en transfers, daar kan een nieuw of verbouwd stadion niet tegenop!

23-11-2021 11:46

Peterk +34817

klinkt leuk maar dat staat los van de stadionkwestie die zal je hoe dan ook op moeten lossen...

23-11-2021 12:04

FR-Brabant +11056

Dat klopt sowieso Peterk, je zal iets moeten doen. Maar ik blijf erbij; een verbouwing voor 250M of een nieuwe bouw van 500M - het gaat het spelerbudget echt niet x2 gooien en de kosten zijn wel x2.

23-11-2021 12:10

TheRealSlimSini +348

Nee maar zo moet je ook niet redeneren. Als het spelersbudget met 30% groeit en daardoor speel je om het jaar CL kan dat wel ervoor zorgen dat je die 250miljoen binnen 10 jaar dik terugverdient aan CL-inkomsten en hogere transfersommen.

23-11-2021 13:27

SVR +395

Als. Is alleen verre van een zekerheidje, gezien de buca2.1

23-11-2021 14:16

Breakdown +10809

Zie mijn reactie een stukje naar beneden, ik ga graag met iemand in discussie die voor renovatie is.

23-11-2021 11:33

FR-Brabant +11056

Ik kan hem niet zo snel vinden?! Of kijk ik er overheen?

23-11-2021 11:44

Breakdown +10809

10:33, vier reacties hier onder

23-11-2021 11:48

delangemuur +11773

Geluukig is in de afgelopen 7 jaar buigbaar staal uitgevonden. Op deze manier kunnen we wel binnen de erfgrenzen blijven.

23-11-2021 11:15

Erik.O +96

zeg, een stomme vraag misschien, maar zou het beton en staal van de oude Kuip in de nieuwe Kuip gerecycled kunnen worden? Dat lijkt me een stuk goedkoper, of wordt dat sowieso gedaan?

23-11-2021 10:55

haai79 +10599

Sws is dat staal van de oude Kuip steviger, dikker dan die Chinese zooi die ze tegenwoordig gebruiken.

23-11-2021 11:03

Breakdown +10809

Maar hoe zie je dat voor je dan? Want je kunt pas het staal uit het huidige stadion recyclen als je het er uit hebt gehaald.

23-11-2021 11:20

HarryenGerard +2666

Renoveren is altijd goedkoper dan nieuwbouw. Voor het milieu sowieso beter dus benieuwd wat GroenLinks en D66 in hun verkiezingsprogramma gaan zetten.

23-11-2021 14:23

luzacovice +109

Even if you put sugar on dogshit, it's still going to taste like dogshit

23-11-2021 10:37

Erik.O +96

breakdown: Als je het stadion gaat heropbouwen, ga je het stadion in gedeeltes afbreken, zoals bij Tottenham. Dan kun je dat beton en staal van het afgebroken gedeelte door een recyclingsbedrijf laten recycleren en opnieuw gebuiken voor het afgebroken gedeelte, samen met de extra staal en beton, wat nodig is voor de vergroting van de Kuip?

23-11-2021 13:55

luzacovice +109

Kerel, ik ben geen engineur/architect. Geen idee of die meuk gerecycled en hergebruikt kan worden.

24-11-2021 18:27

Breakdown +10809

Renovatie is altijd inferieur, dat kun je gewoon niet ontkennen. Feyenoord is de opdrachtgever en die heeft bepaalde eisen. Feyenoord wilt bijvoorbeeld bredere stoelen, paden en toegangen naar de vakken. Dit is niet alleen een eis van Feyenoord qua comfort, maar ook vanuit vernieuwde veiligheidseisen een vereiste voor stadions. Daarom mag bijvoorbeeld ook niet de volledige capaciteit gebruikt worden in de huidige situatie.

Alleen op dat gebied gaat een renovatie je al problemen bezorgen. Als je meer ruimte wilt op de huidige ringen zul je dus de huidige tribunes opnieuw moeten indelen. Hierdoor verlies je dus capaciteit, ook door het inpassen van meer businessseats en units aan bijvoorbeeld de Olympia zijde zul je capaciteit verliezen. Dit moet je natuurlijk wel compenseren. Zeg dat je een 20% van de huidige capaciteit kwijt raakt door deze ingrepen (grotere stoelen, bredere paden, grotere opgangen, inpassen van units) dan raak je ongeveer 10.000 plaatsen kwijt.
Feyenoord wilt al een stadion voor 63.000 man (kun je over twisten, lijkt mij te groot, maar soit). Dat is al 12.000 meer dan de huidige capaciteit, plus de 10.000 die je moet compenseren. Dan krijg je dus een derde ring met ruim 22.000 stoeltjes. Deze wordt voor het oog bijna twee keer zo groot als de huidige tweede ring. Alleen esthetisch niet mooi, maar ook veel te groot in combinatie met een omloop eromheen. Dat past niet op de huidige fotoprint van het terrein, daarom sprak de trojka ook over buigbaar staal en gummetjes tijdens hun renovatietraject met BAM. Dan zul je dus de bedrijven rond de Kuip uit moeten kopen en grond aan moeten kopen wat de boel weer een stuk duurder maakt.

Of je kiest er voor de huidige ringen zo te laten en er een moderne derde ring op te zetten. Dan krijg je dus flink kwaliteitsverschil in je aanbod, met qua comfort de beste plaatsen bovenin, maar die hebben dan weer slechter zich dan de overige plaatsen. Dan krijg je dus weer problemen met placering en prijzen in het stadion, want niemand gaat de volle mep betalen voor een comfortabel stoeltje met slecht zicht helemaal bovenin een stadion.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de bouwperiode waarin je een groot gedeelte van het stadion niet kunt gebruiken omdat daar gebouwd wordt. Daarbij mag je van de UEFA niet voetballen in een stadion waar gebouwd wordt, vanwege de veiligheid. Je zult dus Europees geen thuiswedstrijden kunnen spelen, of je moet uitwijken naar het enige stadion in Nederland met dezelfde capaciteit: de ArenA, maar daar zit uiteraard niemand op te wachten. Dat is dus direct al derving van inkomsten die je bij het bouwen van een geheel nieuw stadion niet hebt.

23-11-2021 10:33

Peterk +34817

Je hoeft geen bouwkundige te zijn om de conclusie te trekken dat als je alles wil realiseren in de huidige Kuip wat noodzakelijk is je zo'n beetje op sloophoogte bent want van de Kuip zoals wij die kenden blijft helemaal niets over. Nog los van het gegeven dat renoveren van gebouwen in de praktijk altijd gecompliceerder is en altijd duurder wordt dan begroot in veel gevallen zelfs fors duurder.

23-11-2021 10:47

delangemuur +11773

Mooie uiteenzetting! Helaas liggen deze feiten zijn al jaren op tafel, maar willen maar niet doordringen bij de meeste talkshows.

23-11-2021 11:18

Gorillaz +728

goed verhaal, dank voor het delen

23-11-2021 12:01

FR-Brabant +11056

Ik snap wat je bedoelt maar waar staat dat er bredere stoelen moeten?

Al met al maakt het per saldo niet zoveel uit denk ik. Bredere stoelen komen in een nieuwe Kuip, maar ook in een verbouwing. Dat de capaciteit tijdelijk minder wordt, logisch. Zit de Kuip altijd vol, niet altijd. Zeker nu niet, helaas....

Ik vind echter 250M verbouwing al veel, laat staan een nieuw stadion van 400-500M. Dat is gewoon niet te behapstukken. Tenzij je 10 jaar CL speelt en die inkomsten ieder jaar erin pleurt... Die bedragen voor een nieuw stadion zijn voor Europese topclubs peanuts. Voor een club als Feyenoord is dat over 20-30 jaar pas helemaal afbetaald, en tegen die tijd moet er alweer verbouwd zijn.

23-11-2021 12:09

Breakdown +10809

Feyenoord wilt na een verbouwing of nieuwbouw een stadion hebben dat voldoet aan alle laatste eisen met betrekking tot comfort en veiligheid. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je tot 30% meer ruimte hebt op zowel zitting van stoel als er om heen, want nu zit je vaak schouder tegen schouder met je buurman. Gezellig, maar niet volgens de laatste eisen.

Maar, als je dus bij een renovatie bredere stoelen plaatst betekent dat minder capaciteit op de huidige footprint, die je dus zal moeten compenseren op een eventuele derde ring. Die derde ring wordt dan in verhouding veel groter dan de andere twee ringen, die juist door hun eenvoud en intimiteit prachtig zijn. Met een derde ring verlies je alle uitstraling die je nu in de Kuip hebt en wordt er dus naar mijn neming niet perse mooier op, laat staan dat het financieel handig is.

Qua geld ben ik het helemaal met je eens. Het lijkt een hoop geld voor een armlastige club als Feyenoord.

23-11-2021 12:32

SVR +395

Je hebt op tal van punten gelijk hoor. Renovatie is ook erg lastig. Een verminking met derde ring ben ik ook geen liefhebber van. Maar inderdaad zelfs huidige capaciteit behouden is lastig. Zelfs met 5 cm bredere stoelen (en verder geen aanpassingen aan beenruimte, dat kan niet in huidige structuur zonder al teveel ingrepen) verlies je waarschijnlijk al honderden/duizend(?) plekken. Je kan iets terugwinnen met parterre en veld iets verlagen (geen meters, maar 50cm oid dat als men laatste rij parterre men staat je geen last meer op eerste ring hebt), hoeken beter benutten en gracht weg (dat kon ook in FC). Dan kan je weer een paar honderd/duizend(?) plekken terugwinnen. Maak je op eerste ring olympia ook nog een deel rode/luxere stoelen (800 luxer ipv 1200 gewone), dan heb je weer iets meer mogelijkheden zakelijk.

Ik ben eigenlijk alleen maar benieuwd naar een kwalitatieve upgrade van de Kuip (beetje zoals PSV en Juventus). Niet veel groter, maar hou maar beetje exclusief en iets betere voorzieningen (er kan echt wel meer aan service gedaan worden dan wat ze nu doen, dat is echt om te janken). Die veel hogere omzet in een nieuw stadion gaat toch bijna geheel op aan de hogere (vaste) kosten en nauwelijks vooruitgang in opbrengst. Een paar mindere jaren en dan blijkt zo'n nieuw stadion van 63k in het water veel te duur en gezien de constructie hoe Feyenoord ermee verweven wordt zit de bvo dan muurvast financieel.

23-11-2021 13:02

Doellat +5427

Dit wordt het einde van topclub Feyenoord. Maar ja de beleidsbepalers lopen geen enkel financieel risico met deze beslissing. Sterker, financiële belangen spelen mee.

23-11-2021 10:18

Raymond.K +1488

goed nieuws maak een goed doordacht plan

23-11-2021 09:28

Mensini +14568

De reden waarom de nieuwbouw niet doorgaat geldt natuurlijk ook voor een verbouwing!?

23-11-2021 10:16

R2-D2 +10356

Kunnen we dat stadion niet gewoon door de supporters zelf laten bouwen, ben je stuk goedkoper uit. Ik zit zelf in het betonvlechten met paar van mijn kameraden en willen best tegen scherp tarief bijdrage leveren!! Iemand anders die zijn expertise kan inbrengen?

23-11-2021 00:17

Artycuno +7551

Jahoor ik kan lekkere koffie maken en broodjes smeren 😅

23-11-2021 00:19

Patrick +3783

Ik heb thuis nog wel een paar oude klapstoelen die ik niet meer nodig heb. Mogen ze gratis hebben.

23-11-2021 00:26

detrotsvanrotterdam +8623

Ik ben paardenfluisteraar en wil ook graag op de lijst.

23-11-2021 07:44

Feyenoord101918 +40

Niet eens een slecht idee.

23-11-2021 07:57

zoowiezo +2636

Hebben jullie nog een professionele plompzakker nodig voor de zogenoemde natte cellen?

23-11-2021 08:40

detrotsvanrotterdam +8623

Haha plomp het in de Maas. Weggegooid geld om die oude roestbak op te knappen. Uitslag van het onderzoek is al bekend.

23-11-2021 00:05

VakSNoPyroNoParty +976

Terug naar showtime jij.

23-11-2021 07:56

VakjeTT +4702

Goed nieuws! Gewoon de kuip renoveren. Meer stoeltjes hoeft ook niet. PSV heeft ook maar 35.000 plekken, maar haalt meer geld uit het stadion. Een modernere versie van de huidige kuip met veel meer commerciele mogelijkheden.

22-11-2021 23:31

corfr1912 +8860

Die 70000 plaatsen zijn nodig voor grote wedstrijden zoals NL elftal en finales van Europese wedstrijden. Goed voorbeeld dat stadion in Hongarije "ook mede door Europese kampioenschap in de afgelopen vorm"werd daar gretig gebruik van gemaakt.

22-11-2021 23:39

R2-D2 +10356

Tenminste iemand die tegen de corrupte EU opstaat. Daar beter geregeld dan hier in NL met die vaccinatiedwang.

23-11-2021 00:15

Kuytblessure +10418

Als Hongaar en niet Fidesz stemmer kan ik je zeggen dat er geen reet van je post klopt:

Het gaat beter met de economie sinds Orban aan de macht is aangezien zijn linkse voorgangers sjoemelden met de begroting en afstevenden naar een Griekenland 2.0. Dit was ook de reden dat Fidesz met een twee derde meerderheid aan de macht kwam. Ook werden protesterende Hongaren zomaar onder vuur genomen.

Alle Hongaarse politici vullen hun zakken en doen aan nepotisme. Dit was onder de linkse regeringen niet anders en is altijd zo geweest.

Alle Hongaren zijn tyfusracisten. Orban is wat dat betreft representatief.

De Hongaren hebben geen nagel om aan om aan hun kont te krabben omdat ze 50 jaar door de Russen zijn leeggeroofd net als Oost-Duitsland en de wereldoorlogen hebben verloren waardoor ze idiote herstelbetalingen moesten doen en grondstofrijke en geindustrialiseerde gebieden moesten afstaan (zo'n 66% van het land is geannexeerd na WO 1)

Maargoed probeer vooral te doen alsof je er verstand van hebt omdat je af en toe een nieuwsuur item kijkt en op de plee door het PVDA partijblad bladert.

23-11-2021 00:40

Kuytblessure +10418

Klopt wederom geen reet van wat je zegt kerel. Die 2.5 miljoen Hongaren in Transylvannie, Vojvodina en op de Karpaten wonen er al zo'n 1000 jaar en zijn jarenlang onderdrukt, vooral ten tijde van de Sovjets. Hongaars onderwijzen is heel lang verboden geweest. Bijna elke Hongaar heeft familie in die gebieden en in veel gevallen gaat de grens dwars door een Hongaars dorp heen.

Je bent compleet gestoord als je denkt dat Orban een genocide op de zigeuners uitvoerd. Waar haal je dat vandaan joh, gek? Ja, de zigeuners hebben het niet goed in Hongarije (geldt wel voor minder landen trouwens), veel Hongaren zijn racisten en Orban maakt het niet beter, maar de situatie is voor hen niet heel anders dan voor Orban en toevallig heeft hij nog een best grote achterban onder de zigeuners ook.

Zijn absolute macht komt omdat hij de grondwet heeft gewijzigd na het legitiem verkrijgen van een absolute meerderheid (2/3). Daarmee is er een winner takes all districten systeem ingevoerd waarmee hij nog steeds de absolute meerderheid kan verwerven met zo'n 50% van de stem. Hij is dus nog steeds redelijk populair en de Hongaren in het buitenland hebben een beperkte rol hierin en zijn bovendien vrij om op iemand anders te stemmen. Al hoewel ik het wel kan begrijpen dat ze op iemand stemmen die naar ze omkijkt terwijl hun eigen regering doet aan Hongaartje pesten. Een jaar geleden probeerden ze in Slowakije (wat nog één van de chillere landen is) nog het Hongaars volkslied op evenementen te verbieden, in Servie sluiten ze Hongaarse scholen maar al te graag, in Roemenie zijn er gergeld etnische rellen met grafvernielingen en de situatie in Oekraine is voor alle minderheden (inc Roemenen) heel kut. Daar mag je je best eens in verdiepen voordat je nog meer domme uitspraken doet.

23-11-2021 10:14

Kuytblessure +10418

Orban is net als Wilders een opportunist, ik snap niet wat daar zo interessant aan is?

Die moorden op Zigeuners werden uitgevoerd door de Hongaarse Garde, een organisatie gelieerd aan extreem rechts (Jobbik voor hun koerswisseling) en is verboden door Orban.

Ik merk totaal niet dat er meer haat aangewakkerd wordt jegens zigeuners. Sterker nog, terwijl extreemrechts altijd rept over de "zigeunercriminaliteit", heb ik Orban het woord zigeuner nooit in de mond horen nemen. Alle Hongaren, zijn tyfusracisten, de regering is racistisch en dat is de laatste 30 jaar al zo. Ik kom uit een dorp waar de meerderheid zigeuner is (welk dorp is dat niet) en snap echt niet waar je het over hebt. Als je meer info hebt over de verslechtering van de situatie van de zigeuners na Orban hoor ik dat graag. Ja ik weet waar de term zigeuner vandaan komt en het is ironisch dat je Roemenie aanhaalt waar hun situatie doorgaans veel slechter is dan in Hongarije.

23-11-2021 10:26

SVR +395

Het Nederlands elftal boeit me geen reet. Daarvan gaat de bvo maar heel weinig extra geld zien, ook in FC. Europese finales? Hoe vaak denk je dat je die krijgt? Als je er 3 in 10 jaar krijgt is dat al veel. Elk jaar worden er nieuwe en gerenoveerde stadions geopend die via lobby zo'n finale binnenharken. Daar valt structureel geen financieel voordeel te behalen, alleen maar wat 'imago'.

23-11-2021 13:09

JS-FR1 +17057

Rotterdam is ook veel groter dan Eindhoven en hier is veel meer uit te halen

23-11-2021 06:18

detrotsvanrotterdam +8623

We vragen het aan Atilla Ladinsky, als die nog onder ons is.

23-11-2021 07:46

jack98 +46899

Ben benieuwd wat het gaat worden en we over een jaar wel meer weten over welke keuze omtrent het stadiondossier wordt gemaakt.

22-11-2021 22:50

R2-D2 +10356

Terug naar van zandvlietplein

23-11-2021 00:15

frankyboy +6801

Je bent jarenlang bezig geweest met een renovatieplan dat aan alle kanten rammelde en bovendien niet rendabel bleek? Wat doe je dan. Daar ga je opnieuw naar kijken. Alleen bij Feyenoord kan dit.

22-11-2021 22:18

Heyplaat +1292

Dat renovatieplan was prima, alleen was er ineens een lobby die liever nieuwbouw wilde waardoor het plan op een gat van nog geen 5 miljoen is afgeschoten. Nu is 30 miljoen in de ontwikkeling van een nieuw stadion gestoken.

22-11-2021 23:28

SVR +395

Tja. Er zijn ondertussen ook al 3 grotere en wat kleinere nieuwbouwplannen gesneuveld. Bij eerdere trajecten was 1 vd eerste conclusies niet daar in die smalle trechter met spoor en water een deel in de Maas bouwen. Te complex, te duur, infrastructureel een drama. En dat zou dan nu het gouden ei zijn, alleen omdat OMA alleen op die locatie wat wilde tekenen?

23-11-2021 13:14

de12evrouw +1650

Vraag mij altijd af als ik de trap op en af ga of er betonrot is het zo oneven, hierop de foto ook zo zichtbaar.

22-11-2021 22:17

de12evrouw +1650

Dank je capuchonnetjes voor de bijdrage...

22-11-2021 22:16

jeremy.v +742

geweldig nieuws red de kuip!!!!

22-11-2021 22:08

JeePee12 +1286

De Kuip… man man man

22-11-2021 22:14

FRlegend +17008

Precies. Stop de minachtig, red de Kuip. Maak er geen circusgedrocht van.

22-11-2021 22:29

frankyboy +6801

Het probleem met investeerders bij Feyenoord is altijd al geweest dat het dan precies zo moet als zij willen en daar is Feyenoord een veel te complexe organisatie voor. En dacht je dat die investeerders de VvF en de Stico willen moven om dan vervolgens weer afstand te nemen? Nee dat wordt dan weer belangenclubje nummer zoveel binnen Feyenoord. Oude wijn in nieuwe zakken.

Ook lekker handig van de journalistieke heren aan tafel om niet door te vragen hoe dit nu de huisvestingsproblemen van de club op gaat lossen.

22-11-2021 22:07

DoubleSpy +8275

Op zich ook wel weer lachen toch?

Heel de voetbalmedia (behalve ESPN, die zijn wel echt objectief vind ik) misgunt ons het succes.
Prachtig toch? Ze gaan allemaal nog een hoop azijn moeten drinken dit seizoen!

22-11-2021 22:06

010dragert +4952

Precies mijn gedachte, laat ze lullen en lachen joh.. Psv gaat punten verspelen zondag die kans is wel 85% imo. Ware ware angstgegener (uit)

22-11-2021 22:09

DoubleSpy +8275

Ja van onze stadverraders uit West hoeven we niks te verwachten.
Die gaan al gebukt staan met hun kontjes omhoog als Ajax het veld op komt.

22-11-2021 22:14

frankyboy +6801

Als je objectief bent dan speelt Feyenoord vooralsnog heel behoorlijk maar is het gewoon niet zo waarschijnlijk dat Feyenoord kampioen gaat worden want een mindere en vooral ook smallere selectie dan de concurrentie.

22-11-2021 22:14

panache +7872

Maar voorlopig ben je wel titelkandidaat.

22-11-2021 22:53

Campodefiori +33751

Hoppa Feyenoord wint donderdag 👍 die snor zegt namelijk dat slavia wint

22-11-2021 22:05

elniekos +376

goedzo, hup op naar een vernieuwde kuip!

22-11-2021 22:03

JeePee12 +1286

Patricia Paay van zuid.
De rimpels plooien maar de lijkgeur is er niet uit te krijgen.

22-11-2021 22:02

FR-Alkmaar +6827

Chris Woerts las ook weer voor uit eigen werk, ‘Sprookjes van Woerts’. En weer verder…(zucht)

22-11-2021 22:01

Brambino +20519

Lekker man, straks 3 jaar lang op woudestijn onze wedstrijden spelen.

22-11-2021 22:01

CROOSWIJKER +14721

Kan je wel binnen 15 min naar de plee en een biertje halen, lukt je in de kuip nooit!

22-11-2021 22:03

tdetank +11782

Belangrijkste is inderdaad dat Feyenoord en de Kuip één organisatie worden. En slagvaardig geleid gaan worden. Zowel sportief als financieel.

22-11-2021 22:00

ferdi30 +5232

Volgens Krabbendam heeft VI dit laatst al gepubliceerd in het blad wat Woerts beweerde vanavond.....

22-11-2021 21:56

Blackstar010 +284

Wat verteld hij nu weer? Zit niet te kijken, zal wel weer over investeerders van 85 miljoen gaan die morgen op de stoep staan gok ik

22-11-2021 22:00

slotgod +958

Je kijkt niet? Je zit ook niet boven je grammatica boek denk?

22-11-2021 22:05

JBH +1677

5 investeerders willen 90m investeren, willen van alles aflossen, blijft er 30m over voor selectie, VvF er zvm uit, stico weg, voorwaarde is geen Feye city

22-11-2021 22:07

prono +2216

Over 10 jaar is er nog niets veranderd.

22-11-2021 21:51

stamplust +24653

VI galmoment.
Zelfs als Linssen een grapje maakt is het zuur "hij vindt zichzelf wel heel leuk".

22-11-2021 21:50

foreverfey +26555

Je kotst ze toch ook echt uit

22-11-2021 21:55

cipolini +13931

Nou wij vinden het wel heel leuk wat Linssen zegt. Gewoon de beste spits ooit in de Eredivisie.

22-11-2021 21:58

p13t +23679

Niet meer kiiiijjjjken, houdt het vanzelf op

22-11-2021 22:00

NelisHoe +4166

Dit is een beetje overdreven.....
Relativeren is geen kunst hoor.

22-11-2021 22:15

Steekpass +3911

Kan je toch niet voorstellen dat ze eerst miljoenen over de tering balk heen pleuren om vervolgens het beste plan vanaf het begin toch maar te heroverwegen. Jezus wat een amateurs zijn daar aan het werk geweest in het Maasgebouw. Maar Koevermans is natuurlijk alleen weg om de bedreigingen. Dit hele city faalplan speelt er totaal geen rol in….

22-11-2021 21:48

Criticus +21921

Kan het me eigenlijk wel voorstellen. Ze kopen straks dat stadion voor een prikkie en schakelen gelijk de directie van de Kuip uit.

22-11-2021 21:50

Steekpass +3911

Shit. Zo niet gezien. Fackin slim meerjarenplan van ze. HELDEN. HUP KOEF

22-11-2021 21:50

FRlegend +17008

Stadion gaat niet verkopen.

22-11-2021 22:33

Criticus +21921

Stadion BV is failliet. Stadion gaat naar Goldman Sachs, vervolgens koopt Feyenoord het stadion. Heb jij andere info? Of ben je een droeftoeter?!

22-11-2021 22:35

Kuiptrots +4895

Zo de plichtmatige 6 minuutjes Feyenoord zijn weer voorbij. Wel een promootje Antony en Sangare. Niet even die wereldgoal van Sini en dan vooral de fantastische opbouw daarvan. Als hunnie dat doen zitten ze alle4 met een stijve koker aan die tafel.

22-11-2021 21:47

DoubleSpy +8275

Joh als Frenkie de Jong zo'n pass als Senesi zou hebben gegeven afgelopen weekend, dan hadden heel Ziggo Sport, VI en Studio Voetbal nu nog klaar zitten te komen.

22-11-2021 21:51

Kuiptrots +4895

Precies, ook dat was een geweldige goal.

22-11-2021 21:52

Spiderpig +174618

Dat deden ze wel bij ajax dat tegen fokking rkc speelde

22-11-2021 21:58

Bushalte 67 +8576

Waarom dan geen 5 x 20 miljoen?

Alsof die 2 miljoen pp dan nog wat uitmaakt?

22-11-2021 21:47

Casder +14087

Feyenoord kan geen kampioen worden volgens VI. Dat zeiden ze 5 jaar geleden ook. Stelletje clowns.

22-11-2021 21:46

Bushalte 67 +8576

De kans is altijd aanwezig dat we kampioen kunnen worden maar uit statistieken lijkt het niet zo waarschijnlijk en daar baseren ze dat op

Neemt niet weg dat we lekker naar ons zelf moeten blijven kijken en deze weg lekker moeten doorzetten

Er zullen best nog tegenslagen volgen op deze weg maar bloemen bij de finishlijn

We zullen zien waar het ons brengt en CL halen zou al fantastisch zijn

22-11-2021 21:50

MarioFR +11898

JAAAAAA ZE GAAN INDERDAAD LAPPEN! HOPPAAAAA LEKKER HOOR!

22-11-2021 21:46

Km010 +5182

bam weer? doeiiiiiii

22-11-2021 21:44

cipolini +13931

Ja 90 miljoen door Rotterdamse investeerders voor Feyenoord. Bingo.

22-11-2021 21:41

010dragert +4952

CHAMPAGNE!! Zit al aan m'n 3e glas joh

22-11-2021 21:43

Bassie666 +4837

is die seniele snor nou nóg niet bezweken aan kerrooonna?

22-11-2021 21:41

tsjiendwal +2047

Dick de super dwerg

22-11-2021 21:40

OQbar +95

Zetten Feyenoord weer aardig voor lul bij VI

22-11-2021 21:40

DoubleSpy +8275

Daar krijgen ze extra voor betaald door John de Mol.

22-11-2021 21:42

OQbar +95

Ja die heeft een skybox naast het kantoor van Overmars geloof ik.

22-11-2021 21:43

FRMatthias +2092

De pijp Dick Advocaat show is weer begonnen

22-11-2021 21:39

Spiderpig +174618

Mario kon het dit weekend ook weer niet laten

22-11-2021 21:58

tsjiendwal +2047

Die hele VI is een stumper programma.

22-11-2021 21:37

FRlegend +17008

Lekker zo’n Aldi renovatie waarbij er niks van de Kuip overblijft en net zo verkracht wordt als de oude stadswijken in de jaren ‘80. Lekker in het lulverhaal van Van Herk trappen. Weet je zeker dat je een poot uitgedraaid wordt.

"De eerste vijf tot tien jaar na de oplevering zou dit het spelersbudget slechts marginaal verhogen", werd het oordeel van destijds herhaald.“

En dan waren er hier lui aan het janken over een verhoging tot 25 miljoen spelersbudget dat het niet genoeg was… idioterie dit.

22-11-2021 21:37

slotgod +958

Ga even zitten en haal een keer diep adem. Wat zeg je nou allemaal?

22-11-2021 21:42

FRlegend +17008

Renovatie gaat de club nooit structureel naar een hoger plan tillen.

22-11-2021 22:22

Casder +14087

Van der gijp kan niet toegeven dat Trauner een perfecte aankoop is. Wat een bloedhond met een hekel aan Feyenoord.

22-11-2021 21:35

DoubleSpy +8275

Ik kijk gelukkig niet maar hey, zelf weggestuurd bij Feyenoord vanwege wangedrag hè?

22-11-2021 21:37

FR-Alkmaar +6827

Maar zijn zoon is wél voor Feyenoord ( walg).

22-11-2021 22:03

Casder +14087

Heeft hij waarschijnlijk het verstand van zn moeder.

22-11-2021 22:06

Freddy.v +229

het is weer afkraak tijd bij inside

22-11-2021 21:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties